Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gino_Santi
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2021 16:54

Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Gino_Santi »

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag. Mijn vader is onlangs overleden en wij (de kinderen, drie stuks) moeten nu naar de erfenis kijken. Er is geen testament dus we erven alle drie een even groot deel. De erfenis bestaat hoofdzakelijk uit het geld dat uit de verkoop van mijn vaders huis (bescheiden rijtjeshuis) gaat komen.

Echter, mijn broertje overweegt de erfenis te weigeren. Hij is verstandelijk beperkt en is "bang" voor zo'n grote som geld op zijn rekening.

Mijn vraag: stel dat hij de erfenis weigert. Dan krijgen wij (de overige twee kinderen) een groter deel. Is het dan legaal wanneer wij vervolgens "zijn" deel in de loop der jaren op zijn rekening storten? Dan zouden mijn zus en ik ieder jaar 1.100 euro willen overmaken zodat we onder de grens voor de schenkbelasting blijven.

Kan dit zomaar of zie ik dan dingen over het hoofd?

Dank voor het meedenken alvast.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoe zit het net de rest van zijn financiën? Regelt hij dat wel allemaal zelf? Of heeft hij een vorm van
beschermingsbewind? Ik zit het logischer vinden als je broertje de erfenis wel aanvaardt, maar dat deze eventueel door een ander zou worden beheerd. Misschien, als dat nog niet geregeld is, is dit een goede aanleiding om dat te regelen?

Daarbij is het ook nog de vraag (ik ken de aard van de beperking niet) of hij volledig handelingsbekwaam is en überhaupt ook zelfstandig mág weigeren.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het bedrag dat zonder schenkbelasting mag worden geschonken aan uw broer is 2274,-- (en dat mogen jullie allebei doen, want alleen de schenking van partners worden bij elkaar opgeteld). Die 1100,-- mag dus sowieso maar het mag niet in een contract worden vastgelegd volgens mij want dan is het geen "schenking" meer dacht ik, in die zin dat het onder de inkomstenbelasting valt.
De bewind-voering of anderszins geregelde bescherming van uw broer speelt een rol, ga dat goed na.
Van vrienden weet ik dat zij de erfenis voor een kind met verstandelijke handicap in een stichting hebben geregeld, o.a. omdat bij een flink eigen vermogen een hoge eigen bijdrage betaald moet worden voor het verblijf in de instelling (in haar geval). Zo'n stichting is voor jullie niet meer mogelijk natuurlijk (hij moet nu de erfenis aanvaarden of niet) maar die eigen bijdrage speelt eventueel wel een rol denk ik, als hij beschermd woont en de erfenis aanvaart.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als broertje een uitkering heeft (Wajong?) dan kan een erfenis volgens mij daarvoor ook consequenties hebben.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een erfenis heeft geen invloed op een Wajong uitkering.

Gino_Santi
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2021 16:54

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Gino_Santi »

Dank voor het meedenken zover!
kweenie schreef:
18 dec 2021 10:15
Hoe zit het net de rest van zijn financiën? Regelt hij dat wel allemaal zelf?
Klopt, de rest van zijn financiën regelt hij zelf; hij is volledig handelingsbekwaam. Hij heeft een vorm van autisme maar woont zelfstandig en niet in een instelling.
HandigeHarrie schreef:
18 dec 2021 10:41
Het bedrag dat zonder schenkbelasting mag worden geschonken aan uw broer is 2274,-- (en dat mogen jullie allebei doen, want alleen de schenking van partners worden bij elkaar opgeteld). Die 1100,-- mag dus sowieso maar het mag niet in een contract worden vastgelegd volgens mij want dan is het geen "schenking" meer dacht ik, in die zin dat het onder de inkomstenbelasting valt.
Goed om te weten, dank hiervoor. Ik ging ervan uit dat we gezamenlijk max. 2.274 mochten storten, maar dit is dus per persoon. En ook goed om te weten dat het mogelijk niet contractueel mag worden vastgelegd.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gino_Santi schreef:
17 dec 2021 17:13
Hij is verstandelijk beperkt
Hij heeft een vorm van autisme maar woont zelfstandig en niet in een instelling.
Dan hoop ik toch niet dat jij 'een vorm van autisme' gelijk stelt aan een verstandelijke beperking. Het zijn toch echt twee verschillende dingen.

en is "bang" voor zo'n grote som geld op zijn rekening.
Of hij echt bang is weet ik niet. Ik weet wel hoe ik (als autist zijnde) denk over een grote som geld op mijn rekening, inclusief wat jullie van plan zijn. Dat laatste zou ik helemaal niet zien zitten. Ik heb mijn (bescheiden) inkomen, daar kan ik prima van rond komen. Op het moment dat er een grote som op de rekening staat heb je kans dat ik het ongebreideld uit ga geven, zeg maar rustig: op te grote voet ga leven. Slot van het liedje is dat ik met flinke schulden blijf zitten, plus dat ik weer terug moet naar een levensstijl van voorheen. Dan zou ik het liever houden zoals het is. Het leven blijft dan overzichtelijker.

Je zou met je broer concrete afspraken kunnen maken wat hij met het geld kan doen: gebruiken voor woninginrichting bijvoorbeeld. Nieuwe meubels, nieuwe wasmachine, dat soort dingen. En voor de rest blijft hij er van af. Denk dat het de enige en beste manier is.

Er is trouwens een keerzijde: door de erfenis te weigeren zullen jullie over 'zijn deel' de volledige erfbelasting moeten betalen. Zijn vrijstelling kan niet gebruikt worden.

Hoe is het trouwens met de erfenis van je moeder geregeld?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al broer de erfenis verwerpt, moeten de andere kinderen wel (meer) erfrecht betalen. Wellicht daar rekening mee houden. Is er geen vordering meer op de nalatenschap ivm het eerdere overlijden van moeder? Als daar tenminste sprake van is.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Erfenis wordt gedeeld door 3. Als iemand weigert wordt de erfenis gedeeld door 2 (exclusief belasting)
Gino_Santi schreef:
18 dec 2021 21:16
Dank voor het meedenken zover!
kweenie schreef:
18 dec 2021 10:15
Hoe zit het net de rest van zijn financiën? Regelt hij dat wel allemaal zelf?
Klopt, de rest van zijn financiën regelt hij zelf; hij is volledig handelingsbekwaam. Hij heeft een vorm van autisme maar woont zelfstandig en niet in een instelling.

Ik raad deze constructie af. Stel dat 1 van jullie 2-en overlijden en het geld gaat naar de vrouw of kinderen, dan loopt je autistische broertje geld mis.

Of de deurwaarder komt langs om een schuld te incasseren. Deurwaarder gaat vanuit dat alle geld op de rekening staat van tenaamstelling is.

Ook het terugbetalen aan je broer is lastig (misschien onmogelijk), omdat er geld aan de belastingdienst is betaald (erf belasting, vermogen belasting) en mogelijk negatieve spaarrente.

(Ik kan meer eenvoudige nadelen opnoemen)

Misschien is het handig (en ook heel normaal) om de erfenis (of een groot deel) naar zijn spaarrekening te storten (eventueel bij een andere bank). Eventueel kan hij geld vastzetten. Het geld staat wel op zijn naam, maar hij kan rustig aan wennen en nadenken wat hij ermee gaat doen.
Ook kan hij geld op de spaarrekening zetten en elk maand x bedrag automatisch laten overboeken.
(Ik was heel brutaal om een paar mogelijkheden op te noemen)

Geld op spaarrekening staat heel veilig.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aan die mogelijkheid van een spaarrekening zat ik ook te denken. De broer van TS kan zelf een nieuwe (internet) spaarrekening openen en daar een- of tweemaal een onbeduidend bedrag op storten. Broer-executeur kan later het erfdeel storten; dat kan vaak rechtstreeks. Zorg wel voor een duidelijke omschrijving, zodat duidelijk is dat get om een erfenis gaat.
Het is soms ook mogelijk om een ander postadres op te geven (dus geen verandering in de tenaamstelling of machtiging). Eventuele afschruften enz. komen dan bij bv een van de broers terecht. De rekening is dan buiten het zicht van de weiger-broer, wat hem dan rust geeft, en de post-broer kan toch niet bij de rekening. Als weiger-broer na verloop van tijd aan het idee is gewend, kan het postadres geschrapt worden. Tot die tijd wel even opletten bij de aangifte inkomstenbelasting, al worden spaarsaldi als het goed is automatisch ingevuld.

J. Deltoer
Berichten: 3082
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat lijkt mij inderdaad de verstandigste constructie. Van belang is dat de autistische broer leert te wennen aan het hebben van een extra bankrekening en mogelijk omdat zijn geestelijke beperking dit op korte termijn niet toestaat zal daar een lang traject voor genomen moeten worden.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Door deze constructie verliezen jullie ook de vrijstelling van jullie broer van ruim € 21.000. Deze constructie kost jullie minimaal € 2.100 aan extra erfbelasting.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Dat is een lastige vraag. Er is een vrijstelling bij een erfenis afhankelijk van de situatie en betekent dat je geen belasting betaalt bij erfenis vanuit de ouders aan kinderen.

Als het daaronder valt en de drempel niet wordt gehaald kan je daarvoor kiezen.

Indien je echter weer schenkt van broer/zus aan de andere broer/zus kan er geen sprake zijn van een vrijstelling en betaalje weer belasting.

Lijkt me kwestie van doorrekenen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

ElleFlowers schreef:
19 dec 2021 04:25
Dat is een lastige vraag. Er is een vrijstelling bij een erfenis afhankelijk van de situatie en betekent dat je geen belasting betaalt bij erfenis vanuit de ouders aan kinderen.

Als het daaronder valt en de drempel niet wordt gehaald kan je daarvoor kiezen.

Indien je echter weer schenkt van broer/zus aan de andere broer/zus kan er geen sprake zijn van een vrijstelling en betaalje weer belasting.

Lijkt me kwestie van doorrekenen.
De broer ziet af van de erfenis. Daarmee vervalt zijn recht op vrijstelling. Vervolgens gaat dat deel van de erfenis over naar de andere erfgenamen maar die gebruiken hun eigen vrijstelling en krijgen er geen extra vrijstelling bij. Het deel van hun broer wordt dus volledig belast.
Vervolgens wordt jaarlijks terug geschonken binnen de vrijstelling. Daarover wordt geen belasting geheven.
Wat wel een rol kan spelen is de box 3 heffing als het vermogen boven de vrijstelling uitkomt. Dan moet er dus belasting in box 3 worden betaald over het erfdeel van de broer. Afhankelijk van de bedragen kan er ook nog eens sprake zijn van negatieve rente op de spaarrekening.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

ElleFlowers schreef:
19 dec 2021 04:25
Dat is een lastige vraag. Er is een vrijstelling bij een erfenis afhankelijk van de situatie en betekent dat je geen belasting betaalt bij erfenis vanuit de ouders aan kinderen.

Als het daaronder valt en de drempel niet wordt gehaald kan je daarvoor kiezen.

Indien je echter weer schenkt van broer/zus aan de andere broer/zus kan er geen sprake zijn van een vrijstelling en betaalje weer belasting.

Lijkt me kwestie van doorrekenen.
Bij jaarlijkse schenking aan een broer is er wel een vrijstelling (2274,--).
En bij een handicap is de vrijstelling van erfbelasting zelfs 64.666,-- (zie de link); er staat niet bij fysieke handicap, dus autisme zou hieronder moeten kunnen vallen. Dan moet er wel een officiële diagnose zijn van een BIG-geregistreerde deskundige.
https://www.smartlegal.nl/erfbelasting- ... ngen-2022/

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

*Zucht*...
Wie is een gehandicapt kind voor de erfbelasting?
Zieke of gehandicapte kinderen, kunnen vrijstelling krijgen voor de erfbelasting. Maar wie wordt als gehandicapt kind gezien? Een kind is ziek of gehandicapt als het grotendeels op de kosten van de overledene werd onderhouden en als het door ziekte niet in staat is de eerstkomende drie jaar met werk de helft kan verdienen van wat andere kinderen van dezelfde leeftijd kunnen verdienen.

bron: https://www.erfrechtplan.nl/gehandicapt ... belasting/
De broer van TS valt hier dus niet onder.

Wat het vaststellen van een diagnose betreft:
Wie stelt de diagnose
De diagnose wordt meestal gesteld door een psychiater of een gz-psycholoog. Dit gebeurt aan de hand van een aantal gedragskenmerken. Er bestaat geen biomarker voor autisme.

Bron: https://www.autisme.nl/over-autisme/wat ... -diagnose/

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

HandigeHarrie schreef:
19 dec 2021 17:39
(...) er staat niet bij fysieke handicap, dus autisme zou hieronder moeten kunnen vallen. Dan moet er wel een officiële diagnose zijn van een BIG-geregistreerde deskundige.
Heeft u daar een bron voor? Op deze pagina van de Belastingdienst staan de voorwaarden keurig uitgelegd:
Belastingdienst schreef:Voorwaarden voor kinderen met een beperking
U hebt recht op de hogere vrijstelling voor kinderen met een beperking als u voldoet aan deze 2 voorwaarden:
- U werd voor 50% of meer door de overledene onderhouden.
- U bent door de beperking niet in staat om met werk de helft te verdienen van wat gezonde personen van dezelfde leeftijd kunnen verdienen.
Vergelijk uw situatie met die van een gezond persoon die hetzelfde werk doet of in dezelfde situatie zit (bijvoorbeeld: werkloos met een uitkering). Ga hierbij uit van de komende 3 jaar.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Erthanax schreef:
19 dec 2021 18:15
HandigeHarrie schreef:
19 dec 2021 17:39
(...) er staat niet bij fysieke handicap, dus autisme zou hieronder moeten kunnen vallen. Dan moet er wel een officiële diagnose zijn van een BIG-geregistreerde deskundige.
Heeft u daar een bron voor? Op deze pagina van de Belastingdienst staan de voorwaarden keurig uitgelegd:
Belastingdienst schreef:Voorwaarden voor kinderen met een beperking
U hebt recht op de hogere vrijstelling voor kinderen met een beperking als u voldoet aan deze 2 voorwaarden:
- U werd voor 50% of meer door de overledene onderhouden.
- U bent door de beperking niet in staat om met werk de helft te verdienen van wat gezonde personen van dezelfde leeftijd kunnen verdienen.
Vergelijk uw situatie met die van een gezond persoon die hetzelfde werk doet of in dezelfde situatie zit (bijvoorbeeld: werkloos met een uitkering). Ga hierbij uit van de komende 3 jaar.
Dan zal de verdiencapaciteit voorop staan, i.p.v. de handicap (moet de UWV die vaststellen?).
De erfenis kan wel invloed hebben op eventuele toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag), maar ik denk dat aanvaarden van de erfenis toch de beste keus is gezien de erfbelasting van de overige erfgenamen + eventueel voortijdig overlijden.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wellicht kunt u het onjuiste citaat in uw bericht aanpassen? U heeft uw bijdrage voor de [/quote]-tag ingevoegd, in plaats van erachter. Nu lijkt het of ik het heb geschreven.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Mag broertje erfenis weigeren en in stukjes als schenking ontvangen?

Ongelezen bericht door mahadma »

Wellicht is een dubbele handtekening onder een betaling een "veilig" gevoel voor "broertjes, of reserveren op een geblokkeerde rekening waar hij slechts met hulp van andere broer aan kan komen.

Gesloten