Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Blijkbaar had ik het topic -> Welkom op het oplichting-forum! Dit kun je hier posten <- verkeerd begrepen en was dit alleen bedoelt om naar dit subforum te verwijzen.
Vreemd want er staat - dit kun je hier posten - en er staat geen link vermeld naar dit subforum. Zal aan mijn interprertatie liggen.

Anyway, het topic is gesloten maar er was nog een vraag gesteld door Grun.
Wat ik niet snap is waarom u uitsluitend op Mollie kritiek hebt maar niet op de volgende bedrijven in het proces.

Er zijn vier partijen: u als koper, Mollie als uw betaalportaal, het betaalportaal van Banggood en Banggood zelf als leverancier. U bestelt iets bij Banggood in China en betaalt via Mollie. Die sturen het geld door naar de Chinese gelijksoortige dienstverlener die het op haar beurt doorsluist naar de leverancier, Banggood.

Als Mollie kan aantonen dat zij uw betaalopdracht correct hebben uitgevoerd, dan valt hen niets te verwijten. U valt erover dat zij u niet helpen. Dat zouden ze kunnen doen, maar dat zijn ze niet verplicht. Een gewone bank zou u ook niet helpen in dit geval.

Ik heb geen zaken gedaan met Banggood, geen idee waar je dat vandaan haalt.

Ik had iets besteld via een Facebook advertentie welke alleen met Mollie betaald kon worden en welke van een oplichter bleek te zijn.
Dit staat ook op meerdere sites bv meldnu.nl, trustpilot. Helaas waren deze klachten vooraf er nog niet.


User 16again verwoorde het perfect;
Maar als die dienst door veel oplichters wordt gebruikt, dan snap ik wel dat sommigen verder kijken als Mollie betaalmethode is.

Bij een "gewone" bank kom ik verder dan dat ik bij Mollie kom. Heb Mollie bericht dat er oplichting is spel is en ze doen er geen kont mee.
Vandaar dus mijn waarschuwing; Een ieder kan ermee doen wat deze wilt.

Frans Schutz
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:03

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Frans Schutz »

Poging tot oplichting via Facebook ?
direct nadat ik een advertentie op facebook (in een regionale groep) geplaatst had kreeg ik dit bericht. Na een paar keer beantwoord te hebben vond ik dat deze aspirant koper vreemd reageerde en ik de indruk kreeg met een oplichter te maken te hebben en de conversatie dus gestopt.
Trouwens, niet veel later kwam er nog een reactie met een soortgelijk bericht. (staat onderaan)
Dit is de conversatie:
Een contactpersoon heeft de groepsfoto gewijzigd.
Adamou
Adamou
Hallo Frans, is dit artikel nog beschikbaar?
Vandaag om 13:49
13:49
Door jou verzonden
Jazeker
Adamou
Adamou
bedankt voor je reactie, dus als ons item nog steeds beschikbaar is, zou ik graag de vaste prijs willen hebben
Door jou verzonden
Hij staat te koop voor €50,00.
Adamou
Adamou
Dus ik zou graag willen weten waar je bent, zodat ik mezelf beter kan situeren
Door jou verzonden
Hulst, Zeeuws Vlaanderen
Door jou verzonden
ps. staat allemaal in de advertentie. 😀
Adamou
Adamou
Oké, ik kom uit Philippeville, laat me weten wanneer je beschikbaar bent zodat een CHRONOPOST postbode naar je huis kan komen om je het geld hand op hand te geven en het pakket op te halen om het naar mijn huis te sturen en de verzendkosten zijn dan voor mijn rekening. Ik ben echt geïnteresseerd en zou graag een antwoord hebben.

Op welke datum ben je beschikbaar?
Adamou
Adamou
Dus geef me de volgende informatie zodat ik uw betaling snel kan doen ok

Achternaam: Voornaam
Voornaam:
E-mail adres:
Postadres:
Nummer: :
Prijs van het item:
Vandaag om 14:29
14:29
Door jou verzonden
Sorry. Op andere verkoopsite gereserveerd. gaat niet door
==============================
Laatste reactie van een andere aspirant koper (oplichter?)
Jacques heeft de groepsfoto gewijzigd.
Jacques
Jacques
Is dit nog beschikbaar?
Door jou verzonden
ja
Jacques
Jacques
wat de prijs van uw artikel?
Door jou verzonden
kijk in de advertentie
Jacques
Jacques
Nou, ik wil graag betalen met DPD EXPRESS Ik stuur je het geld contant bij je thuis, je krijgt het morgen in je brievenbus oke?
(verder niet meer op gereageerd)
---------------------------------------------
Voor mij is het duidelijk dat ik hier met oplichters te maken heb, Ik heb echter geen idee wat hun verdienmodel is.

Bedankt voor je reactie
Laatst gewijzigd door Radar op 30 dec 2021 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: achternamen verwijderd

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik wilde ook op het vorige topic reageren, dus alsnog:
De betaaldienst staat los van de aanbieder/website/oplichter die gebruik maakt van die betaaldienst. Een neutrale betaaldienst stort eens per maand het totaalbedrag door naar de verkoper, daar is niks mis mee. Maar het voordeel voor oplichters is dat je bij een betaaldienst die een tussenrekening gebruikt, geen bankrekeningnummer van de ontvanger ziet, alleen van Mollie (in dit geval). Ik had een dergelijk knelpunt met Digi Wallet (voorheen Target Media en daartussen nog een andere naam, met steeds hetzelfde bankrekeningnummer). Slechts doorverwijzen naar de webshop (waar je bijvoorbeeld geen antwoord van krijgt) is de "afscheepgewoonte" waar TS op duidt.
Een betaaldienst kan verkopers screenen, of na veel klachten over oplichting die webshop weren en daar gaat het om.
Maar een oplichtersgroep kan zelfs een eigen betaaldienst optuigen en dan steeds antwoorden "u moet bij de webshop zijn".
Er zijn gewiekste websites, met KvK-nummer en al (dat is 5 minuten werk), nep-reviews etc.
Op de Vismarkt 5-1 in Groningen is een groep handelsnamen geregistreerd, met allerlei namen die op overheidsdiensten lijken en via google hoog in de zoeklijst komen te staan. Schorsen.nl ; kentekencheck.nl etc. horen daar bij.
Goed om melding te maken van uw ervaring maar als Mollie zelf onbetrouwbaar is en een slechte pers krijgt, dan kunnen ze gewoon hun naam veranderen en gaat het niet helpen.
Ik koop weer zo weinig mogelijk online.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

@handigeharrie, Ik denk niet dat de betaaldienst los staat van de aanbieder/website/oplichter die gebruik maakt van die betaaldienst. Anders waren er wel meer betaal mogelijkheden aangeboden geweest.

Enige mogelijkheid was Mollie of Bancontact waar ik niet bekend mee ben. Ik denk dat deze oplichter bewust voor Mollie heeft gekozen.
Ik ben gewaarschuwd voor een volgende keer als er alleen via Mollie betaald kan worden, dan haak ik af maar zal er niet minder door online bestellen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Wat hebben facebook en tiktok hiermee te maken? Je kiest er toch zelf voor om met een dubieus bedrijf zaken te gaan doen. Als zo'n bedrijf in het NRC zou adverteren, ga je NRC dan beschuldigen? En Mollie is 1 van de grootste payment brokers, die heel veel bonafide klanten heeft. Ze zullen nooit zo groot zijn geworden als ze zich met louche zaken bezig houden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dropshipping is geen oplichting en ook niet verboden. Dat u nadien iets thuis bezorgd krijgt wat u niet verwacht had is een civiele zaak.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

PeterPeters1966 schreef:
29 dec 2021 20:36
Wat hebben facebook en tiktok hiermee te maken? Je kiest er toch zelf voor om met een dubieus bedrijf zaken te gaan doen. Als zo'n bedrijf in het NRC zou adverteren, ga je NRC dan beschuldigen? En Mollie is 1 van de grootste payment brokers, die heel veel bonafide klanten heeft. Ze zullen nooit zo groot zijn geworden als ze zich met louche zaken bezig houden.

Euh misschien opdat op die social medias werd geadverteerd door een oplichter :roll:

Neen, ik kies ervoor om met een bonafide bedrijf zaken te doen en was in de veronderstelling dat Mollie bij disputen hiermee kan assisteren zoals bv Paypal. Helaas, daar heb ik mij daarin vergist, is leergeld voor mij.

Nogmaals, hoop met mijn waarschuwing een ander nogmaals te laten controleren als er alleen met Mollie betaald kan worden,

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
29 dec 2021 20:46
Dropshipping is geen oplichting en ook niet verboden. Dat u nadien iets thuis bezorgd krijgt wat u niet verwacht had is een civiele zaak.
????????? Ik schreef nergens dropshipping of ontvangen van iets wat ik niet had verwacht. Denk dat je in verkeerde topic reageerd,

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

fonsflons schreef:
29 dec 2021 20:57
Ik snap heel goed waarom Teun denkt zoals Teun denkt. Maar wat Teun niet begrijpt, en meerderen hem willen uitleggen is dat het verband tussen Mollie en oplichting er niet is.
Er maken niet meer of minder oplichters gebruik van Mollie dan van ideal, PayPal, Sisow, MultisafePay of welke betaalprovider dan ook.
Het is dus schijnveiligheid om te denken dat door het vermijden van Mollie het risico op oplichting kleiner wordt. Tevens is het schijnveiligheid om te denken dat er een andere uitkomst zou zijn indien er gebruik was gemaakt van bijvoorbeeld Sisow of Multisafepay.

Uiteraard geven creditcard en PayPal wel bepaalde zekerheden.

De denkfout die gemaakt wordt is dus: ik hen 2 keer een auto-ongeluk gehad zonder letsel een blauwe auto en 1 ongeluk in witte met letsel. In een witte auto is de kans op letsel groter. De kleur heeft er niets mee te maken. Een witte Volvo xc90 zal veiliger zijn dan een zwarte Ford Ka.

Ergo, Mollie linken aan dit verhaal is dus incorrect. Er wordt naar 1 partij gewezen die feitelijk los van het verhaal staat.
Mollie is een van de grootste payment services providers.

Als ik 100 euro overmaak naar iemand op marktplaats en niet tevreden ben over het geleverde zegt mijn Rabobank ook..tja, eigen risico, wij gaan dat niet voor he terugboeken. Net zoals de ING, en alle andere banken hetzelfde antwoord geven.

Wil je mensen dus echt zinnig waarschuwen, breng de boodschap dan goed: vertrouw je het niet helemaal: betaal achteraf of gebruik een betaalmethode die garanties bied. Maar ga niet naar een willekeurige schakel wijzen want dan zet je mensen op het verkeerde been, hoe goed je bedoeling ook is.

:mrgreen: wat een grapjas ben je toch.

Citaat van 16again uit ander topic;
Maar als die dienst door veel oplichters wordt gebruikt, dan snap ik wel dat sommigen verder kijken als Mollie betaalmethode is.

@fonsflons, denk maar wat jij wilt. Ik heb mijn ervaring kenbaar gemaakt. Doe ermee wat je wilt.


@fonsflons, citaat van jou waar ik mij helemaal in kan vinden. En dat is precies waarvoor ik waarschuw.
gebruik een betaalmethode die garanties bied
Ik zet helemaal niemand op verkeerde been, hoe kom je zelfs bij ?? Ik geef het advies om nogmaals te controleren als Mollie de enige betaalmogelijkheid is. Niet dan Mollie niet gebruikt moet worden, dat moet een ieder voor zichzelf weten.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

fonsflons schreef:
29 dec 2021 21:12
Teun blijft waarschuwen op te letten voor 'witte auto's ipv op te letten voor onveilige auto's. De reden dat ik dit blijf benadrukken omdat mensen zo (met de beste bedoeling) op het verkeerde been gezet worden.

Mollie is betrouwbaar. Net als de Rabobank.

Je blijft 1 naam noemen. Je zou moeten zeggen:

'....hoop met mijn waarschuwing een ander nogmaals te laten controleren als er alleen betaald kan worden met een betaalmethode waarbij het geld niet terug te halen valt in het geval van een dispuut.'

Ach gast houd toch op zeg. Ja tuurlijk blijf ik 1 naam noemen maar wel als deze als ENIGE betaalmogelijkheid wordt aangeboden.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

fonsflons schreef:
29 dec 2021 21:20
Tsja, voor mij valt dit onder de categorie: ik heb een slechte ervaring met postnl en wil iedereen daarom waarschuwen dat webwinkels die alleen met postnl verzenden risicovol zijn.

Zolang je er niet bij vermeld dat hetzelfde risico geldt voor UPS, TnT, DHL etc is je waarschuwing dus kul en zinloos. Je waarschuwt voor de verkeerde signalen.

Niet mee eens. Jouw mening en zienswijze, niet de mijne.

Ik heb een probleem gehad met Mollie, niet met andere betaalmogelijkheden terwijl daar ook genoeg over te vinden is. Had verwacht op een betere aankoopbescherming maar heb mij vergist daarin, helaas pindakaas lesje geleerd en hoop dat een ander hiermee geholpen is mocht deze eenzelfde situatie tegenkomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door moederslink »

Teunbosseman schreef:
29 dec 2021 13:43
(...)
Ik had iets besteld via een Facebook advertentie welke alleen met Mollie betaald kon worden en welke van een oplichter bleek te zijn .
(...)Heb Mollie bericht dat er oplichting is spel is en ze doen er geen kont mee.
Ik denk dat het de combinatie Facebook//Mollie is .
Ik betaal een doodenkele keer ook via Mollie en dat is altijd met bonafide bedrijven en gaat ook altijd goed.
Op FB kunnen oplichters zitten die via Mollie dan het geld binnen harken en ja ik kan me voorstellen dat Mollie daar niets mee kan doen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt geen probleem met Mollie, maar met de verkoper. Geen een betaalprovider biedt aankoopbescherming.

Als u die bescherming wenst, moet u met een creditcard betalen.

U beticht een bedrijf ten onrechte van foute zaken.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

moederslink schreef:
29 dec 2021 22:05
Teunbosseman schreef:
29 dec 2021 13:43
(...)
Ik had iets besteld via een Facebook advertentie welke alleen met Mollie betaald kon worden en welke van een oplichter bleek te zijn .
(...)Heb Mollie bericht dat er oplichting is spel is en ze doen er geen kont mee.
Ik denk dat het de combinatie Facebook//Mollie is .
Ik betaal een doodenkele keer ook via Mollie en dat is altijd met bonafide bedrijven en gaat ook altijd goed.
Op FB kunnen oplichters zitten die via Mollie dan het geld binnen harken en ja ik kan me voorstellen dat Mollie daar niets mee kan doen.

Bijna, het is de combinatie Facebook ( of welke social media dan ook ) en alleen betalen via Mollie.

Recent een aankoop via advertentie op TikTok gedaan welke je met meerdere betaalmogelijkheden kon betalen waaronder, Mollie, Creditcard, Bancontact, Paypal en nog een paar. Ik heb betaald met Paypal en is perfect verlopen.

Oplichters zijn overal en nergens daar ben ik mij van bewust en probeer zoveel en zo diep mogelijk te controleren.
Als ik weer een leuke advertentie voorbij zie komen op Facebook / TikTik oid en er zijn meerdere betaalmogelijkheden, bij voorkeur PayPal dan zal ik zeker kopen op Facebook. Alleen dus niet meer als ALLEEN Mollie wordt aangeboden.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik koop sowieso niets van een advertentie op Facebook of tiktok. Als ik iets nodig heb, koop ik dat bij een normaal, goed bekend staand bedrijf. En als zij hun betalingen afwikkelen via Mollie, prima.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

fonsflons schreef:
29 dec 2021 22:08
Je hebt geen probleem met Mollie gehad. Mollie heeft gedaan wat zij moest doen. Je hebt een probleem met de verkoper gehad en legt dat nu bij een tussenstation neer. Het is nog logischer om dit probleem bij ziggo (*willekeurige isp) neer te leggen omdat ze koop gefaciliteerd hebben via hun netwerk.
Teunbosseman schreef:
29 dec 2021 20:14
Ik denk dat deze oplichter bewust voor Mollie heeft gekozen.
Nogmaals, ik snap wat je wilt doen maar bovenstaande quote geeft aan dat je echt niet begrijpt hoe de vork in de steel zit.

Man man man man wat een onzin vergelijkingen haal je erbij....pffffff nu weer internetprovider.
Wanneer wilt het nu eens doordringen dat ik alleen adviseer om nogmaals een bestelling te controleren als er ALLEEN met Mollie betaald kan worden.

Ik snap zeker en zeer goed waarom deze oplichter voor ALLEEN Mollie heeft gekozen. Of hebben alle klachten op trustpilot en meld.nu het allemaal verkeerd ? Zijn er dan wel veel.


Als ik een bestelling betaal via Paypal en je wordt opgelicht dan heb je aankoopbescherming, die had ik ook verwacht bij Mollie wat dus mijn fout is geweest.
Prima, lesgeld en geleerd.


Mijn inziens plaats ik precies wat er wordt gevraagd;
Welkom in de categorie 'oplichting' van het Radar-forum. Hier kun je terecht als je vermoedt of zelfs zeker weet dat je bent opgelicht. Je kunt vragen naar de ervaringen van andere mensen en hen waarschuwen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Erthanax »

En als een IDeal-betaling naar een gewone bankrekening (bv van Rabo, ING of ABN-AMRO) de enige mogelijkheid is, wat doet u dan?

Over PayPal zijn op het forum ook wel interessante topics te vinden over bevroren tegoeden en zo.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lady1234 schreef:
29 dec 2021 22:11
U hebt geen probleem met Mollie, maar met de verkoper. Geen een betaalprovider biedt aankoopbescherming.

Als u die bescherming wenst, moet u met een creditcard betalen.

U beticht een bedrijf ten onrechte van foute zaken.

Euh wel eens van PayPayl gehoord ? Denk dat je je uitspraak even moet herzien :mrgreen:

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lady1234 schreef:
29 dec 2021 22:19
Ik koop sowieso niets van een advertentie op Facebook of tiktok. Als ik iets nodig heb, koop ik dat bij een normaal, goed bekend staand bedrijf. En als zij hun betalingen afwikkelen via Mollie, prima.

Prima, weet wel dat veel normale bedrijven adverteren op social media. Niets mis mee, recent een prima aankoop gedaan via promotie op TikTok. Mooi voordeeltje.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Facebook- TikTok en overige social media oplichters

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Erthanax schreef:
29 dec 2021 22:30
En als een IDeal-betaling naar een gewone bankrekening (bv van Rabo, ING of ABN-AMRO) de enige mogelijkheid is, wat doet u dan?

Over PayPal zijn op het forum ook wel interessante topics te vinden over bevroren tegoeden en zo.

Goeie, durf ik zo niet te zeggen maar mijzelf kennende als Ideal dan de enige betaalmogelijkheid is dan haak ik ook af.
Inderdaad genoeg over Paypal te vinden. Ik heb geen tegoed op PayPal staan, is gekoppeld aan creditcard.

Gesloten