Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Jean24
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:26

Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Jean24 »

Geruime tijd geleden had ik bij Bol.com twee producten besteld en deels met een cadeaukaart betaald. Eén van deze producten heb ik toen teruggestuurd. Het product dat ik hield was duurder dan de ingeleverde cadeaukaart, dus mocht ik mijn - in geld betaalde - geld terugverwachten. Tot mijn verbazing werd ik afgescheept met een Bol cadeaukaart. Volgens mij is dit zelfs in strijd met de wet Koop op afstand.
Toen ik daarover klaagde kreeg ik van de klantenservice het advies om een evt. volgende keer pas achteraf met de cadeaukaart te betalen om herhaling te voorkomen.

Dus nu heb ik weer twee artikelen besteld, deze keer dus met achteraf betalen. Helaas kan je bij Bol niet met een gekregen VVV-bon betalen (hoezo niet?) en moet je daarvoor eerst van de VVV-bon een Bol cadeaukaart kopen en deze handmatig in je account invoeren. Heel omslachtig, maar ik heb dat speciaal voor deze aankoop gedaan. Dus ik probeer te betalen, blijkt achteraf betalen met een Bol cadeaukaart niet te kunnen!
Dit is toch te gek voor woorden.

De klantenservice kwam niet verder dan dat ik de producten dan maar moest terugsturen en opnieuw bestellen. Dus dan moet ik gebruikte producten terugsturen (wat natuurlijk niet mag), zit ik zonder spullen, moet de leverancier twee keer verzendkosten betalen voor niets en rijden er onnodig vervuilende busjes heen en weer. Dit nog afgezien van het feit dat het wellicht onmogelijk is voor de leverancier om precies mijn eigen, gebruikte product uit de retouren te vissen en opnieuw aan mij te sturen.
Dit is toch niet te geloven! Alleen maar omdat Bol zijn eigen cadeaubonnen niet wenst te accepteren!

Ook de vriendelijke verkoper van één van deze producten heeft Bol nog gebeld, maar zelfs dat kon Bol er niet toe bewegen om met een oplossing te komen. Voor mij nooit meer Bol. Alleen zit ik dus nu met een onbruikbare cadeaubon en een betalingsverplichting.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door Jean24

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

door alfatrion » 24 apr 2022 23:10

Moneyman schreef:
24 apr 2022 21:23
Jean24 schreef:
24 apr 2022 21:12
Na het terugsturen van één van de twee producten was het bedrag van de cadeaubon nog steeds verzilverd in de vorm van het gehouden artikel, maar een deel van de bijbetaling was niet meer nodig. Dat moet dus gewoon per bank teruggestort moet worden.
Jij koppelt de gebruikte cadeaukaart aan het gehouden product. Bol.com bekijkt het anders: als er (deels) met een cadeaukaart is betaald, en er wordt een deel geretourneerd, wordt primair de cadeaukaart geretourneerd en pas secundair een eventueel overschot aan geld. Op die manier wordt "verzilvering" van bonnen voorkomen. Niet zo gek toch?

De vraag is dus waar jij jouw stelling op baseert dat Bol.com niet zo mag handelen. Ik zie het niet.
1. De consument heeft het recht om de koop te herroepen binnen 14 dagen na aflevering (art. 6:230o BW). De handelaar is verplicht om de consument terug te betalen met hetzelfde betaalmiddel als de consument heeft gebruikt (art. 230r lid 2 BW). Hiervan mag niet in het nadeel van de consument worden afgeweken (art. 6:230i BW).

2. Wanneer de consument meerdere producten heeft besteld, die met meerder betaalmiddel heeft betaald, en de koop gedeeltelijk herroept welke betaalmiddelen heeft de consument dan gebruikt om te betalen voor de producten die hij heeft herroepen? De consument kan aangegeven dat hij het behouden product heeft betaald met de cadeaubon, het geretourneerde product heeft betaald met geld en de koop van beiden heeft geregeld in één overeenkomst. Bol.com was er niet bij en kan dat dus niet gemotiveerd betwisten. Bol.com gaat ook niet over de bestemming die de houder van de cadeaukaart geeft aan die cadeaukaart. Als je deze stelling aanvaard dan is het gevolg dat de voorwaarden in strijd zijn met de wet. Daarnaast zou het ook een nutteloze exercitie opleveren als de consument eerst alles moet herroepen en terugsturen en daarna de cadeaubon moet gebruiken om het product dat hij eigenlijk wilde behouden te betalen met de cadeaubon. Vergelijk ECLI:NL:RBALK:2011:BU6789, r.o. 14.
ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Geruime tijd geleden had ik bij Bol.com twee producten besteld en deels met een cadeaukaart betaald. Eén van deze producten heb ik toen teruggestuurd. Het product dat ik hield was duurder dan de ingeleverde cadeaukaart, dus mocht ik mijn - in geld betaalde - geld terugverwachten. Tot mijn verbazing werd ik afgescheept met een Bol cadeaukaart.
Dat doen ze om te voorkomen dat Bol.com kadobonnen worden ingewisseld voor geld zonder er wat voor te kopen. Zelfde regel telt bij andere webshops. Hoe het werkt met kadobonnen staat allemaal uitgelegd op hun site. Dat had je kunnen lezen.

Dat Bol.com geen zin heeft in VVV bonnen, is hun goed recht. Daarvoor zijn ze aan hun klanten geen verantwoording verschuldigd.
VVV bonnen kun je lang niet overal inleveren.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jean24 schreef:
23 apr 2022 17:43
Geruime tijd geleden had ik bij Bol.com twee producten besteld en deels met een cadeaukaart betaald. Eén van deze producten heb ik toen teruggestuurd. Het product dat ik hield was duurder dan de ingeleverde cadeaukaart, dus mocht ik mijn - in geld betaalde - geld terugverwachten. Tot mijn verbazing werd ik afgescheept met een Bol cadeaukaart. Volgens mij is dit zelfs in strijd met de wet Koop op afstand.
Klopt. Wanneer de twee producten respectievelijk 10 en 15 euro kosten, en je 10 euro hebt betaald met een cadeau bon, dan moet je 10 euro terug terugkrijgen als je het product van 10 euro herroept.
Jean24 schreef:
23 apr 2022 17:43
Dus nu heb ik weer twee artikelen besteld, deze keer dus met achteraf betalen. Helaas kan je bij Bol niet met een gekregen VVV-bon betalen (hoezo niet?) en moet je daarvoor eerst van de VVV-bon een Bol cadeaukaart kopen en deze handmatig in je account invoeren. Heel omslachtig, maar ik heb dat speciaal voor deze aankoop gedaan. Dus ik probeer te betalen, blijkt achteraf betalen met een Bol cadeaukaart niet te kunnen!
Dit is toch te gek voor woorden.
Dat is iets dat je van te voren had moeten controleren.
Jean24 schreef:
23 apr 2022 17:43
De klantenservice kwam niet verder dan dat ik de producten dan maar moest terugsturen en opnieuw bestellen. Dus dan moet ik gebruikte producten terugsturen (wat natuurlijk niet mag), zit ik zonder spullen, moet de leverancier twee keer verzendkosten betalen voor niets en rijden er onnodig vervuilende busjes heen en weer. Dit nog afgezien van het feit dat het wellicht onmogelijk is voor de leverancier om precies mijn eigen, gebruikte product uit de retouren te vissen en opnieuw aan mij te sturen.
Dit is toch niet te geloven! Alleen maar omdat Bol zijn eigen cadeaubonnen niet wenst te accepteren!
Ze helpen je wel.
Jean24 schreef:
23 apr 2022 17:43
Ook de vriendelijke verkoper van één van deze producten heeft Bol nog gebeld, maar zelfs dat kon Bol er niet toe bewegen om met een oplossing te komen. Voor mij nooit meer Bol. Alleen zit ik dus nu met een onbruikbare cadeaubon en een betalingsverplichting.
Je hebt een vordering op Bol.com van een zeker bedrag, zij mogen een cadaeaukaart ongeldig maken en zij hebben een vordering op jou. Het een en ander mag je verrekenen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan krijg je dus gewoon een cadeaubon van € 10,00 terug. Compleet logisch.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jun 2022 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd vanwege ontbrekende bronvermelding

PGros
Berichten: 1134
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door PGros »

Ik vind het niet logisch. Je betaald die 25 euro met cadeaubon met 15 euro extra. Dus de cadeau bon is net zo goed met de 15 euro al op. Ze zijn gewoon niet klantvriendelijk bezig.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

PGros schreef:
23 apr 2022 19:08
Ik vind het niet logisch. Je betaald die 25 euro met cadeaubon met 15 euro extra. Dus de cadeau bon is net zo goed met de 15 euro al op. Ze zijn gewoon niet klantvriendelijk bezig.

Welke € 15,00 extra?

Volgens mij heeft @alfatrion zijn reactie verwijderd.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
23 apr 2022 18:55
Klopt. Wanneer de twee producten respectievelijk 10 en 15 euro kosten, en je 10 euro hebt betaald met een cadeau bon, dan moet je 10 euro terug terugkrijgen als je het product van 10 euro herroept


En dan krijg je dus gewoon een cadeaubon van € 10,00 terug. Compleet logisch.
Dat is helemaal niet logisch. In dat geval is met een cadeaubon van € 10 betaald en € 15 contant. Dan dient een bedrag tot € 15 terug betaald te worden en daarna pas een tegoed in de vorm van een cadeaubon.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt iets van een tientje teruggestuurd, waarom zou je dan überhaupt € 15 terugkrijgen?

Het wordt steeds gekker.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
23 apr 2022 20:14
Er wordt iets van een tientje teruggestuurd, waarom zou je dan überhaupt € 15 terugkrijgen?

Het wordt steeds gekker.
Begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd.


Zeg dat wel. 😁

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door mahadma »

Als u iets besteld en toch retourneert dan krijgt u of geld of bonnen terug. Wij hebben ervaren dat eerst geïncasseerde bonnen na een retour gewoon teruggezet werden. Anders gezegd, hoe je betaalt krijg je terug na retour.

Jean24
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:26

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Jean24 »

ZeerPrivé schreef:
23 apr 2022 17:51
Dat doen ze om te voorkomen dat Bol.com kadobonnen worden ingewisseld voor geld zonder er wat voor te kopen. Zelfde regel telt bij andere webshops. Hoe het werkt met kadobonnen staat allemaal uitgelegd op hun site. Dat had je kunnen lezen.
Dat zou kloppen als ze cadeaukaarten teruggaven voor ingewisselde cadeaukaarten, maar dat is hier niet het geval. Ze geven een cadeaukaart terug waar in geld is betaald en dat klopt (en volgens mij mag) niet. De cadeaukaart was immers geheel op gegaan aan het product dat wel was gehouden.

Jean24
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:26

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Jean24 »

alfatrion schreef:
23 apr 2022 18:43
Je hebt een vordering op Bol.com van een zeker bedrag, zij mogen een cadaeaukaart ongeldig maken en zij hebben een vordering op jou. Het een en ander mag je verrekenen.
Op welke manier kan ik dat dan verrekenen?

Jean24
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:26

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Jean24 »

mahadma schreef:
23 apr 2022 21:19
Als u iets besteld en toch retourneert dan krijgt u of geld of bonnen terug. Wij hebben ervaren dat eerst geïncasseerde bonnen na een retour gewoon teruggezet werden. Anders gezegd, hoe je betaalt krijg je terug na retour.
Dat laatste zou kloppen als alles met de bon was betaald, maar dat is hier niet het geval. Het artikel dat met de bon was betaald (met zelfs nog een bijbetaling) is gehouden en daarmee blijft de bon gewoon en geheel ingewisseld. Bol moet dus gewoon het - in geld betaalde - geld van het andere, teruggestuurde artikel terugbetalen.
Simpel voorbeeld. Stel, u bestelt een product van € 50 en u betaalt met een bon van € 30 en een bijbetaling van € 20. Het product is niet zoals verwacht, dus u stuurt het terug. Dan krijgt u van Bol een bon van € 50 terug.
Dat klopt toch ook niet?

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien de aankoop bij bol.com is gedaan neem contact op met www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/. Als bemiddeling niet helpt dan kan je naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... uiswinkel/ voor een bindend uitspraak.

Eventueel kan je ook naar je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor hulp of advies.

Het is logisch dat bij een retour je het geld van het cadeaukaart terug krijgt.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als ik het goed begrijp hebt u iets via Bol gekocht en niet bij Bol? En die verkoper wil natuurlijk gewoon zijn geld.

PGros
Berichten: 1134
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door PGros »

Dat is het probleem van bol.com zelf. Hun cadeaubonnen kunnen bij alle wederverkopers ingewisseld worden. En bol.com geeft hun het geld

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
24 apr 2022 13:43
Maar als ik het goed begrijp hebt u iets via Bol gekocht en niet bij Bol? En die verkoper wil natuurlijk gewoon zijn geld.
Uiteraard wil de verkoper geld voor hetgeen er verkocht is. Koper wil uiteraard geld voor hetgeen door de koper is teruggestuurd. Waar ziet u de wettelijke grondslag dat een verkoper het geld houdt en een koper die wordt afgescheept met een tegoedbon voor een retour gezonden aankoop.
Een cadeaubon is betaald met geld en wordt ingeleverd bij de aankoop. Op dat moment wordt de cadeaubon weer omzet in geld. Daarna stuurt koper iets terug op grond van een wettelijk recht. Dan heeft de koper gewoon recht op geld terug en hoeft deze geen cadeaubon te accepteren.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft betaald met geld en een cadeaubonnen. Na terugsturen was het bedrag van de cadeaubon niet nodig, dus hij krijgt de cadeaubon terug.

En als je iets betaald met een cadeaubon en dat weer terugstuurt, krijg je die weer terug.

Jean24
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:26

Re: Bol.com geeft cadeaubonnen "terug" in plaats van geld en accepteert eigen cadeaubonnen niet

Ongelezen bericht door Jean24 »

ZeerPrivé schreef:
23 apr 2022 17:51

Dat Bol.com geen zin heeft in VVV bonnen, is hun goed recht. Daarvoor zijn ze aan hun klanten geen verantwoording verschuldigd.
VVV bonnen kun je lang niet overal inleveren.
OK, maar dan moeten ze wel hun eigen bon gewoon accepteren als je die VVV-bon hebt ingeruild voor een Bol kaart en deze niet weigeren bij achteraf betalen.

Gesloten