Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Moneyman schreef:
17 mei 2022 10:21
Lisa29 schreef:
17 mei 2022 08:11
Ik kijk wel af en toe, vooral omdat gmail soms gekke beslissingen neemt over wat spam is. Het komt ook wel voor dat het ene bericht van afzender x netjes in de inbox komt en het andere bericht in de spamfolder.
Heb je het dan echt over de spam-map, of over het tabblad "reclame"? Die worden nogal eens door elkaar gehaald, maar verschillen wezenlijk van elkaar.
Ik heb het echt over de spam, de reclame is inderdaad een heel ander tabblad. Daar komen weleens rekeningen enzo van bedrijven binnen maar dat vind ik prima. Alleen is het dus vreemd dat mails van dezelfde afzender de ene keer wel en de andere keer niet in de spam terecht komen. Ik geef braaf aan dat het geen spam is maar die boodschap lijkt niet altijd aan te komen bij gmail.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »


Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tuurlijk, subsidietje erop... die dingen zijn nu al niet aan te slepen en geïnstalleerd te krijgen...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

sjohie schreef:
17 mei 2022 11:29
We moeten allemaal aan de warmtepomp. :shock:
Allemaal is een beetje teveel van het goede, er zijn redenen waarom dat (vooralsnog) nog niet hoeft en kan, aangezien lang niet alle huizen in den lande geschikt zijn voor een dergelijke vorm van verwarmen.
Data verschuiven en verschuiven en verschuiven, en één reden waarom dat gebeurt is het gebrek aan opgeleide installateurs en een mogelijk tekort aan warmtepompen.
Een ander probleem is het Hoogspanningsnetwerk welke, ook dan, nog steeds niet op het aanbod en de vraag zal zijn ingericht.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

En de regering gaat de branche helpen met personeel " Hij wil de komende jaren samenwerken met fabrikanten en installateurs om meer monteurs op te leiden en de productie van warmtepompen in Nederland op te schalen."

Hoe dan???
er zijn gewoon geen mensen voor deze monteur baan te vinden en de jeugd wil niet voor opgeleid worden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

sjohie schreef:
17 mei 2022 11:29
We moeten allemaal aan de warmtepomp. :shock:
Bij vervanging van de ketel.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
17 mei 2022 11:45
Een phisingmailafzender komt mij niet betrouwbaar over.
Dan ben ik bang dat unscribe hier voor hun beteket dat er de mail is gezien door een echt persoon
Exact. Gewoon niets doen, of hooguit blokkeren (al heeft dat meestal ook geen nut).

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
17 mei 2022 11:29
We moeten allemaal aan de warmtepomp. :shock:
Pas als je CV ketel vervangen moet worden na 2025. Niks aan de hand dus. Die dingen worden nu al goedkoper, en tegen de tijd dat het verplicht is zal een hybride oplossing niet heel veel duurder zijn dan een beetje zuinige ketel op dit moment. Zeker als je de kostenbesparing in ogenschouw neemt.

Dan kunnen we nu aftellen tot de eerste reactie over dat die dingen herrie maken. Dan alvast het antwoord: ze zijn een stuk stiller dan airco units die je steeds vaker aan gevels en op balkons ziet en waar niemand moeite mee heeft.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

scontra schreef:
17 mei 2022 11:41
sjohie schreef:
17 mei 2022 11:29
We moeten allemaal aan de warmtepomp. :shock:
Allemaal is een beetje teveel van het goede, er zijn redenen waarom dat (vooralsnog) nog niet hoeft en kan, aangezien lang niet alle huizen in den lande geschikt zijn voor een dergelijke vorm van verwarmen.
Data verschuiven en verschuiven en verschuiven, en één reden waarom dat gebeurt is het gebrek aan opgeleide installateurs en een mogelijk tekort aan warmtepompen.
Een ander probleem is het Hoogspanningsnetwerk welke, ook dan, nog steeds niet op het aanbod en de vraag zal zijn ingericht.
We hebben het over 2026 en vervanging. Voor de installatie heb je echt niet heel veel meer mensen nodig want de CV-ketel installateur installeert dan ook het warmtepomp deel, dat in veel gevallen dan geïntegreerd zal zijn in de CV-ketel. Het is niet dat in 2026 alles in 1 keer vervangen moet worden. Het gaat met hetzelfde tempo als dat nu CV-ketes worden vervangen.

Maar goed: het komt van de overheid dus iedereen gaat weer zeuren. Eigenlijk zou de overheid gewoon moeten zeggen dat warmtepompen verboden worden. Dan wil iedereen zo'n ding hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

PeterPeters1966 schreef:
17 mei 2022 12:36
scontra schreef:
17 mei 2022 11:41
sjohie schreef:
17 mei 2022 11:29
We moeten allemaal aan de warmtepomp. :shock:
Allemaal is een beetje teveel van het goede, er zijn redenen waarom dat (vooralsnog) nog niet hoeft en kan, aangezien lang niet alle huizen in den lande geschikt zijn voor een dergelijke vorm van verwarmen.
Data verschuiven en verschuiven en verschuiven, en één reden waarom dat gebeurt is het gebrek aan opgeleide installateurs en een mogelijk tekort aan warmtepompen.
Een ander probleem is het Hoogspanningsnetwerk welke, ook dan, nog steeds niet op het aanbod en de vraag zal zijn ingericht.
We hebben het over 2026 en vervanging. Voor de installatie heb je echt niet heel veel meer mensen nodig want de CV-ketel installateur installeert dan ook het warmtepomp deel, dat in veel gevallen dan geïntegreerd zal zijn in de CV-ketel. Het is niet dat in 2026 alles in 1 keer vervangen moet worden. Het gaat met hetzelfde tempo als dat nu CV-ketes worden vervangen.

Maar goed: het komt van de overheid dus iedereen gaat weer zeuren. Eigenlijk zou de overheid gewoon moeten zeggen dat warmtepompen verboden worden. Dan wil iedereen zo'n ding hebben.
Vaak moet er voor de warmtepomp nog wel wat extra gedaan worden, denk aan nieuwe dakdoorvoeren en aanpassingen aan de elektra er van- en naartoe...

Ik vind het overigens een goede stap, eindelijk eens een overheidsbesluit waar een toekomstvisie achter te ontdekken is. En ja, dat doet (financiele) pijn, maar in veel gevallen is het ook de "gedoefactor" die mensen er van weerhoudt om echte stappen als deze te zetten. Dus dat de financiële middelen er wel zijn, en het een valide investering is die je gewoon netjes terugverdient, maar mensen door meer psychologische drempels, het toch laten. Dat schijnt voor ~30% van de woningbezitters zo te zijn. Die groep krijgt hiermee een schop onder de kont, en dan kan het hard gaan...

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik blijf gewoon ouderwets aan het eind van het jaar in België een paar mud eierkolen halen, genoeg warmte voor de winter en geen energiebelasting

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

U laat dan toch ook elk jaar de vette roetlappen uit de schoorsteen vegen, hoop ik?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
17 mei 2022 21:13
Ik blijf gewoon ouderwets aan het eind van het jaar in België een paar mud eierkolen halen, genoeg warmte voor de winter en geen energiebelasting

Wat een krentenkakker. Neem dan antraciet, brandt veel beter, minder as.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelukkig val ik er niet onder. Ik zou niet weten waar ik het allemaal zou moeten laten.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik had hem nog even een uurtje laten zitten. Zo van: we zijn op zoek naar de sleutel, maar kunnen hem niet vinden... of: we moeten eerst een kat uit een boom halen... :lol: :lol:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -brandweer

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Zoals het artikel al zegt: die jongens hebben wel een verhaal waar ze hun hele leven nog plezier van hebben :D

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
17 mei 2022 12:59
Vaak moet er voor de warmtepomp nog wel wat extra gedaan worden, denk aan nieuwe dakdoorvoeren en aanpassingen aan de elektra er van- en naartoe...
En daar hebben we al de volgende drempel. Asbestplaten onder de dakpannen. Dus zegt de installateur: zoek een ander bedrijf, want wij mogen daar niet aankomen.
sjohie schreef:
17 mei 2022 12:59
Ik vind het overigens een goede stap, eindelijk eens een overheidsbesluit waar een toekomstvisie achter te ontdekken is. En ja, dat doet (financiele) pijn, maar in veel gevallen is het ook de "gedoefactor" die mensen er van weerhoudt om echte stappen als deze te zetten. Dus dat de financiële middelen er wel zijn, en het een valide investering is die je gewoon netjes terugverdient, maar mensen door meer psychologische drempels, het toch laten. Dat schijnt voor ~30% van de woningbezitters zo te zijn. Die groep krijgt hiermee een schop onder de kont, en dan kan het hard gaan...
Ik vind het een besluit met een smalle basis, net alsof andere oplossingen niet voordeliger en/of beter zijn.

Ik wil niets in huis wat warm water opslaat (ivm kans op legionella), ik wil doorstroomverwarmers voor het water.
Voor de verwarming hebben we een houtkachel. Pas als verkoop in zicht komt, dan wordt het tijd om een andere verwarming te installeren. Ben door dit forum op het idee van de verwarming per airco gekomen en dat lijkt mij voldoende om het huis makkelijk te kunnen verkopen.

Dus waarom een dure oplossing verplicht stellen, die wij hooguit voor een deel zullen gebruiken?

Het verhaal doet mij denken aan een poging van de gemeente hier om een wijk als één van de eersten aardgasvrij te maken. Een hele bak oplossingen, waarbij sterk werd gestuurd op een warmtenet, maar het hergebruik van het gasnet voor waterstof compleet ontbrak. Nadat duidelijk werd, dat er geen subsidie zou komen, volgde nog een enquête onder de huiseigenaren (was men eerder vergeten) en daarna werd het heel erg stil ...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Het staat elke huiseigenaar vrij om de eigen manier van verwarmen te kiezen, nergens lees ik, of zegt de Jonge, dat het exclusief een hybride warmtepomp móet zijn bij vervanging van een traditionele CV. Het wordt alleen de duurzame ondergrens vanaf 2026, waar mogelijk. Er is al aangegeven, dat er uitzonderingen gaan komen voor bepaalde typen huizen, denk aan monumenten etc.

Overigens heb je met een hybride warmtepomp, nog steeds water wat stroomt door radiatoren, alleen (idealiter) van een lagere bedrijfstemperatuur, en dat water, minder vaak verwarmd door gas..

Dat waterstof noemen veel mensen als de zoveelste theoretische pijnloze oplossing die we zo graag willen, maar dat gaat niet op de benodigde korte termijn, de oplossing worden. Als we op die makkelijk te slikken pil blijven wachten allemaal, hebben we het er nog over, al liggend op het strand van Amersfoort aan zee.

De stap ná hybride warmtepompen, kan heel goed zijn dat we het gasnet, dat is waardevolle uniek Nederlandse infrastructuur, gaan gebruiken voor distributie van waterstof. Of, wat ik eerder verwacht, dat we met de enorme bende aan groene stroom die we straks hebben, methaan gaan maken, een veel simpeler koolwaterstof dan de mix die we nu kennen als aardgas, en dát door de gasleidingen gaan pompen. Met een veel simpeler aanpassing van de brander in een CV, kan je dat dan voor het laatste beetje verwarming gebruiken met die hybride warmtepomp, in huizen die niet gasloos kunnen.

Grote industrie kan/zal eerder gaan werken met waterstof lijkt het nu op.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

breien schreef:
18 mei 2022 09:31
Een veel duurzamere oplossing om de stookkosten te verlagen is het weer verplicht stellen van handwerkles op de basisschool (groep 5 t/m 8, voor jongens & meisjes).
Dan kan iedereen voor zichzelf behaaglijk warme vesten en truien breien/ haken.
Mijn moeder geeft die les al een aantal jaren op de basisschool van haar kleinkinderen. De jongste gaat binnenkort naar het voortgezet onderwijs, dus of ze er nog lang mee doorgaat weet ik niet, maar het is wel een hit, veel jongens vinden het ook geweldig. Nou is mijn moeder ooit wel door de veldwachter van Terschelling afgezet wegens slecht gedrag, dus wat flauwekul is haar niet vreemd, dat zal haar kennende, ook wel wat bijdragen aan de populariteit van die naai- en breilessen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit naar een andere koelkast te kijken. De mijne is ongeveer 7 jaar oud (tweedehands gekocht), maar het deurrubber moet worden vervangen. Althans, er zit een scheur in, en vervangen is niet mogelijk. Sowieso zit er al een kier in tussen rubber en deur, met als gevolg megaijsvorming in de vriezer.

Kijk ik naar een nieuw exemplaar van hetzelfde model, dan blijkt de nieuwe op papier 20 Kwh per jaar meer aan stroom te verbruiken. Exact dezelfde inhoud, grootste verschil is dat de motor stiller is. 37 db in plaats van 40. En dat snap ik niet helemaal, in een tijd dat apparaten steeds zuiniger zouden moeten worden.

Specs:
https://tweakers.net/pricewatch/396884/ ... ificaties/
https://www.expert.nl/liebherr-ctel-213 ... -372579620

Plaats reactie