Frank Energie - Is dat wat?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij de Oostenadviesgroep werd ik geattendeerd op het bestaan van Frank Energie. Die kende ik nog niet. Volgens hun site is datgene wat je betaalt dynamisch: in de zomer betaal je enkel voor het verbruik in de zomer, in de winter voor de winter. Je termijn bedrag wordt dus iedere maand aangepast. Je hebt ook geen vast tarief voor gas en elektra; dat wordt voortdurend aangepast aan de ontwikkelingen op de energiemarkt. je betaalt exact datgene wat de energieboeren op de markt betalen. Frank Energie haalt haar verdienmodel enkel uit de vaste lasten.

Hoe komt dit bedrijf en deze opzet bij jullie over? Is dit een realistische benadering van de markt? Is deze manier van leveren en factureren voor iedereen geschikt? Is in de huidige onzekere markt dit model sowieso geschikt, dwz zouden jullie het risico durven nemen?
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jun 2022 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Alleen geschikt voor mensen die tegen onduidelijkheid / onzekerheid kunnen. Bovendien is een smartphone nodig om de app te kunnen gebruiken. Want de app, althans als de app goed werkt, geeft inzicht wanneer de goedkope uren zijn. En in die goedkope uren zou je dus bijv. het beste de wasmachine aan moeten zetten, de c.v. een graadje hoger enz. Oh, nou wordt het weer duurder, c.v. weer graadje lager.
Ik zou er neurotisch van worden. :mrgreen:

Je hoeft je er niets van aan te trekken en gewoon de wasmachine aanzetten wanneer het je uitkomt, maar dan heeft een overeenkomst met per uur wisselende prijzen, geen enkel nut.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Doet me aan heel vroeger denken. Moest je eerst een muntje in de meter stoppen voordat je wat kon gebruiken.

Maar het systeem lijkt me een zenuwen gedoe.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Welk risico? De impact van een faillissement van Frank is klein. Je moet alleen wel zelf sparen voor de winter.

Je kan er dit soort dingen mee doen:
https://www.youtube.com/watch?v=0f9GpMWdvWI

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
29 mei 2022 17:31
Doet me aan heel vroeger denken. Moest je eerst een muntje in de meter stoppen voordat je wat kon gebruiken.

Maar het systeem lijkt me een zenuwen gedoe.
Oh jee, ik mag pas vanavond om 10 uur mijn avondeten klaar maken. :mrgreen:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Sommige mensen willen gewoon in de sh/it komen.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

reggie2 schreef:
29 mei 2022 17:51
Sommige mensen willen gewoon in de sh/it komen.
Het is ook zeker niet geschikt voor mensen die de discipline niet hebben om een buffer op te bouwen voor de wintermaanden. Oeps, gaat net de wasmachine of de auto kapot, dan maar de buffer even gebruiken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Precies, denk dat de meeste mensen gewoon bij de "grote" bedrijven moeten blijven.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
29 mei 2022 17:31
Doet me aan heel vroeger denken. Moest je eerst een muntje in de meter stoppen voordat je wat kon gebruiken.

Maar het systeem lijkt me een zenuwen gedoe.
Maar die muntjes kon je toch in de zomer al kopen, of niet? Geen idee eigenlijk. Maar bij Frank kan je niet vooraf sparen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit even te kijken hoe het met die gasmunten zit, en vond het volgende wat eigenlijk wel interessant is, zeker gezien de werkwijze van Frank Energie:
Een moderne variant op de gaspenning is het vooraf betalen van energie. Hierbij koopt de klant een tegoed dat hij zelf kan opwaarderen. Een slimme energiemeter houdt het verbruik bij. Wanneer het tegoed onder een bepaalde waarde is gedaald stuurt de energieleverancier een bericht om de klant te waarschuwen dat het tegoed bijna op is. Wanneer het saldo nul is, wordt de klant automatisch op afstand afgesloten. Na het opwaarderen van het saldo volgt binnen een minuut weer aansluiting op het gas- en/of de elektriciteitsnet. Momenteel (2018) wordt met dit concept in de Nederlandse steden Rotterdam en Arnhem geëxperimenteerd.[9] Omdat moderne apparatuur geen waakvlam meer heeft en automatisch zichzelf uitschakelt wanneer de gastoevoer wordt onderbroken zijn de bezwaren uit het verleden niet meer van toepassing.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaspenning

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je betaalt dus veel als anderen ook veel gebruiken ( laat dat nu net in de periode zijn dat je ook zelf veel energie nodig hebt ) en weinig tot niets als er energie in overvloed is ( en je zelf waarschijnlijk ook niet nodig hebt ).
Alleen handig voor mensen die energie kunnen bufferen en een 'slim' huis hebben om hun energievraag te kunnen sturen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
29 mei 2022 19:41
Ik zit even te kijken hoe het met die gasmunten zit, en vond het volgende wat eigenlijk wel interessant is, zeker gezien de werkwijze van Frank Energie:
Een moderne variant op de gaspenning is het vooraf betalen van energie. Hierbij koopt de klant een tegoed dat hij zelf kan opwaarderen. Een slimme energiemeter houdt het verbruik bij. Wanneer het tegoed onder een bepaalde waarde is gedaald stuurt de energieleverancier een bericht om de klant te waarschuwen dat het tegoed bijna op is. Wanneer het saldo nul is, wordt de klant automatisch op afstand afgesloten. Na het opwaarderen van het saldo volgt binnen een minuut weer aansluiting op het gas- en/of de elektriciteitsnet. Momenteel (2018) wordt met dit concept in de Nederlandse steden Rotterdam en Arnhem geëxperimenteerd.[9] Omdat moderne apparatuur geen waakvlam meer heeft en automatisch zichzelf uitschakelt wanneer de gastoevoer wordt onderbroken zijn de bezwaren uit het verleden niet meer van toepassing.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaspenning
Als je wilt weten waarom dit positieve initiatief toch geen succes werd, zie hier:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-880623.pdf

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als je dat leest, dan zie je dat dit door de klanten als zeer positief werd bevonden, maar door de energieleveranciers niet. Daarom wilden zij er niet mee doorgaan. Frank Energie doet het echter nog wel.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
29 mei 2022 21:25
Frank Energie doet het echter nog wel.
Wat Frank doet, is iets heel anders.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

In Denemarken schijnt deze manier van berekenen en factureren heel normaal te zijn. Gewoon betalen wat je de afgelopen maand gebruikt hebt, tegen de tarieven van die maand. ANWB energy doet trouwens ook zoiets. Eigenlijk is iedere maand hetzelfde voorschotbedrag betalen raar. In de zomer gebruik je weinig maar betaal je net zoveel als in de winter. Als de maatschappij dan failliet gaat moet je maar afwachten of je nog wat van het teveel betaalde terugkrijgt. Dan is Frank en ANWB veiliger. Tja, alleen die variabele prijzen hé....

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zullen er veel mensen ‘s winters in de kou en het donker zitten, want die zullen niet zelf reserveren.

En dan maar naar een maatschappij overstappen net voor het winterseizoen. Als ze dan failliet gaan, heb je in ieder geval niet teveel betaald.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Zombiemaster schreef:
29 mei 2022 23:27
In Denemarken schijnt deze manier van berekenen en factureren heel normaal te zijn. Gewoon betalen wat je de afgelopen maand gebruikt hebt,
De energieprijzen van Denemarken behoren tot de hoogste ter wereld.
https://www.electricrate.com/data-cente ... y-country/

Je zou deze site een tijdje kunnen monitoren voor je een besluit neemt.
Het is net vakantie geweest, en zijn de prijzen negatief geweest.
Nu is het bewolkt en windstil, en wordt stroom met gas gemaakt. En schiet de prijs omhoog.
https://app.electricitymap.org/zone/NL

Een jaartje geleden lag de prijs per mWh gemiddeld tussen de €40,- / 60,-

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom: omdat je geen voorschotbedragen betaalt hoef je voor een faillissement niet bang te zijn. De uitdaging is daarentegen om in de winter voldoende buffer te hebben om de maandelijkse kosten te kunnen betalen. Gezien de huidige prijzen, en ontwikkeling in prijzen, zou het zomaar kunnen dat je aankomende winter de hoofdprijs betaalt. Verder is het blijkbaar zaak energie te gebruiken als het goedkoop is; dwz overdag als de zon schijnt, of als het flink stormt.

Ik denk dat het vooral interessant is als je in een goed geïsoleerde woning zit waar je sowieso al weinig stookkosten hebt. Juist omdat je dan niet veel buffer nodig hebt, en ook bij torenhoge energieprijzen in de winter de boel beheersbaar blijft.

Maar bijstandstrekkers in een woning met enkelglas en enkelsteens muren moeten er maar niet aan beginnen, om wat te noemen.

Voor mij is het concept nieuw, maar het zou zomaar kunnen dat het op termijn navolging gaat krijgen van grotere bedrijven, en dat het uiteindelijk een standaard wordt. Erg? Neuh, op een of andere manier geeft het je meer zelfstandigheid. Ik ga in ieder geval de komende anderhalf jaar eens uitproberen of het lukt in de zomer een buffer op te bouwen voor de winter. Misschien wel met het vakantiegeld, om wat te noemen. Of de 800 euro energietoeslag die er aan zit te komen.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan heb je die buffer en kom je niet meer in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke lasten.😡

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door jonis »

Ik denk dat het vooral interessant is als je in een goed geïsoleerde woning zit waar je sowieso al weinig stookkosten hebt. Juist omdat je dan niet veel buffer nodig hebt, en ook bij torenhoge energieprijzen in de winter de boel beheersbaar blijft.
Zelfs dan niet, waarom zou je hier mee bezig willen zijn?
Ik heb dit jaar nog nooit zo'n lage rekening gehad in vergelijking met voorafgaande 20 jaar....tis maar wat je torenhoge prijzen noemt.

Plaats reactie