Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

reggie2 schreef:
30 jun 2022 11:31
Lady1234 schreef:
30 jun 2022 11:19



Wat een trieste opvatting.

Jij voelt je gepasseerd??? al geven ze geld toe, met jou wil ik geen bakkie doen. :mrgreen:

Met @Moederslink wel.
Oei, wat een haat en nijd in de huiskamer. Sommige mensen hebben blijkbaar even wat afkoeling nodig.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

juliomariner schreef:
30 jun 2022 11:47


FF kleine correctie, als u doelt op Hendrix UTD, deze zijn gefuseerd met For Farmers (helemaal verkeerde naam trouwens want ze doen eigenlijk helemaal nietrs voor hun farmers)
Ze zijn toevallig perongeluktoevallig wel de machtigste Veevoederleverancier van Nederland en ook nog de grootste sponsor van het (reclame)programma "Boer zoekt vrouw".

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
30 jun 2022 11:48


Oei, wat een haat

Dat woord ken ik niet hoor, je kan iemand niet haten die je niet kent.

Het forum is nog steeds niet je leven...Hier in ieder geval niet.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

scontra schreef:
30 jun 2022 11:51
Ze zijn toevallig perongeluktoevallig wel de machtigste Veevoederleverancier van Nederland en ook nog de grootste sponsor van het (reclame)programma "Boer zoekt vrouw".
Precies, ze zijn nu zo'n grote multinational geworden dat het "Cooperatie" er wel af is. De boeren hebben totaal geen inspraak meer.
Ik vind dat geen goede zaak. Door dit soort grote bedrijven die weleenswaar uit de boeren stand zijn ontstaan worden de boeren "gedwongen" om hun schaal steeds meer te vergroten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

juliomariner schreef:
30 jun 2022 11:57
scontra schreef:
30 jun 2022 11:51
Ze zijn toevallig perongeluktoevallig wel de machtigste Veevoederleverancier van Nederland en ook nog de grootste sponsor van het (reclame)programma "Boer zoekt vrouw".
Precies, ze zijn nu zo'n grote multinational geworden dat het "Cooperatie" er wel af is. De boeren hebben totaal geen inspraak meer.
Ik vind dat geen goede zaak. Door dit soort grote bedrijven die weleenswaar uit de boeren stand zijn ontstaan worden de boeren "gedwongen" om hun schaal steeds meer te vergroten.
Hoe bedoel je dat? AH heeft ook 800+ filialen, maar desondanks heb ik geen 800 pakken koffiemelk in de kelder. Als boeren kleiner/minder intensief gaan boeren, kunnen ze ook minder voer bij hun bestellen. Dan zouden ze wat kwantumkorting verliezen, en de hogere kostprijs uiteraard moeten door (kunnen) berekenen, maar dan zit je meer bij Friesland Campina en de grootgrutters die daarin een te grote factor zijn. En ultimo de burgers die maar blijven gaan voor het goedkoopste. En ja, dat laatste niet zelden omdat ze simpelweg geen geld hebben om meer aan hun dagelijkse eten uit te geven.

Kortom, we hebben een overheid nodig die een strategie opstelt, en er beleid+wetgeving aan koppelt, en dan op alle facetten. Die nieuwe stikstofwet is wat dat betreft nog niet zo gek, die is niet zo nauw als sommige actoren de boeren willen doen laten geloven.

En misschien is een campagne ala "koop Nederlands" ook nog niet zo gek, in Frankrijk of de VS is dat hardop zeggen door politici links en rechts gemeengoed, als je dat hier doet, wordt je wat smalend aangekeken door het gros van de Nederlanders, zelfuitgeroepen wereldburgers die we menen te zijn.

Ook zouden we eens niet verse sperziebonen in februari moeten eten, of aardbeien met kerst, want dat is verre van de natuurlijke cyclus. Wat meer met de seizoenen mee-eten zou ook een goede stap zijn.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helemaal mee eens.
Zag laatst in de supermarkt 2 zoete uien in een netje uit Peru. Is dat nu nodig?

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

sjohie schreef:
30 jun 2022 12:12

Hoe bedoel je dat? AH heeft ook 800+ filialen, maar desondanks heb ik geen 800 pakken koffiemelk in de kelder. Als boeren kleiner/minder intensief gaan boeren, kunnen ze ook minder voer bij hun bestellen. Dan zouden ze wat kwantumkorting verliezen, en de hogere kostprijs uiteraard moeten door (kunnen) berekenen, maar dan zit je meer bij Friesland Campina en de grootgrutters die daarin een te grote factor zijn. En ultimo de burgers die maar blijven gaan voor het goedkoopste. En ja, dat laatste niet zelden omdat ze simpelweg geen geld hebben om meer aan hun dagelijkse eten uit te geven.

Kortom, we hebben een overheid nodig die een strategie opstelt, en er beleid+wetgeving aan koppelt, en dan op alle facetten. Die nieuwe stikstofwet is wat dat betreft nog niet zo gek, die is niet zo nauw als sommige actoren de boeren willen doen laten geloven.

En misschien is een campagne ala "koop Nederlands" ook nog niet zo gek, in Frankrijk of de VS is dat hardop zeggen door politici links en rechts gemeengoed, als je dat hier doet, wordt je wat smalend aangekeken door het gros van de Nederlanders, zelfuitgeroepen wereldburgers die we menen te zijn.

Ook zouden we eens niet verse sperziebonen in februari moeten eten, of aardbeien met kerst, want dat is verre van de natuurlijke cyclus. Wat meer met de seizoenen mee-eten zou ook een goede stap zijn.
Het gaat dus alleen werken als het hele systeem op de schop gaat. Het systeem van Mansholt is te ver doorgeschoten. (voedselvoorziening waarborgen en voor de export te produceren om Nederland er weer bovenop te helpen.
De grote vcoerleverancier, de melkfabrieken, slachterijen maar ook Unilever en de supermarkten zijn te machtig geworden.
Als de boeren nu gewoon een stuk boven de kostprijs uitbetaald krijgen voor hun producten hoeven ze ook niet op deze schaal te produceren.
Nu werken sommige boeren 60 uur per week voor minder dan het minimumloon. Dat kan gewoon niet de bedoeling zijn.
Ik denk dus dat we het op zich best met elkaar eens zijn alleen vraag ik mij af of bovenstaand gewoon haalbaar is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Als de boeren meer zouden krijgen, is het nog maar de vraag of ze dat geld inzetten om te verduurzamen, zonder prikkels van een overheid. De jaren dat er varkenspest was in China, hebben onze varkensboeren fórs geprofiteerd van de veel hogere wereldprijzen, maar dat zie je niet terug in de emissie en depositiecijfers, dus wat hebben ze dan wel gedaan met dat geld?

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Die voorwaarden moeten er dan inderdaad wel aan gesteld worden.
Ach ja de beroemde varkenscyclus.
Het afgelopen jaar moest er geloof ik ongeveer € 30,00 per vleesvarkens bijgelegd worden.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

juliomariner schreef:
30 jun 2022 15:18
Die voorwaarden moeten er dan inderdaad wel aan gesteld worden.
Ach ja de beroemde varkenscyclus.
Het afgelopen jaar moest er geloof ik ongeveer € 30,00 per vleesvarkens bijgelegd worden.
Maar zelfs dan ben je er nog lang niet.
Als je een minimumprijs aan het varkensvlees ( als voorbeeld ) gaat stellen, dan moet je ook een verbod ( of heffing ) op invoer gaan instellen, want vanuit het buitenland komt het veel goedkoper en dan koopt iedereen het daar. Ook moet je niet de illusie hebben dat je nog veel gaat exporteren want de prijs is gewoon te hoog.
Consumenten gaan meer betalen en minder partijen gaan eraan verdienen.

Ook daar zul je allemaal mee moeten dealen en dat gaat zeker niet zonder gemor..
Een klein schakeltje aanpassen gaat 'm niet worden.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies dat Angel1978, ik ben bang dat het gewoon niet uitvoerbaar is.
Ik ben niet tegen landbouwhervormingen maar dan moet het hele systeem (het liefst in heel europa) aangepast worden, anders gaat het echt niet werken.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

We zijn toch 1 Europa?

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nou daar merken we maar weinig van.
Het Europese parlement is nog waardelozer dan ons nationale.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
29 jun 2022 23:58
De "boze boeren" laten zich opjutten door de fascisten van het FvD en de populisten van de BBB, die halve waarheden en hele leugens verspreiden en weigeren in duidelijke taal de gewelddadige en ontwrichtende acties te veroordelen. Sterker nog, de fascisten van het FvD willen dat het systeem instort opdat zij de macht kunnen grijpen, ja écht!
Ergens zie ik in je statement een pleidooi om de leden van de Staten Generaal alleen een vergoeding op bijstandsniveau te geven. Zeker bij de FvD'ers en alle afgesplitste 1-mensfracties krijg ik een gevoel van 'niet willen werken voor je geld, maar een luxe ww-uitkering willen'.
juliomariner schreef:
30 jun 2022 10:04
Het vertrouwen in de politiek is helemaal weg bij een groot deel. Dit hebben ze aan zichzelf te danken.
In allerhande enquêtes wordt momenteel vaak gevraagd naar vertrouwen, wantrouwen, geluk, tevreden zijn.
juliomariner schreef:
30 jun 2022 10:04
Je kunt echter wel overal tegen aan schoppen maar dan moet je zelf ook met oplossingen komen. Het lijkt echter wel of niemand meer daar verantwoordelijkheid voor durft te nemen.
Ik hou mij hier een beetje buiten. Wat Sjohie over stikstof schrijft, lees ik wel met veel belangstelling. Voor de rest zie ik vooral emotie. Niet erg. Stikstofwetgeving vraagt anders denken, andere manier van bedrijfsvoering, etc. De acties van deze week zie ik als paniek en rouwverwerking; het is wachten op de terugkeer van mentale rust. Lisa29 heeft er een mooie bijdrage aan gewijd. Oplossingen heb ik niet, daarvoor is mijn kennis van het onderwerp te beperkt.

Bovendien zijn veel andere dingen voor ons echt belangrijker. Voor onze jongen is dat een mooie zomervakantie mogelijk maken. Voor de familie en indirect onszelf wat Rusland doet of laat plus de reacties van andere landen daarop.


Met de migrantendiscussie zijn we privé wat harder. Als het weekendbezoek van zoon zoiets als dit roept ...
reggie2 schreef:
28 jun 2022 11:11
Klopt . minder asielzoekers hier binnen halen. Is het een stuk leger .
... en men meent het nog ook, dan is het direct zelf teruglopen naar het station (vluchtelingen lopen ook) en pas weer welkom na een erg stevig gesprek. Want echt, dit soort braaksel is niet alleen dom, boven alles kwetsend en beledigend. Op dit forum hou ik het bij trolgedrag, want deze opmerking zat midden in de discussie over boeren en stikstof.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Jablan schreef:
30 jun 2022 22:52
Erthanax schreef:
29 jun 2022 23:58
De "boze boeren" laten zich opjutten door de fascisten van het FvD en de populisten van de BBB, die halve waarheden en hele leugens verspreiden en weigeren in duidelijke taal de gewelddadige en ontwrichtende acties te veroordelen. Sterker nog, de fascisten van het FvD willen dat het systeem instort opdat zij de macht kunnen grijpen, ja écht!
Ergens zie ik in je statement een pleidooi om de leden van de Staten Generaal alleen een vergoeding op bijstandsniveau te geven. Zeker bij de FvD'ers en alle afgesplitste 1-mensfracties krijg ik een gevoel van 'niet willen werken voor je geld, maar een luxe ww-uitkering willen'.
juliomariner schreef:
30 jun 2022 10:04
Het vertrouwen in de politiek is helemaal weg bij een groot deel. Dit hebben ze aan zichzelf te danken.
In allerhande enquêtes wordt momenteel vaak gevraagd naar vertrouwen, wantrouwen, geluk, tevreden zijn.
juliomariner schreef:
30 jun 2022 10:04
Je kunt echter wel overal tegen aan schoppen maar dan moet je zelf ook met oplossingen komen. Het lijkt echter wel of niemand meer daar verantwoordelijkheid voor durft te nemen.
Ik hou mij hier een beetje buiten. Wat Sjohie over stikstof schrijft, lees ik wel met veel belangstelling. Voor de rest zie ik vooral emotie. Niet erg. Stikstofwetgeving vraagt anders denken, andere manier van bedrijfsvoering, etc. De acties van deze week zie ik als paniek en rouwverwerking; het is wachten op de terugkeer van mentale rust. Lisa29 heeft er een mooie bijdrage aan gewijd. Oplossingen heb ik niet, daarvoor is mijn kennis van het onderwerp te beperkt.

Bovendien zijn veel andere dingen voor ons echt belangrijker. Voor onze jongen is dat een mooie zomervakantie mogelijk maken. Voor de familie en indirect onszelf wat Rusland doet of laat plus de reacties van andere landen daarop.


Met de migrantendiscussie zijn we privé wat harder. Als het weekendbezoek van zoon zoiets als dit roept ...
reggie2 schreef:
28 jun 2022 11:11
Klopt . minder asielzoekers hier binnen halen. Is het een stuk leger .
... en men meent het nog ook, dan is het direct zelf teruglopen naar het station (vluchtelingen lopen ook) en pas weer welkom na een erg stevig gesprek. Want echt, dit soort braaksel is niet alleen dom, boven alles kwetsend en beledigend. Op dit forum hou ik het bij trolgedrag, want deze opmerking zat midden in de discussie over boeren en stikstof.
Je hebt hem weer aardig geraakt Jort.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank u, Marko doet 't ook ;-)

Wel wil ik nog terugkomen op de huisbezoeken bij politici. Wij hebben het jaren geleden bij de hand gehad, lang voordat dit soort dingen nieuws waren. Verhuisd, buurt merkte dat er twee kerels wonen en verzamelde zich voor ons huis. Altijd bij schemering en in totaal is het woonkamerraam vier keer vervangen. Vooral mijn man, toen nog vriend, had het er moeilijk mee. Hele dag gewerkt, thuiskomen, je wilt je in je eigen omgeving ontspannen en dan krijg je dat. Of zoals een rechter in een vonnis schreef: dan ben je gevlucht naar een veilig land en ben je niet veilig.
Bij ons is het gestopt na installatie van camera's, nadat ik een meisje van ca. 13 jaar een keer bij de haren beethad (letterlijk een pluk haar in mijn handen), nadat ik van een aantal mensen hun BSN had achterhaald en op hun werk ben langsgegaan.
Politici thuis opzoeken is bedreigend, intimiderend en laat sporen na. Het zijn ervaringen, die je blijft onthouden en persoonlijk heb ik de neiging de 'demonstranten' een tijd lang thuis lastig te vallen, zodat ze zelf die ervaring opdoen.

Het verschil tussen onze situatie toen en politici nu: nu probeert de politie er wel te zijn. Bij ons was het 'lost u het zelf op?'

*

Misschien maakt het volgende verhaal nog duidelijker waarom direct oordelen en mensen intimideren verkeerd is.

Vorige zomer werd een van 'mijn' personeelsleden door de politie afwezig gemeld.
Het ging om een alleenstaande moeder met kinderen van 2 en 4 jaar oud, die in de nacht ervoor uit haar huis was gevlucht, omdat de fijne buurtbewoners het nodig vonden molotovcocktails tegen het huis te gooien en op de muren 'pedo' te spuiten. Dat ging om haar nieuwe vriend.
Een achterbuurman had gezien, dat de vriend op een mooie zomerse dag met de twee kleintjes in een kinderzwembad speelde en maakte daar gelijk misbruik van. In die tijd was de relatie nog zo vers, dat zij er altijd bij was, om de kinderen langzaam te laten wennen aan een nieuwe vader (de echte vader is bij een verkeersongeluk omgekomen). Maar ja ... een man in een zwembroek en twee kleine kinderen met vrijwel geen kleding ... dat moet wel misbruik zijn.
Helaas is de zaak door het OM geseponeerd bij gebrek aan hard bewijs tegen de daders. Wel is bevestigd, dat van misbruik geen sprake was. Nu wonen ze in een hele andere buurt. De vorige buurt was van het type 'huizen mooi gerenoveerd, nu de bewoners nog.'

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Tijd voor wat anders.

Het topic Hypotheek berekend op 4-daagse werkweek; kan ik toch minder gaan werken? geeft goed aan, dat het tekort aan personeel deels een luxe probleem is. Als de wetgeving nu zo in elkaar zou zitten, dat je als alleenstaande ouder echt meer geld overhoudt als je meer uren per week werkt, dan zou het momenteel makkelijker zijn om meer personeel te werven (werkdruk omlaag / kwaliteit omhoog) of überhaupt aan personeel te komen.
Met de toevoeging, dat overal waar nu het personeelstekort schreeuwend groot is, er ook een dwingende CAO moet komen en de werkgevers een veel betere werkplek moeten bieden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Onze koning krijgt nog steeds 4.5 miljoen subsidie voor het jachtterrein het Loo.
Echter , deze subsidie kan alleen worden toegekend wanneer het Loo idd 51 weken per jaar toegankelijk is.
Maar de koning wil 3 maanden per jaar jagen in een verder niet voor het publiek opengesteld Loo . Alleen hij en zijn vriendjes mogen dan jagen en het Loo wordt dan ' gewoon ' voor 3 maanden gesloten voor het gewone publiek.
Voor hem worden andere ' uitzonderings' regels toegepast , tuuuuuurlijk! :roll:

En Amalia heeft nu ook haar jachtakte.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

Ongelofelijk dat we dat nog toestaan inderdaad.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

De koning heeft privileges die al zijn vastgelegd in het stenen tijdperk. :mrgreen:
Aanpassen aan de huidige maatstaven? Tuurlijk niet :roll: .
Rutte , een vriendje van Willem , wil daar nooit iets over horen , noch toelichten, noch aanpassen.
Het stuit mij enorm tegen de borst, dát en het neerknallen van zwijnen.
Wanneer de populatie zwijnen te groot wordt , zijn ook andere oplossingen denkbaar, toch?

Plaats reactie