Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 10:05
Maar is dat realistisch? Denk alleen eens aan de mensen die niet mobiel zijn.
En melk bij de boer halen, prima maar moet deze dan ook vla, yoghurt en kaas zelf gaan maken?
Dat is inderdaad totaal niet realistisch. Een alleenstaande (zonder werk) kan zoiets gemakkelijk roepen. Maar als je een gezin hebt en allebei werkt, heb je wel wat anders te doen dan elke week zo’n fietstochtje te maken. En dan moet je dat ook maar net in je buurt hebben.
Ik heb hier in de buurt helemaal geen boeren die fruit, yoghurt o.i.d. verkopen, ja, wel bollenboeren, maar tulpenbollen gaan we niet eten 😄
Laatst gewijzigd door Lowieze op 05 jul 2022 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Elk huishouden zelf op de fiets de boer op? Hoe moet ik me dat voorstellen? Prima voor een enkeling, maar het is al onmogelijk om op die manier een flink dorp te voeden, laat staan een stad.
juliomariner schreef:
05 jul 2022 09:15
(...) Het is een groot deel cultuur landschap (denk aan het groene hart). (...)
Cultuurlandschap in het Groene Hart? Hier en daar is een klein stukje misschien, verder bestaat het voor het grootste deel uit onafzienbare plantages met Engels raaigras. Met weiland of cultuurlandschap heeft dat niets te maken, tenzij u monocultuurlandschap bedoelt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan moet elke boer zelf gaan slachten? Zie je het voor je?

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Erthanax schreef:
05 jul 2022 10:14
Cultuurlandschap in het Groene Hart? Hier en daar is een klein stukje misschien, verder bestaat het voor het grootste deel uit onafzienbare plantages met Engels raaigras. Met weiland of cultuurlandschap heeft dat niets te maken,
En de sloten onderhouden zichzelf?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
05 jul 2022 10:12
juliomariner schreef:
05 jul 2022 10:05
Maar is dat realistisch? Denk alleen eens aan de mensen die niet mobiel zijn.
En melk bij de boer halen, prima maar moet deze dan ook vla, yoghurt en kaas zelf gaan maken?
Brainstormen, julio... Kijken naar oplossingen en denken in mogelijkheden. Er is ook een tussenvorm: een lokale groenteboer die (vrijwel) rechtstreeks bij de boer koopt. Hier in het dorp zit er zo eentje. Korte ketens, lage prijzen, prima fruit, groente, aardappelen en kaas. Enkel vlees hebben ze niet, maar de plaatselijke boer zit nog geen kilometer verderop.

Er zijn trouwens plenty boerderijen waar kaas gemaakt wordt, de rest zal dan toch ook wel lukken?
Een kaasfabriek maakt miljoenen kilo's aan kaas, en daar hebben we nogal wat van in Nederland. Volgens de melkfabriek waar ik ooit stage liep, produceren hun leden per boerenbedrijf ~900.000 kg aan melk, afkomstig van ~80 koeien die elk 11.000kg per jaar kunnen geven. Dat /10 (10kg melk voor 1 kg kaas is bekendste rekenregel) zou dat per melkveehouder een kleine 90.000kg kaas zijn. Zoveel kaas maken ze nooit, want dan zou zo'n boer 365 dagen per jaar, 200+ kg aan kaas moeten verkopen in zijn boerenwinkeltje. De boeren die zelf kaas maken, leveren of een deel van de melk nog aan de melkfabriek, of hebben een veel kleinere veestapel.

Die ene melkfabriek verwerkt per jaar 600.000.000 kg melk, en nee, dat is geen typefout.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 10:05
Maar is dat realistisch? Denk alleen eens aan de mensen die niet mobiel zijn.
En melk bij de boer halen, prima maar moet deze dan ook vla, yoghurt en kaas zelf gaan maken?
Komt er meteen weer eens stukje werkgelegenheid terug ( melkboer komt weer door de straat ). Daarnaast hoef ik al maanden mijn huis niet uit voor een boodschap hoor ;)
De boerderijwinkel even verderop heeft overigens gewoon alles inclusief vlees hoewel ze zelf geen koeien of varkens hebben en ook fruit verbouwen ze niet zelf. Dus blijkbaar is er ook veel handel zonder dat dit via het buitenland hoeft ;)

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Al dit gaat alleen werken als heel europa meedoet, anders zal er naast de benzine toerisme ook een heel groot aantla consumenten rond de landsgrenzen hun inkopen in Duitsland en Belgie gaan doen.
Om dit alles haalbaar te laten zijn zal er dus heel veel veranderd moeten worden. Of dit reeel haalbaar is vraag ik me gewoon af.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 11:17
Al dit gaat alleen werken als heel europa meedoet, anders zal er naast de benzine toerisme ook een heel groot aantla consumenten rond de landsgrenzen hun inkopen in Duitsland en Belgie gaan doen.
Om dit alles haalbaar te laten zijn zal er dus heel veel veranderd moeten worden. Of dit reeel haalbaar is vraag ik me gewoon af.
Dat denk ik ook niet. Maar dat laat nog steeds onverlet dat het hele argument dat de boer essentieel is voor onze huidige voedselvoorziening echt kul is en we op dat punt heel eenvoudig af kunnen met 50% minder ( zo niet nog veel meer ) zonder dat dit voor de maatschappij echt een issue is.
Het gaat hier echt om de portemonnee van de boer.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
05 jul 2022 11:08
witte angora schreef:
05 jul 2022 10:12
juliomariner schreef:
05 jul 2022 10:05
Maar is dat realistisch? Denk alleen eens aan de mensen die niet mobiel zijn.
En melk bij de boer halen, prima maar moet deze dan ook vla, yoghurt en kaas zelf gaan maken?
Brainstormen, julio... Kijken naar oplossingen en denken in mogelijkheden. Er is ook een tussenvorm: een lokale groenteboer die (vrijwel) rechtstreeks bij de boer koopt. Hier in het dorp zit er zo eentje. Korte ketens, lage prijzen, prima fruit, groente, aardappelen en kaas. Enkel vlees hebben ze niet, maar de plaatselijke boer zit nog geen kilometer verderop.

Er zijn trouwens plenty boerderijen waar kaas gemaakt wordt, de rest zal dan toch ook wel lukken?
Een kaasfabriek maakt miljoenen kilo's aan kaas, en daar hebben we nogal wat van in Nederland.
Dan ben ik toch wel benieuwd hoeveel kaas er binnen Nederland geconsumeerd wordt en hoeveel er wordt geëxporteerd.

Even wat uit de losse pols opgezocht: we eten hier bijna 19 kilo pp per jaar. Dat is dus. zo'n 320 miljoen kilo. We produceren 999.600 ton, dus ruim drie keer meer dan nodig is. Is het dan niet slimmer om 2/3 van de melkveehouderijen te verplaatsen naar de landen waar nu de kaas en de melk naar toe gaat? Dat scheelt ook nog eens enorm veel vervoerskosten om wat te noemen.

https://www.dutchmultimedia.nl/in-welk- ... ten-nl-11/
https://www.foodagribusiness.nl/nederla ... in-europa/
Laatst gewijzigd door witte angora op 05 jul 2022 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
05 jul 2022 09:20
juliomariner schreef:
05 jul 2022 09:15
Het ging mij om de laatste opmerking van W.A.: "Alle boeren uitkopen is een goed idee"
Behalve dat het onbetaalbaar is, wat gaan we met alle vrijkomende grond doen? Het is een groot deel cultuur landschap (denk aan het groene hart).
Wie gaat dat onderhouden?
Ik ben persoonlijk ook niet zo van het staken maar als ze het netjes houden (en nee dat deden ze niet allemaal) kan ik er wel ff mee leven.
Maar staken is niet hetzelfde als snelwegen blokkeren en distributiecentra het werk onmogelijk maken.
Staken is je werk neerleggen.
Boeren hebben gisteren met trekkers natuurgebied bij Stroe bewerkt, is nu bekend geworden. Het gaat volgens Laurens Jansen van Staatsbosbeheer om een gebied van zo'n 720 vierkante meter. Wat de boeren daar precies gedaan hebben, willen ze niet zeggen, meldt Omroep Gelderland.

"Het terrein is vernield en ook bemest, heb ik vanochtend geconstateerd", zegt Jansen. Staatsbosbeheer gaat aangifte doen van vernieling. "De boeren zijn Natura2000-gebied ingegaan. Het is niet een heel kwetsbaar stuk grond, maar de boeren zijn met de actie wel een grens overgegaan."
nos.nl

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 11:05
Erthanax schreef:
05 jul 2022 10:14
Cultuurlandschap in het Groene Hart? Hier en daar is een klein stukje misschien, verder bestaat het voor het grootste deel uit onafzienbare plantages met Engels raaigras. Met weiland of cultuurlandschap heeft dat niets te maken,
En de sloten onderhouden zichzelf?
Die raaigrasplantages oogsten zichzelf toch ook niet?
De ecologische en culturele waarde van dergelijke grootschalige monoculturen is nul. De boeren daar onderhouden hun agro-industriële productiemachine, dus maaien ze slootkanten, laten het waterschap het grondwaterpeil onnatuurlijk laag houden en oogsten vier keer per jaar hun monocultuur, waar geen veldleeuwerik meer te horen is.

Nederland produceert 14.000.000 ton melk per jaar (link heb ik eerder gedeeld).

Binnenlandse consumptie is 0,333 kg pp per dag. Dat is ongeveer 2 miljoen ton per jaar.

Heel kort door de bocht: 12/14 ofwel 86% van de melkveehouders kan stoppen zonder dat het zuivelschap in de supermarkt leeg raakt.

De tijd ontbreekt me helaas om op te zoeken hoeveel zuivel de voedingsindustrie voor binnenlandse afzet gebruikt, maar dat zal de uitkomst niet essentieel veranderen.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ach, we weten het allemaal zo goed hoe het zou moeten (ik zelf incluis) maar als het zo simpel zou zijn was het allang gedaan. Het blijkt toch wel iets ingewikkelder in elkaar te zitten. Al die nieuwe 2e kamerleden denken dat zij het wel even zullen veranderen maar ook die komen er al snel achter dat het toch iets ingewikkelder in elkaar zit.
De discussie hier vind ik best leuk echter ik heb niet de illusie dat we hier DE oplossing hebben en dat we het wel even zullen veranderen.
Bij elke verandering zijn er mensen die er voordeel bij hebben en ook een heel groot aantal die er de nadelen van zullen ondervinden. Het is dus schipperen dat er meer mensen voordeel van zullen ondervinden dan nadeel, maar je kunt het niet iedereen naar het zin maken. Ons hele systeem draait op compromisen en dat zul je niet kunnen veranderen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 12:13
Ach, we weten het allemaal zo goed hoe het zou moeten (ik zelf incluis)
Helemaal mee eens :D
(...) maar als het zo simpel zou zijn was het allang gedaan. (...)
Volgens mij is het nooit geprobeerd. Het beleid was aanvankelijk gericht op voedselzekerheid (Mansholt), begrijpelijk en terecht, en later vooral op efficiency, wat leidde tot enorme overschotten (melkplas, boterberg). Melkquota, mestboekhouding, enz. waren uiteindelijk niet meer dan gerommel in de marge voor de productie; voor de boeren was het natuurlijk een hoop gedoe en soms ellende. Een serieuze verkleining met tientallen procenten van de melkveesector is volgens mij nog nooit eerder een beleidsdoel geweest.

Gemakkelijk zal dat zeker niet zijn, ook niet voor de andere partijen in de keten (bv machinebouwers) en voor individuele boeren kan het een gigantische impact hebben.
Een pasklaar plan heb ik natuurlijk niet, maar dat deskundigen daaraan moeten werken, lijkt mij van groot belang voor de toekomst van het gehele land.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Erthanax schreef:
05 jul 2022 13:09


Gemakkelijk zal dat zeker niet zijn, ook niet voor de andere partijen in de keten (bv machinebouwers) en voor individuele boeren kan het een gigantische impact hebben.
Een pasklaar plan heb ik natuurlijk niet, maar dat deskundigen daaraan moeten werken, lijkt mij van groot belang voor de toekomst van het gehele land.
JHelemaal mee eens, maar of de huidige politici deskundig genoeg hiervoor zijn of ze de juiste deskundigen in gaan zetten heb ik mijn twijfels over.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind de keuze voor Remkes overigens wel een vreemde. Die is al om tafel geweest om deze hele stikstofregeling te bespreken bij de kabinetsplannen.

Een neutraler iemand was beter geweest en iemand zonder politieke achtergrond helemaal. Misschien een panel met een politicus, econoom en heemkundige.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad ook hier helemaal mee eens. Remkes is denk ik bij een aantal boeren een " besmet" persoon. Aan de andere kant zit hij natuurlijk wel helemaal in het dossier.
Als het kabinet lef had gehad hadden ze er niet alleen een stikstof probleem bij de boeren van gemaakt maar een fundamentele verandering van het hele systeem, niet alleen de landbouw maar ook verkeer luchtvaart en export. Dus het hele systeem van Nederland en zijn samenleving aanpassen zodat we in een betrekkelijk korte termijn helemaal duurzaam zijn zonder verlies van banen en met maar een weinig lagere levensstandaard voor ons allemaal.
Daar zal geen politicus zich aan wagen want elke 4 jaar zijn er verkiezingen waar ze worden afgerekend.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door zeug »

Jammer dat ze niet gekozen hebben voor malle Pietje.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dus het hele systeem van Nederland en zijn samenleving aanpassen zodat we in een betrekkelijk korte termijn helemaal duurzaam zijn zonder verlies van banen en met maar een weinig lagere levensstandaard voor ons allemaal.
Met die insteek is het sowieso gedoemd te mislukken..
Zonder offers gaat dit 'm niet worden

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Offers prima maar dan wel verdeeld er iedereen.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap niet zo goed waarom iedereen offers moet brengen. Er zijn een aantal mensen die schijnbaar niet tegen verandering kunnen en dus de veranderingen in de natuur en het klimaat tegen willen houden. Daarvoor moet voor de rest van het land extreem veel gaan veranderen.

In mijn ogen moet het niet kunnen dat een kleine groep zoveel mensen een verandering oplegt. Mijn mening is nog steeds dat we veel vrijer moeten zijn. Leven en laten leven.

Dus als iemand helemaal 1 met de natuur wil zijn, geen vlees en dierlijke producten wil eten, van klassieke muziek houdt en plezier haalt uit andere interesses dan de mijne. Dan is dat helemaal prima.

Maar als ik graag vlees eet, graag in een sportieve auto rijdt en naar wat hardere muziek wil luisteren. Dan moet dat ook kunnen. Iedereen haalt ergens anders plezier uit en het is jammer dat het plezier van de ene steeds meer aan banden wordt gelegd door anderen.

Kijk bijvoorbeeld naar de tegenstanders van de formule 1 op Zandvoort. Er zijn verschrikkelijk veel mensen die daar plezier van hebben, maar toch is er een kleine groep mensen die geprobeerd heeft al deze mensen dat plezier door de neus te boren.

En tegenwoordig is de tendens helemaal zoek. Mensen die in de buurt van een vliegveld gaan wonen, klagen over overlast, waardoor het vliegveld weer nieuwe regels krijgt. Eigenlijk moet je gewoon zeggen 'stel je niet zo aan, je bent er toch zelf gaan wonen'.

Bij mij in het dorp iedere rijdt al decennialang een trein langs een woonwijk, iedereen is er aan gewend. Ineens beginnen mensen te klagen die er nog niet zo lang wonen. Er wordt een geluidswal geplaatst. De klagers hebben er geen last van, maar anderen wel, want die geluidstrillingen komen er echt wel ergens anders uit.

Klagen we niet gewoon te veel om niets? En zijn we niet gewoon te veel bezig om dingen voor anderen te bepalen? Doe lekker jouw eigen ding en maak je niet teveel druk om anderen. Maar volgens mij is dat totaal niet meer cool tegenwoordig.

Plaats reactie