Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Mistycoco
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2022 16:57

Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door Mistycoco »

Ik heb vandaag een brief ontvangen van EDR incasso inzake VGZ BLUE periode 2013 t/m 2015. Ik heb ook nooit een bericht gehad van VGZ zelf dat ik iets niet betaald heb. Hierover contact gehad met VGZ zelf en hieruit blijkt dat ik geen openstaande facturen heb. Wat kan ik nu het beste doen?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Edr incasso aanschrijven dat u de vordering niet herkent en dat mocht er al een vordering zijn deze al lang verjaard is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

En bel hen eerst even om te checken of het geen phishing is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Als je op https://www.klacht.nl/edr-incasso/ kijkt zie je dat EDR vooral klachten heeft over zeer oude vorderingen, lijkt dus dat ze deze opkopen. De kans is dus groot dat de opeisbaarheid verjaard is, dit betekend wel dat u een schuld heeft maar ze kunnen deze niet meer opeisen.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

sylvesterb schreef:
05 aug 2022 16:09
, dit betekend wel dat u een schuld heeft maar ze kunnen deze niet meer opeisen.
Dat moeten ze dan eerst maar eens bewijzen. Iedereen kan wel tegen mij zeggen u hebt een schuld, maar wie eist bewijst
De bestanden van dit soort oude vorderingen krioelt vaak van de fouten. Een betaling bij de verkeerde afgeboekt, een onjuiste factuur ingeboekt, een creditering niet verwerkt enz

En al zouden ze met (enig) bewijs kunnen komen, van ons consumenten wordt niet verwacht dat we een sluitende administratie bijhouden en voor langere tijd archiveren dus na zo lange tijd met tegenbewijs of repliek komen is moeilijk of onmogelijk. Vandaar dat dit soort eisen bij voorbaat verjaard zijn

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met https://www.juridischloket.nl/contact/ voor advies.

Als de rekening niet bekend voor komt, kunt u dit het beste aan de incassobureau laten weten (www.edrcreditservices.nl/contact/)

Ik vind het heel raar dat u voor een inzage verzoek een foto moet opsturen van uw legitimatiebewijs.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Seinhuis schreef:
05 aug 2022 16:38


Ik vind het heel raar dat u voor een inzage verzoek een foto moet opsturen van uw legitimatiebewijs.
Nooit doen. Zie ook opmerking van moneyman Je weet maar nooit

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
05 aug 2022 16:38
Ik vind het heel raar dat u voor een inzage verzoek een foto moet opsturen van uw legitimatiebewijs.
TS hoeft helemaal geen inzageverzoek te doen en dus uiteraard zéker geen ID op te sturen.

Maar áls je een inzageverzoek wilt doen, is het heel logisch dat je je ID mee moet sturen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is niet zo logisch. Een kopie van een identiteisbewijs bewijst niet dat de afzender dezelfde persoon is als op het identiteitsbewijs, maar dat de afzender toegang heeft tot het identiteitsbewijs.

EDR incasso en VGZ beschikken reeds over gegevens waarmee zij de identiteit van TS kunnen vaststellen. Gewoon een paar vragen stellen.

DPG heeft voor het onnodig opvragen van een kopie van het identiteitsbewijs een boete gekregen van € 525.000,-. DPG identificeert nu personen door ze een mail met een link te sturen.
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... eitsbewijs

Dirk45
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2022 12:44

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door Dirk45 »

Niet verder reageren naar het incassobureau., Jij n zij hebben geen contractuele relatie met elkaar.
Je hoeft dus niet eens te weten of ze wel bestaan.
VGZ zegt telefonisch dat er geen rekening openstaat. Maar dat kun je niet bewijzen.
Dat bewijs moet je verkrijgen en wel door een fotokopie van het bericht van het incassobureau
te sturen naar VGZ. Met het verzoek hier schriftelijk op te reageren.
En ze wekelijks achter de kont zitten tot ze reageren, want zij hebben je leven verstoord door
ten onrechte een incassobureau op je af te sturen..
Zodra je een schriftelijk bericht hebt gekregen dat er geen achterstand is, een paar fotokopieën maken
en vooral rustig afwachten. Stalen zenuwen hebben.

Alle berichten van het incassobureau negeren, je hoeft toch niet te reageren op iedere idioot die je wat stuurt?
Telefoontje van het incassobureau? Telefoon meteen op de haak leggen of dat rode knopje indrukken.
E-mail van het incassobureau ontvangen? Bericht opslaan in een archief van je provider en verder negeren.
Huisbezoek van Incassobureau? Deur dichtsmijten, aan de deur wordt niet gekocht.
Dan zijn er twee mogelijkheden:
1. het incassobureau sluit het dossier, dan bent je van het gezeur af
2. het incassobureau stuurt een deurwaarder. Niet schrikken op dat moment is het gewoon een " beëdigde postbode.

Als er een deurwaarder komt sta die netjes te woord hij/zij wordt ook maar gezonden en ze
vinden dit ook niet leuk. De deurwaarder zal een akte van protest voorlezen.
Waarin staat dat u een bepaalde vordering niet betaald hebt.
Laat hem/haar het originele antwoord van VGZ lezen en geef twee fotokopieën.
De deurwaarder zal notities maken op de akte en je vragen die akte te ondertekenen.
Je standaard antwoord? "Dat acht ik net nodig". Gewoon niets ondertekenen, is de deurwaarder ook weer blij.
Je krijgt een kopie van de akte met daaraan gehecht een van de twee kopieën die de deurwaarder van je kreeg.
En dan? Ken je dat liedje 'die zien we nooit meer terug'?
Het incassobureau zit met fors wat gemaakte interne kosten plus de kosten van de deurwaarder.
Tja, wie niet horen wil moet maar voelen. Er zijn mensen die alles geloven wat gezegd wordt, Incassobureaus vooraan.

Maar pas op, dit werkt alleen als VGZ je schriftelijk verklaart dat deze achterstand er niet is, of verklaart
dat er geen achterstanden zijn.

Mijn eigen ervaring? Ja hoor. Tot nu toe in de afgelopen 50 jaar privé drie keer.
Allemaal 'administratieve vergissingen'. Nou ja daar heb ik dus twee aktes van een deurwaarder aan overgehouden.
Waarmee ik de kleinkinderen nog eens kan vertellen 'Weet je nog dat Opa ....., en zo ziet dus een protestakte er uit'.
Veel kleinkinderen moeten dat missen zo'n afschrift van een protestakte. Dus ik heb bij de Hema lijstjes gehaald.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Brief ontvangen van VGZ, maar ik heb geen openstaande factuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dirk45 schreef:
08 aug 2022 12:18
Niet verder reageren naar het incassobureau., Jij en zij hebben geen contractuele relatie met elkaar. Je hoeft dus niet eens te weten of ze wel bestaan.
Slecht advies, tenzij je er lol in hebt om er een hoop gezeur en gedoe aan over te houden.
Dirk45 schreef:
08 aug 2022 12:18
Alle berichten van het incassobureau negeren, je hoeft toch niet te reageren op iedere idioot die je wat stuurt?
Waarom zou je niet een simpel telefoontje plegen om een mogelijk misverstand op te helderen, zodat je mogelijk een berg toekomstige ellende bespaard blijft?
Dirk45 schreef:
08 aug 2022 12:18
Als er een deurwaarder komt sta die netjes te woord hij/zij wordt ook maar gezonden en ze vinden dit ook niet leuk. De deurwaarder zal een akte van protest voorlezen.
Waarin staat dat u een bepaalde vordering niet betaald hebt.
Laat hem/haar het originele antwoord van VGZ lezen en geef twee fotokopieën.
De deurwaarder zal notities maken op de akte en je vragen die akte te ondertekenen.
Je standaard antwoord? "Dat acht ik net nodig". Gewoon niets ondertekenen, is de deurwaarder ook weer blij.
Je krijgt een kopie van de akte met daaraan gehecht een van de twee kopieën die de deurwaarder van je kreeg.
En dan? Ken je dat liedje 'die zien we nooit meer terug'?
Leuk verhaal, maar totaal bezijden de waarheid. Dit heeft niets, maar dan ook niets met de werkelijke werkwijze van een gerechtsdeurwaarder te maken. Er bestaat überhaupt geen "protestakte" in deze context in het civiele recht.
Dirk45 schreef:
08 aug 2022 12:18
Mijn eigen ervaring? Ja hoor. Tot nu toe in de afgelopen 50 jaar privé drie keer.
Allemaal 'administratieve vergissingen'. Nou ja daar heb ik dus twee aktes van een deurwaarder aan overgehouden. Waarmee ik de kleinkinderen nog eens kan vertellen 'Weet je nog dat Opa ....., en zo ziet dus een protestakte er uit'. Veel kleinkinderen moeten dat missen zo'n afschrift van een protestakte. Dus ik heb bij de Hema lijstjes gehaald.
Dan heb je óf in België gewoond, óf je praat over tientallen jaren geleden. Hoe dan ook, leuke anekdotes, als ze al waar zijn, maar het heeft niets met de praktijk van deze eeuw te maken.

Plaats reactie