Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Maxman2
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2022 12:10

Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door Maxman2 »

Goededag,

Wehkamp berekent ruim 2000€ (verzuim)rente over een aankoopbedrag van 5642€. Ik vraag me af of dit wettelijk toegestaan is. Aankopen zijn gedaan tussen 2014 en 2017. Zaak ligt inmiddels bij een incassobureau.
Bijlagen
FDE92D0D-C95D-4985-84BC-B11F86A74157.jpeg
(37.6 KiB) 2745 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maxman2 schreef:
09 aug 2022 12:27
Wehkamp berekent ruim 2000€ (verzuim)rente over een aankoopbedrag van 5642€. Ik vraag me af of dit wettelijk toegestaan is. Aankopen zijn gedaan tussen 2014 en 2017. Zaak ligt inmiddels bij een incassobureau.
Bij die oude contracten zijn hoge rentepercentages (tot 20% per jaar!) normaal. Tegenwoordig is dat allemaal gemaximeerd, maar vroeger niet. Gezien de hoogte en de ouderdom van de schuld kan het heel goed kloppen.

Vraag anders eens een specificatie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Maxman2 schreef:
09 aug 2022 12:27
Goededag,
Wehkamp berekent ruim 2000€ (verzuim)rente over een aankoopbedrag van 5642€. Ik vraag me af of dit wettelijk toegestaan is. Aankopen zijn gedaan tussen 2014 en 2017. Zaak ligt inmiddels bij een incassobureau.
Of het wettelijk toegestaan is ligt aan de overeenkomst, zover ik kan terug vinden was de rente bij Wehkamp in 2015 de maximale rente 14% per jaar (ook het wettelijke maximum) omdat je uit de screenshot niet kan achterhalen wanneer je betaald hebt en hoeveel de lening was in 2014 en 2017 is het lastig rekenen. Maar uitgaande van € 5642 is de rente € 789 per jaar dus ze rekenen ongeveer 2,7 jaar aan rente let over de rente mag ook weer rente worden gerekend, dus soms is het een complexe puzzel.

Wel interessant is of Wehkamp zich aan de wet heeft gehouden toen ze je een krediet verleende, in de uitspraak https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspra ... :2022:2053 oordeelt de rechter (deze uitspraak is zeer recent) dat hiervan geen sprake was. Uiteindelijk betekende dit dat de aangeklaagde enkel de lening hoefde te betalen, deze persoon liet ook nog een verstek gaan, dit zou ik je niet adviseren. Ik zou op basis van deze uitspraak eens controleren of dit bij jouw ook niet goed is gecontroleerd en of Wehkamp je conform de zorgplicht die ze hebben wel een lening mochten verstrekken.

Webcarewehkamp.nl
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 jan 2010 15:00

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door Webcarewehkamp.nl »

Goedenavond,

Graag verwijzen wij u door naar de klantenservice van Tinka met vragen die betrekking hebben op gespreid betalen en rente. Via hun website www.tinka.nl/klantenservice ziet u op welke manieren u contact kan opnemen met Tinka.

Met vriendelijke groet,
Webcareteam Wehkamp

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door kuklos »

Webcarewehkamp.nl schreef:
06 sep 2022 20:27
Webcareteam Wehkamp
Bijna een maand na het openingsbericht komen jullie met je reactie? Hebben jullie zelf wel door hoeveel extra dit julie in een kwaad daglicht stelt?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kuklos schreef:
06 sep 2022 22:19
Webcarewehkamp.nl schreef:
06 sep 2022 20:27
Webcareteam Wehkamp
Bijna een maand na het openingsbericht komen jullie met je reactie? Hebben jullie zelf wel door hoeveel extra dit julie in een kwaad daglicht stelt?
Dus een bedrijf komt in een kwaad daglicht als ze reageren op een forum bericht die niet op een eigen communicatiemiddel is geplaatst? Los dat TS sinds het plaatsen nooit meer iets van zich heeft laten horen voor andere kan deze links misschien handig zijn, dus een goede aanvulling op het topic.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door kuklos »

sylvesterb schreef:
06 sep 2022 23:36
kuklos schreef:
06 sep 2022 22:19
Webcarewehkamp.nl schreef:
06 sep 2022 20:27
Webcareteam Wehkamp
Bijna een maand na het openingsbericht komen jullie met je reactie? Hebben jullie zelf wel door hoeveel extra dit julie in een kwaad daglicht stelt?
Dus een bedrijf komt in een kwaad daglicht als ze pas na een maand reageren op een forum bericht die niet op een eigen communicatiemiddel is geplaatst?
Jouw bericht. Aangepast zodat het nu wel correct is.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door Cro »

kuklos schreef:
06 sep 2022 22:19
Webcarewehkamp.nl schreef:
06 sep 2022 20:27
Webcareteam Wehkamp
Bijna een maand na het openingsbericht komen jullie met je reactie? Hebben jullie zelf wel door hoeveel extra dit julie in een kwaad daglicht stelt?
Ik zie dat kwade daglicht niet zo, Wehkamp is natuurlijk geenszins verplicht hier te reageren, dat ze dit wel doen, ook al gaat er enige tijd overheen zie ik nu niet direct als een gebrek van de kant van Wehkamp. Het siert ze eerder ook hier te reageren, met mogelijk nog nuttige informatie ook nog. Ik zou eerder naar de topic starter kijken, die zijn topic schijnbaar zo belangrijk vind dat hij niet meer terugkomt, terwijl anderen wel moeite doen voor hem.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door Methusalah »

kuklos schreef:
06 sep 2022 22:19
Webcarewehkamp.nl schreef:
06 sep 2022 20:27
Webcareteam Wehkamp
Bijna een maand na het openingsbericht komen jullie met je reactie? Hebben jullie zelf wel door hoeveel extra dit julie in een kwaad daglicht stelt?

Het is ook nooit goed, he... Mijn hemel. Wees blij dat ze hier reageren aangezien ze dat helemaal niet hoeven te doen.

ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Waarschijnlijk heeft @kuklos door de lage waterstand de spijkers gevonden. :)

Maxman2
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2022 12:10

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door Maxman2 »

sylvesterb schreef:
09 aug 2022 17:22
Maxman2 schreef:
09 aug 2022 12:27
Goededag,
Wehkamp berekent ruim 2000€ (verzuim)rente over een aankoopbedrag van 5642€. Ik vraag me af of dit wettelijk toegestaan is. Aankopen zijn gedaan tussen 2014 en 2017. Zaak ligt inmiddels bij een incassobureau.
Of het wettelijk toegestaan is ligt aan de overeenkomst, zover ik kan terug vinden was de rente bij Wehkamp in 2015 de maximale rente 14% per jaar (ook het wettelijke maximum) omdat je uit de screenshot niet kan achterhalen wanneer je betaald hebt en hoeveel de lening was in 2014 en 2017 is het lastig rekenen. Maar uitgaande van € 5642 is de rente € 789 per jaar dus ze rekenen ongeveer 2,7 jaar aan rente let over de rente mag ook weer rente worden gerekend, dus soms is het een complexe puzzel.

Wel interessant is of Wehkamp zich aan de wet heeft gehouden toen ze je een krediet verleende, in de uitspraak https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspra ... :2022:2053 oordeelt de rechter (deze uitspraak is zeer recent) dat hiervan geen sprake was. Uiteindelijk betekende dit dat de aangeklaagde enkel de lening hoefde te betalen, deze persoon liet ook nog een verstek gaan, dit zou ik je niet adviseren. Ik zou op basis van deze uitspraak eens controleren of dit bij jouw ook niet goed is gecontroleerd en of Wehkamp je conform de zorgplicht die ze hebben wel een lening mochten verstrekken.
Bedankt voor uw reactie.
Tijdens het aanvragen van een lening is destijds niets gecontroleerd door Wehkamp. Ik hoefde ook helemaal geen kopieen of bewijzen op te sturen. Ik was een student en leefde van 500€ studifinancieering per maand, maar ik kon gewoon kopen en “lenen” voor duizenden euro’s.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door BL2 »

Mooi dat je weer reageert. Maar we zijn een maand verder, zijn er al ontwikkelingen ?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
18 sep 2022 09:23
Wehkamp verstrekte de leningen in eigen beheer en in plaats van producten op afbetaling kopen kon de klant met een klein inkomen ook geld kopen. Wehkamp deed dat als een vorm van doorlopend krediet die pas stopte als het totale bedrag was afbetaald. Door er een speciale constructie om heen te bouwen werd Wehkamp geen financiële instelling en had daarmee ook geen zorgplicht.
Is Wehkamp nu echt zo slim , of kan dit niet door de beugel vraag ik me dan af.
Heb je meer details over deze speciale constructie?

Maxman2
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2022 12:10

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door Maxman2 »

snuffel1 schreef:
18 sep 2022 09:23
Wehkamp verstrekte de leningen in eigen beheer en in plaats van producten op afbetaling kopen kon de klant met een klein inkomen ook geld kopen. Wehkamp deed dat als een vorm van doorlopend krediet die pas stopte als het totale bedrag was afbetaald. Door er een speciale constructie om heen te bouwen werd Wehkamp geen financiële instelling en had daarmee ook geen zorgplicht. U bent willens en wetens een lening aangegaan terwijl u veel te laag inkomen had en dus nergens anders geld kon lenen. De afbetaling gaat tot 2019 redelijk goed maar daarna stopt u met betalen en staat er nog een restbedrag open. Nu 2022 heeft Wehkamp u weer weten te vinden en brengt volgens de toen afgesproken voorwaarden verzuimrente over de jaren dat u in verzuim gebleven bent in rekening en dat mag omdat u in verzuim bent gebleven. Misschien heeft u al contact met Wehkamp gehad en is de uitkomst u niet bevallen en voert nu de zorgplicht aan om onder betaling uit te komen.
ik heb inmiddels een regeling getroffen met het incassobureau dus ik betaal het gewoon af.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ruime verzuimrente berekend door Wehkamp. Mag dit?

Ongelezen bericht door JozJan »

16again schreef:
18 sep 2022 09:45
snuffel1 schreef:
18 sep 2022 09:23
Wehkamp verstrekte de leningen in eigen beheer en in plaats van producten op afbetaling kopen kon de klant met een klein inkomen ook geld kopen. Wehkamp deed dat als een vorm van doorlopend krediet die pas stopte als het totale bedrag was afbetaald. Door er een speciale constructie om heen te bouwen werd Wehkamp geen financiële instelling en had daarmee ook geen zorgplicht.
Is Wehkamp nu echt zo slim , of kan dit niet door de beugel vraag ik me dan af.
Heb je meer details over deze speciale constructie?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Plaats reactie