Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
J. Deltoer
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nijogeth schreef:
10 aug 2022 18:50
De zeespiegel stijgt, water genoeg dus. Misschien eens gaan bedenken we dit op een redelijk effectieve manier kunnen gebruiken. Er zijn genoeg voorbeelden, maar die zijn vooralsnog duurder. Wij Nederlanders moeten toch een methode kunnen vinden waarop we ontzilting effectiever kunnen maken en daardoor tijdens schaarste dit kunnen gebruiken? Ja, dan wordt het drinkwater maar wat duurder, dat wordt het door schaarste nu ook al.

Ik denk dan aan zonnepanelen die tijdens de zomer meer leveren dan het net nodig heeft, kunnen we in die periode heel wat overtollige energie kwijt. De warmte die vrij komt, zouden we eventueel weer ergens anders voor kunnen gebruiken.

Mogelijkheden te over om als klein landje dat groot is in water naar te gaan kijken.

Voor de beeldvorming. 70% van het drinkwater in Saoedi Arabië komt van zeewater, 30% van Israëlisch drinkwater. Het is dus totaal geen onmogelijkheid.
Dat is een weg die we niet moeten bewandelen. Ontziltingsmachines verbruiken heel veel extra energie en we moeten juist terug met het energieverbruik. Nu kunt u zeggen "zonnepanelen" maar de stroom van die panelen hebben we hard nodig voor onze reguliere behoefte. Nu kunt u zeggen "energiearme ontziltingsmachines uitvinden" en inderdaad dat zou best kunnen, maar er zijn zoveel betere methodes.

Vooral zorgen dat zoet water minder snel via de rivieren naar de zee stroomt. Ook in de winter. Dus meer waterbergingsgebieden, meer meanderende beken, een verbod op tegeltuinen. En ook de industrie kan wat doen. Waarom zulke grote opervlaktes in industriegebieden bestraat? Plant bomen, realiseer meer groen, loos het water van de daken daar ook in groengebieden. En vooral minder oppervlakte gebruiken voor industrie. Met woningen zitten we allemaal op elkaar, industriegrond wordt voor niets weggegeven. Bouw kantoren bovenop de industriehallen en daarbovenop zonnepanelen. Hier is ook een taak voor de gemeentes, beconcureer elkaar niet om het binnen halen van het zoveelste distributiecentrum of datacenter maar stel eisen.

Ontziltingsinstallaties is ook een verkeerd signaal aan bepaalde landen. O, we kunnen gewoon doorgaan met kap, we hoeven geen watermanagement te doen, we bouwen wel ontziltingsinstallaties en om de energiedaarvoor op te wekken bouwen we een kolen/gas/kerncentrale.
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 10 aug 2022 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Moederslink heeft het goed omschreven.
Ik werk bij een groot bedrijf, met collega's uit verschillende landen en culturen. Sommigen hebben een moslimachtergrond, sommigen zijn streng christelijk, anderen zijn niet religieus in hun uitingen. Met sommige moslim collega's heb ik meer gemeen qua normen en waarden dan bv met een van de streng christelijke. Maar met andere moslim collega's dan weer niet. Je kunt niet alle mensen over een kam scheren. Ook bij de autochtone Nederlanders zitten een paar horken waarbij je je afvraagt of ze ooit fatsoen hebben meegekregen van thuis. Maar dat geldt lang niet voor iedereen.

scharrelschipper
Berichten: 1823
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

juliomariner schreef:
10 aug 2022 18:24
Erthanax schreef:
10 aug 2022 18:20
Orderpicker klinkt interessant dan magazijnknecht, dat dan weer wel.
Logistiekmedewerker is geloof ik tegenwoordig de officiële term
Ja,dat heet tegenwoordig allemaal anders.
Vroeger had je ook de schippersknecht,is nu de matroos of deksman in opleiding.

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De Nederlandse normen en waarden? Voor mij is dat toch echt het leven en laten leven, maar helaas zien we dat steeds minder terug. Het hebben van een dikke huid is niet meer standaard en we kunnen niets meer van elkaar hebben.

Vroeger toen ik op de basisschool zat hadden we een brilsmurf (of brillie), een melkpak, een vuurtoren, zwarte Piet en witte Piet (ja, 2 jongens die Piet heten en eentje ervan was een beetje getint), maar ook een dikke, een lange en een kabouter. Ik weet overigens nog precies wie die jongens zijn en als ik ze tegenkom heb ik nog steeds de neiging ze zo te noemen. Niemand die erom jankte, zo was het gewoon. Op een enkeling na, mag iedereen elkaar nog steeds. Die enkeling was de persoon die iedereen pestte, duwde, sloeg en dergelijke, gewoon een ouderwetse pestkop. Gingen we erover janken? Nee, we pakten hem dan gewoon even aan en door. Ook die pestkop is goed terecht gekomen.

Maar tegenwoordig is iedereen om het minste of geringste gekwetst. Je maakt een grapje over een kapotte telefoon, een bak rijst en Aziaten en ze halen het hier van het forum af, want het is discriminerend (gevraagd om uitleg, niet gekregen, waarschijnlijk omdat ze zelf heel goed weten dat het geen discriminatie is). Wat nog veel erger is, is dat misplaatst gekwetst zijn voor anderen. Demonstraties tegen zwarte Piet en driekwart is blank. Ik ken geen enkele donkere jongen (nee, ook niet onze zwarte Piet van de basisschool) die er een probleem mee had/heeft.

Als ik aan Nederland denk, dan denk ik aan nuchtere mensen, die zeggen hoe het zit. 60% van de mannen met een Marokkaanse achtergrond is voor hun 23e in aanraking gekomen met de politie. Dat is een feit. Vergelijk dat eens met de 20% van de Nederlands zonder buitenlandse achtergrond, dan is dat toch idioot? Dat past niet in het Nederland dat ik ken. Maar het Nederland dat ik ken is ver weg van de grote steden en zeker de randstad. Maar mag je zeggen dat we iets moeten doen aan de problemen met Marokkanen, ze meer moeten controleren bijvoorbeeld, dan ben je weer aan het discrimineren en een racist. Nee, dan ben je een weldenkend land dat de problemen aanpakt waar ze zijn.

Uitgeprocedeerde asielzoekers hebben vergelijkbare misdaadcijfers. Maar waarom zitten wij met dat probleem? Kunnen we niet eens wat overtollig brandhout terugsturen? 'ja, maar hun eigen land accepteert ze niet terug'. Nou en? Dan dumpen we ze met een parachute uit een vliegtuig. Er is hier in Nederland vast wel een piloot (kuch, Poch) die weet hoe dat werkt.

We hebben meer asielzoekers dan we kunnen huisvesten. Dat betekent 1 ding, namelijk dat 'we meer huisvesting moeten regelen'. Nee, dat betekent dat we er minder op kunnen nemen en ze het probleem van iemand anders zijn. Als ik tijdens hoogseizoen ergens bij een hotel aanklop en ze hebben geen plek dan zeggen ze ook 'helaas zitten we vol, misschien heeft een ander hotel nog plek'. Dat zou al een groot probleem oplossen. Ook zouden we een asielaanvraag binnen 10 weken moeten kunnen goed of afkeuren. Dan weten ze binnen 10 weken of ze mogen blijven of weg moeten. Dan alsnog voor de 10e keer in beroep, waardoor het jaren gaat duren? Helaas, 10 weken zijn voorbij, u had uw verweer in die 10 weken moeten regelen. Het is niet alsof u op uw werk moest zijn of iets dergelijks, u heeft gewoon 10 weken niets gedaan. Geen paspoort of identiteitsbewijs, dan kunnen we u helaas niet helpen in Nederland, want dan kunnen we niet weten waar u terug naartoe moet.

Soms moet je om problemen op te lossen even hard zijn en door de zure appel heen bijten. Wij Nederlanders zijn volk dat met het hoofd denkt en niet met gevoel, tenminste dat is altijd mijn beleving geweest. Die is in korte tijd toch aardig veranderd. Wij Nederlanders zijn een volk dat iedereen maar wil pleasen en over zich heen laat lopen. De hand uitsteken om iemand te helpen om vervolgens de hele arm, het huis en de auto erbij te geven.

Gelukkig is het hier in de buurt nog niet zo. Hier hebben we nog een zwarte Piet tijdens de intocht, hier loopt niet iedereen met een mes rond, hier wordt een vegetariër toch nog vaak verteld hoe vervelend het wel niet is dat ze weer apart moeten doen bij een barbecue, waarna de vegetarische burger gewoon weer wordt omgedraaid. Hier spreken de donkere jongens die hier zijn opgegroeid met een erger dialect dan de blanke jongens die hier zijn opgegroeid en ziet iedereen dat er een andere huidskleur op zit en mag dat best benoemd worden en mogen er zelfs grappen over gemaakt worden, net als we over de witte huidskleur doen. Als zwarte Piet volgende week verhuist, staan witte Piet, vuurtoren en melkpak gewoon klaar om hem mee te helpen. Dat is mijn Nederland.

Het Nederland dat ik ken is een ons kent ons, gemoedelijk, barbecueën met de buren met een biertje in de hand, elkaar de helpende hand uitsteken als het moet en elkaar en jezelf belachelijk kunnen maken om eens goed te kunnen lachen. Want plezier maken is toch waar dit land om draait.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dat Nederland is er niet meer Nijogeth.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat Nederland is er zeker nog wel. Niet in de arme wijken van de grote steden, maar welzeker in de dorpen en op het platteland.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zou er een satirische film gemaakt en vertoond kunnen worden over het leven van een jonge man die vrijwel tegelijkertijd met Mohammed bij de buren werd geboren, geen "Life of Brian" maar bv "Life of Ahmed"? Ik heb sterk de indruk van niet, gezien eerdere reacties op satirische of zelfs serieuze literaire werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ken verscheidene mensen die islamiet zijn. Ik kan het uitstekend met ze vinden en ze leveren in alle opzichten een goede en positieve bijdrage aan de samenleving (meer en beter dan diverse autochtone Nederlanders). Dat geldt volgens mij voor de meesten. Zelfs tegenstanders van migratie denken er vaak eigenlijk zo over. Iedereen moet ******** naar zijn eigen land, behalve de buurman/collega/enz. want dat is een prima kerel/meid. In de meeste gevallen is de nens het probleem niet.

Volgens mij is een deel van het probleem dat de verschillende geloofscentra van de Islam geen kritiek of historisch-analytische benadering toestaan, ook niet door islamologen uit eigen kring, en dat zij ook nog eens diepgaand met elkaar van geloofsuitleg verschillen.

Misschien komt er ooit nog een soort "hervorming", de Islam ontstond pakweg 600 jaar na het Christendom. 600 jaar geleden was de Christelijke wereld daar ook nog niet echt aan toe. Van een ontwikkeling in die richting zie ik echter niets in toonaangevende Islamitische landen.

Mekka is alleen toegankelijk voor Islamieten, niet voor anders- of ongelovigen. In Saoedi-Arabië mogen geen kerken gebouwd worden. Dat Saoedi-Arabië (en de emiraten, en Turkije) met een conservatieve en dogmatische benadering van hun geloof invloed hebben op de Islam in Nederland, is volgens mij niet gunstig voor de acceptatie en ontwikkeling in Nederland.

Overigens zie ik die ontwikkeling ook wel in sommige niet-islamitische landen (bv Polen, Hongarije, Rusland, Verenigde Staten), waar conservatieve Christenen hun normen (willen) opleggen aan alle inwoners. Iets vergelijkbasrs geldt voor India. Een overheersende invloed van welk geloof dan ook op een samenleving lijkt zo altijd ongunstig uit te werken.

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat betekent niet dat er uit mijn relaas wel enigszins normen en waarden te halen vallen die we moeten koesteren.

Zoals Hans Teeuwen ooit zei 'Denken jullie als ik de tv aanzet dat ik niet dingen zie die me ergeren, dat ik me niet beledigd zou kunnen voelen? Maar je ontwikkelt daar een schild voor. Dat doe je in een vrije samenleving, omdat je wordt geconfronteerd met dingen waar je het liever niet....'. En toen werd ie afgekapt door de Meiden van Halal. Ik denk dat dat schild iets is wat we moeten koesteren. We hebben het vrijheid van meningsuiting, die is belangrijker. Dat houdt ook in dat we het recht hebben te beledigen, dat moet zeker zo blijven. Echter, beledigen om te beledigen is dan weer iets heel anders. Bij beledigen moet je toch altijd even nadenken of het wel het juiste moment is. Ik kan mijn beste maat uitschelden, dan lachen we erom. Als ik hetzelfde doe bij een wildvreemde, moet ik niet raar opkijken als ie boos wordt. Dat is dan terecht.

Echter is iedereen tegenwoordig om niets beledigd. Een mening kan gewoonweg beledigend zijn, maar tegenwoordig zijn mensen soms al beledigd omdat het een waarheid is die ze niet willen horen.

We moeten een tolerant land zijn, maar dat betekent ook dat iedereen die hier komt tolerant moet zijn en dat we allemaal een dikke huid dienen te creëeren.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan nog maar even een beetje generaliseren. Het zijn dus altijd de mannen die die “regels” van het geloof opstellen, waarbij de rechten en vrijheden van de vrouwen sterk beknot worden.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
10 aug 2022 20:00
De Nederlandse normen en waarden? Voor mij is dat toch echt het leven en laten leven, maar helaas zien we dat steeds minder terug.
Droom lekker verder. In Amsterdam: ja, daar lieten mensen elkaar vroeger met rust, en nog wel. Maar in veel delen van het land bemoeit iedereen zich met iedereen, en dan gaat het over alles, maar dan ook alles. Het opgeheven vingertje is er eeuwenlang geweest en het is nog lang niet weg.

Van de 'nieuwe bevolkingsgroepen' daarentegen heb ik weinig tot geen 'last' wat dat betreft, integendeel.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hoor over het opgeheven vingertje. Jij doet niet anders.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
10 aug 2022 17:50
Jouw redenatie truc ken ik en daarom weiger ik erin mee te gaan. Het eindigt altijd met "we hebben geen Nederlandse normen en waarden", of "we hebben geen Nederlandse normen en waarden als je ze niet kan beschrijven" en dus met een nog sterker wegkijken, bagatelliseren en "weg met ons".
Sorry, je bent hier mijn reactie aan het voorspellen en deze keer is het anders, zoals je aan de drie-vier pagina's erna kunt zien. Gewoon reacties met een vrolijke ondertoon.

De vraag was en is neutraal, oprecht bedoeld. Afgezien van de politieke betekenis (joods-christelijk versus islamitisch) kan ik helemaal niets met 'Nederlandse normen en waarden' of 'Deutsche Sitten und Tugenden'.
Het politieke deel is doorgekauwd en nog steeds blijft voor mij de vraag over: wat bedoelt Kuklos nu precies?
Voor mij zijn dit soort dingen iets lastiger, omdat we aan de rand van het land of maatschappij leven. Letterlijk op de grens NL-D of D-NL, figuurlijk omdat we in meerdere opzichten een minderheid zijn. Daarnaast houden wij er ons niet dagelijks mee bezig.
gosewijn schreef:
10 aug 2022 19:32
Sinterklaasje kom maar binnen met je Knechtl. Stast de doodstraf op l
Uit de vorige pagina's begrijp ik, dat het iets als 'Kerkfunctionaris, kom maar binnen met je fluitende assistent' moet worden. :mrgreen:
Mens, mens, het is zomer. Parkeer de man op zijn stoomboot (die niet kan varen, want de kolen zijn te duur) en wacht tot ergens in november.
Oh ... hier hebben we een verschil. In Nederland is het 5 december pakjesavond, in Noord-Duitsland is het op 6 december een cadeautje voor de kinderen.

Ik zie nog een paar leuke, interessante reacties. Dank aan Erthanax, Nijogeth, Moederslink, Witte Angora.
Lady1234 schreef:
10 aug 2022 20:31
En dan nog maar even een beetje generaliseren. Het zijn dus altijd de mannen die die “regels” van het geloof opstellen, waarbij de rechten en vrijheden van de vrouwen sterk beknot worden.
En daar mag zeker wat aan gedaan worden.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit toch even te denken wat nou het probleem met de Islam, de hoofddoekjes en de moskeeën zou moeten wezen...

Christenen hebben hun kerken
Joden hebben hun synagogen, al eeuwenlang
Mormonen hebben een tempel, ik meen in Zoetermeer
Boeddhisten hebben door het hele land tempels
Hindoeïsten hebben tempels door het hele land
En dan is er nog wel een en ander aan religies.

Wat is nu in vredesnaam het probleem met de Islam en moskeeën?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zou allemaal niet zo’n probleem zijn, die geloven, als de gelovigen het bij zichzelf hielden en zichzelf aan hun eigen regels zouden houden.

Maar nee, ze voelen zich geroepen, of wellicht gedwongen, hun eigen regels met bloed en tranen aan anderen op te leggen. Het ene geloof meer dan het andere. Vaak ook nog gewelddadig.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dat gebeurt hier in dit land toch ook? Ik heb werkelijk nog geen een moslim gesproken die me onder doodsbedreigingen dwong moslim te worden.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
10 aug 2022 23:04
Maar dat gebeurt hier in dit land toch ook? Ik heb werkelijk nog geen een moslim gesproken die me onder doodsbedreigingen dwong moslim te worden.
Dat is mij vooralsnog vanuit geen enkel geloof overkomen. Godlof, mag ik wel zeggen.
Lees eens wat over politieke islam, ridda en de consequenties daarvan, of takiyya. Dat past allemaal niet echt bij "onze" Nederlandse normen en waarden, hoe diffuus en gevarieerd die ook zijn.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het ging hier in eerste instantie om dat @Jablan beweert dat je als homo in Iran net zo over straat kunt lopen en doen als in Nederland.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lady1234 schreef:
10 aug 2022 23:36
Het ging hier in eerste instantie om dat @Jablan beweert dat je als homo in Iran net zo over straat kunt lopen en doen als in Nederland.
Uhm nee dat lijkt me bijzonder slecht plan, staat daar doodstraf op...

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
10 aug 2022 22:32
Ik zit toch even te denken wat nou het probleem met de Islam, de hoofddoekjes en de moskeeën zou moeten wezen...

Christenen hebben hun kerken
Joden hebben hun synagogen, al eeuwenlang
Mormonen hebben een tempel, ik meen in Zoetermeer
Boeddhisten hebben door het hele land tempels
Hindoeïsten hebben tempels door het hele land
En dan is er nog wel een en ander aan religies.

Wat is nu in vredesnaam het probleem met de Islam en moskeeën?
Persoonlijk vind ik dat we sowieso kerken, synagogen en moskeeën moeten afschaffen. Het geloof is iets dat je thuis beleid en dat je niet bij iedereen aan de grote klok moet hangen. Wil jij bidden en geloven in de grote goudvis in de hemel, moet je dat doen, maar daar hoeft helemaal niemand wat mee te maken te hebben.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
11 aug 2022 02:05
witte angora schreef:
10 aug 2022 22:32
Ik zit toch even te denken wat nou het probleem met de Islam, de hoofddoekjes en de moskeeën zou moeten wezen...

Christenen hebben hun kerken
Joden hebben hun synagogen, al eeuwenlang
Mormonen hebben een tempel, ik meen in Zoetermeer
Boeddhisten hebben door het hele land tempels
Hindoeïsten hebben tempels door het hele land
En dan is er nog wel een en ander aan religies.

Wat is nu in vredesnaam het probleem met de Islam en moskeeën?
Persoonlijk vind ik dat we sowieso kerken, synagogen en moskeeën moeten afschaffen. Het geloof is iets dat je thuis beleid en dat je niet bij iedereen aan de grote klok moet hangen. Wil jij bidden en geloven in de grote goudvis in de hemel, moet je dat doen, maar daar hoeft helemaal niemand wat mee te maken te hebben.
Belijdt. Twee fouten in 1 woord.

Plaats reactie