Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Uit het Coronatopic hierheen gehaald (daar is het te veel off-topic)
Lady1234 schreef:
10 aug 2022 20:57
@jablan
U schrijft dit.
En aardig dat je het andere drugsgebruik erbij betrekt, want deze benadering gebruik ik juist bij klanten-bedrijven, waar al een deel van het personeel de week begint met een verplichte drugstest.”
En het is niet uw benadering, maar doet u dat op verzoek van de klant? U zou moeten weten dat u dan in overtreding bent, en ook die klant.
En dan die onzin:

Testen op drugs wordt ook gebruikt om mensen een kans te geven in dienst te blijven (hun inkomen, huis, relatie te behouden”

U werkt bij de reclassering? Volgens mij mogen zelfs die niet verplichten om te testen.
+
Erthanax schreef:
10 aug 2022 21:07
Op verzoek van de werkgever testen op drugsgebruik? Dat gaat toch niet zo maar, als ik bv dit artikel lees. De AP heeft ook een duidelijk standpunt.
Het gaat om mensen, die onder invloed van drugs (ook alcohol) op het werk verschijnen en dat is een reden voor ontslag op staande voet (kostenpost).
Als werkgever kun je dit niet tolereren, want als er ongelukken gebeuren, volgt er een (hoge) boete van arbeidsinspectie plus de (nog duurdere) juridische afwikkeling, die door verzekeraars behoorlijk wordt getraineerd.
Voor de mensen zelf is een ontslag alleen nadelig. Geen recht op WW, verder afglijden, alles kwijtraken.

Daarom komt er soms een andere oplossing, waarbij de arbeidsovereenkomst wordt uitgebreid met een addendum, waarin de drugstest en andere voorwaarden staan vermeld en waarvoor wordt getekend. Werkgever betaalt de testen, soms ook meer. Net hoe de verhoudingen liggen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit past dus juist helemaal niet hier. U haalde dat testen en uw verdere verklaring over drugstesten op maandagmorgen zelf aan in het corona topic.

Wat volgens u een werkgever allemaal zou moeten en mogen.

Nog meer gedraai. Schei toch uit met uw onzin verhalen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Zal ik ook zo reageren na elk bericht van jou, Lady? ;)

1. Dit past prima in de huiskamer.
2. Ik draai niet, ik geef nog een keer een toelichting. Zodat het nog duidelijker is wat ik bedoel.
3. Herhaling: dit is niet wat een werkgever zou moeten en mogen, dit is hoe een aantal werkgevers met dit probleem omgaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
10 aug 2022 20:00
De Nederlandse normen en waarden? [...]
Mooi verhaal, dat maakt het duidelijker. Een paar dingen kan ik niet zo laten staan.

Je Piet van de basisschool heet deze jaren Sem of Luca.
Nijogeth schreef:
10 aug 2022 20:00
Als ik aan Nederland denk, dan denk ik aan nuchtere mensen, die zeggen hoe het zit. 60% van de mannen met een Marokkaanse achtergrond is voor hun 23e in aanraking gekomen met de politie. Dat is een feit. Vergelijk dat eens met de 20% van de Nederlands zonder buitenlandse achtergrond, dan is dat toch idioot?
Hier moest ik denken aan de Verenigde Staten, waar huidskleur erg bepalend is voor contact met politie, fysieke gezondheid, levensverwachting. Het is een kip-ei discussie. Geven de statistieken een vooroordeel bij de politie weer of dwingt de maatschappij de groep tot een crimineel bestaan?
Je mag zeker zeggen dat het land iets moet doen aan de problemen. Voor mij begint de oplossing met taalles en daarna de andere problemen, die de ouders hebben, aanpakken. Kost tijd, kost geld, levert op de lange termijn meer op dan het kost.
Nijogeth schreef:
10 aug 2022 20:00
Uitgeprocedeerde asielzoekers hebben vergelijkbare misdaadcijfers. Maar waarom zitten wij met dat probleem?
Niet alleen Nederland heeft dit probleem. Mensen zonder verblijfsstatus hebben nergens recht op en worden gedwongen tot een bestaan in de marge. Of bedelen of stelen.
Nijogeth schreef:
10 aug 2022 20:00
We hebben meer asielzoekers dan we kunnen huisvesten. Dat betekent 1 ding, namelijk dat 'we meer huisvesting moeten regelen'. Nee, dat betekent dat we er minder op kunnen nemen en ze het probleem van iemand anders zijn. Als ik tijdens hoogseizoen ergens bij een hotel aanklop en ze hebben geen plek dan zeggen ze ook 'helaas zitten we vol, misschien heeft een ander hotel nog plek'.
Zo werkt het bij toeristen. Bij asielzoekers weet je niet hoeveel er wanneer komen. Dat is meer 'ik moet nu naar toilet', terwijl er geen toilet is. Waar doe je dan je behoefte?

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 aug 2022 22:13
Het gaat om mensen, die onder invloed van drugs (ook alcohol) op het werk verschijnen en dat is een reden voor ontslag op staande voet (kostenpost).
Als werkgever kun je dit niet tolereren, want als er ongelukken gebeuren, volgt er een (hoge) boete van arbeidsinspectie plus de (nog duurdere) juridische afwikkeling, die door verzekeraars behoorlijk wordt getraineerd.
Voor de mensen zelf is een ontslag alleen nadelig. Geen recht op WW, verder afglijden, alles kwijtraken.

Daarom komt er soms een andere oplossing, waarbij de arbeidsovereenkomst wordt uitgebreid met een addendum, waarin de drugstest en andere voorwaarden staan vermeld en waarvoor wordt getekend. Werkgever betaalt de testen, soms ook meer. Net hoe de verhoudingen liggen.
In dit soort gevallen snap ik op zich de wens van de werkgever, die -wetend dat hij in strijd met de wet handelt- tóch deze eis stelt, om andere risico's af te dekken.

Maar desondanks is het een slechte keuze: de aldus verkregen informatie is immers in beginsel niet bruikbaar in eventuele procedures. Alleen als betrokkene bij een overtreding instemt met de eraan verbonden gevolgen, kom je er als werkgever mee weg.

Uit interesse: heb je al eens een rechtszaak gevoerd op basis van aldus verkregen informatie, Jablan? Mij lijkt dat de rechter minstens drie kanten op kan redeneren (en alle kanten zijn even logisch):

1) het mocht niet, maar de feiten liggen er: ontslag;
2) het mocht niet, dus de feiten negeren we: geen ontslag;
3) idem als 2, maar: verstoorde arbeidsrelatie: ontslag.

En bij alle opties kan de rechter dan natuurlijk nog stoeien met het al dan niet toekennen van een ontslagvergoeding.

Wat is jouw praktijkervaring hierbij?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
12 aug 2022 09:01
Wat is jouw praktijkervaring hierbij?
Vroeger was het altijd ontslag op staande voet en in het geval van een rechtszaak geen ontslagvergoeding. De omslag is gekomen met de transitievergoeding.

Tegenwoordig wordt er alles aan gedaan om alles in stilte, buiten elke vorm van publiciteit af te handelen en is het een reeks dilemma's afvinken.

Voorbeeld commerciële functie. Ontsla je een alcoholverslaafde verkoper, dan ben je ook klanten kwijt, maar verkopers zijn nodig om de omzet binnen te halen en dan is de vraag of het verlies van iemand opweegt tegen het verlies aan omzet (en winst).

Bij productie zijn de bijkomende kosten doorslaggevend. Sommige bedrijfsongevallen genereren zulke kosten, dat de winst van vijf jaar verdampt en het is heel erg zuur, als achteraf, via omwegen, duidelijk wordt, dat het niet aan het bedrijf lag, maar aan het drugsgebruik onder het personeel.

Dit soort ervaringen laten sporen na bij DGA's, directies, managers en daarna wordt er alles aan gedaan om herhaling te voorkomen. Bedrijfsreglementen aanscherpen, drugsgebruik expliciet benoemen in de arbeidsovereenkomsten, dat soort dingen.

Als iemand alsnog wordt betrapt op drugsgebruik (komt in het algemeen via collega's boven water), dan is het een regulier ontslag zonder rechtsgang, omdat alle posities duidelijk zijn. Waar het kan, wordt het ontslag zo gedraaid, dat er nog recht op WW is.

Bij rechtszaken is de verstoorde arbeidsrelatie altijd het eerste argument, omdat rechters daarin meegaan en dan kan de rest van het dossier onder tafel blijven.

Voor mijzelf: mijn opdracht is om het beste uit de mensen te halen en zo iemand begeleiden is vaak genoeg zeker de moeite waard, beter dan op een gegeven moment een rouwkaart met uitnodiging voor de crematie / begrafenis te krijgen.
witte angora schreef:
10 aug 2022 19:06
En dan alle import door de eeuwen heen in de grotere steden, iets wat je in kleine dorpen niet of nauwelijks had... Vlamingen, Duitsers, Fransen, Noren, Denen, Engelsen, Joden, Zwitsers, Spanjaarden, Italianen, Roma, het is eeuwenlang allemaal hierheen gekomen. Ze hebben allemaal hun invloed gehad, en eigenlijk hebben ze het nog steeds. En nu komen er een aantal decennia mensen bij van verder weg. Wat maakt het anders dan toen?
De aanleidingen zijn niet veranderd. Oorlog, hongersnood (= natuurgeweld plus economie), de liefde, dat zijn nog steeds de belangrijkste motieven om de geboortegrond te verlaten en het ergens anders te proberen.

Tegenwoordig zijn de drempels veel hoger geworden.

Oorlogsvluchtelingen zijn officieel overal welkom, maar moeten door de bureaucratie heen. Ukraïne is de eerste positieve uitzondering sinds de grote migratiestromen na de jaren 1945-1948. In vorige eeuwen bestond die hele bureaucratie niet.

De liefde. Als je iemand uit een ander land treft (buiten de EU), dan reageert de Nederlandse overheid met inkomenseisen en buiten Nederland 'inburgeren'. Vroeger werden zulke eisen niet gesteld, want er was geen landelijke overheid.
De liefde is de beste manier om ergens te integreren.

Natuur plus economie leidt vanzelf tot migratie, ook binnen Nederland. Kijk naar de opkomst van de fabrieken. De arbeiders kwamen altijd uit gebieden, waar het leven nog slechter was.

Tegenwoordig zijn de afstanden groter. Hoe verder weg, hoe groter de culturele verschillen, hoe meer iemand moet opgeven of afleren om in de nieuwe woonplaats op te gaan in de bevolking.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
11 aug 2022 22:13
Het gaat om mensen, die onder invloed van drugs (ook alcohol) op het werk verschijnen en dat is een reden voor ontslag op staande voet (kostenpost).
Als werkgever kun je dit niet tolereren, want als er ongelukken gebeuren, volgt er een (hoge) boete van arbeidsinspectie plus de (nog duurdere) juridische afwikkeling, die door verzekeraars behoorlijk wordt getraineerd.
Voor de mensen zelf is een ontslag alleen nadelig. Geen recht op WW, verder afglijden, alles kwijtraken.
Daarom komt er soms een andere oplossing, waarbij de arbeidsovereenkomst wordt uitgebreid met een addendum, waarin de drugstest en andere voorwaarden staan vermeld en waarvoor wordt getekend. Werkgever betaalt de testen, soms ook meer. Net hoe de verhoudingen liggen.
Het eea hangt er van af wat je werk is.
Ik weet dat in de psychiatrie werknemers altijd clean moeten zijn anders kunnen ze niet werken met psychiatrische patiënten. Dat ligt vast. Daar wordt voor getekend.
Daarentegen worden psychiatrische patiënten altijd te pas en te onpas getest op het gebruik van middelen. Zeker diegenen die een RM ( rechterlijke machtiging =gedwongen opname ) hebben.
In zo.n setting kun je geen werknemers zetten die zelf verslaafd aan middelen zijn ( geweest).

Je ziet heel vaak dat juist in de hulpverlening mensen willen ( en gaan ) werken die zelf een beste rugzak hebben, ze zijn ' ervaringsdeskundig ' en kunnen hun cliënten goed snappen en aanvoelen denken en verwachten zij.
Maar het betekent tegelijkertijd ook dat zij als hulpverlener zelf ook kunnen terugvallen in een zo.n risicovolle werkomgeving , want er wordt volop gebruikt in de psychiatrie.
Ze zullen dus gemonitord moeten blijven worden en zo kan het voor komen dat zij hier , bij het in - diensttreden , voor moeten tekenen .

Wanneer een werknemer gescreend gaat worden is dit wel gebonden aan wat voorwaarden:
-1 de werknemer moet dit vooraf te horen krijgen
-2 hij/zij moet het ' waarom ' te horen krijgen
-3 hij/zij moet over de uitkomst geïnformeerd worden

Aan de screening zelf zitten ook 2 belangrijke voorwaarden :
-1 er moet een legitieme reden, een gerechtvaardigd belang zijn
-2 het moet noodzakelijk zijn, op dat moment

En dit is oa ter voorkoming van ontslag op staande voet en het voorkomen van ongevallen.

Het is en blijft een heikel punt, maar dit kan wel de realiteit zijn op een werkvloer.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
12 aug 2022 09:01
Uit interesse: heb je al eens een rechtszaak gevoerd op basis van aldus verkregen informatie, Jablan? Mij lijkt dat de rechter minstens drie kanten op kan redeneren (en alle kanten zijn even logisch):

1) het mocht niet, maar de feiten liggen er: ontslag;
2) het mocht niet, dus de feiten negeren we: geen ontslag;
3) idem als 2, maar: verstoorde arbeidsrelatie: ontslag.
Je mag onrechtmatig verkregen bewijs in de rechtbank doorgaans gewoon gebruiken. Je moet het behoorlijk bond maken wil de rechtbank dat bewijs niet aanvaarden. De rechtbank kan dergelijk handelen financieel bestraffen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
12 aug 2022 11:43
Je mag onrechtmatig verkregen bewijs in de rechtbank doorgaans gewoon gebruiken. Je moet het behoorlijk bond maken wil de rechtbank dat bewijs niet aanvaarden.
Dat gebeurt juist in het arbeidsrecht wel.
alfatrion schreef:
12 aug 2022 11:43
De rechtbank kan dergelijk handelen financieel bestraffen.
Klopt, vandaar mijn laatste zin.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
11 aug 2022 23:28
Hier moest ik denken aan de Verenigde Staten, waar huidskleur erg bepalend is voor contact met politie, fysieke gezondheid, levensverwachting. Het is een kip-ei discussie. Geven de statistieken een vooroordeel bij de politie weer of dwingt de maatschappij de groep tot een crimineel bestaan?
Je mag zeker zeggen dat het land iets moet doen aan de problemen. Voor mij begint de oplossing met taalles en daarna de andere problemen, die de ouders hebben, aanpakken. Kost tijd, kost geld, levert op de lange termijn meer op dan het kost.

Niet alleen Nederland heeft dit probleem. Mensen zonder verblijfsstatus hebben nergens recht op en worden gedwongen tot een bestaan in de marge. Of bedelen of stelen.

Zo werkt het bij toeristen. Bij asielzoekers weet je niet hoeveel er wanneer komen. Dat is meer 'ik moet nu naar toilet', terwijl er geen toilet is. Waar doe je dan je behoefte?
Bij mij begint de oplossing bij integreren. Veel meer uit de randstad halen en meer in de kleinere boerendorpjes plaatsen. In de stad zoeken ze elkaar op, dan hoeven ze veel minder te integreren, gaan ze naar een islamitische school, hebben ze de islamitische winkels en leren ze Nederland niet echt kennen. Van de jongens die hier opgegroeid zijn, bij mij in het dorp, spreken er toch geen met zo'n straattaal accent, maar met een Brabants accent. Ze waren vaak de enige of een van de weinigen met een andere achtergrond in de klas, maar dat maakte niet uit. De kansen hebben ze zelf vergroot, doordat ze uiteindelijk zich niet afleverde tegen de Nederlander, maar de Nederlander als vriend zagen en er mee omgingen. En ze eten thuis hun eigen eten, hebben hun eigen geloof en gewoonten, maar uiteindelijk kennen en respecteren ze ook hoe wij Nederlanders zijn. Altijd maar wijzen naar weinig kansen en dergelijke, maar eens kijken naar de eigen groep, dat zit er niet in. Die verprutst het toch deels zelf, waardoor de anderen uit de groep er de dupe van zijn. Het is toch logisch dat als je al 2 van de 3 keer problemen hebt gehad met een Mo, dat je de 4e keer als werkgever voor Piet kiest, want bij Piet heb je maar 1 op de 5 keren problemen. Als die groep zelf niet veranderen wil, blijven ze kansarm.

En mensen zonder verblijfsstatus worden nergens toe gedwongen, daar kiezen ze zelf voor. Ze kunnen ook in eigen regio een bestaan opbouwen, de overheid betaalt zelfs het ticket voor ze. Daarom vind ik ook dat er maximaal 10 weken tussen asielaanvraag en goed of afkeuring mag zitten. Scheelt ook in de hoeveelheid die er tegelijkertijd zijn in dit land.

In veel gevallen is het ook niet 'ik moet naar het toilet en er is geen toilet beschikbaar', maar eerder 'ik wil naar het toilet en er is geen toilet beschikbaar'. En doordat er teveel mensen zijn die naar het toilet willen en daardoor een toilet gebruiken is er geen plek voor de mensen die naar het toilet moeten. En als we die mensen die naar het toilet willen dan zsm duidelijk maken dat ze van dat toilet af moeten, dan komt er weer plek voor de mensen die naar het toilet moeten.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
11 aug 2022 21:36
Is de Kerk van het Vlliegend Spaghettimonster niet iets voor u, Nijogeth?
Nee, niet sober genoeg. Zo'n glimmend vergiet is duidelijk een teken van uiterlijk vertoon.

scharrelschipper
Berichten: 1822
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
12 aug 2022 16:08
Erthanax schreef:
11 aug 2022 21:36
Is de Kerk van het Vlliegend Spaghettimonster niet iets voor u, Nijogeth?
Nee, niet sober genoeg. Zo'n glimmend vergiet is duidelijk een teken van uiterlijk vertoon.
De gematigde leden van deze religie hangen een dof grijs emaille vergiet aan.

witte angora
Berichten: 30741
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
12 aug 2022 16:08
Erthanax schreef:
11 aug 2022 21:36
Is de Kerk van het Vlliegend Spaghettimonster niet iets voor u, Nijogeth?
Nee, niet sober genoeg. Zo'n glimmend vergiet is duidelijk een teken van uiterlijk vertoon.
Nee, een goudvis in een kom op je kop is pas onopvallend... :lol:

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik had het over de grote goudvis in de hemel. Ik weet niet waar die kom vandaan komt, maar met bidden komt er misschien inzicht in.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Aanslag op Salman Rushdie. In Iran zal wel feest gevierd worden. 3,8 miljoen euro betaalt Iran aan de aanslagpleger.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b086da2f/
Hij had er ook voor kunnen kiezen zich niet kritisch te uiten over die ene religie. Gewoon je mond houden, wegkijken, relativeren (anderen doen ook wel eens wat, in de middeleeuwen is hier dit en dat gebeurd, ja maar de SGP....), heerlijk deugen en vooral nooit, maar dan ook nooit iets benoemen.

Eerder in het corendon/prijsvrij schreef een medeforumlid over mij:
Bericht door PeterPeters1966 » 12 aug 2022 15:19
Dit bericht wordt gefinancierd door de fascistische FvD en PVV die alles aangrijpen om de schuld bij moslims neer te leggen. Hoeveel krijg je hier nu voor?
Bericht door PeterPeters1966 » 12 aug 2022 15:19
Ik krijg van niemand geld, jammer en zielig deze beschuldiging. Ik zeg gewoon wat ik zie.
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 13 aug 2022 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laten we hopen dat hij het overleeft.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

De volgende is volgens Pakistan.....Geert Wilders. Walgelijk dit volk dat ze dit doen.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

reggie2 schreef:
13 aug 2022 14:51
De volgende is volgens Pakistan.....Geert Wilders. Walgelijk dit volk dat ze dit doen.
Gisteren bij de staatsomroep een o zo gezellige reportage over de eer die Nederland toegedicht krijgt omdat Pakistan hier cricket komt spelen.
Maar over hetgeen u nu aansnijdt uiteraard geen woord....

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Staat in de krant , geloof 20 miljoen op het hoofd van Geert Wilders......hoezo moeten wij al dat volk hier opvangen?
Uiteraard zal niet elk persoontje het hier mee eens zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

En ' lekker ' gaan voetballen in Qatar --ik zeg :" doen !" :evil:

Plaats reactie