Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
15 aug 2022 18:54
moederslink schreef:
15 aug 2022 18:02
even een vraag / opmerking/aanmerking :
er worden nu gratis maandverband en tampons uitgereikt aan arme gezinnen :roll:
Waarom geen gratis scheermesjes voor arme gezinnen ?
Scheermesjes kun je nog wel zonder, maandverband/tampons niet.
Dan krijg je dat smerige geknoei met lappen, net als vroeger
Dat was idd geknoei en gedoe en dan op de fiets 20 km nd middelbare school fietsen :oops: .
En ook nog vooral gênant voor onze broers én een rot karweitje voor onze moeder.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gênant voor broers?. Ik “mocht” als kind de was zelf doen. Ook de poepluiers van broer en zus.

Ik besteedde per maand één week zakgeld aan tampons.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
15 aug 2022 19:53
Gênant voor broers?. Ik “mocht” als kind de was zelf doen. Ook de poepluiers van broer en zus.
Ik besteedde per maand één week zakgeld aan tampons.
Arme jij🤭.
Zakgeld kregen wij niet en tampons ook niet.
O.B kwam in de jaren 60 , maar de tampon werd pas in de jaren 70 populair.
( even op internet gevonden )

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij de grootgrutter kosten wegwerpmesjes van een bekend A-merk 62 cent per stuk. Ik doe vier weken met een zo'n mesje. Dan nog 3,60 euro voor een stuk scheerzeep waar ik maanden mee doe en een scheerkwast van pakweg 6 euro waar ik jaren mee doe. Dat noem ik niet duur.

Er zijn natuurlijk veel, veel duurdere oplossingen, maar daarmee scheer ik me niet evenredig gladder, sneller of langer. Wie zich wil scheren kan voor een habbekrats klaar zijn.

Dat in Schotland nu tampons en maandverband kosteloos beschikbaar zijn voor vrouwen en meisjes die zich dat niet kunnen veroorloven, vind ik prima. Dat het kennelijk nodig is, vind ik treurig.

Onkruid71
Berichten: 2703
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Goedkope scheermesjes zijn niet voor iedere huid geschikt. Dat heb ik wel gemerkt. Dus weer zit verschil in.
Als de regering zich meer verdiept in de onderkant van de samenleving, dan zullen ze nog wel meer problemen tegen komen, die diep triest zijn, maar dat doen ze niet helaas, tot dusver.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
15 aug 2022 18:02
even een vraag / opmerking/aanmerking :
er worden nu gratis maandverband en tampons uitgereikt aan arme gezinnen :roll:
Waarom geen gratis scheermesjes voor arme gezinnen ?
Dat gaat toch over Schotland?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Erthanax schreef:
15 aug 2022 20:39

Dat in Schotland nu tampons en maandverband kosteloos beschikbaar zijn voor vrouwen en meisjes die zich dat niet kunnen veroorloven, vind ik prima. Dat het kennelijk nodig is, vind ik treurig.
Dat ze dergelijke hygiëne producten in Scotland 'gratis' verstrekken zal me zo een biet zijn, maar dat we in Nederland voedselbanken nodig hebben om mensen van hun eerste levensbehoefte te voorzien, dat is pas ............**!

**verzin zelf de aanvullende tekst en kleur het bijbehorende plaatje :wink:

Onkruid71
Berichten: 2703
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Oh als ik dit mag geloven gaat het nog erger worden.

https://www.skipr.nl/nieuws/iza-lekt-ui ... oen%20euro.

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
15 aug 2022 20:39
Dat in Schotland nu tampons en maandverband kosteloos beschikbaar zijn voor vrouwen en meisjes die zich dat niet kunnen veroorloven, vind ik prima. Dat het kennelijk nodig is, vind ik treurig.
Inderdaad. Het is erg dat het nodig is. Fijn voor die meisjes en jonge vrouwen, maar erg dat het nodig is.

Scheren is natuurlijk ook belangrijk, maar eerder een wil dan een moet. En met huidproblemen is het gewoon een medisch probleem en moet dat gewoon als zodanig behandeld worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
15 aug 2022 21:06
Dat gaat toch over Schotland?
Ja dat is er nu ook daar door.
Ook in Nieuw Zealand, maar ook de VU Amsterdam biedt het gratis aan.
Ook Universiteit Utrecht. Menstruatie armoede komt ook in Nederland voor.
1 op de 10 meisjes heeft te maken met menstruatie armoede.
Diverse gemeenten bieden nu hulp.
Met name in de grote steden.
Treurig allemaal.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scontra schreef:
15 aug 2022 21:09
Erthanax schreef:
15 aug 2022 20:39

Dat in Schotland nu tampons en maandverband kosteloos beschikbaar zijn voor vrouwen en meisjes die zich dat niet kunnen veroorloven, vind ik prima. Dat het kennelijk nodig is, vind ik treurig.
Dat ze dergelijke hygiëne producten in Scotland 'gratis' verstrekken zal me zo een biet zijn, maar dat we in Nederland voedselbanken nodig hebben om mensen van hun eerste levensbehoefte te voorzien, dat is pas ............**!

**verzin zelf de aanvullende tekst en kleur het bijbehorende plaatje :wink:

Ik neem direct aan dat er in Schotland ook voedselbanken zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Menstruatie armoede komt niet alleen in Schotland voor. Het is er alleen daar nu ook door , dat het gratis wordt verstrekt, maar het gaat niet alleen over Schotland.
Want ook hier in Nederland speelt dit al veel langer en wordt er al volop hulp geboden.
Laatst gewijzigd door moederslink op 15 aug 2022 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
15 aug 2022 20:04
Lady1234 schreef:
15 aug 2022 19:53
Gênant voor broers?. Ik “mocht” als kind de was zelf doen. Ook de poepluiers van broer en zus.
Ik besteedde per maand één week zakgeld aan tampons.
Arme jij🤭.
Zakgeld kregen wij niet en tampons ook niet.
O.B kwam in de jaren 60 , maar de tampon werd pas in de jaren 70 populair.
( even op internet gevonden )
“Arme jij”, hoeft niet, wist niet beter. Ik gebruikte overigens vóór 1960 al O.B. tampons. Als ik mij wel herinner kostten ze toen 1 gulden per doosje.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
15 aug 2022 21:36
Menstruatie armoede komt niet alleen in Schotland voor. Het is er alleen daar nu ook door , dat het gratis wordt verstrekt, maar het gaat niet alleen over Schotland.
Want ook hier in Nederland speelt dit al veel langer en wordt er al volop hulp geboden.
Klopt. In Nederland worden dergelijke producten ook via de voedselbanken verspreid.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
15 aug 2022 09:17
Maar als er geen werkzaamheden aan het spoor gebeuren, is de kans op nog meer vertragingen toch groter?
Wanneer vindt u het dan een goede tijd om werkzaamheden uit te voeren?
Hangt helemaal van het soort werkzaamheden af. Op routes met minstens dubbelspoor zou er altijd één spoor beschikbaar moeten blijven, zodat er treinen langs kunnen. Op enkelspoor is zondag tot en met donderdag na 8 uur 's avonds tot de volgende morgen 5 uur een goed tijdstip.

Voor de opsplitsing van NS in verschillende onderdelen kwam het hoogst zelden voor, dat er bussen werden ingezet. Ook in die tijd werden er tunnels en viaducten gebouwd, werd alles boven en onder de grond vernieuwd, terwijl de treinen bleven rijden.
Tegenwoordig is het standaard geworden om zelfs bij kleine werkzaamheden het treinverkeer stil te leggen. Vanavond is er weer zo eentje: sinds 21 uur geen treinen rond Amersfoort èn geen bussen. De onderliggende boodschap is niet te missen. Zoek het zelf maar uit.

Het tekort aan bussen is een centenkwestie. De afdeling communicatie roept wel 'personeelstekorten', maar dat is niet het complete verhaal. Momenteel worden er bewust te weinig bussen ingezet, omdat die duurder zijn geworden (dieselprijs) en het budget heilig is verklaard. Daarom: minder bussen beschikbaar voor hetzelfde geld.
Lady1234 schreef:
15 aug 2022 09:27
Naar een station brengen 50 tot 100 km verderop? Overdrijven is ook een vak.
Dit is een gemiddelde. Als je aan de rand van het land woont, maak je automatisch meer kilometers om ergens te komen.
ZeerPrivé schreef:
15 aug 2022 09:30
Ik vraag me regelmatig af waarom sommigen toch maar in dat waardeloze Nederland blijven wonen, waar werkelijk niets maar dan ook niets goed geregeld is volgens hen.
Waarom zou je in een open samenleving geen kritiek mogen hebben?
Wees eerlijk: alle officiële diensten in Nederland functioneren nog net. Maar zodra er iets veranderd of zou moeten veranderen, lukt het niet meer.
Lowieze schreef:
15 aug 2022 09:47
Dus die mensen kunnen wel met de trein naar u toekomen, maar als ze terug willen reizen zijn er ineens onverwachts (zonder aankondiging) werkzaamheden??
Dat gelooft u toch zeker zelf niet?
De andere ouders rijden ook. Je lijkt het punt te missen: door de vele werkzaamheden is de trein niet meer betrouwbaar. Het zegt mij genoeg, dat de hele groep met rijbewijzen bezig is of al heeft gehaald.

*
moederslink schreef:
15 aug 2022 19:39
Helemaal met je eens , maar eerlijk gezegd :
is dat nu écht niet te betalen ???
Spotgoedkope pakken bij de Lidl, de Aldi .
Bij de arme gezinnen wordt ook wel vaak gerookt of Cola of andere frisdranken gedronken én bier!
En gesnoept .
En de pil werd toendertijd uit de basisverzekering gehaald. Soms kan ik bepaalde beslissingen écht niet snappen.
Tja, condooms hebben de basisverzekering nooit gehaald. Onderzoek naar de pil voor mannen schiet niet op (en wordt niet betaald door de overheid, voor zover ik heb kunnen vinden).

Arme gezinnen gaan anders met geld om, leven meer van bijschrijving naar bijschrijving. Dat is deels een generatiekwestie (ouders deden het ook zo) en deels onderwijs. Nooit geleerd om vooruit te plannen of een budget te maken. Derde reden is de armoede zelf. Als er geen uitzicht op verbetering is, dan ga je ook minder vooruit kijken, meer van dag tot dag leven.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan “Vanavond is er weer zo eentje: sinds 21 uur geen treinen rond Amersfoort èn geen bussen. “

Dit is 2 dagen geleden al bekend gemaakt, dus dan kun je daar rekening mee houden.
Een ook bij de busbedrijven hebben ze een groot personeelstekort. Bussen genoeg, maar geen chauffeurs te krijgen.

witte angora
Berichten: 30793
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
16 aug 2022 22:06
Voor de opsplitsing van NS in verschillende onderdelen kwam het hoogst zelden voor, dat er bussen werden ingezet. Ook in die tijd werden er tunnels en viaducten gebouwd, werd alles boven en onder de grond vernieuwd, terwijl de treinen bleven rijden.
Tegenwoordig is het standaard geworden om zelfs bij kleine werkzaamheden het treinverkeer stil te leggen. Vanavond is er weer zo eentje: sinds 21 uur geen treinen rond Amersfoort èn geen bussen. De onderliggende boodschap is niet te missen. Zoek het zelf maar uit.
Over Amersfoort hier alle relevante informatie: https://nieuws.ns.nl/vanwege-spoedwerkz ... -centraal/ Hopen dat de boel vanaf morgen eens wel fatsoenlijk rijdt. En een spoedreparatie? M.i. is dit een kwestie van achterstallig, zéér achterstallig onderhoud. Een veiligheidssysteem dat veelvuldig uitvalt is al eeuwen over de houdbaarheidsdatum heen.

Enne: de azijndrinkers hierzo: dat uitvallen van dat veiligheidssysteem van afgelopen zaterdag is dus niet iets dat ik 'mezelf aandoe'. Dat kon niemand voorspellen, en niemand kon er iets aan veranderen - enkel degene die verantwoordelijk is voor het onderhoud had al veel en veel eerder in moeten grijpen. Dus inderdaad: schandalig.

Rest klopt als een bus. Vroeger had je een spoorboekje dat een jaar geldig was - en de treinen, bussen en trams reden gewoon. Geen blaadjes op de rails of vierkante wielen, geen last van werkzaamheden, niks. Ik maak deze maand exact 50 jaar gebruik van het OV - in vroeger tijden dagelijks, tegenwoordig zeker nog wel wekelijks. Wat er de laatste jaren aan de hand is, dat had je vroeger toch echt niet. Inderdaad: het heeft grotendeels met de opsplitsing in meerdere bedrijven te maken. Dat maakt het plannen nu eenmaal stukken lastiger.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Typisch, witte angora, u mag klagen wat u wilt, “u zegt het alleen maar”.
Degenen die hierop reageren zijn ineens azijndrinkers.
Kijk eens wat vaker in de spiegel zou ik zeggen.

witte angora
Berichten: 30793
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is die klacht terecht, juffrouw azijndrinker. Dat blijkt dus wel. En nogmaals: ik had een prima dag, dat heb ik ook aangegeven. Jullie zijn degene die enkel de enige negatieve opmerking lezen en dat vervolgens uitvergroten tot standje maximaal, waarbij jullie opmerkingen dus absoluut niet terecht waren.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als ik zo’n prima dag gehad zou hebben, zou ik zo’n klein probleem niet eens vermeld hebben.

Plaats reactie