Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
DDanielaDD
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jul 2006 12:56

Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door DDanielaDD »

Ik heb hulp nodig, ik huur het huis van mijn broer en betaal hem iedere maand netjes mijn huur, maar mijn broer vindt dat hij meer huur kan vangen voor deze woning en probeert mij nu het huis uit te zetten omdat ik volgens hem niet een bepaald bedrag aan energiekosten per maand betaal, trouwens staat het energiecontract op mijn naam, en ik betaal netjes iedere maand energiekosten, maar ik betaal dat namelijk voor 3 personen, want ik woon op zolder en de benedenwoning wonen 2 studentes, mijn broer ontvangt dus van hen huur en energiekosten. Maar hij zegt dus omdat jij minder huur €519,- betaal moet jij minimaal €130,- aan energiekosten gaan betalen zodat als er een jaarafrekening komt( afgelopen jaar €330,- bespaart omdat ik een vast contract heb genomen voor energie) ik hem nu 60% van de jaarafrekening moet betalen zodat hij dit aan de 2 studentes kan terugbetalen? Heeft hij het recht op zo’n manier dit te doen en hij heeft eigenlijk een machtspositie omdat hij mij en iedereen die hier in zijn pand woont een tijdelijk huurcontract aanbiedt, want hij zegt nu en dreigt mij met een deurwaarder het huurcontact op te zeggen zonder enige grondige reden, want ik betaal gewoon iedere maand netjes de huur, altijd voor de 1e van de maand en veroorzaak geen overlast! HELP😢

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door Hophophop »

Op basis van dit verhaal kunnen we je niet echt van concrete hulp voorzien, maar gezien het gedreig met uithuiszetting zou ik je adviseren zsm contact op te nemen met een deskundig partij (advocaat oid).

Alternatief is om zsm andere woonruimte te zoeken. Kan je ook een hoop stress besparen (al is woonruimte vinden nu natuurlijk niet zo makkelijk).

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lekker laten dreigen die broer. Hij heeft geen poot om op te staan.

Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik denk dat u beter, met uw papieren en zi, naar het Juridisch Loket in uw woonplaats kan gaan.

Zij kunnen u zo uw rechten uitleggen, en dan weet u ook dat dat dreigenmet een deurwaarder nergens op slaat.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Van het energie verhaal snap ik weinig maar concreet huur je een woning/kamer van je broer en hij wilt de huur beëindigen omdat hij meer aan huur wilt ontvangen.

Het lastige is dat je spreekt over een woning huren en daarna over een zolder, indien je niet de gehele woning huurt dan spreek je over een onzelfstandige woonruimte, dit maakt de regels iets anders. Je geeft ook aan dat er sprake is van een bepaalde tijd contact.

Concreet mag je broer gewoon het contract beëindigen op het einde van de periode, hij moet dit minimaal 1 maand vooraf melden. Huur je het al langer dan 5 jaar dan heb je gewoon een vast contract en heb je ook huurbescherming, hij kan je dus niet de woning uitzetten omdat hij het voor een hoger bedrag wilt verhuren. Wel zijn er andere situaties waarbij hij dit mag, maar dat gaat vooral om niet betalen, je slecht gedragen of dringend de kamer nodig hebben voor eigen gebruik.

Je kunt hier ook meer lezen: https://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur#

Uiteraard kun je ook altijd je vraag voorleggen bij het juridische loket maar dit heeft pas zin als je broer echt overgaat tot het beeindigen van de huur en dit niet op het einde van de contract termijn is.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lady1234 schreef:
18 aug 2022 00:06
Lekker laten dreigen die broer. Hij heeft geen poot om op te staan.

Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik denk dat u beter, met uw papieren en zi, naar het Juridisch Loket in uw woonplaats kan gaan.

Zij kunnen u zo uw rechten uitleggen, en dan weet u ook dat dat dreigenmet een deurwaarder nergens op slaat.
Als er daadwerkelijk sprake is van een tijdelijke huurcontract kan je hier helemaal niet zo stellig in zijn. Een tijdelijk huurcontract dient in sommige gevallen door de verhuurder worden opgezegd, en het is helemaal niet gek om dat via een deurwaardersexploot te doen. Dat is ook wat letterlijk in de OP staat; opzeggen met een deurwaarder. En dan zal je toch echt het huis moeten verlaten.

DDanielaDD
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jul 2006 12:56

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door DDanielaDD »

Ik huur een zolderverdieping van mijn broer en het is een zelfstandige woning omdat ik een eigen ingang en eigen keuken/douche en toilet heb….het is een tijdelijk contract maar ik woon hier al vanaf 2014

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door Hophophop »

DDanielaDD schreef:
18 aug 2022 00:18
Ik huur een zolderverdieping van mijn broer en het is een zelfstandige woning omdat ik een eigen ingang en eigen keuken/douche en toilet heb….het is een tijdelijk contract maar ik woon hier al vanaf 2014
Uit mijn hoofd meen ik dat je dan per definitie een contract voor onbepaalde tijd hebt. Een beetje Googlen zou dat moeten bevestigen (of juist niet).

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat van die energiekosten is wel iets dat je even naast elkaar op papier moet zetten, voordat je iets betaald. Verder kun je er dus schijnbaar niet uitgezet worden als je al zolang daar woont.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hophophop schreef:
18 aug 2022 00:28
DDanielaDD schreef:
18 aug 2022 00:18
Ik huur een zolderverdieping van mijn broer en het is een zelfstandige woning omdat ik een eigen ingang en eigen keuken/douche en toilet heb….het is een tijdelijk contract maar ik woon hier al vanaf 2014
Uit mijn hoofd meen ik dat je dan per definitie een contract voor onbepaalde tijd hebt. Een beetje Googlen zou dat moeten bevestigen (of juist niet).
Termijn is 5 jaar dus vanaf 2014 dan is het gewoon een vast contract en een zelfstandige woonruimte, dan is uitzetten erg lastig/kostbaar als je dit enkel doet om de huur te verhogen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar heb je ook eigen meters voor gas, water en elektra? Dan is het onzin dat jij energiekosten zou moeten betalen nu je ook een vast contract hebt.

Ik krijg het gevoel (maar bij ons in de familie liggen de verhoudingen ook niet zo geweldig) dat je broer een beetje misbruik van je probeert te maken.

Of de woning in de sociale huursector valt weet ik niet, maar of de huur redelijk is kun je via deze site berekenen: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... tentelling

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door moederslink »

DDanielaDD schreef:
17 aug 2022 23:59
(...)probeert mij nu het huis uit te zetten omdat ik volgens hem niet een bepaald bedrag aan energiekosten per maand betaal, trouwens staat het energiecontract op mijn naam, en ik betaal netjes iedere maand energiekosten, maar ik betaal dat namelijk voor 3 personen, want ik woon op zolder en de benedenwoning wonen 2 studentes, mijn broer ontvangt dus van hen huur en energiekosten. (...)
Wil je dit even verduidelijken alsjeblieft ?
-het energiecontract staat op jouw naam
-jij betaalt voor 3 personen energiekosten, ook voor de 2 studentes die beneden wonen . Waarom betaal je voor hun?
- want zij betalen evengoed ook energiekosten

Wat betaal jij dan te weinig ? Heeft iedere verdieping een eigen meter ?
Een zolderverdieping lijkt mij geen zelfstandige woonruimte, ook al is daar een douche, toilet en keuken( blok) .
De voordeur is de gezamenlijke ingang.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een woonruimte met eigen keuken en toilet is een zelfstandige woonruimte. Daarvan mocht een tijdelijk huurcontract twee jaar duren, is verleden jaar met één jaar verlengd.

De .Ts huurt geen kamer, daar is de termijn vijf jaar voor.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Hun kunnen aan u uitleggen wat uw rechten zijn en wat u het beste kunt doen.



Mogelijk zijn de energie kosten gestegen, maar zonder alle papieren gezien te hebben kan ik niks zeggen.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Uw broer zal wsl met de studenten een huurcontract inclusief energiekosten hebben afgesloten en de gestegen energieprijzen zullen dan zijn rendement uithollen. Dat jij de energie volledig betaalt aan de energiemaatschappij en hij daarvoor een verdeelsleutel met je heeft afgesproken (bewijsbaar doordat jarenlang na de jaarlijkse afrekening de helft door hem aan jou wordt terugbetaald?) betekent dat hij niet zomaar deze pech aan jouw kan doorberekenen. Hij heeft een onhandig contract met de studenten afgesproken, als hij huur en energie had gesplitst in dat contract dan zou hij nu de energie aan hen in rekening kunnen brengen; dan is het geen huurverhoging.
Maar: ga naar het juridisch loket, neem je huurcontract, energiecontract, betalingsbewijzen van huur en energie vanaf 2014 mee (als het contract na 2 jaar was verlopen is het stilzwijgend overgegaan in een vast contract; als hij steeds een nieuw tijdelijk contract heeft gegeven dan is dat ongeldig en is het ook stilzwijgend overgegaan in een vast contract). Hij mag alleen de jaarlijks toegestane huurverhoging per 1 juli toepassen, los van de energie.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Help! Conflict met mijn huurbaas/broer

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

DDanielaDD schreef:
17 aug 2022 23:59
Ik heb hulp nodig, ik huur het huis van mijn broer en betaal hem iedere maand netjes mijn huur, maar mijn broer vindt dat hij meer huur kan vangen voor deze woning en probeert mij nu het huis uit te zetten omdat ik volgens hem niet een bepaald bedrag aan energiekosten per maand betaal, trouwens staat het energiecontract op mijn naam, en ik betaal netjes iedere maand energiekosten, maar ik betaal dat namelijk voor 3 personen, want ik woon op zolder en de benedenwoning wonen 2 studentes, mijn broer ontvangt dus van hen huur en energiekosten. Maar hij zegt dus omdat jij minder huur €519,- betaal moet jij minimaal €130,- aan energiekosten gaan betalen zodat als er een jaarafrekening komt( afgelopen jaar €330,- bespaart omdat ik een vast contract heb genomen voor energie) ik hem nu 60% van de jaarafrekening moet betalen zodat hij dit aan de 2 studentes kan terugbetalen? Heeft hij het recht op zo’n manier dit te doen en hij heeft eigenlijk een machtspositie omdat hij mij en iedereen die hier in zijn pand woont een tijdelijk huurcontract aanbiedt, want hij zegt nu en dreigt mij met een deurwaarder het huurcontact op te zeggen zonder enige grondige reden, want ik betaal gewoon iedere maand netjes de huur, altijd voor de 1e van de maand en veroorzaak geen overlast! HELP😢
om mee te beginnen, je broer kan je niet uit huis zetten, je hebt een vast kontrakt EN je huurt een zelfstandige woonruimte.

Energie staat op jouw naam, je woont met drie personen in het huis waar JIJ alle energie voor betaald, aan het einde van het jaar (jaarafrekening) moet dit verdeeld worden naar ratio, jij 1/3 en elk van de studenten ieder 1/3, is gewoon in de wet zo geregeld.

je broer moet JOUW dus elke maand betalen, namelijk 2/3 van je voorschot, als jij de afrekening hebt ontvangen moet er afgerekend worden, of jij betaald dan 2/3 van het bedrag terug als je geld terug krijgt OF je broer moet jouw 2/3 bij betalen als JIJ bij moet betalen!

en of jij nu meer of minder huur betaald doet er helemaal niet toe!!!!

Plaats reactie