Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
LydiaBenschop
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2022 10:43

Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door LydiaBenschop »

Goedemorgen,

Een vraagje. Wij hebben een woning gekocht en besloten een uitbouw te plaatsen. We hebben dit met de kennismaking met beide buren direct besproken. Zij hebben hier geen probleem mee.
Nu eisen de buren dat hun mogen besluiten hoe de zijmuur eruit komt te zien? Terwijl wij de uitbouw volledig op eigen grond plaatsen.
Wij willen graag een onderhoudsarme zijmuur met kunststof. De buren willen dit pertinent niet.

Mogen de buren hierin wel eisen? Ik kan hierover niet echt duidelijk iets vinden in burenrechten en regelingen rondom een uitbouw plaatsen.
Graag jullie advies en hulp :)

Groetjes, Lydia

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De buren hebben niets te eisen. Ze mogen het uiteraard altijd vragen en u mag alles in overweging nemen, maar verplicht bent u tot niets. U zet alles op eigen grond. Mochten de buren er echt een probleem mee hebben, dan kunnen ze er altijd een schutting of heg voor zetten (mits op eigen grond).'

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

NeoDutchio schreef:
20 aug 2022 16:35
De buren hebben niets te eisen. Ze mogen het uiteraard altijd vragen en u mag alles in overweging nemen, maar verplicht bent u tot niets. U zet alles op eigen grond. Mochten de buren er echt een probleem mee hebben, dan kunnen ze er altijd een schutting of heg voor zetten (mits op eigen grond).'
Of op de erfgrens. 😁

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De buren hebben niks te eisen hoe de muur uit komt te zien.

Informeer bij de gemeente of voor de uitbouw vergunning voor nodig is. Ook moet je rekening houden met de eisen van de gemeente. Wat deze eisen zijn kunnen in elk gemeente anders zijn. U kunt denken aan maximale hoogte, maximale afmeting, niet voor ramen bouwen (enz. enz.).

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door kuklos »

Zolang jullie op de eigen grond blijven en geen gebouwen plaatsen hoger dan wat toegestaan is hebben de buren weinig te eisen. Tenzij jullie een zeer afwijkende kleur nemen, bijvoorbeeld roze, of haatdragende teksten erop plaatsen, dan hebben ze een punt. Zo niet, hebben ze mijns inziens weinig te eisen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door witte angora »

LydiaBenschop schreef:
18 aug 2022 10:46
een onderhoudsarme zijmuur met kunststof.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik me erbij moet voorstellen. Ik weet wel iets: die goedkope witte plastic schrootjes die je in iedere volksbuurt in de achtertuin ziet. Dat zou ik inderdaad niet naast me willen hebben als ik een koopwoning had.

Heb je al uitgelegd om wat voor materiaal het precies gaat en hoe het er uit komt te zien? Dat kan misschien al een hoop onrust wegnemen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat betreft het gebruik van kunststof nabij de erfgrens: vergunningvrij aanbouwen betekent niet hetzelfde als bouwen zonder regels! Ook een vergunningvrije aanbouw moet voldoen aan de eisen van het bouwbesluit. Wanneer je tegen de erfgrens bouwt, zijn er strikte eisen aan de brandwerendheid van de gevelbekleding, om overslag van brand te voorkomen. Lang niet alle onderhoudsvrije kunststof gevelbekleding voldoet aan de eisen voor brandwerendheid.
Als er brand is in jouw uitbouw, mag de gevelbekleding niet vlam vatten aan de buitenkant, omdat dan het pand van de buren groot gevaar loopt. En omgekeerd ook: als de vlammen bij de buren naar buiten slaan, mag jouw gevelbekleding niet zomaar binnen een paar minuten vlam kunnen vatten. Er zijn vele materialen als 'kunststof' te bestempelen. Kijk dus goed naar de materiaaleigenschappen en de wettelijke eisen mbt brandveiligheid.

Zolang die afwerking zich op jouw perceel bevindt, hebben de buren daar, als de afwerking aan de eisen van het bouwbesluit voldoet, verder in principe niets over te zeggen. Maar zij moeten er tegenaan kijken, dus een overleg lijkt me alleszins redelijk. Zolang een afwerking die naar wens is van de buren niet of nauwelijks extra kosten met zich meebrengt, zou ik daar voor gaan. Een goede verstandhouding met de buren is tenslotte ook belangrijk. Als de buren iets willen wat veel duurder is, dan zou ik ze de keuze geven om ofwel mee te betalen aan die duurdere afwerking, ofwel niet meebetalen maar dan komt de goedkopere afwerking er.

Als er een afwerking komt die de buren niet mooi vinden, dan kunnen ze zoals gezegd altijd op hun eigen perceel er iets voor plaatsen, zodat de niet tegen de muurafwerking aankijken die lelijk is.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Je moet nog heel lang met je buren en als ruzie hebt, is het woongenot is stuk minder. Ik zou het onderling gaan oplossen. Wat heb je aan een buren ruzie.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar misschien staat er nu wel een mooie heg of schutting, die dan weggaat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zet er een groot houten plantenrek tegenaan , precies op maat gemaakt , en beplant het met snelgroeiend groen. Daar kan m.i niemand bezwaar tegen hebben. Dan is de kunststofwand uit het zicht : de buren kijken uit op een groene muur.
Zo nu en dan wat snoeien en besproeien :D .
De buren kunnen niets eisen, maar het is wel zo fijn om gezamenlijk tot een verenigbare beslissing te komen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Jablan »

LydiaBenschop schreef:
18 aug 2022 10:46
Goedemorgen,

Een vraagje. Wij hebben een woning gekocht en besloten een uitbouw te plaatsen. We hebben dit met de kennismaking met beide buren direct besproken. Zij hebben hier geen probleem mee.
Nu eisen de buren dat hun mogen besluiten hoe de zijmuur eruit komt te zien? Terwijl wij de uitbouw volledig op eigen grond plaatsen.
Wij willen graag een onderhoudsarme zijmuur met kunststof. De buren willen dit pertinent niet.

Mogen de buren hierin wel eisen? Ik kan hierover niet echt duidelijk iets vinden in burenrechten en regelingen rondom een uitbouw plaatsen.
Graag jullie advies en hulp :)

Groetjes, Lydia
Dag Lydia,

Via Omgevingsloket kun je checken of je uitbouw een vergunning nodig heeft of niet. Dan weet je direct of je buren ook officieel bezwaar daartegen kunnen maken. Let op de wijzigingen per 2023, staan op deze overheidssite al vermeld.

Kunststof is niet altijd onderhoudsarm en momenteel zeker niet goedkoper dan alternatieven. Levensduur is afhankelijk van de hoeveelheid zon, wind, regen op de plek.

Aan het uiterlijk valt wel wat te doen. Hier een voorbeeld om inspiratie op te doen: Steenstrips voor binnenmuren.
Zelf zouden wij ze elders bestellen, omdat bedrijven met 'concurrent' of 'discounter' in de naam vaak restpartijen of parallelimport verkopen. Soms ook afgekeurde partijen, die helemaal niet op de markt hadden mogen komen.
Nog een voorbeeld, waarbij mij het puur om het uiterlijk gaat: Natuursteen muur. Klein, plat natuursteen kun je zelf metselen tot een sierlaag, bijvoorbeeld met beton erachter.
Alles is verkrijgbaar bij de betere groothandel.

Eerlijkheidshalve heb ik heel veel begrip voor je buren.

Iets verderop bij ons is net een uitbouw geplaatst en ... hoe zeg je het netjes? Je hebt lelijk, je hebt lelijker, je hebt lelijkst en de overtreffende trap daarvan is deze nieuwe uitbouw. Plastic, steenwol, kunststof, industrieel, aluminium, slechte vloer, een enorme koudebrug in de gevel - in elk opzicht een totaal contrast met de buitenkant van het eigenlijke huis. Wel extra meters, maar het gemiddelde kippenhok in de winkel is al eindeloos mooier dan dit. Voor de directe buren is het uitzicht van groen omlaag gegaan naar binnenplaats gevangenis, om het in beeldspraak te vertellen.

In jouw situatie is het een goed idee om met ze om tafel te gaan en te overleggen. Goede buren zijn goud waard en die paar honderd euro meerkosten vallen weg bij de kosten van de totale uitbouw of niet?

Succes ermee!

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
20 aug 2022 20:16
Goede buren zijn goud waard en die paar honderd euro meerkosten
Nergens in haar bericht heeft TS iets gezegd over de hoogte van de extra kosten, dus hoe kom je erbij dat het slechts een paar honderd euro is?

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Hophophop »

kuklos schreef:
20 aug 2022 21:46
Jablan schreef:
20 aug 2022 20:16
Goede buren zijn goud waard en die paar honderd euro meerkosten
Nergens in haar bericht heeft TS iets gezegd over de hoogte van de extra kosten, dus hoe kom je erbij dat het slechts een paar honderd euro is?
Is gebaseerd op zijn ervaring als HR medewerker, denk ik.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door crazyme »

LydiaBenschop schreef:
18 aug 2022 10:46
Wij willen graag een onderhoudsarme zijmuur met kunststof. De buren willen dit pertinent niet.
Pas dan even op. Een kuststof zijmuur wordt vaak opgebouwd uit kunststof delen. Wanneer de buren dat echt niet mooi vinden kunnen ze er iets van klimop tegen aan zetten.

Wat vervolgens weer bij u naar binnen groeit.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
20 aug 2022 17:41
Wat betreft het gebruik van kunststof nabij de erfgrens: vergunningvrij aanbouwen betekent niet hetzelfde als bouwen zonder regels! Ook een vergunningvrije aanbouw moet voldoen aan de eisen van het bouwbesluit. Wanneer je tegen de erfgrens bouwt, zijn er strikte eisen aan de brandwerendheid van de gevelbekleding, om overslag van brand te voorkomen. Lang niet alle onderhoudsvrije kunststof gevelbekleding voldoet aan de eisen voor brandwerendheid.
Als er brand is in jouw uitbouw, mag de gevelbekleding niet vlam vatten aan de buitenkant, omdat dan het pand van de buren groot gevaar loopt.
Hmmm... toch een nadenkertje, waar een topic al niet goed voor kan zijn! Dit omdat ik de zijkanten van mijn balkon af wil sluiten, vanwege mijn katten en een iets te nieuwsgierige buurvrouw.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door scontra »

LydiaBenschop schreef:
18 aug 2022 10:46

Wij willen graag een onderhoudsarme zijmuur met kunststof.
Groetjes, Lydia
Een gemetselde en goed gevoegde zijmuur gaat tenminste de eerste 50-70 jaar geen onderhoud vragen en dat is van een kunststof bekleding nog maar de vraag?

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik denk dat er aan de looks van kunststof nog wel iets te toen valt, echter welk materiaal je ook neem het moet (bij voorkeur onderhoudsvrij) wel behoorlijk lang mee kunnen. Kunststof is beperkt onderhoudsvrij (als de looks je niet uit maakt) echter als buurman besluit daar zelf (ook tegen de erfgrens) ooit te gaan bouwen (stenen muur) dan kom er je er letterlijk nooit meer bij en is een gemetselde muur gewoon een betere keuze (je zu kunnen overwegen op de erfgrens (met goedkeur buren) de buitenkant van een spouwmuur te plaatsen. Word ernaast gebouwd dan kan men hier redelijk makkelijk op aansluiten.

WilliFox
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2022 15:09

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door WilliFox »

Laat een grote spiegel voor de panelen plaatsen. Dan valt de uitbouw niet meer op en vergroot je terras optisch.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat staat er nu op de erfgrens? Ik kan me niet voorstellen dat het een open stuk is. Dat lijkt me ook belangrijk om mee te nemen. Als er bijvoorbeeld een schutting wordt weggehaald, dan zullen de buren hiermee akkoord moeten gaan en mogen ze best een eis hebben over het uiterlijk van hetgeen dat terugkomt.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Uitbouw eigen grond: mogen buren eisen hoe de muur aan hun kant eruit ziet?

Ongelezen bericht door bupaul »

Hoever komt de uitbouw van de erfgrens te staan. Dat is natuurlijk het belangrijkste om de vraag te kunnen beantwoorden.
Wanneer je op eigen grond blijft en wel tegen de erfgrens gaat bouwen hebben je buren wel degelijk een punt.
Bedenk ook dat de fundering van de uitbouw verder gaat dan de buitenmuur

Plaats reactie