Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
SkyNuth
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2022 18:14

Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door SkyNuth »

Onlangs ontving ik van mijn energie leverancier een mail met de vermelding dat ze mijn maandelijks voorschot gaan verhogen van 360 euro naar 720 euro!!!
Hiervan schrok ik nogal, zeker omdat ik in januari een vast contract met vaste tarieven heb afgesloten. Het te betalen voorschot werd op 360 euro gezet, maar in mails van hun kant valt te lezen dat ik dat ten alle tijden kon verlagen.
Dit heb ik bewust (nog) niet gedaan omdat dit soort uitgaven vaak als ‘spaarpotjes’ gezien worden, zo ook door mij.
Iedere maand ontving ik van de HEM een mail met daarin mijn voorschotbedrag en een andere mail met daarin de verbruikskosten.
Deze daadwerkelijk gemaakte kosten bedragen tussen startmaand april en nu iedere maand op 40 a 50 euro, ik betaal dus ruim 300 euro te veel aan voorschot per maand!
Inmiddels heb ik dus circa 1500 euro te veel betaald. Met de aanstaande verhoging van het voorschot naar 720 euro komt er dus vanaf deze maand ongeveer 670 euro per maand bovenop die 1500 euro!! Via telefonisch contact met HEM werd gezegd dat dit hun beleid is en de telefoniste gaf me zelfs gelijk toen ik opmerkte dat ik ruim te veel betaald heb per maand. Men geeft aan dat ik als klant terug gebeld wordt over een eventuele verlaging van de voorschotten maar er komt geen reactie, wanneer ik de dag erna ernaar vraag wordt kortaf gereageerd dat ze er niet aan meewerken.
Als ik vraag naar inloggegevens voor mijn energieverbruik te bekijken zijn er ineens technische problemen met klantnummers. Een vraag om mijn contract per mail toe te zenden wordt met ja beantwoord maar tot op heden heb ik nog geen mail ontvangen!
Na de mail van HEM over de verhoging van het voorschot ben ik rond gaan zoeken op internet en las ik verontrustende recensies over HEM.
Wat ze mij ‘flikten’ hebben ze ook bij menig andere klant gedaan!
Wie verkeert ook in deze situatie en heeft tips en adviezen voor mij?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

HEM is maar een hele kleine speler op de markt en de hoge voorschotten geeft wel bedenkingen. Een spaarpotje hebben klinkt leuk, maar als ze failliet gaan is het lastig om dat spaarpotje uw kant op te krijgen.
In uw plaats zou ik een berekening maken van uw daadwerkelijke verbruik tot nu toe en een realistische verwachting tot einde contract. Zet dat af tegen de al betaalde voorschotten en reken dan een nieuw voorschot uit. Geef dat aan bij HEM dat u dat vanaf nu gaat betalen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
07 sep 2022 15:33
HEM is maar een hele kleine speler op de markt en de hoge voorschotten geeft wel bedenkingen. Een spaarpotje hebben klinkt leuk, maar als ze failliet gaan is het lastig om dat spaarpotje uw kant op te krijgen.
In uw plaats zou ik een berekening maken van uw daadwerkelijke verbruik tot nu toe en een realistische verwachting tot einde contract. Zet dat af tegen de al betaalde voorschotten en reken dan een nieuw voorschot uit. Geef dat aan bij HEM dat u dat vanaf nu gaat betalen.
Zorg er dan wel voor dat je inschatting ook reeel is en ga dan niet uit van de maanden die tot nu toe zijn geweest ( april t/m september ) want die zijn verre van representatief. 40 a 50 euro voor stroom en een beetje gas v.w.b warm water is best veel, de vraag is wat het dadelijk in de herfst- en wintermaanden zal zijn als de verwarming erbij komt.
Met een buffer van 1500 euro kom je een eindje, maar indien je een normaal verbruik hebt van zeg 1600 m3 gas a €1,50 per m3, dan is dat buffer zo weg.

Ga dus reeel rekenen met je normale verbruik en je verbruikskosten ( volgens contract voor stroom en gas ) en schat dan in waar je op uit zult komen en pas dan toe wat NeoDutchio hier ook al voorstelt.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als uitgangspunt kunt u uw verbruik van april 2021 - april 2022 nemen.
Uit de info maak ik op dat u het contract niet in bezit hebt .... dat kan je altijd inzien (als het lukt om in te loggen) en er een foto van maken (voor 't geval bij hen de zaak vastloopt en alle gegevens "verloren gaan".
Als het nooit lukt om in te loggen is er iets anders aan de hand dan technische problemen ....
Mss heeft iemand de voorwaarden van januari voor Ts en kan die prive opsturen?
Als er niet staat dat HEM eenzijdig het voorschot kan vaststellen, dan kunt u m.i. de automatische incasso opzeggen en maandelijks het eerder afgesproken bedrag zelf overboeken.

Havermch
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2012 09:56

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Havermch »

Ik lees dat U een vast contract hebt, volgens mij kunnen ze als je een vast contract hebt helemaal geen prijsverhogingen toepassen en moet ze zich aan de afspraken houden die in je contract staan.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Moneyman »

Havermch schreef:
07 sep 2022 17:18
Ik lees dat U een vast contract hebt, volgens mij kunnen ze als je een vast contract hebt helemaal geen prijsverhogingen toepassen en moet ze zich aan de afspraken houden die in je contract staan.
En ongetwijfeld laten juist die voorwaarden de mogelijkheid tot tussentijdse aanpassingen open. Zoals al heel veel mensen ook bij andere leveranciers hebben moeten ervaren.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Aangezien het contract pas vanaf april loopt, is de kans niet zo groot dat het een vast contract is. Echt vaste contracten worden al het hele jaar niet of nauwelijks aangeboden.

Om te kunnen beoordelen of de verhoging van het voorschot echt "onacceptabel" is zoals gesteld wordt, moeten we weten wat het standaard jaarverbruik is van de topicstarter en wat de overeengekomen tarieven zijn (die waarschijnlijk per 1/10 gewijzigd worden, met als gevolg ook een aanpassing van het voorschot).

In elk geval is het werkelijke verbruik van de maanden april t/m augustus absoluut niet representatief voor wat de werkelijke kosten tijdens de winter of over een heel jaar zullen zijn. In de zomermaanden gebruikt een huishouden misschien 20-30 m³ gas per maand. Bij echte winterkou zijn dat hoeveelheden die in 1 a 2 dagen verstookt worden door een huishouden om het warm te houden als het huis niet heel goed geïsoleerd is.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Kees007 »

Vast is vast, dat zouden vreemde voorwaarden zijn: prijsverhogingen in een vast contract.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar Kees, er worden al bijna een jaar geen vaste contracten meer aangeboden. Dus de kans is klein dat dit een echt vast contract is.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het contract is januari afgesloten.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
07 sep 2022 19:11
Maar Kees, er worden al bijna een jaar geen vaste contracten meer aangeboden. Dus de kans is klein dat dit een echt vast contract is.
ik heb sinds juli gewoon weer een vast jaarcontract. En die is in mei al afgesloten. Bestaande klanten kunnen gewoon nieuwe vaste contracten krijgen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar in januari toch zeker niet?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees007 schreef:
07 sep 2022 17:50
Vast is vast, dat zouden vreemde voorwaarden zijn: prijsverhogingen in een vast contract.
Welkom in de echte wereld :D

Dat jouw aanname onjuist is, hebben heel veel mensen al op de harde manier ervaren.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat contract zal wel in de spambox zitten.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Een goeie les om bij dat soort kleine aanbieders weg te blijven, zolang alles goed gaat lijkt het heel leuk, maar in een situatie zoals nu blijkt al snel dat ze niet de kennis, connecties, slagkracht en het kapitaal hebben om mee te kunnen met de grote jongens en relatief goedkoop in te kopen.

Ik zou absoluut niet akkoord gaan met die verhoging, eerder zou ik een zo laag mogelijk maandbedrag instellen, en de rest zelf apart te zetten, dan ben je met een faillissement van de aanbieder niet je geld kwijt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 sep 2022 20:58
Kees007 schreef:
07 sep 2022 17:50
Vast is vast, dat zouden vreemde voorwaarden zijn: prijsverhogingen in een vast contract.
Welkom in de echte wereld :D

Dat jouw aanname onjuist is, hebben heel veel mensen al op de harde manier ervaren.
Waar is dit dan op gebaseerd?
De tarieven voor energie staan gewoon vast bij een vast contract, hooguit kunnen hogere belastingen of netwerkkosten worden doorberekend. En de btw is juist gedaald.

kcirtap
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2022 15:31

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door kcirtap »

SkyNuth schreef:
06 sep 2022 18:17
Onlangs ontving ik van mijn energie leverancier een mail met de vermelding dat ze mijn maandelijks voorschot gaan verhogen van 360 euro naar 720 euro!!!
Hiervan schrok ik nogal, zeker omdat ik in januari een vast contract met vaste tarieven heb afgesloten. Het te betalen voorschot werd op 360 euro gezet, maar in mails van hun kant valt te lezen dat ik dat ten alle tijden kon verlagen.
Dit heb ik bewust (nog) niet gedaan omdat dit soort uitgaven vaak als ‘spaarpotjes’ gezien worden, zo ook door mij.
Iedere maand ontving ik van de HEM een mail met daarin mijn voorschotbedrag en een andere mail met daarin de verbruikskosten.
Deze daadwerkelijk gemaakte kosten bedragen tussen startmaand april en nu iedere maand op 40 a 50 euro, ik betaal dus ruim 300 euro te veel aan voorschot per maand!
Inmiddels heb ik dus circa 1500 euro te veel betaald. Met de aanstaande verhoging van het voorschot naar 720 euro komt er dus vanaf deze maand ongeveer 670 euro per maand bovenop die 1500 euro!! Via telefonisch contact met HEM werd gezegd dat dit hun beleid is en de telefoniste gaf me zelfs gelijk toen ik opmerkte dat ik ruim te veel betaald heb per maand. Men geeft aan dat ik als klant terug gebeld wordt over een eventuele verlaging van de voorschotten maar er komt geen reactie, wanneer ik de dag erna ernaar vraag wordt kortaf gereageerd dat ze er niet aan meewerken.
Als ik vraag naar inloggegevens voor mijn energieverbruik te bekijken zijn er ineens technische problemen met klantnummers. Een vraag om mijn contract per mail toe te zenden wordt met ja beantwoord maar tot op heden heb ik nog geen mail ontvangen!
Na de mail van HEM over de verhoging van het voorschot ben ik rond gaan zoeken op internet en las ik verontrustende recensies over HEM.
Wat ze mij ‘flikten’ hebben ze ook bij menig andere klant gedaan!
Wie verkeert ook in deze situatie en heeft tips en adviezen voor mij?
Ik had vanmiddag al gereageerd op dit topic (verhoging voorschot HEM), maar zie die reactie hier niet terug. Nogmaals, ik heb dezelfde ervaring als SkyNuth. Ik kreeg begin september bericht dat mijn voorschotbedrag van 135 naar 270 euro gaat (eveneens 100% meer). Ik weet dat 135 euro gunstig is, maar dat bedrag is door HEM zelf op basis van de jaarafrekening bijgesteld (van 180 euro). Ik heb een 4-jaars contract van juni 2021`tot juni 2025.
Nu stelt HEM dat we allemaal slachtoffer zijn, ook HEM, en dat ze het voorschotbedrag gaan verhogen, want we zijn uit corona (wat heeft dat er mee te maken?) en we gaan in de winter vast meer verbruiken (volgens mij gaan we juist zuiniger met energie om komende winter). HEM zegt dat ze in 2023 op basis van de jaarlijkse afrekening het eventueel teveel betaalde bedrag "uiteraard" terugbetalen. De tarieven zouden ze ongemoeid laten.
Op mijn verweer, dat hun verhoging van het voorschotbedrag slecht onderbouwd is (geen tariefverhoging, aantoonbaar minder verbruik het afgelopen jaar (jaarafrekening) wordt niet gereageerd en simpelweg terzijde geschoven. In het gunstigste geval lenen ze geld van mij, maar ben er niet gerust op dat ik het geld ooit nog terug zie.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onacceptabele verhoging voorschot HEM

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het hele jaar betaald u normaal gesproken evenveel, terwijl het meeste energie in de winter wordt gestoken. In de winter betaald u te weinig, in de zomer te veel zodat u het hele jaar evenveel betaald. Om deze reden is het heel lastig om te berekenen wat u moet betalen aan de hand van de zomer maanden.

Heeft u optijd de meterstanden doorgeven aan HEM? Indien u te laat bent worden de meterstanden geschat en meestal betaald u dan te veel. Indien u te laat bent dan kunt u dit alsnog doen.

U bent niet eens met de voorschot en HEM wilt deze niet verlagen. U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.eigenhuis.nl/juridisch-advies of met www.juridischloket.nl. Bij https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/ kunt u terecht voor een bindend uitspraak.



Plaats reactie