Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Undutchable
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik betaal sinds april van dit jaar 600 euro voorschot per maand (was 275).

De afgelopen zomerperiode weinig gas en elektriciteit gebruikt vanwege lange vakantie en warm weer. Ik zit dus dik in de plus met wat ik tot nu toe betaald heb.

Als de energiemaatschappij failliet gaat dan ben ik dat allemaal kwijt en daarom wil ik nu mijn voorschot verlagen. Die 600 is reëel en dat reserveer ik ook, maar ik wil 300 voorschot en de resterende 300 gaat dan elke maand naar een aparte spaarrekening. Bij de eindnota plunder ik dan die spaarrekening. Gaat de leverancier in de tussentijd failliet dan heb ik die spaarrekening nog.

Maar nu kan ik op de website maar maximaal verlagen naar 428 euro per maand.

Mijn vraag: voordat ik ze ga bellen en 3 kwartier in de wacht hang, is er iemand hier die weet hoe dit zit? Mag een energieleverancier een voorschotbedrag weigeren als ze het te laag vinden of moeten ze instellen wat ik wil?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door kuklos »

Mijn ervaring is dat je een maximumstap per keer hebt om te verlagen. En dan daarna weer een stap kan doen.
Dus mijn advies zou zijn om nu eerst het maandbedrag te verlagen tot €428 en enkele dagen later opnieuw proberen te verlagen.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door jochemd »

Bijna alle Nederlandse energie maatschappijen hanteren de voorwaarden van Energie Nederland voor particulieren. Die zeggen:
12.2 Wij mogen u vragen in termijnbedragen te betalen. Wij spreken met u af wanneer u de termijnbedragen gaat betalen. Wij bepalen de hoogte van deze termijnbedragen. Wilt u een ander termijnbedrag betalen? Neem dan contact met ons op.
Controleer je eigen voorwaarden om het zeker te weten.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als het voorschot reëel is op basis van het normale jaarverbruik, dan mag een forse verlaging volgens de standaard voorwaarden die de meeste energieleveranciers hanteren inderdaad geweigerd worden. Een lange vakantie in de zomer is bij de meeste huishoudens ook nauwelijks van invloed op uw jaarlijkse energiekosten.
Stel dat u dit jaar een maand langer op vakantie bent geweest dan in andere jaren. Dan scheelt dat ongeveer 8% in uw stroomverbruik indien u in die periode uw koelkast, diepvries, (keuken)boiler, tv+internetkastjes etc allemaal had uitgeschakeld.
De besparing op het jaarlijkse gasverbruik is slechts 1 a 2%.

Zelfs als u nu de hoogste tarieven betaalt, kom je dan, afhankelijk van uw jaarverbruik, op een besparing van 10-20 euro per maand als gevolg van uw 'lange vakantie'.

Alleen wanneer u de leverancier er van kunt overtuigen dat er structureel veel minder energieverbruik zal zijn, zullen zij mogelijk uw voorschotbedrag flink verlagen. Denk dan aan plaatsing van zonnepanelen en/of een warmtepomp. Of wanneer u in de winter maandenlang niet thuis zult zijn.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door rens99 »

kuklos schreef:
09 sep 2022 16:51
Mijn ervaring is dat je een maximumstap per keer hebt om te verlagen. En dan daarna weer een stap kan doen.
Dus mijn advies zou zijn om nu eerst het maandbedrag te verlagen tot €428 en enkele dagen later opnieuw proberen te verlagen.
Dan heb jij heel weinig ervaring. Een hele grote bende met onzin van kuklos.
Of je aanpassing van het voorschot kan veranderen ligt helemaal aan jouw contract.
Dat kuklos blijkbaar ooit eens een maximumstap had om te verlagen zegt helemaal niets en kun je beschouwen als grote onzin.
Want jij hebt niets aan wat kuklos ooit heeft kunnen doen.
Zijn advies is dus ook klinkklare onzin. Het ligt gewoon aan je contract.
Lees het contract en kijk wat er mogelijk is. Als het volgens je contract niet kan, moet je bellen met je leverancier.
Kun je niets vinden in je contract, moet je bellen met je leverancier. Allicht kun je dan een regeling krijgen als je een goede reden hebt natuurlijk. Kuklos verteld nonsense.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@rens99

Houd nou toch eens op met die flauwekul.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door kuklos »

Aangaande de reactie van rens99 op mijn reactie, zie hier.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
13 sep 2022 18:32
Aangaande de reactie van rens99 op mijn reactie, zie hier.
Los daarvan, uw stelling dat het voorschotbedrag in meerdere stappen verlaagd kan worden is niet onjuist. Sterker, ik heb het ook zo gedaan. Verlaagd van 650 euro in meerdere stappen naar 250.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door angel1978 »

J. Deltoer schreef:
13 sep 2022 18:51
kuklos schreef:
13 sep 2022 18:32
Aangaande de reactie van rens99 op mijn reactie, zie hier.
Los daarvan, uw stelling dat het voorschotbedrag in meerdere stappen verlaagd kan worden is niet onjuist. Sterker, ik heb het ook zo gedaan. Verlaagd van 650 euro in meerdere stappen naar 250.
Maar niet altijd en overal ( meer )

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1048 ... moeilijker

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dit stond vanochtend in de Telegraaf

AMSTERDAM - Het termijnbedrag tijdelijk aanpassen omdat de energierekening simpelweg te hoog is? Steeds meer energieleveranciers steken daar een stokje voor. Om te voorkomen dat klanten straks gigantische bedragen moeten bijbetalen, mag het voorschot maar beperkt worden aangepast.

Onder andere Eneco en Essent-dochter Energiedirect stellen nu paal en perk aan het aanpassen van het termijnbedrag voor de energierekening, meldt BNR Nieuwsradio. De twee miljoen Eneco-klanten moeten bellen als zij hun voorschot met meer dan 20% willen verlagen.

Maximaal 10%
De 700.000 klanten van budgetmerk Energiedirect mogen sinds mei maximaal 10% omlaag. Grotere verlagingen zijn alleen bij hoge uitzondering mogelijk.

Ook bij Vattenfall mag het termijnbedrag met maximaal 20% worden verlaagd, tenzij de slimme meter aanleiding geeft voor een lager verbruik. Bij Greenchoice is het historisch verbruik op het adres eveneens leidend voor wie het termijnbedrag wil wijzigen. Bij Essent mogen klanten voorlopig nog wel zelf hun termijnbedrag verlagen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door k2p »

Je zegt dat het termijnbedrag reeel is. Maar je vertrouwt het bedrijf niet en wilt minder betalen. Waarom zou het bedrijf jou wel vertrouwen?!

Als het bedrag reeel is, is het risico dat je geld kwijt raakt dus relatief laag, want je krijgt gewoon geleverd zolang je de voorschotten betaalt.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
13 sep 2022 19:41
Maximaal 10%
De 700.000 klanten van budgetmerk Energiedirect mogen sinds mei maximaal 10% omlaag. Grotere verlagingen zijn alleen bij hoge uitzondering mogelijk.
10% per dag. Dus na een paar dagen zat mijn voorschot weer op het oude niveau en ook gelijk aan wat er vooraf afgesproken was bij mijn verwachte verbruik.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door xflorisx »

De app van ED rekent altijd voor je uit of je voldoende betaald. Klopt het niet geheel doen ze een voorstel. Dat kun je overnemen of voor een ander bedrag gaan. Zo heb ik dat een paar maanden op €0 gezet. En nog krijg ik in januari enkele tientjes terug. De app doet het trouwens al weken niet meer ivm een storing. Maar kan ook hier mee te maken hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

xflorisx schreef:
13 sep 2022 20:39
De app van ED rekent altijd voor je uit of je voldoende betaald. Klopt het niet geheel doen ze een voorstel. Dat kun je overnemen of voor een ander bedrag gaan. Zo heb ik dat een paar maanden op €0 gezet. En nog krijg ik in januari enkele tientjes terug. De app doet het trouwens al weken niet meer ivm een storing. Maar kan ook hier mee te maken hebben.
Zojuist werkte het weer. Na inderdaad een hele lange tijd van storingen. Overigens neem ik het voorschot met een grote korrel zout. Na 28 dagen in mijn nieuwe contract zei die al dat ik flink zou moeten bijbetalen. Terwijl ik die maand negatief ben geëindigd tegen een flinke rekening afgelopen jaar in dezelfde maand.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Inderdaad. De app doet het weer. Vanmorgen nog niet.
De app doet het in het begin van het jaar ook niet helemaal goed qua berekening. Ze houden dan niet of te weinig rekening met mijn zonnepanelen. Daarom betaal ik in het begin te veel en nu gewoon 0

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mag energiemaatschappij aanpassing van voorschotbedrag weigeren?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

jochemd schreef:
09 sep 2022 20:05
Bijna alle Nederlandse energie maatschappijen hanteren de voorwaarden van Energie Nederland voor particulieren. Die zeggen:
12.2 Wij mogen u vragen in termijnbedragen te betalen. Wij spreken met u af wanneer u de termijnbedragen gaat betalen. Wij bepalen de hoogte van deze termijnbedragen. Wilt u een ander termijnbedrag betalen? Neem dan contact met ons op.
Controleer je eigen voorwaarden om het zeker te weten.
Klopt, maar dan wel met de toevoeging dat voor beide partijen een reële bedrag berekend moet worden. Voor de energie maatschappij is het niet toegestaan om een veel te hoge termijn betaling af te dwingen, om de consument te beschermen is het niet wenselijk om een veel ste lage termijn bedrag te berekenen.

Indien u niet mee eens bent met het minimum termijn bedrag dan kunt u uiteraard contact opnemen met uw energie maatschappij. Ik denk dat het in deze situatie geen nut heeft om naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ te gaan.

Plaats reactie