Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Jantine_
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Beste forumleden,
Een paar maanden terug heb ik een camper gekocht. Heel lang voor gespaard. Bij de bezichtiging zag ik wat roest aan de dorpels, en de verkoper zei dat de herstelkosten daarvan al afgetrokken waren in de vraagprijs van de camper (1000 euro). Ik heb er onder gelegen en de draagbalken leken in orde. Verder motorisch leek hij ook prima, en is dat op een paar kleine puntjes na nog steeds.

Ik ben op vakantie geweest met de camper en ontzettend genoten, zeer tevreden met hoe hij rijdt en slaapt. Na mijn vakantie wou ik een offerte aanvragen voor het roestwerk. Hij stond op de brug en mocht mee kijken.

Ik was verbijsterd door wat ik zag, de monteur gaf wat flinke tikken tegen het chassis aan en overal vielen gaten in. Heel veel plamuur. Deze camper had nooit door de APK mogen komen een paar maanden geleden dus daar is duidelijk mee gesjoemeld.

De oude eigenaar beweert 3 jaar geleden nog voor 5500 euro aan laswerk erin gestoken te hebben maar de monteur kon bij de inspectie slechts 1 laswerkje zien, namelijk een metalen plaatje op een balk.

Ik ben te goed van vertrouwen geweest - de verkoper kwam eerlijk over. Hij verkocht de camper in opdracht van een vriend van hem, een 80 jarige man die het zelf allemaal niet meer kon. Hij beloofde me de bonnetjes van het onderhoud nog na te sturen, welke ik ook nooit heb gekregen.

Ik heb een mail gestuurd met de boodschap dat ik een ondeugdelijke camper heb gekocht met allerlei verborgen gebreken. Waarvan ik een deel al had gerepareerd; een kapotte accu, gescheurde brandstofleiding, wat ‘kleine’ dingen. Maar dat ik nu 5000 euro in de reparatie moet steken, van een camper die al niet heel jong meer is - is de moeite niet waard.

De verkoper vroeg of ik dit soort berichten niet meer zou willen sturen naar de oude eigenaar omdat hij 80 is en hartproblemen heeft en in de stress schiet hierdoor. Ik weet niet wat ik nu moet, en of ik überhaupt rechten heb.

Ik wil de oude eigenaar een ingebrekestelling sturen en de koop ontbinden. Ik weet dat dat mogelijk is bij een bedrijf, maar kan het ook bij een particulier? Ik heb in ieder geval voldoende bewijs dat de camper al rot was toen ik hem kocht en dit niet zichtbaar was destijds.

De verkoper wil me 1000 euro toeschuiven voor reparatie of de camper terugkopen voor de helft van het geld. Daarmee erkent hij toch eigenlijk al dat hij me een wrak heeft verkocht?
Laatst gewijzigd door Radar op 14 sep 2022 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel veranderd wegens harde beschuldiging

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Radar »

Beste Jantine,

Wat vervelend om te horen... Heb je ons artikel al doorgelezen over problemen na aankoop van een tweedehands auto:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... e-rechten/
Wellicht bieden deze tips hulp.

Succes!!

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe oud is die camper?

Jantine_
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

De auto komt uit 1997 en is door de vorige eigenaar 20 jaar geleden omgebouwd tot camper. Hij was dus wel van de verborgen schade op de hoogte, lijkt mij.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een man van 80 zal niet zo snel onder de camper gaan liggen om te zien hoe erg de roest is. U gaat er van uit dat de oud eigenaar het had moeten weten, maar zonder bewijs van uw kant is dat geen mogelijkheid om te ontbinden.
Ik begrijp dat de oud eigenaar en de verkoper 2 verschillende personen zijn. Was de verkoper particulier of een bedrijf? Mocht het een professionele verkoper zijn, dan staat u al wat sterker omdat hij wel de roest had kunnen zien.
Maar aan de andere kant, wat kan je verwachten van een camper van 25 jaar oud. Een gedegen onderzoek hoort dan absoluut bij de aankoop.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt de roest gezien maar verder geen onderzoek gedaan, maar bent gegaan voor die “korting” op de aankoopprijs.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik zou die 500 euro pakken en de camper terugbrengen.
De huur van een camper kost ook ongeveer het bedrag dat u er dan aan besteed hebt (inclusief de kleine reparaties).

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door kuklos »

Resumerend:
TS koopt een 25 jaar oude auto die is omgebouwd als camper. Bevat wat zichtbare roestplekken, maar ach die leveren korting op en de verkoper ziet er betrouwbaar uit, dus TS doet geen aankoopkeuring. TS gaat ermee op vakantie, ervaart geen problemen. Nadat TS ermee op vakantie is gegaan wil TS ineens onderhandelen over de prijs, dan wel van de koop af. Omdat de roest veel erger zou zijn.

Tsja, ik snap heel goed dat de verkoper niet erg genegen is mee te bewegen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Edit.
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 sep 2022 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

PGros
Berichten: 1131
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door PGros »

Er staat niet in de OP dat de camper 1000 euro heeft gekost. En dat ze dus 500 euro nu terug krijgt.
Er staat dat er 1000 euro minder betaald moest worden ivm de roest zodat het met dat geld opgeknapt kon worden.
De echte prijs die betaald is zal een stuk meer zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Inderdaad, je hebt gelijk. Heb nu mijn reactie verwijderd :D

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ze kan nou nog een keer € 1.000 krijgen.

Jantine_
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 sep 2022 20:37
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Jantine_ »

Nee de verkoper krabbelt al terug, hij bood eerst aan om 1000 te geven als compensatie, omdat veel steunbalken en delen van het chassis plus plaatwerk niet gelast bleken te zijn zoals hij beweerde, maar vol gestopt zijn en weggewerkt met plamuur.. dat zie je zo op het eerste gezicht niet. Dat zag ik pas toen ik zelf begon te schuren en er ik door een stuk plamuur schuurde waarachter veel roest zat. De camper was 5000 maar er kon 1000 af omdat er ‘wat’ laswerk aan gedaan moest worden: 1 dorpel en een spatbord. Maar nu blijkt alles rot te zijn, onder een dikke laag plamuur. Ik heb met de garage naar de bus gekeken onder de brug en de monteur bevestigde dat hier duidelijk gesjoemeld is met de APK en de bus niet meer veilig is om mee te rijden.

De eigenaar is idd 80. De verkoper is iemand die bevriend met hem is, en die beweerde zelf jaren monteur geweest te zijn dus hij is niet eerlijk geweest (over veel meer dingen dan de roest). Er bleek uiteindelijk meer te mankeren zoals een niet werkende accu, kachel en een gaslek. Dat hij de camper voor 2000 terug wou kopen vond ik ook gek. Denkt ie er dan nog een keer winst op te kunnen maken ofzo? De 1000 euro zei hij toe omdat ik vriendelijk dreigde met een ingebrekestelling en hij (en ik) nog niet wisten dat dat alleen kan bij een bedrijf.

Al het laswerk zal tussen de 4 en 7 duizend euro kosten, dat is hij helaas niet waard. Wellicht dat het wat minder kost als alleen APK punten gelapt worden, maar hij zal hoe dan ook niet heel lang meer mee gaan.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die vriend zal dat oude brikkie ook niet op de brug gezet hebben en er met een hamer tegenaan geslagen hebben.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dat u een camper heeft gekocht die in slechtere staat blijkt te zijn dan u (en kennelijk ook de verkoper, omdat die u enigszins tegemoet wilt komen) dacht, betekent niet dat u bent opgelicht.

De verkoper heeft u vooraf al kenbaar gemaakt dat er wat werk aan het chassis zat aan te komen. Dat dit uiteindelijk véél meer blijkt te zijn dan u en de verkoper vooraf hadden voorzien, heeft niets met oplichting te maken.

Zelf heeft u blijkbaar niet de kennis en het inzicht om goed te beoordelen hoevel werk er echt nodig is. Nu u de camper gekocht heeft en achteraf laat onderzoeken is dit uw risico geworden. Had u een aankoopkeuring laten doen, dan had u al vóór de koop geweten met welke herstelkosten u nu te maken zou krijgen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een camper die van €5.000 naar €4.000 is gegaan. Wat kan je daarvan verwachten? Nog steeds rijzen de prijzen van caravans en campers de pan uit. Voor zo’n laag bedrag weet je al dat je niets kan en mag verwachten en dat je dus op je hoede moet zijn.

De prijs was dus extreem laag, er is vermeld dat er lakwerk aan zat, dan zal het behoorlijk lastig worden om daar iets tegenin te brengen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jantine_ schreef:
13 sep 2022 23:03
De 1000 euro zei hij toe omdat ik vriendelijk dreigde met een ingebrekestelling en hij (en ik) nog niet wisten dat dat alleen kan bij een bedrijf.
Dat is ook niet het geval. Bij iedere overeenkomst, zowel particulier als zakelijk, kan gewoon een ingebrekestelling worden verstuurd als iemand in gebreke blijft.

Punt is wel dat je nogal makkelijk conclusies trekt, die in een eventuele procedures veel moeilijker hard te maken zijn. Je redeneert naar je doel toe. Heel sterk sta je niet, dus ik zou goed afwegen of je wilt gaan procederen of je verlies neemt.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het advies is om een aankoop keurig te laten doen bij het aankoop van voertuigen.

U kunt contact opnemen met www.anwb.nl/juridisch-advies, echter denk ik dat de koop definitief is.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door artilux »

Zie het als pech ,en camper weg.
Leuke vakantie gehad, en snel vergeten.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gedupeerd bij koop van een camper, wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik het goed begrijp heeft de camper 4000 gekost en wil de eigenaar hem nu voor 2000 terugnemen. Klopt dat?
Zo ja, dan lijkt me dat een aanbod dat u gerust kunt aannemen. Als ik zie wat het huren van een camper of een vakantieverblijf in het hoogseizoen kost, komt u dan heel aardig weg. Misschien niet de allervoordeligste vakantie, maar wel een goede (u heeft er immers van genoten) en tegen acceptabele kosten.

Plaats reactie