Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als de ene grondstof duurder wordt komt er meer vraag naar het alternatief. Meer vraag is hogere prijzen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
06 okt 2022 09:15
Lowieze schreef:
06 okt 2022 08:11
Verzekeraars vrezen meer branden door ondeugdelijke kacheltjes
https://www.pzc.nl/binnenland/verzekera ... ~a0a524be/

Kijk alsjeblieft uit met die extra kachels, verlengsnoer aan verlengsnoer voor elektrische apparaten en die waxinelichtjes onder een terracotta pot.
Echt he.... vooral die terracotta "kacheltjes"...

- het werkt niet
- het kost veel meer energie dan normaal verwarmen
- het is dus duurder
- het levert bakken met fijnstof en andere zooi op
- het levert het risico van koolmonoxide op
- het levert een enorm brandgevaar op (zie ook het filmpje in dit artikel).

Maar ja - op de socials wordt het aangeraden, dus doen we het massaal...

(en als je dan dit soort advertenties ziet... :oops: :oops: :twisted: :twisted: :shock: :shock:)
Het werkt wel, maar niet op de manier waarop die dingen in elkaar zijn gezet. Wat ik al eerder schreef: ik kon in mijn vorige woning mijn gasverbruik terug brengen van 750 naar nog geen 450 m3 per jaar, met 9 euro aan waxinelichtjes. De hoeveelheid roet en fijnstof is ook voor een goed deel te ondervangen - mits je weet waar je mee bezig bent. Idem brandgevaar en koolmonoxide.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
06 okt 2022 11:45
Het werkt wel, maar niet op de manier waarop die dingen in elkaar zijn gezet.
Dan ben ik héél benieuwd hoe jij dit werkend (in de zin van: feitelijk besparend) kreeg, zónder last te hebben van alle genoemde nadelen en gevaren.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind zo’n terracotta kachel in combinatie met katten in je woonkamer sowieso een gevaarlijke combinatie.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

De truc is eigenlijk een dubbele bloempot. Een enkele doet inderdaad niks. En dan ook een grotere pot als nu overal verkocht wordt.

Ik werk zelf met een oud Bes-kacheltje. Die heb ik geprepareerd met aluminiumfolie. Wel met een paar gaatjes aan de bovenkant. Daarboven staat die bloempot (wel met iets er op om het gat dicht te maken), met iets ruimte tussen pot en kacheltje. De hete lucht, met alle roet, blijft in eerste instantie 'hangen' in het beskachtje. Vervolgens komt de warme lucht in die bloempot. Pot neemt de warmte op, en zet het om in stralingswarmte. Binnen in die pot wordt het trouwens makkelijk 90+ graden. Dat was simpel te meten met een vleesthermometer. De stralingswarmte maakt dat het in huis aangenamer voelt, en dat de cv daardoor een stuk lager kan.

Voeg daarbij het feit dat ik een energiezuinige woning had en heb, dan snap je al dat ik, zolang het buiten niet onder de 12 graden komt, niet hoef te stoken.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
06 okt 2022 11:48
witte angora schreef:
06 okt 2022 11:45
Het werkt wel, maar niet op de manier waarop die dingen in elkaar zijn gezet.
Dan ben ik héél benieuwd hoe jij dit werkend (in de zin van: feitelijk besparend) kreeg, zónder last te hebben van alle genoemde nadelen en gevaren.
https://www.ad.nl/klimaat/waarom-de-pop ... &auth_rd=1

Het kan gewoon niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
06 okt 2022 12:02

Voeg daarbij het feit dat ik een energiezuinige woning had en heb, dan snap je al dat ik, zolang het buiten niet onder de 12 graden komt, niet hoef te stoken.
Voeg daarbij het feit dat je 1300 euro ontvangen hebt + nog 380,- euro ontvangt en voeg daarbij het prijsplafond, dan vraag ik me werkelijk af waarom deze gevaarlijke, niet-werkende en ongezonde fratsen (ook voor je katten!) nodig zijn.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In ons vakantiehuisje vroeger, legde mijn moeder een baksteen op een gaspit bij echt kille avonden, want er was geen andere verwarming. Voor co2 hoefde je geen zorgen te hebben, want het tochtte genoeg in dat huisje.

Als we naar bed gingen, kreeg je de baksteen in een handdoek mee als kruik.

Maar gelukkig is de buitentemperatuur nu nog steeds zodanig dat de cv nog helemaal niet aanslaat.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
06 okt 2022 12:42


Voeg daarbij het feit dat je 1300 euro ontvangen hebt + nog 380,- euro ontvangt en voeg daarbij het prijsplafond, dan vraag ik me werkelijk af waarom deze gevaarlijke, niet-werkende en ongezonde fratsen (ook voor je katten!) nodig zijn.
En in 2023 nog eens 1300 euro aan energietoeslag!

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kampvuurtje? Waxinelichtjes? Electrische deken of kacheltje van Ali? https://regio15.nl/nieuws/branden/34973 ... -den-haag/

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
06 okt 2022 12:18
Moneyman schreef:
06 okt 2022 11:48
witte angora schreef:
06 okt 2022 11:45
Het werkt wel, maar niet op de manier waarop die dingen in elkaar zijn gezet.
Dan ben ik héél benieuwd hoe jij dit werkend (in de zin van: feitelijk besparend) kreeg, zónder last te hebben van alle genoemde nadelen en gevaren.
https://www.ad.nl/klimaat/waarom-de-pop ... &auth_rd=1 Het kan gewoon niet.
Dat artikel had ik al in mijn eerste reactie opgenomen. En daarom ook de vraag aan WA hoe hij het wél werkend zegt te krijgen.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wat een held, een kind als schild gebruiken. Van mij had hij door mogen bijten https://www.telegraaf.nl/video/45108851 ... er-in-been

rwolters
Berichten: 1476
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
06 okt 2022 11:45
Moneyman schreef:
06 okt 2022 09:15
Lowieze schreef:
06 okt 2022 08:11
Verzekeraars vrezen meer branden door ondeugdelijke kacheltjes
https://www.pzc.nl/binnenland/verzekera ... ~a0a524be/

Kijk alsjeblieft uit met die extra kachels, verlengsnoer aan verlengsnoer voor elektrische apparaten en die waxinelichtjes onder een terracotta pot.
Echt he.... vooral die terracotta "kacheltjes"...

- het werkt niet
- het kost veel meer energie dan normaal verwarmen
- het is dus duurder
- het levert bakken met fijnstof en andere zooi op
- het levert het risico van koolmonoxide op
- het levert een enorm brandgevaar op (zie ook het filmpje in dit artikel).

Maar ja - op de socials wordt het aangeraden, dus doen we het massaal...

(en als je dan dit soort advertenties ziet... :oops: :oops: :twisted: :twisted: :shock: :shock:)
Het werkt wel, maar niet op de manier waarop die dingen in elkaar zijn gezet. Wat ik al eerder schreef: ik kon in mijn vorige woning mijn gasverbruik terug brengen van 750 naar nog geen 450 m3 per jaar, met 9 euro aan waxinelichtjes. De hoeveelheid roet en fijnstof is ook voor een goed deel te
De natuurkundelessen in het moderne onderwijs zijn wel heel slecht als je dit met droge ogen durft te beweren. In mijn tijd kregen we nog gewoon degelijke berekeningen over energie.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

ZeerPrivé schreef:
06 okt 2022 13:43
Wat een held, een kind als schild gebruiken. Van mij had hij door mogen bijten https://www.telegraaf.nl/video/45108851 ... er-in-been
Wel wat raar dat het gajes al plat ligt met een aantal agenten erbij en dan alsnog door de hond gebeten wordt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat bizar inderdaad. Hij heeft schijnbaar al bijtwonden , zo te zien, wordt met 4-5 man in bedwang gehouden en de hond kan hem nógmaals flink bijten. Écht niet nodig , lijkt mij.
Wat ie ook heeft gedaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Svetlana Loboda - Молитва met Engelse ondertiteling. Indrukwekkend.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
07 okt 2022 18:25
Svetlana Loboda - Молитва met Engelse ondertiteling. Indrukwekkend.
Is mooi, maar???

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Las net 2 meldingen van moderatie ,dat er 2 opmerkingen van mij verwijderd zijn . Je mag niet zeggen dat iemand iets schrijft wat absoluut fout is uit zijn duim zuigt ,dat noemen ze een persoonlijke aanval . Zal zijn naam niet noemen ,maar hij komt uit het oosten , daar waar heel vroeger de wijzen vandaan kwamen . als ik een ban krijg het ga jullie goed .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Geen zorgen! Ze hebben 2 opmerkingen van je verwijderd en jou dat gemeld.
Geen ban hoor :wink: .

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het oosten is niet meer wat het geweest is.m

Plaats reactie