Prive schuld beslag aandelen bv

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jonasprive
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2022 20:51

Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door Jonasprive »

Hoi,

Ik heb een eenmanszaak (deze wordt 31 december opgeheven) en ik ben bezig met het oprichten van een BV, de activa en een deel van de schulden gaat naar de BV. Ik heb echter nog een schuld welke is ontstaan uit de eenmanszaak en deze hou ik op prive dus die gaat niet naar de bv. Er gaat voor ca 8.000 euro activa naar de BV en een schuld (lening) van ca 11.000 euro, dit zou betekenen dat ik 3.000 euro tekort kom maar dit wil ik aanvullen met geld zodat de BV ongeveer 1 euro waard is (activa min passiva) voor die schuld loopt inmiddels een civiele procedure en ik ben bang dat ik deze (deels) ga verliezen. Mag de deurwaarder beslag leggen op mijn aandelen in de BV (ik ben enig aandeelhouder)? Normaliter mag dit wel maar omdat de BV zoals net uitgerekend maar 1 euro waard is twijfel ik of dit mag omdat normaliter de kosten van het beslag niet hoger mogen zijn dan de opbrengsten. Dit klinkt misschien alsof ik betaling wil ontwijken en dat is ook deels zo maar ik heb momenteel bij lange na niet genoeg geld om de schuld af te betalen en inbeslagname van goederen van mijn bedrijf zou voor mij nog veel ergere gevolgen hebben dus ik hoop dat ik op deze manier sterker sta in het afspreken van een betalingsregeling. Ik richt de BV overigens niet specifiek op voor deze reden, het stond al langer op de planning en komt nu toevallig zo uit

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door criticus2 »

ben je al in goed overleg getreden met de schuldeiser(s) hierover? als je zomaar dingen gaat doen , die de indruk wekken dat er kwade opzet in het spel is wordt je daarop echt afgerekend. Dan zou ik als schuldeiser geen medelijden hebben dat bedrijfsgereedschap of zo geveild gaat worden.
Handiger is om vooraf afspraken over een betalingsregeling te maken. Aangezien de schulden al bestaan op moment opstart bv vraag ik mij ook af of de BV dan buiten schot kan blijven als puntje bij paaltje komt. ethisch gezien zeg ik nee, maar de wet zegt wellicht wat anders.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor zover ik weet kunt u zich niet direct achter een bv schuilen. Dit ter voorkoming van fraude. Dus ook al zet u alles in een nagenoeg lege bv, dan nog kunt u persoonlijke aangesproken worden voor, dacht ik, 1 jaar.

Afspraken maken met schuldeisers kan een beter oplossing zijn dan uitvluchten zoeken.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heel simpel: ja, dat mag. De waarde van een B.V. wordt niet alleen maar bepaald door een simpele optelsom van activa en passiva. En beslag is tevens een pressiemiddel.

Stop je energie niet in het ontduiken van schulden, maar in het oplossen ervan. Als je niet in één keer kunt betalen: tref dan een regeling. Als gerechtsdeurwaarder kan ik je vertellen dat het ontduikgedrag wat je hier laat zien alleen maar triggert om beslag te leggen. Constructief overleg is vele malen beter.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jonasprive schreef:
26 nov 2022 21:02
(...) Dit klinkt misschien alsof ik betaling wil ontwijken en dat is ook deels zo maar ik heb momenteel bij lange na niet genoeg geld om de schuld af te betalen en inbeslagname van goederen van mijn bedrijf zou voor mij nog veel ergere gevolgen hebben dus ik hoop dat ik op deze manier sterker sta in het afspreken van een betalingsregeling. (...)
Als ik dit lees, lijkt dat volgens mij wel erg op paulianeus handelen. Zie bv dit Wikipedia-artikel voor wat meer uitleg (onder het kopje Situatie in Nederland).
Volgens mij wilt u de schuldeiser benadelen, in ieder geval beperken in zijn mogelijkheden; dat lijkt mij dus niet toegestaan.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door kuklos »

@Jonasprive, ik las je verhaal en mijn eerste gedachte was: waarom. Je eenmanszaak draait niet dusdanig goed, als ik het zo lees, dat de overgang naar een BV een logische stap is. Dus waarom doe je dit? Je wekt in elk geval de schijn op van de schuldeiser(s) willen benadelen. Er loopt zelfs al een zaak over, en dan ga jij dit doen. Bij mij gaan alle alarmbellen af, en vermoedelijk bij de schuldeiser ook.

Jonasprive
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2022 20:51

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door Jonasprive »

De schuld is niet zo groot dat het voor de schuldeiser de moeite is om daar een nieuwe rechtzaak voor op te starten (dat moet volgens mij bij paulianeus handelen) Ik heb al meerdere malen met zowel de schuldeiser als met de gerechtsdeurwaarder een betalingsregeling proberen te treffen maar daar willen ze niks van weten. Ik zou het gehele bedrag in maart kunnen betalen maar ik verwacht het vonnis eind december of begin januari en ik kan niet alvast een deel betalen. Als de deurwaarder beslag kan leggen op de aandelen van de BV en daarmee indirect ook op de goederen van de BV dan benadeel ik hem toch niet? Is het ook mogelijk om de rechter te verzoeken om een betalingsregeling in het vonnis op te nemen? Het oprichten van een BV staat sowieso op te planning dus het loopt toevallig zo samen en het is zeker niet mijn opzet om de schuldeiser te benadelen

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jonasprive schreef:
27 nov 2022 14:22
De schuld is niet zo groot dat het voor de schuldeiser de moeite is om daar een nieuwe rechtzaak voor op te starten (dat moet volgens mij bij paulianeus handelen (...)
Aha! U weet dus drommels goed waar u mee bezig bent.

Uw schuldeiser moet gewoon niet zeuren, als ik u goed begrijp, over een maand of vier krijgt hij heus zijn geld wel. Of niet natuurlijk, want misschien heeft u wel een tegenvaller. Hoe lang wacht uw schuldeiser al op zijn geld?

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En, waarom wil men geen betalingsregeling meer sluiten? Is dat misschien omdat u eerdere regelingen niet bent nagekomen?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door kuklos »

Jonasprive schreef:
27 nov 2022 14:22
Ik heb al meerdere malen met zowel de schuldeiser als met de gerechtsdeurwaarder een betalingsregeling proberen te treffen maar daar willen ze niks van weten.
Hebben ze een reden gegeven geen betalingsregeling te willen treffen.
Jonasprive schreef:
27 nov 2022 14:22
Ik zou het gehele bedrag in maart kunnen betalen maar ik verwacht het vonnis eind december of begin januari en ik kan niet alvast een deel betalen.
Lees ik dit goed? Is de betaling afhankelijk van een gebeurtenis die plaats zal moeten vinden tussen nu en maart 2023 die bepaalt of je kan betalen of niet?
Jonasprive schreef:
27 nov 2022 14:22
Het oprichten van een BV staat sowieso op te planning dus het loopt toevallig zo samen en het is zeker niet mijn opzet om de schuldeiser te benadelen
Ongeacht of het al op de planning stond wek je hierdoor een schijn van frauduleus willen handelen.


@Jonasprive, wellicht dat je volledig te goeder trouw bent en het hier onhandig verwoordt, maar bij hetgeen je schrijft blijven alle alarmbellen rinkelen,

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door Moneyman »

Raadsel68 schreef:
28 nov 2022 00:20
Die 11.000 euro lening, heeft u die bij een bank afgesloten voor de B.V.? Zo ja, Heeft u bij de bank hiervoor als privé persoon moeten tekenen? Als dat zo is dan kunnen ze inderdaad aan uw aandelen komen.
Niet alleen "als dat zo is", het kan sowieso.

Janpz
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2015 12:09

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door Janpz »

Weet je dat je een als eigenaar van een BV elk jaar door de belasting wordt aangeslagen voor een fictief inkomen, ook als er geen inkomen gegenereerd wordt? Dat betekent nog meer schulden.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prive schuld beslag aandelen bv

Ongelezen bericht door Moneyman »

Janpz schreef:
01 dec 2022 13:37
Weet je dat je een als eigenaar van een BV elk jaar door de belasting wordt aangeslagen voor een fictief inkomen, ook als er geen inkomen gegenereerd wordt? Dat betekent nog meer schulden.
.. en weet je dan ook dat ik gewoon loonbeslag onder die BV leg (dus op dat fictief inkomen)? En zo heb ik nog veel meer geintjes om het ontduiken van schulden te voorkomen :wink:

Plaats reactie