Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door Radar »

Beste Radar-kijker,

Ondanks een eerdere aangifte van Radar tegen Google, blijft de zoekmachine oneerlijke handelspraktijken van loodgieters, slotenmakers en rioolontstoppers faciliteren. Dat behandelen we in de uitzending van maandag 3 april.

Heb jij hier ook ervaring mee? We horen graag je verhaal.

Alles over de uitzending is hier te vinden: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... bedrijven/.

rwolters
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door rwolters »

Die boeven kunnen ook een advertentie in het plaatselijke suffertje plaatsen (en hebben dat ook gedaan in het verleden). Maar ik heb nooit een topic bij Radar gezien over lokale suffertjes die dit soort zaken faciliteren. Lekker selectief weer.

En leg eens uit hoe Google moet weten of iets malafide is? Als ik nu een bedrijf opricht om snode plannen uit te gaan voeren en advertentieruimte koop bij Google, op basis waarvan zou Google mij dan moeten weren?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Hier op uw eigen forum 'regent' het van reacties over dit onderwerp. Daarentegen wordt in die reacties ook heel duidelijk gewaarschuwd tegen dit soort malafide ondernemers en aangegeven hoe je deze doorgaans kunt herkennen. Om dus de volledige verantwoordelijkheid hiervan bij Google te leggen gaat mij wat ver.

Deels is het ook een verdienmodel voor Google door deze "Adv" zoekresultaten tegen forse betaling als eerste te vermelden. Maar daardoor kunnen de meesten onder ons deze zoekmachine en aanverwante mogelijkheden van deze gigant ook gratis gebruiken.

Eerder zou ik uw kijkers dus informeren, als ze iets zoeken, niet op dit soort "Adv" mogelijkheden te klikken of op dat soort sites even goed na te gaan of alles wel deugd, zoals kvk-nummer, adresvermelding, reviews, etc. etc. Echter helemaal uitroeien zal ook niet lukken omdat mensen soms maar gewoon doorklikken zonder zelf goed op te letten. Maar het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid of onoplettendheid kun je, naar mijn bescheiden mening, ook Google niet volledig aanrekenen.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door riddert »

Beste Radar, wilt u de titel wel wijzigen in: door onoplettendheid van consument malafide bedrijf ingeschakeld via advertentie op google?

Dat geeft mijns inziens een betere weergave van wat er werkelijk gebeurt is.

Alvast bedankt.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is heel gek, ik ben nog nooit door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer. Juist door de advertenties van Google weet ik waar ik weg moet blijven. Google, bedankt dat jullie zulke bedrijven markeren met het adv.-teken en blijf dit vooral doen, zodat wij ons kunnen behoeden voor deze bedrijven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door moederslink »

Maak alleen goed duidelijk dat ze niet op de 1e hit adv moeten klikken, omdat dát de advertenties zijn van malafide spoedklusdiensten die hier expres voor betaald hebben.
En idd .....Google is een zoekmachine die dit faciliteert.
Drie ' schuldigen ' dus 🤔

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BreejKC schreef:
03 apr 2023 19:34
Eerder zou ik uw kijkers dus informeren, als ze iets zoeken, niet op dit soort "Adv" mogelijkheden te klikken of op dat soort sites even goed na te gaan of alles wel deugd, zoals kvk-nummer, adresvermelding, reviews, etc. etc.
Helaas is dat al meerdere keren gedaan en toch komen nieuwe forumleden hier met de vraag of er aandacht aan besteed word. Of ze missen schijnbaar net die uitzending(en) of er blijft niets hangen, maar achteraf kunnen ze wel het forum vinden.

PGros
Berichten: 1133
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door PGros »

moederslink schreef:
03 apr 2023 20:48
Maak alleen goed duidelijk dat ze niet op de 1e hit adv moeten klikken, omdat dát de advertenties zijn .....
bij mij staat er geen "adv" maar "Gesponsord"

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door moederslink »

PGros schreef:
03 apr 2023 21:28
bij mij staat er geen "adv" maar "Gesponsord"
Klopt ook!

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me af of Radar ook andere media gaat aanpakken, daar zullen ook welde nodige advertenties staan die niet kloppen. Maar ja, alles voor de zielige consument.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Dit soort malafide bedrijven, zijn overigens moeilijk aan te pakken door Google, omdat ze snel wisselen van Website, een domein kost maar €4,95. Ze vragen regelmatig nieuwe Google advertentie account aan, als deze worden geblokkeerd. Dit is hun standaard werkwijze geworden..........

Je kan ze ook straffen met een oproep in het Forum of in het programma om te zoek in Google en dan vooral op de reclamelinks te drukken. Dit heeft tot gevolg dat het advertentiebudget wordt uitgeput en ze vanzelf stoppen met adverteren omdat het alleen maar geld kost.

Methusalah
Berichten: 1166
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Net zo als op Marktplaats. Hoe moet Google in hemelsnaam van te voren weten of iets malafide is? Dat geld letterlijk voor elke misdaad, het is altijd achteraf tenzij we voor gedachtepolitie gaan spelen.

Is een bedrijf malafide, dan kan je daar wat tegen doen via de rechtbank. Dat is de enige manier om het tegen te gaan. Het is zinloos om dit op Google te betrekken en ik zie ook niet wat ze hier tegen zouden moeten doen.

astridkostelijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2013 13:33

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door astridkostelijk »

Beste Radar-team,

De consument kan er best wel veel zelf aan doen, als ze de kennis zouden hebben. Wellicht handig om te melden in een uitzending...

Er zijn makkelijk uit te voeren acties waarmee de kans verkleind wordt dat je als consument een malafide spoeddienst gebruikt/vindt:
- gebruik bij het zoeken niet het woord spoed
- klik niet op een link op de eerste pagina van het Google resultaat, daar staan de adverteerders die het meeste betalen, en dus waarschijnlijk ook het meeste kosten, kies er één van de tweede of hoger pagina
- klik niet op een link van het Google resultaat waarbij staat dat het een advertentie is, dus waar een kader bij staat met daarin de tekst 'Advertentie', 'Adv.' of 'Gesponsord', dit betreft de bovenste 3 linken van het Google resultaat, dit zijn de advertenties die door middel van een veiling worden bepaald en betaald
- gebruik een andere zoekmachine zoals duckduckgo.com via de url: duckduckgo.com voor alle zoekopdrachten, dit zorgt er ook voor dat Google geen advertentie-inkomsten meer krijgt (ik ben er vanuit gegaan dat hier minder malafide bedrijven op adverteren, naar mate duckduckgo.com populairder wordt, zal ook hier meer geadverteerd worden door malafide bedrijven, dus nog steeds andere tips ook gebruiken dus)
- als een spoeddienst gevonden is, kijk dan altijd naar een review van het gevonden bedrijf bijv. op https://nl.trustpilot.com/ voordat er contact gezocht wordt
- gebruik voor het vinden van een spoeddienst één van de volgende websites https://www.werkspot.nl/ of https://trustoo.nl/. Op die websites staan direct reviews van de bedrijven.

Ik vind dat iedereen zou moeten worden aangeleerd om duckduckgo.com als zoekmachine te gebruiken en niet meer / zo min mogelijk Google, om:
- de machtspositie van Google tegen te gaan
- het feit dat de duckduckgo zoekmachine de gebruiker niet volgt, in tegenstelling tot alle andere zoekmachines.
Gelukkig hebben jullie er al een pagina aan gewijd: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... et-google/.

En ik raad de laatste tip het meeste aan, vind een spoeddienst via één van de volgende websites https://www.werkspot.nl/ of https://trustoo.nl/.

Met vriendelijke groet,
Astrid

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

astridkostelijk schreef:
04 apr 2023 14:00
- gebruik voor het vinden van een spoeddienst één van de volgende websites https://www.werkspot.nl/ of https://trustoo.nl/. Op die websites staan direct reviews van de bedrijven.
Je geeft een hoop prima tips, maar deze zou ik achterwege laten. Juist via deze platforms is de kans op minder goede of malafide klusjesmannen groot. Een goede klusjesman heeft dit soort platforms helemaal niet nodig.

Ik zou de tip vervangen door: "maak een lijstje met plaatselijke goed bekend staande timmermannen, loodgieters, elektriciens, sleutelsmeden en dergelijke". Dan hoef je überhaupt niet te googelen op het moment dat de nood groot is.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door bupaul »

De tip om een lijst te maken lokale bekende bedrijven is niet nieuw en er zullen ongetwijfeld veel mensen al gebruiken.
Helaas zijn er ook mensen die net een huis gekocht hebben of zelden problemen en daardoor geen lijstje hebben.
Iedereen weet ook heus wel dat je nooit de eerste (minimaal) 10 zoekresultaten te benaderen maar het gebeurt wel.
Mijn dochter heeft het met een slotenmaker gehad, bij opsporing op televisie geweest. De paniek die ze had omdat ze haar appartement niet meer in kon terwijl haar baby alleen was en ze met de lokale slotenmaker geen contact kon krijgen zorgde dat ze toch het verkeerde bedrijf belde. Zo zijn er meer voorbeelden van ook oude mensen die in paniek bellen.
Helaas kan Google hier blijkbaar niet veel aan doen. Het gilde van slotenmakers wil er zelfs niets aan doen en verteld dat men maar beter moet opletten. Dat laatste vind ik zeer kwalijk omdat juist zij degene zijn die het zouden kunnen oplossen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe zou dat gilde het moeten oplossen? En altijd weer de oude mensen. Pff.

Onkruid71
Berichten: 2697
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Misschien een keurmerk.

loodgieteroplichting
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2022 14:08

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door loodgieteroplichting »

Wel leuk al die reactie hierboven van al die betweters. Als je eens zou weten wie er allemaal intrappen en welke opleidingen er genoten zijn, zal het je nog verbazen. Deze lui zijn echt heel geraffineerd. Maar hey, het overkomt jou niet, dus kun je met je verheven vingertje naar de consument wijzen. Het is heel makkelijk hoe Google dit kan herkennen:
- reviews, google indexeert ook de reviews. Deze lui staan overal met 1'en
- iedere 3 maanden hebben ze een nieuwe website vanwege punt 1, vaak op dezelfde naam: bannen die handel
- geen adresgegevens, geen kvk gegevens online: geen site online
- niet iedere click is een klant, ook dat weet google, dus met een conversie van 1 op 5 zijn ze al €90-€100 kwijt voordat ze een klant hebben. Kan dat uit? nee
- als je als bedrijf op google 20k uitgeeft PER DAG mag er ook wel een lampje gaan branden toch?

Nee Google is 99% verantwoordelijk in deze. de consument 1%

loodgieteroplichting
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2022 14:08

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door loodgieteroplichting »

astridkostelijk schreef:
04 apr 2023 14:00
Beste Radar-team,

De consument kan er best wel veel zelf aan doen, als ze de kennis zouden hebben. Wellicht handig om te melden in een uitzending...

Er zijn makkelijk uit te voeren acties waarmee de kans verkleind wordt dat je als consument een malafide spoeddienst gebruikt/vindt:
- gebruik bij het zoeken niet het woord spoed
- klik niet op een link op de eerste pagina van het Google resultaat, daar staan de adverteerders die het meeste betalen, en dus waarschijnlijk ook het meeste kosten, kies er één van de tweede of hoger pagina
- klik niet op een link van het Google resultaat waarbij staat dat het een advertentie is, dus waar een kader bij staat met daarin de tekst 'Advertentie', 'Adv.' of 'Gesponsord', dit betreft de bovenste 3 linken van het Google resultaat, dit zijn de advertenties die door middel van een veiling worden bepaald en betaald
- gebruik een andere zoekmachine zoals duckduckgo.com via de url: duckduckgo.com voor alle zoekopdrachten, dit zorgt er ook voor dat Google geen advertentie-inkomsten meer krijgt (ik ben er vanuit gegaan dat hier minder malafide bedrijven op adverteren, naar mate duckduckgo.com populairder wordt, zal ook hier meer geadverteerd worden door malafide bedrijven, dus nog steeds andere tips ook gebruiken dus)
- als een spoeddienst gevonden is, kijk dan altijd naar een review van het gevonden bedrijf bijv. op https://nl.trustpilot.com/ voordat er contact gezocht wordt
- gebruik voor het vinden van een spoeddienst één van de volgende websites https://www.werkspot.nl/ of https://trustoo.nl/. Op die websites staan direct reviews van de bedrijven.

Ik vind dat iedereen zou moeten worden aangeleerd om duckduckgo.com als zoekmachine te gebruiken en niet meer / zo min mogelijk Google, om:
- de machtspositie van Google tegen te gaan
- het feit dat de duckduckgo zoekmachine de gebruiker niet volgt, in tegenstelling tot alle andere zoekmachines.
Gelukkig hebben jullie er al een pagina aan gewijd: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... et-google/.

En ik raad de laatste tip het meeste aan, vind een spoeddienst via één van de volgende websites https://www.werkspot.nl/ of https://trustoo.nl/.

Met vriendelijke groet,
Astrid
Je bedoelt Trustoo, waar je letterlijk bijna alleen maar fake reviews hebt? En werkspot waar de beginnende vaklui worden uitgekleed door 6 bedrijven voor dezelfde lead te laten betalen? Verder overigens prima tips.
Even adres en KVK controleren zou ook geen kwaad kunnen. Gaat het om een verzamelkantoorgebouw: foute boel. Garagebox: foute boel.
Controleer gewoon even op reviews, dat is het allermakkelijkste.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Door een advertentie van Google in zee gegaan met een malafide ondernemer?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nee maar. Had ik dit weekend toch plotseling zo'n soort klus. Bovenop mijn woning een dakpan bij de schoorsteen verschoven. Met mijn leeftijd en administratieve ervaring waag ik me er niet aan om voor zo'n klusje het dak op te gaan. Snel was er dus iemand nodig die dit kon doen. Een dakdekker? Een loodgieter? Een schoorsteenveger? Ik koos voor de laatste.

Waar vindt je die? Juist, via Google. En, ja hoor, eerst een aantal gesponsorde hits. Gewaarschuwd door wat ik hier lees en soms hoor heb ik die hits maar overgeslagen. Zo kwam ik op een keurige site van een schoorsteenveger binnen deze regio terecht, met kvk, met adres, met goede recenties, met keurige contactgegevens. Dit weekend het contactformulier ingevuld, gisteren netjes teruggebeld, per email een prijsafspraak gemaakt en vanmiddag stonden ze voor de deur.

De klus voor hun was snel gefixt en netjes het zeer redelijke afgesproken bedrag van € 45,00 betaald. Een bedrag waarvoor ik echt het dak niet opgaat. Zo kan het dus ook.

Plaats reactie