Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Radar »

In de uitzending van Radar van 15 mei 2023, gaat het over abonnementen die ongemerkt zijn afgesloten tijdens het spelen van een spelletje. Radar kreeg hier veel klachten over. Hebben jullie hier ook ervaring mee? Dan horen wij dit graag!

Het item is hier te bekijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -flink-op/

lampje0001
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2023 21:33

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door lampje0001 »

dit kan je blokkeren bij
payinfo.nl

robbie k.
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2023 22:08

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door robbie k. »

Ik lees ouders die de telefoon aan hun kinderen geven / lenen. Is daar niet een stuk eigen verantwoording ? Dus als ze een nummer in het buitenland bellen of aankoop doen via playstore is dan de aanbieder verantwoordelijk ? Dit is de omgekeerde wereld ?

Is nog netjes als operators desondanks uit coulance het bedrag dan terugstorten.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Moneyman »

robbie k. schreef:
15 mei 2023 22:13
Dus als ze een nummer in het buitenland bellen of aankoop doen via playstore is dan de aanbieder verantwoordelijk ? Dit is de omgekeerde wereld ?

Is nog netjes als operators desondanks uit coulance het bedrag dan terugstorten.
Nee, dat is niet de omgekeerde wereld. Een overeenkomst met een minderjarige is simpelweg vernietigbaar. Het is aan de aanbieder om voldoende waarborgen in te bouwen dat dat zoveel mogelijk voorkomen kan worden (en een marge in te bouwen voor die gevallen waarin ze dat niet kunnen of willen doen).

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan ga ik ook even het geld terugeisen voor alle Pokemon kaarten die ik vroeger heb gekocht. Ze hadden deze helemaal niet aan mij mogen verkopen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
16 mei 2023 10:18
Dan ga ik ook even het geld terugeisen voor alle Pokemon kaarten die ik vroeger heb gekocht. Ze hadden deze helemaal niet aan mij mogen verkopen.
Check dan wel even of de vele uitzonderingen op de zojuist door mij genoemde hoofdregel niet op jou van toepassing waren én of de vordering niet verjaard is ;-)

rwolters
Berichten: 1544
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door rwolters »

Als je als een kip zonder kop door het leven gaat kunnen dit soort dingen gebeuren.... Maar je moet toch best wel wat doen voordat je een abonnement hebt afgesloten. Bij een gewoon spelletje geef je niet alle informatie die je nodig hebt. Zal wel weer iets zijn waarbij mensen verblind werden door woorden als gratis, aanbieding, winst, prijzen of zo. Tegen zoveel hersenloosheid valt niet voor te lichten of te waarschuwen. Dat komt toch niet aan.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
16 mei 2023 19:08
Als je als een kip zonder kop door het leven gaat kunnen dit soort dingen gebeuren.... Maar je moet toch best wel wat doen voordat je een abonnement hebt afgesloten. Bij een gewoon spelletje geef je niet alle informatie die je nodig hebt. Zal wel weer iets zijn waarbij mensen verblind werden door woorden als gratis, aanbieding, winst, prijzen of zo. Tegen zoveel hersenloosheid valt niet voor te lichten of te waarschuwen. Dat komt toch niet aan.
Aannames, negatieve veronderstellingen en beschuldigingen. Als je de uitzending had bekeken had je kunnen onderkennen dat het wel makkelijk kan. Verder leg je ook de eerdere commentaren van mensen die er wel verstand van hebben volledig naast je neer om weer helemaal los te gaan op je medemens Treurig.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog meer buddy’s nodig dus.

Methusalah
Berichten: 1165
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Methusalah »

J. Deltoer schreef:
16 mei 2023 19:23
rwolters schreef:
16 mei 2023 19:08
Als je als een kip zonder kop door het leven gaat kunnen dit soort dingen gebeuren.... Maar je moet toch best wel wat doen voordat je een abonnement hebt afgesloten. Bij een gewoon spelletje geef je niet alle informatie die je nodig hebt. Zal wel weer iets zijn waarbij mensen verblind werden door woorden als gratis, aanbieding, winst, prijzen of zo. Tegen zoveel hersenloosheid valt niet voor te lichten of te waarschuwen. Dat komt toch niet aan.
Aannames, negatieve veronderstellingen en beschuldigingen. Als je de uitzending had bekeken had je kunnen onderkennen dat het wel makkelijk kan. Verder leg je ook de eerdere commentaren van mensen die er wel verstand van hebben volledig naast je neer om weer helemaal los te gaan op je medemens Treurig.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat apps bouwt en wat te maken heeft met de voorwaarden van appstores, en nee, zo makkelijk gaat het dus NIET. Je kan niets afsluiten zonder nadrukkelijk ergens mee akkoord te gaan. Ik vind de uitzending dan ook erg slecht en ongeinformeerd. Er wordt van alles beweerd maar ik zie geen enkel voorbeeld van een app waarbij dit zo is.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als ik de gemiddelde kwaliteit van de tv-uitzendingen van Radar vergelijk met de gemiddelde kwaliteit van jouw commentaren neig ik toch eerder Radar te geloven als hetgeen wat jij hier allemaal neerplempt.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik neig dan toch iets minder naar Radar. Ze grossieren namelijk vaak in het weglaten van voorbeelden en het blind geloven van de consument.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door 16again »

Methusalah schreef:
16 mei 2023 22:55
Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat apps bouwt en wat te maken heeft met de voorwaarden van appstores, en nee, zo makkelijk gaat het dus NIET. Je kan niets afsluiten zonder nadrukkelijk ergens mee akkoord te gaan. Ik vind de uitzending dan ook erg slecht en ongeinformeerd.
Je kunt je ook afvragen hoe representatief jullie apps zijn voor de hele markt. En er hoeft maar 1 rotte appel tussen te zitten natuurlijk.
Sowieso was in de aflevering de getoonde rekening onvoldoende gespecificeerd. Er werd niet duidelijk voor welke dienst of abonnement er nu betaald wordt

ArieJol1979
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2021 11:25

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door ArieJol1979 »

Moneyman schreef:
16 mei 2023 09:16
robbie k. schreef:
15 mei 2023 22:13
Dus als ze een nummer in het buitenland bellen of aankoop doen via playstore is dan de aanbieder verantwoordelijk ? Dit is de omgekeerde wereld ?

Jij hebt een overeenkomst afgesloten met de provider, niet het kind. De verkoper kan toch niet weten dat er een kind op jouw telefoon zit?

Is nog netjes als operators desondanks uit coulance het bedrag dan terugstorten.
Nee, dat is niet de omgekeerde wereld. Een overeenkomst met een minderjarige is simpelweg vernietigbaar. Het is aan de aanbieder om voldoende waarborgen in te bouwen dat dat zoveel mogelijk voorkomen kan worden (en een marge in te bouwen voor die gevallen waarin ze dat niet kunnen of willen doen).

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Moneyman »

ArieJol1979 schreef:
17 mei 2023 14:25
....
Even kijken naar hetgeen je quote is wel handig, je hebt nu van alles door elkaar gegooid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom is dit openbaar vervoer en taxi?

Methusalah
Berichten: 1165
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
17 mei 2023 00:24
Methusalah schreef:
16 mei 2023 22:55
Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat apps bouwt en wat te maken heeft met de voorwaarden van appstores, en nee, zo makkelijk gaat het dus NIET. Je kan niets afsluiten zonder nadrukkelijk ergens mee akkoord te gaan. Ik vind de uitzending dan ook erg slecht en ongeinformeerd.
Je kunt je ook afvragen hoe representatief jullie apps zijn voor de hele markt. En er hoeft maar 1 rotte appel tussen te zitten natuurlijk.
Sowieso was in de aflevering de getoonde rekening onvoldoende gespecificeerd. Er werd niet duidelijk voor welke dienst of abonnement er nu betaald wordt

Het gaat niet om de apps, het gaat om de voorwaarden waar elke app aan moet doen voordat hij in een appstore zichtbaar is. Je app komt er simpelweg niet in als hij niet aan die voorwaarden voldoet. En eentje daar van is toch echt dat niemand zo maar zich ergens voor kan aanmelden zonder daar specifiek goedkeuring voor te geven. Een app gaat daarom eerst door een QA van Google / Apple en als daar bijvoorbeeld een betaalde functie inzit maar die voldoet niet aan de voorwaarden, dan wordt hij gewoon afgewezen.

Daarom vind ik dit hele artikel/uitzending redelijk zinloos als er geen eens één specifiek voorbeeld van een app kan worden gegeven waarbij dit zou gebeuren. Want mijn eerste reactie was... 'Oh, ja. Hoe dan?'

'Jacqueline Destiny
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2022 23:41

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door 'Jacqueline Destiny »

Jij mag van alles vinden en dat mag je houden. Gelukkig hoeft de redactie van radar zich niet naar jouw wensen te richten maar is die voor het algemeen belang. Dus niet voor het belang van bedrijven die die apps ontwikkelen, want die hebben maar een belang: Geld, en zoveel mogelijk, en wetgeving is alleen maar lastig.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongemerkt een abonnement afgesloten tijdens een spelletje

Ongelezen bericht door 16again »

QA van google. :D
Was dat het bedrijf met die linkjes naar de loodgieters welke meer dan 10,- per klik kosten?

Plaats reactie