LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] viterra warmte meters.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
piraat
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2004 12:52

viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door piraat »

zijn er mensen die geprobeerd hebben geld terug te vorderen van viterra????

hier in huis zijn 3 van de 6 meters die verbruik aangeven terwijl er geen kraan heeft los gestaan.

we hoeven toch geen energie te betalen voor energie die we niet verbruikt hebben .

dus als er mensen zijn die daad werkelijk actie hebben ondernomen laat dan een bericht achter zodat er meer mensen geholpen kunnen worden met dit probleem,en een mogelijk een vuist kunnen maken tegen deze vorm van diefstal van ons dure geld .

gr. mart

Maykel

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door Maykel »

Yep,

Heb hetzelfde meegemaakt. Ik moet 500 euro bijbetalen omdat er zgn een kapotte hoofdmeter in mijn woning zat. Ook de SP-fractie van Tilburg is dit opgevallen, maar daar reageert Essent ook niet op. als ik ze bel, wordt ik bijna uitgescholden dat ik maar moet betalen. Leuk bedrijf. Ik ga de Geschillencommissie maar inschakelen.

Groeten,

Maykel

Gast

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door Gast »

Toen bij mij de meterstanden werden opgenomen, ik was in maart de nieuwe bewoner van een huurflat geworden, kwam de monteur (van Eneco) erachter dat 3 van de 5 warmtemeters niet af te lezen waren. Hij heeft dat doorgegeven en Viterra heeft ze vervangen. Mij werd toen verteld dat het bekend was dat er een productiefout in zat en dat ze al bij zo'n beetje iedereen in de flat vervangen waren, alleen bij mij niet omdat de vorige bewoner niet reageerde op hun oproepen. In ieder geval is bij Viterra dus wel bekend dat er een productiefout was opgetreden in de meters, misschien dat dit bij jouw ook het geval is??

Gast

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb ook ervaring met viterra :shock:
Ik woon hier in dit appartement (nouja zeg maar HOK!!!) en alle kamertjes waren in het begin voorzien van een soort oliebuisjes.
Deze waren na aanleiding van veeeeeeeele klachten vervangen door digitale kastjes.
ik zelf heb ook enkele keren geklaagd bij viterra, omdat ik zelfs voor de keuken (waar ik nooit stook) moest betalen.... in mijn keuken staat een wasmachine en droger en vaatwasser... logisch dat zon buisje aangeeft dat er warmte is verbruikt. Ook in de zomer verdamt het buisje (zou begot niet weten hoe dit nu precies in zijn werk ging) maar dan moet je ook betalen... ik dacht dat alleen de zon voor niks opkwam??? nou niet dus.

ok nu heb ik al een jaar van die digitale dingen erop hangen, en nu komt het.... MIJN STOOKKOSTEN ZIJN INEENS MET BIJNA 30 % GESTEGEN.
Of ik ff 1285,- aan essent over wil maken :shock: :evil:
dit vind ik nu super belachelijk... bel je naar essent verwijzen ze je door naar viterra en al je naar viterra belt verwijzen ze je door naar essent.
de meterstand kloppen trouwens allemaal, maar het kan toch niet zijn dat ik ineens, terwijl ik niet veranderd ben met het stoken zoveel moet betalen??? dat betekend zelfs dat ik in de zomer en winter doorgaans in een sauna moet verblijven!

ik betaalde afgelopen jaar al 101,- voorschot aan essent dus ook een gedeelte voor viterra!!!! dus dat betekend dat ik het afgelopen jaar ook al bedragen heb betaalt aan hun... die 1285,- is alleen wat ik dus extra verbruikt zou moeten hebben aan stookkosten.

Ik ben niet van plan om accoord te gaan met dit bedrag, dit kan gewoon niet kloppen.... het bedrag is helaas al wel afgeschreven terwijl ik alle andere vaste lasten ook nog moet betalen...

dank je viterra...

hebben meer mensen dit probleem???

viterra

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door viterra »

er is een vast deel en een variabel deel van de stookkosten.
het variabele deel kun je zelf beinvloeden door je stookgedrag.

het vaste deel niet ,dit zijn kosten voor het standby houden van de verwarming =( warmteverlies door het leiding systeem) en dergelijke,wanneer deze kosten stijgen moet je ook meer betalen.
de vaste kosten worden door alle bewoners beinvloed.

Mattijs

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door Mattijs »

Kijk ook eens onder energiebedrijven, ik heb hetzelfde probleem. Zeer hoge rekeningen en foute aflezingen volgens mij. We hebben welgeteld vorige jaar de kachel in de woonkamer 20 maal aangehad (de anderen niet) en toch 55 GJ verbruikt!

Ik heb uiteraard bezwaar gemaakt en het lijkt tot een rechtszaak te gaan komen. Ik praat vrijdag met een jurist, ik kan jullie op de hoogte houden.

Groeten,
Mattijs

Mattijs

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door Mattijs »

Viterra (tenmiste ik neem aan dat zij ze geplaats hebben) heeft tijdenlang meters gebruikt van Clorius. Deze meters meten de hoeveelheid gebruikte warmte door het meten van de flow en het temperatuursverschil tussen inkomend en uitgaande warmte. Het meten van de flow gebeurt door middel van magenetische inductie. Op zich een leuk principe, echter als er magnetisch materiaal door de leiding gaat (lees ijzer deeltjes tgv slijtage van pompen etc) gaan ze afwijken. Ik heb me laten vertellen dat dit de reden is waarom nu andere principes gebruikt worden. De oude meters zijn echter lang niet overal vervangen, dit lijkt me een onderzoek waard Radar....

Wat betreft de hogere aanwijzing nadat de meter vervangen is, dat is logisch. Zoals in een van de berichten is aangegeven geven de meters verbruik aan zonder dat er kachels openstaan. Ik heb dat ook. Het komt doordat de leidingen in de grond warmte afgeven, er loopt contuinu heet water door, een soort vloerverwarming dus. Erg leuk in de winter, maar in de zomer gaat het gewoon door. Het gevolg is de ramen wijd openzetten, en je stookt dus voor de buitenlucht. Op mijn vraag hoe daarmee om te gaan krijg ik het antwoord dat ik de hoofdkraan dan dicht moet draaien. Stel je met water of gas eens voor... Mi is het gewoon een fout in het systeem, waar de klant voor opdraait. Als ik geen kachels open heb, wil ik geen warmte. Nu moet ik dus steeds de hoofdkraan dichtdraaien (scheelt wel flink in het verbruik trouwens! Dit jaar bijna 50% minder, helaas wel weer 700 euro bijbetalen, omdat de tarieven weer 30% hoger zijn.....

Een ander punt dat me opvalt in deze reeks reacties, is dat het verbruik opeens hoger is met de nieuwe meters, dit soort meters tov verdamping meters. Dat klopt met het bovenstaande. De verdampingmeters meten alleen de warmte afgegeven door de radiatoren, de nieuwe meters ook de lek, weet je meteen hoe groot die is... Lijkt me erg voordelig voor Viterra, die hebben meteen hun verlies gecompenseerd, en schuiven het af op de klant.

Wat betreft de reactie van Viterra. Ik kan inderdaad het variabele deel beinvloeden, dat is ook gebeurt, maar als de prijs dan regelmatig 30% per jaar (de laatste 5 jaar totaal 90% prijsstijging!) blijft stijgen, doe je er weinig aan.

Ik vraag me af hoeveel klanten ze hebben, die volgens mij allemaal veel teveel betalen, als het er maar 1000 zijn, heb je het toch al over miljoenen euro's de laatste jaren, dat is lekker binnenlopen....

deltix1

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door deltix1 »

BIj mij is het precies het zelfde, maar heb essent al reeds vermeld dat er andere mogelijkheden zijn.
Waar ik over val is dat als ik de kraan open zet zou de meter moeten tellen, maar dat doet deze duis niet.
Pas nadat ik de kraan al een half uur dicht heb begind deze te tellen, dat klopt dus niet, want ik gebruik op dat moment niets (de kraan staat toch dicht).
Nu is er de mogelijkheid om andere meters er op te krijgen maar dan moet wel meer dan 70 % van de verhuurders er aan mee doen.
Deze meters zouden dan op de kranen komen, zodat je alleen maar hoeft te betalen als je de kraan openzet.
Dat lijkt mij ook een eerlijke berekening, dan wat ze nu aan het doen zijn.
Maar ja zoals gewoonlijk zijn er mensen die het hun niets kan schelen dus ik draai ook weer voor hun koppigheid op, en krijg ik dus niet van deze meters in mijn huis.
Maar ja ik vind dit compleet verkeerd, en vind dat zij de meters maar moeten vervangen omdat deze geen eerlijke meting verricht.
Voor niet geleverde diensten hoeft men nog steeds niet te betalen in nederland, en daar blijf ik bij.
Ik hou zelf bij wanneer ik de kraan open zet en wanneer de meters beginnen te tellen, dan bereken ik de tijd dat de kraan open staat en vergelijk dit met de tijd dat die dicht staat en dan staan de meters te tellen, maar ja het duurt langer voor dat de radiatoren koud zijn.
Op het einde betaal ik dus voor dat beetje warmte ruim 35% meer terwijl de kraan dicht staat.
EN ze kunnen er gewoon mee doorgaan, zolang de overheid het toelaat dat de burgers worden belazert, waar zij met hun neus boven op staan.

omi

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door omi »

Ik huur een flat van woonzorg nederland, wij hebben ook vloeistofmeters op de radiatoren hangen, ook lopen er leidingen door de vloer.
Ook zonder te stoken zakt het olie in de meters, je moet er op rekenen dat je gigantisch moet bijbetalen.
De eindfabrieken lijken wel een wiskundige berekening :shock: en je wordt er geen steek wijzer van.
Als de verhuurder geen meterstanden opneemt bij een vertrekkende huurder dan wordt het voor de nieuwe huurder maar geschat, vervolgens verzwijg je dat. De nieuwe huurder betaalt volledige stookkosten in hartje zomer. Het systeem :evil: zou verboden moeten worden, plaats in elke woning een warmtemeter voor zowel warmwater als voor de verwarming, net zoals bij stadsverwarming.

Melkkoe
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2010 15:32

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door Melkkoe »

Zijn er nog mensen die last hebben van hoge rekeningen dankzij de "betrouwbare" warmtemeters?

Wij van www.warmtemetersvve.nl in elk geval wel!

Vele bewoners krijgen echt hele hoge rekeningen voor een kleine kamerappartement. Zelfs als je de verwarming niet eens meer aan durft te doen krijg je hoge rekeningen. Wij zijn er helemaal klaar mee en hopen dat er mensen zijn die ons kunnen helpen. Het is momenteel alles behalve transparant en wij gaan niet meer betalen voor inderdaad energie dat je niet gebruikt!

Voor meer info: http://www.warmtemetersvve.nl

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: viterra warmte meters.

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Hoezo betrouwbaar, wie zegt dat? De elctronische warmtemeters zijn nog onnauwkeuriger dan de verdampingsmeters!
Deze vragen spelen reeds sedert jaren. Er is een goed ijkbaar systeem alleen heeft dat ook weer nadelen.
Ik heb jaren geleden inzake een rechtzaak ter informatie voor een rechtzaak een uitvoerig gesprek met mensen van TNO gehad. Die meters registreren warmte maar geen verbruik.

Gesloten