LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kilometerheffing

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Kees 5

kilometerheffing

Ongelezen bericht door Kees 5 »

Het schijnt dat er toch een kilometerheffing komt.
Maar volgens mij hebben ze niet overal aan gedacht.

Mijn ouders wonen in Zuid Limburg en ik bezoek ze elk weekend, voor de gezelligheid maar ook om ze te helpen met vanalles. Met die kilometerheffing zou ik 50 euro in de maande extra kwijt zijn aan deze bezoeken. Voor mijn budget is dat een beetje veel.

En ik dacht dat de overheid zo graag had dat mensen mobiel zijn (lees: verplicht een baan accepteren in een andere stad, in plaats van in de WW blijven zitten) en dat de overheid ook zo graag had dat bejaarde mensen langer thuis blijven wonen (lees: dat de kinderen hun ouders ondersteunen)?

Met dit soort grappen als de kilometerheffing (gaat ook gelden van de A2) wordt dat natuurlijk niet gemakkelijker.

Als er teveel files zijn, zijn er blijkbaar te weinig wegen. Laat ze er dan een paar bijleggen! Zoveel ruimte kost dat niet en het is ook nog goedkoper dan die miljardenverslindende tolpoortentoestand.

En als de luchtvervuiling moet worden beperkt kunnen we beter:
- de Duitsers vragen of ze wat schoner willen worden in het Ruhrgebied (waait allemaal over Nederland heen)
- De Belgen vragen wat schoner te zijn in Luik (draagt ook sterk bij aan de vervuiling)

Het wegvervoer maakt namelijk maar 5% van de vervuiling uit!!!

En als we daar toch wat aan willen doen, ook al scheelt het niet veel. Waarom zorgt de overheid dan niet dat:
- het openbaar vervoer buiten de Randstad beter wordt (bij mijn ouders gaat de bus 2x per dag en het dichtsbijzijnde station is 3 kwartier rijden)
- er meer schone en zuinige auto's op de weg komen (lees: weg met de BPM en weg met de idioot hoge wegenbelasting)

In Duitsland kosten de auto's veel minder en daar heeft iedereen nieuwe schone auto's van een redelijke kwaliteit. Terwijl Nederlanders in krakkemikkige jappenbakjes en ouwe wrakken rond rijden.

En wil je van de vieze diesels af: verlaag dan die belasting op benzine eens. De benzine kost hier 3 gulden terwijl de echte prijs 40 guldencent is. Ja dan doen mensen er alles aan om wat te besparen.

En waarom gaat LPG eruit? Dat was toch zo schoon? En nu wordt het op de raffinaderijen weer gewoon in de lucht geblazen. Je reinste verspilling en vervuiling.

Kortom: ze zijn weer niet slim bezig.
Het zal wel weer gewoon gaan om meer geld binnen te harken en helemaal niet om de files of het milieu.

Kees 5

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Kees 5 »

Chips!

Ik heb een vergissing gemaakt (alleen de heenweg geteld)!
Het is zelfs 100 euro per maand!

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door flappie »

het is juist goed laat iedereen maar met het OV gaan of per fiets.

Gast

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Gast »

inderdaad flappie, lijkt me goed als met die kilometerheffing het openbaar vervoer gratis gemaakt wordt :lol:

Gast

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Gast »

Alleen het rijden met een auto wordt belast en niet zoals nu de aanschaf (BPM) en het bezit van een auto(MRB).
Als jij hem dus de rest van de tijd voor de deur laat staan heb je alleen de verzekering en een eventuele milieubelasting te betalen.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ben het er volledig mee eens. Op dit moment heb ik weliswaar geen auto, maar als ik er ooit een krijg ben ik zeker bereid om te betalen voor het rijden.

Het principe "De Vervuiler Betaald" vind ik nog steeds prima en op die manier worden mensen gestimuleerd om goed na te denken voor ze de auto gebruiken. De mensen die per jaar de meeste kilometers maken betalen het meest, terwijl de mensen die minder rijden minder betalen. Lijkt me een eerlijk systeem.

Bovendien wordt de wegenbelasting en de BPM afgeschaft, dus per saldo zal het met de kosten nog wel meevallen.

Gast

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Gast »

Gisteren hadden ze het erover dat de milieusubsidies dit jaar alleen al 174 mil meer kosten dan verwacht.
Drie keer raden wat er straks niet afgeschaft wordt :cry:

Er was eens...

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Er was eens... »

Dilbert29, waar lees jij dat de BPM en/of wegenbelasting zal worden afgeschaft? Dat sprookje geloof ik niet.

Daarbij, het rekeningrijden zal eerst op 4 tot 6 knelpunten in ons land worden ingevoerd. "Onze" overheid zal zichzelf niet vele miljoenen door de neus willen boren die gepaard gaan met de afschaffing van BPM c.q. wegenbelasting, dat er knelpunten zijn interesseert de overheid namelijk geen ene moer. Enige waar het hen om gaat, is wederom meer geld in de schatkist te krijgen, zodat ze nog meer geld over de balk kunnen smijten.

Die invoering van zo'n heffing zal wel samengaan met het fabeltje van... Geleidelijk zullen we (de overheid) de BPM en wegenbelasting gaan afschaffen, een gelijkaardige leugen als destijds, toen men aangaf dat ze het kwartje van Kok weer zouden afschaffen. Met andere woorden, rekeningrijden voeren ze wel geleidelijk aan in, vergeet het maar dat ze de BPM en wegenbelasting zullen verlagen, om nog maar te zwijgen van helemaal afschaffen.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Met de kilometerheffing betalen autobezitters voor het gebruik van de wagen. Wie veel kilometers maakt, betaalt meer. Peijs noemt de heffing het "meest eerlijke systeem". De huidige vaste lasten als de BPM bovenop de aankoopprijs van een nieuwe auto en de motorrijtuigenbelasting kunnen dan verdwijnen.
Dit haal ik uit de nieuwsberichten (nu.nl). Oke oke er staat dat ze kunnen verdwijnen, maar ik ga er vanuit dat het ook gebeurt.

Gast

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Gast »

ik vind het een prima idee. Als het zover komt dat de wegenbelasting afgeschaft wordt koop ik mooi een diesel!!!Ik kom toch zelden op de snelweg dus dat is geweldig. Of zouden ze daar ook weer iets op verzinnen?

Vulcan

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Vulcan »

Leuk hoor maar een kilometerheffing hebben we toch al? Er zit immers 70% belasting op de brandstof... Dat de BPM wordt afgeschaft zou wel eens tijd worden. Wel erg sneu dat alle voertuigen die wel met BPM zijn aangeschaft dan minder waard worden. Hoe zit het trouwens met motorfietsen, gaan die ook betalen op de knelpunten? Die veroorzaken geen files dus ik ben benieuwd.

Uiteindelijk zal het wel op een groot big brother systeem uitdraaien. Waarbij men kan zien waar je wanneer was, hoe hard je ging etc. Prettig vooruitzicht :roll:

Gast

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Gast »

Wel erg sneu dat alle voertuigen die wel met BPM zijn aangeschaft dan minder waard worden
Who cares :!:
Niemand maakte zich toch ook druk toen de grijskenteken wagens minder waard werden door een belastingmaatregel :twisted:

In de wandelgangen word gesproken over gedeeltelijke afschaffing van de BPM bij km heffing waarbij sterk vervuilende wagens wel een bepaalde BPM blijven betalen.

Gast

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Gast »

Noem mij eens een ding op waar de overheid geld aan overhoud wat afgeschaft wordt.
Dus wees niet zo naief om te denken dat het een en ander afgeschaft wordt.
Het gaat net als met dat kwartje het komt ff niet uit volgend jaar doen we het.
En dat wordt elk jaar herhaalt.
Alleen als het de overheid geld kost dan kan het meteen getuige dat pc project
etc.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door flappie »

precies kilometerheffing is goed voor de files en het mileu.

Gast

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Gast »

flappie ik begin je weer te herkennen.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door flappie »

en zeker als het OV gratis zou worden en dat wordt betaald die graag in de auto wilt gaan rijden is het helemaal mooi.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Allemaal even wakker worden a.u.b.
Op iedere liter benzine zit al meer dan 300%! belasting en accijns.
Wie weinig rijdt of een zuinige auto heeft betaalt minder dan iemand met een minder zuinige auto of meer kilometers per jaar rijdt.
We betalen dus al vele jaren Kilometerheffing!Als de nederlandse overheid eens begint met de inkomsten uit houderschapsbelasting,bpm,brandstofheffingen te gebruiken voor infrastructuur voor auto's,en niet voor andere totaal irrelevante doeleinden dan zou er geen fileprobleem bestaan!
De "heilige koe"is en blijft gewoon een zeer effectieve melkkoe. :cry:

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door flappie »

nou dat zie ik toch anders de auto is echt geen melkkoe.

Een kenner

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Een kenner »

Beste Flappie,

Jij loopt zeker nog niet zo lang mee in deze wereld?

De auto is al jaren de grootste bron van extra inkomsten voor de overheid, dus weldegelijk een melkkoe!

Kijk maar eens naar het volgende;

Aanschaf auto zit bijna 40% BPM op;
Vervolgens wordt daar doodleuk nog eens 19% BTW over geheven;
Aande pomp betaal je 70% accijns en daarbovenop komt ook nog eens 19% BTW, dus 89 % gaat rechtstreeks naar de overheid;
Vervolgens betaal je houderschapsbelasting, daarbovenop komen nog eens extra de provinciale opcenten, dus ook dit bedrag vloeit rechtstreeks in de schatkist.

Dus jou stelling dat de auto geen melkkoe is lijkt totaal uit de lucht gegrepen, of niet soms?

Slaap lekker verder, in je trein die toch nooit op tijd rijdt.

Gast

Re: kilometerheffing

Ongelezen bericht door Gast »

Het is gewoon een ordinaire manier om het nog onoverzichterlijker te maken hoeveel je kwijt zult zijn aan de auto. Bovendien kunnen ze straks gemakkelijk een cent per km meer gaan rekenen en hebben mensen dan niet zo snel in de gaten hoeveel dat per jaar meer gaat kosten. Nog minder weerstand.
Ondertussen lachen ze in hun vuistje, die kl.ambtenaren.

Gesloten