LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar voor verkoop: wat is wijsheid?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
eer
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2006 23:25

Makelaar voor verkoop: wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door eer »

Ik sta op het punt mijn huis te verkopen, nu moet ik dus een makelaar erbij zoeken, althans, dat lijkt me toch handiger, gezien het vertrouwen dat dit schijnbaar bij kopende partijen wekt. Is dat eigenlijk wel zo? Iemand goede ervaringen met eigen verkoop, wat komt er allemaal bij kijken? Op welke manier, via welke sites, etc..

Ik ben, gelet op eerdere eigen ervaringen en ervaringen op deze en andere sites, op mijn hoede als het gaat om afspraken met de makelaar. Hoe kan ik het beste mijn afspraken met een makelaar invullen en welke prijs moet ik kiezen.

Wat betreft de afspraken, dit is sterk afhankelijk van de mogelijkheden:
- Is het bijvoorbeeld mogelijk om op no-cure-no-pay-basis een makelaar in te schakelen en hebben mensen hier ervaring mee? Zo ja, welke? Heb je een termijn afgesproken waarna kosteloos de opdracht is/kan worden ingetrokken?

- Welk courtage is reeel, eerdere ervaringen hebben mij geleerd dat 1,85 procent wel erg veel is voor hetgeen uiteindelijk geleverd wordt. Vindt zelfs 1 procent al erg veel voor hetgeen ze doen...

- Hebben mensen ervaring met bijvoorbeeld de makelaar die werkt met een vast courtage van 795 euro zoals op funda?

- Hoe om te gaan met de advies verkooppijs? Er lijkt namelijk een tegengesteld belang in te zitten: 10.000 euro meer vragen is voor een makelaar bij een courtage van 1,85 slechts 185 euro meer, terwijl hij/zij hier dan wel x aantal keer meer een bezichtiging moet verzorgen. Ik begrijp de makelaar op dat moment ook wel, ook al hoort hij/zij achter je te staan. In hoevere zou je je er iets van moeten aanttrekken dat de vraagprijs boven de vastgestelde grenzen ligt, dus bijv. boven de 175.000 door 179.000 te vragen...

- Zo ook met de onderhandelingen? Ik heb bij een eerdere verkoop al eens meegemaakt dat de makelaar adviseerde het toch vooral maar te doen, het plafond was bereikt (na 2e bieding). Uiteindelijk voor 10.000 (gulden destijds) verkocht. Kun je hier iets over opnemen in de afspraken? Zo ja, hoe dan?

- Wat betreft periode van verkopen? Is het echt een beetje dom om de woning al in de winter te koop te zetten (als je de tijd hebt) als de tuin er 'minder' bij staat, de dagen grijs zijn, etc..?

Punt is, en dat is al meerdere malen genoemd en komt ook bij de andere fora aan voortdurend aan de orde (keukens, installateurs, etc.), je vertrouwt die gasten niet, en hoe weet je dat je met een integere persoon te maken hebt. In het begin zijn ze allemaal wel vriendelijk, de ene wat slimmer dan de ander, etc.

Ik kom overigens uit de omgeving van Rotterdam (ten zuiden) en je ziet dat ik met veel vragen zit. Kortom, wat is wijsheid?

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: Makelaar voor verkoop: wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door elize »

Kijk op Funda etc om na te gaan wat onegveer de vraagprijs is voor vergelijkbare woningen. Basser daarop je eigen vraagprijs en kijk waar de makelaars mee komne. Vaak gaan mensen vor de hoogste vraagprijs maar blijf zelf eerlijk, hoe graag je ook die hoogste prijs wil hebben. Meestal zal je uiteindelijk toch moeten zakken in prijs en zoals je zelf al eengeeft, de makelaar scheelt het weinig maar starten met een lagere prijs scheelt de verkoper veel stress. Wij hebbne 1,5% betaald bij een prijs van circa 2 ton. Volegsn mij maakt de periode niet zo uit, in de qwinter zijn er mionder huizen beschikbaar en in de zomer meer maar lijkt het beter eruit te zien. Steek de kaarjes aan en dim het licht, lijkt ales ok veel leuker. Gewoon je huis opruimen en zorgen dat het er netjes uitziet. Ik heb voorkeur vor een NVM-makleaar ivm de veelbezochte site Funda.nl.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Makelaar voor verkoop: wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door hera »

Je kan het ook eerst zelf proberen door je huis op speurders en marktplaats te zetten. Ook makelaars kijken daarop voor hun " zoekers" .

De 795 euro makelaar. Tja, je bent die 795 direct kwijt. Je huis wordt getaxeerd en jouw eigen vraagrpijs mag daar maximaal ... % van afwijken. En je moet alles nog zelf doen ook. Veel mensen komen later alsnog bij een makelaar en dan ben je al 795 euro achter de wagen en een flinke tijd verder. Marktplaats (6 euro) lijkt me dan een stuk goedkoper.

No cure no pay is bespreekbaar. Kijk voor jezelf wat voor een termijn JIJ redelijk vindt. Wat zijn je plannen, wanneer wil je zelf verhuizen, heb je al wat anders.. 6 mnd lijkt mij redelijk en daarna bespreek je alles opnieuw.

1.5 % is redelijk. Minder kan ook wel maar je moet ook kijken wat je ervoor krijgt. Zijn er mooie brochures, kan de makelaar ook tekeningen en kadasterkaarten op zn site zetten, etc. Maar die 1,5 is wel voor een nVM-er. Niet nvm aangsloten makelaars moeten veel goedkoper kunnen aangezien zij niet al die kosten hebben om nvm lid te zijn (is echt een dure aangelegenheid, zeg ik uit ervaring).

En altijd meerdere makelaars langs laten komen. Offertes laten maken en dan vergelijken. Niet altijd degene kiezen die de hoogste vraagprijs voorsteld, maar iemand die met onderbouwing komt (en waar je een prettig gevoel bij hebt. Ze lopen toch in jouw huis met joouw spullen wanneer jij er niet bent..). Vraagprijzen van Funda zeggen niet zoveel, vaak worden ze voor aanzienlijk minder verkocht. Je kunt ook de koopsomlijn van het kadaster bellen. Meer info op de site van het kadaster.

Succes met de keuze.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Makelaar voor verkoop: wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door Miss M »

Hou er wel rekening mee dat je goede afspraken maakt over advertenties. Volgens mij werken de meeste makelaars no cure - no pay, maar je moet (bijna) altijd wel de advertentiekosten betalen. Dit kan behoorlijk in de papieren lopen.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Makelaar voor verkoop: wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door hera »

Advertenties plaats je alleen maar in overleg en daar krijgt de makelaar ook gewoon een rekening voor.

jandeman
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2005 11:59

Re: Makelaar voor verkoop: wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door jandeman »

Vraag de makelaar op papier te geven wat hij nou echt voor je gaat doen.
No cure no pay met een duidelijke einddatum, zonder terugtrekkingskosten na die datum! En geen achterlijk lange termijn nadat je je opdracht hebt teruggetrokken. De meeste (vnl nvm) makelaars hebben in hun contract staan dat wanneer na de intrekking van het contract de woning binnen 2 of 3 of 4 mnd(afhankelijk vd makelaar)toch wordt verkocht er van uitgegaan mag worden dat dit door inspanning komt van desbetreffende makelaar en er alsnog de volledige courtage is verschuldigd.

Kijk of je makelaar ook 's avonds en in het weekend beschikbaar is voor bezichtigingen (check dit zonodig).
Kijk of er afspraken zijn over het op de hoogte houden van jou als klant.

Staar je niet blind op de vraagprijs, vraag hoe de makelaar bij die prijs komt.

etc. etc.

Van een goedkope makelaar kun je een dito service verwachten.

Gesloten