LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] radiatormeters

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
beb

radiatormeters

Ongelezen bericht door beb »

Hoi, wie van jullie heeft ervaring met te hoge energie afrekeningen d.m.v. de warmtemeters? Ik zelf woon in een appartementencomplex. Van juli 2003 tot mei 2004 werd onze energie rekening opgemaakt. Wij hebben 10 maanden lang 70 euro betaald en kregen een afrekening van nog eens een dikke 1300 euro er boven op. Dit terwijl wij praktisch niks hebben verstookt. Volgens het bedrijf Agpo Techem energie service die de meters hebben gecontroleerd klopt dit!!?? Volgens ons dus niet, heeft iemand een idee van aanpak??? En weet iemand een ander bedrijf voor een controle? Dit omdat wij totaal geen vertrouwen hebben in Techem, zijn er meerdere mensen met deze ervaring?

edje1205
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2006 22:30

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door edje1205 »

Goedendag,

Of het aan Techem ligt weet ik niet maar het gaat wel om een ontzettend hoog energie verbruik met warmtemeters.

Mijn moeder woont in Amstelveen in een seniorenflat. Ze is 93 en vergeet wel eens een kraan dicht te draaien maar ach.
In 2003 zijn ook hier warmetemeters geplaatst na jaren van huur inclusief energie.

Vanwege administratieve achterstand bij techem en het secretariaat van de flat kregen wij (ik neem alles waar voor moe) begin 2005 de eerste (pro)forma rekening van 2003 waaruit bleek dat moe nogal wat verstookt had. Dat was en tegenvaller want zo warm is het niet bij haar en ze is geen koukleum (van voor de oorlog he)

Maar nu ...
2 maanden later de rekening van 2004 ! Nog hoger ! En die moest wel betaald worden.
We hadden geen tijd gehad natuurlijk om aan de hand van 2003 maatregelen te nemen dus hopla 600 euro bij betalen !
Dus met alle mogelijke middelen erachter zien te komen hoe die warmtemeters werkte en techem gebeld waar een aardige dame er het fijne ook niet over kon vertellen maar beloofde een brochure toe te sturen...niet ontvangen dus he..........later via flatsecretariaat toch een brochure in handen gekregen

Nu verwijten wij het secretariaat/techem veel te laat met die proforma rekening gekomen te zijn om nog maatregelen te treffen voor 2004 maar men wuift dit weg met de constatering dat de overige bewoners geen probleem hadden Dat klopt niet want er is een voorslichtings middag geweest waar men de ouwetjes (sorry) de rekening heeft uiigelegd. Men verweet mij dat ik daar niet bij was geweest ( nee ik had zelf mijn informatie en de werking van die meters al uitgevogeld.)
Dus klacht naar de Huurcommissie in DenHaag helft rekening als voorschot betaald en toen maar wachten ....maar niets

Nu de rekening van 2005 : 40% bespaard op verbruik Hoera met het voorschot in de huur moest dit kiet draaien maar helaas 200 euro bij betalen want geen voorschot in huur verrekend en techem had ja! weer een slordige fout gemaakt volgens bijgaande brief van het secretariaat zodat de eerste rekeningen 25EUR hoger uitvielen dan bedoeld.

De woning is op 12 hoog en op het noord/oosten dus de hele dag zon ik heb wat dat betreft ook een wantrouwen tegen die metertjes van techem maar geen vergelijk in de flat want men is wat achterdochtig en ach we betalen wel... Intussen de regelknoppen waar niet nodig eraf gehaald zodat moe geen foutjes meer kan maken !

Overweeg dus elders een ombudsman in te schakelen maar waar kan ik nog terecht hiermee ?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Geachte meneer/mevrouw.

Ik zou graag van U willen weten om welke soort en type warmtemeters U het heeft.

Chanmaster

edje1205
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2006 22:30

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door edje1205 »

Techem Twin Tech Optica (TTO)
electronische kosten verdelers

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door jimmie »

Dergelijke meters zijn niet echt betrouwbaar, maar om specifiek aan te tonen dat ze in dit geval niet kloppen is erg lastig.

Het is helaas zo dat je verder aan de bedragen weinig kunt doen. Fouten in de fakturering ontslaan je namelijk niet aan de verplichting voor de geleverde diensten te betalen.

edje1205
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2006 22:30

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door edje1205 »

12 hoog; noord-oost ligging; hele dag zon: gaan die meters dan in de zomer ook verbruik aangeven ? Ga ik in de gaten houden !

Maar de hoofdzaak gaat over 2004: daarvóór was er altijd sprake van een all-in huur.

Begin 2005 stuurt de verhuurder een pro-forma rekening als waarschuwing voor het verbruik over 2003 (waarvoor niet betaald hoefde te worden want laatste all-in) en 2 maanden later de rekening over 2004 die dus wel betaald moest worden. :?

Hebben het 25 oktober 2005 bij de huurcommissie neergelegd (welke ontvangst bevestiging heeft gestuurd) dat er maar 2 maanden tussen de pro-forma en de eigenlijke rekening zat waardoor wij niets meer konden ondernemen om het verbruik terug te draaien (over 2005 wel 40% minder verbruik !)

Intussen maar weer een formulier voor de huurcommissie uitgedraaid want nog niets vernomen..................... :evil:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wij voeren regelmatig onderzoek uit naar de zuiverheid der metingen.
Hierbij worden radiatoren welke niet gebruikt worden direct nadat de meteropnemer is geweest afgesloten en verzegeld tot meestal 21 september. Na die datum mogen wij het onderzoek op die wijze niet uitvoeren. De periode waarin dit soort controles worden uitgevoerd dienen gelegen te zijn tussen 21 maar en 21 september.
De opnemer moet namelijk niet weten dat een dergelijk onderzoek ophanden is, het/zij kan alsnog knoeien met uitgelezen waarden.
Het gaat ons er om de onjuistheden en onzuiverheden aan te tonen.
Dit ter ondersteuning van processen en geschillen.
Direct na de verzegeling worden de meterstanden en/of waarden opgenomen en bevestigd. Het zelfde geschied bij de verwijdering. De dan als verbruikte warmte, welke U normaal moet betalen, zal nihil moeten zijn maar is dat niet, U betaald toch voor warmte welke door zonlicht inval en/of gevelwarmte wordt veroorzaakt en dat is onrechtvaardig.

Chanmaster

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door puma73 »

Wij voeren regelmatig onderzoek uit naar de zuiverheid der metingen.
Hierbij worden radiatoren welke niet gebruikt worden direct nadat de meteropnemer is geweest afgesloten en verzegeld tot meestal 21 september.
Sinds wanneer maakt dit deel uit van de schuldhulpverlening chanmaster?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat maakt deel uit van schuldenpreventie Puma. Budgetbegeleiding zoals dat heet.

Chanmaster

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door puma73 »

Wazig verhaal chanmaster, je kletst hier wel meer onzin voor mij valt dit in dezelfde categorie dikdoenerij.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Voor buitenstaanders kan ik mij die indruk voorstellen.
Maar heus Puma, dikdoenerij is het niet. Zou ik dat willen dan zou ik vanwege het feit dat ik weet waarik het over heb, zeker niet dit beroep gekozen hebben maar mij gedragen als een opgeblazen figuur die veel belooft en niets presteert. Dat is nu net niet de bedoeling hiervan.
Maar je mag me mailen hoor! Dat kan ik wellicht meer vertellen.

Groetjes Chanmaster

chrismondo
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:23

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door chrismondo »

Hallo,

Ik zag dat er meerdere mensen te maken hebben gehad met een hoge afrekening. Bij ons is dit ook het geval. Gisteren vielen erbij ons twee afrekeningen in de bus over de jaren 2003-2004 en 2004-2005. Bij elkaar een slordige 2400 euro. Sinds 1 juli 2005 zijn wij echter niet meer woonachtig op dit adres. Ook hebben wij nooit een overzicht gekregen mbt deze extra kosten. Volgens de wet moet dit overzicht uiterlijk voor 1 juli van het kalenderjaar verstrekt worden. Zodat je eventueel actie kunt ondernemen om toekomstige extra kosten te voorkomen. Niets van dit alles. Het vreemde betreft ook hier de warmtemeters. Op het overzicht worden een aantal waarden opgevoerd. Wel geven zij zelf al aan dat er geen bruikbare tussentijdse aflezing aanwezig is. Dus hoe deze waarden berekent zijn...tja dat is onduidelijk. De enige waarden die wij hebben is de begin waarde van de vorige bewoner en de eind waarden toen wij het huis uitgingen. Onze vraag is de volgende. Weet iemand of de warmtemeters elk kalender jaar vanaf 0 gaan tellen of tellen deze gewoon door. Bijvoorbeeld:

kamer 1 in 2003 had een waarde van 277 en in 2005 585. In mijn ogen is het verbruik dat 585-277= 308. Tenzij de warmtemeter weer vanaf 0 telt. Wie weet daar meer van?

Bij voorbaat dank voor het lezen van dit bericht.

Groet
Chris

gothicje
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 aug 2005 15:27

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door gothicje »

nou wij hebben ook een hoge rekening gehad, de oude zijn vervangen door de nieuwe en hebben geen poot om op te staan. We zijn er net komen wonen en het is ons echt te hoog.. we hadden in de woonkamer 2600 verstookt en in een kamertje waar alleen een 2 persoonsbed in kan staan ongeveer 2500 gestookt... okey ik heb wel wat meer gestookt ind at kamertje, maar nooit zoveel. snachts gaat bij ons ook de cv uit.. die kosten zijn van 4 maanden... We hebben niet de meterstanden gecontroleerd voordat ze het kwamen opnemen en verwijderen, hadden we dit maar gedaan.. Wij hebben ook geen poot om op te staan....

Wim Eshuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2007 11:15

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door Wim Eshuis »

Hoi,

Ook ik ben benadeeld door Techem. Ik woonde 2004-2005 in een flat met mijn dochter. Ik werkte die periode elke dag tot negen uur 's avonds. Als ik thuis was zat ik achter de computer met zo een hete luchtblazertje, mijn dochter doet niets liever dan met een dekentje op de bank zitten. Het waren warme zomers en de verwarming in de winter deed het vrijwel niet. Mijn maandbedrag was ongeveer 80 euro. Nadat we een huis hadden gevonden gingen we er weg en kregen een eindafrekening van techem. Deze was zo hoog dat ik ze maar even heb gebeld. De dame van techem wist me te meldde dat ik de hoogste rekening had van allemaal (binnen dat wooncomplex)en het gebruik gelijk was aan dat van drie gezinnen!!
Ik ben 39 en opgevoed met woorden als : we stoken niet voor de hele straat en spaarlampen enz. de hele familie is lid van een milieuvereniging notabene.. . Kortom wij gaan zuinig om met onze aarde en energie.
Nu de hamvraag: Hoe los je dit op? Ik heb de huurcommissie ingeschakeld en ben op gesprek geweest bij de verhuurder. Om eerlijk te zijn heb ik er een hard hoofd in en kan Techem gewoon mensen een rekening sturen die dan maar even betaald dient te worden.
Een collectieve klacht zou misschien nog effect hebben maar voorlopig zijn we gewoon het haasje.
Ik vind het crimineel en onbegrijpelijk dat dit soort bedrijven mogen samenwerken met de overheid (woningbouwvereniging).
Ik heb nog energie rekeningen van vroeger (2004 en eerder) waar ik wel met vier man in een huis woonde, zonder noemenswaardige besparende voorzieningen als dubbelglas en zelfs met vloerverwarming. Die vergelijking zegt genoeg. Of is er iemand die wil beweren dat ik in 2004 ineens al mijn radiatoren ging aanzetten en aan liet staan ?

Wim Eshuis

babsie1966
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2007 16:23

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door babsie1966 »

Wij huren sinds 2004 een woning van woningstichting portaal in leiden in slaaghwijk.
In deze flats hebben we blok en stadverwarming, er zitten van die metertjes op om het verbruik te meten deze meters zijn van het bedrijf Techem.
Ieder jaar hebben we een gigantische afrekening, dit terwijl we niet stoken maar die metertjes geven aan van wel.
Als je bedenkt dat ik maar liefst zon'n 300 euro betaal aan de stookkosten alleen en dan nog beweren aan het eind van het jaar dat ik 900 euro bij moet betalen omdat die 300 per maand dus niet genoeg was.
Klopt geen flikker van, opgelicht word je, witte boorden criminaliteit noem ik het je hebt geen poot om op te staan.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen en kan vertellen wat we hiermee kunnen, of de handen ineen slaan en hun eens goed op hun donder geven, zodat dat bedrijf en die waardeloze metertjes afgeschaft worden

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door D1RK »

Het is en blijft een onbetrouwbaar en slecht kontroleerbaar systeem.
Beter is het vaak om de kosten gemiddeld over alle woningen te verdelen.

Ik zou dit soort huizen nooit accepteren tenzij ze kunnen aantonen dat de berekening wel zou kloppen!
Zij moeten bewijzen wat de begin en eindstanden waren, en ik heb ooit geprobeerd het verbruik bij iemand te lezen, maar deze gelijmde kun je soms met een scherp mesje verwijderen en voor de opnamenmaand terug plaatsen en zo betalen de buren!
Alleen de woonkamer was niet verwijderbaar, en zij misbruikten het dus, maar de berekening, ik begreep hier niets van!

des123
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2006 18:04

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door des123 »

Hoi,

deze verhalen komen mij erg bekend voor. heb twee jaar geleden veel geld moeten bijbetalen op mijn jaarafrekening.warmte verbruik was verdubbeld???terwijl de rest minder was geworden,electra en warmwater. gebeld met nuon deze mvr die ik aan de telefoon had zie; ik zie het al u doucht te veel!!! terwijl dit dus niets met warmteverbruik te maken heeft!!! het gaat hier over de kachel. Heb niets bereikt bij de nuon. heb daarop alle pinnetjes uit de knoppen van de kachels verwijderd zodat deze echt helemaal uit gaan en dus niet zomaar , bij een beetje kou, aan kunnen slaan vanzelf. dit heeft gewerkt krijg nu al voor de tweede keer geld terug. en niet zo weinig ook. 232,- dit jaar.
dus misschien is dit een tip. haal gewoon de pinnetjes uit de centraleverwarmingsknoppen!!!!

Wim Eshuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2007 11:15

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door Wim Eshuis »

Ik ben een procedure begonnen via de huurcommissie. Helaas is daar alleen de verhuurder bij als tegen partij. Men heeft mij inmiddels ook laten zien per verwarming wat het verbruik was. Elke verwarming heeft een verbruik geregistreerd, dat is onmogelijk want twee verwarmingen hebben het nooit gedaan. We moesten met radiatoren de kamer op temperatuur krijgen. We hadden er op een gegeven moment drie. Twee radiatoren en één hete luchtblazer. De naheffing die ik kreeg, ik ben alleen staande vader met een dochter, stond gelijk aan het verbruik van drie gezinnen in één jaar.
De zaak loopt nog, maar wat er ook gebeurt ik ga het niet betalen. Ik ben zo boos en tot alles in staat en voel me letterlijk opgelicht.
Ik hou jullie op de hoogte over de afloop.

succes lotgenoten,

Wim Eshuis

ron031056
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2007 07:01

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door ron031056 »

2 Jaar geleden zijn er bij ons elektronische meters op de radiatoren geplaatst, nog niet helemaal eerlijk, maar all stukker beter dan de vloeistof buisjes, de elektronische meters meten de temperatuur van het water, dit scheelde mij in het eertse jaar al 500 euro.

Het Beste en succes Ron

oyene
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2008 09:35

Re: radiatormeters

Ongelezen bericht door oyene »

Hallo,

Mijn eerste rekening die ik heb mogen ontvangen ven techem (vb&t) voor mijn appartement bedroeg € 3200,- een 3 kamer appartement (75 vierkante meter) de periode bedroeg 7 maanden 4 wintermaanden, en 3 zomermaanden, beide werkend, overdag & s'nachts verwarming altijd uit. na mijn beklag gedaan te hebbenbij vb&t en techem dat dit gewoon onmogelijk was stuurde ze een medewerker van techem om de meters te controleren (warmtekastjes op mijn verwarmingen) deze bleken in orde te zijn....

Het jaar daarna, een nieuwe rekening nu voor een heel jaar € 2300,- exclusief de reeds € 700 welke ik reeds in de servicekosten heb betaald...

Nu in totaal voor 1 jaar en 7 maanden heb ik dus openstaan € 5500,- € 700,- heb ik reeds in mijn kosten betaald..

De eerste rekening ontving ik pas begin 2007, en de 2de over 2006 ontving ik begin 2008.. hele late facturering.

Ik ben ten einde raad aangezien ik zojuist vernomen heb dat de Vb&t het volledige bedrag nu betaald wil gaan zien...

Begin bijna te geloven dat mijn katten als ik niet thuis ben de verwarming aanzette...

Gesloten