LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door kiz »

Voor de belastingvrije kilometervergoeding (29ct per km) heeft de fiscus mijn werkgever opgedragen de reisafstand te bepalen met de ANWB routeplanner, op basis van "kortste afstand". Op zich logisch. Echter, de ANWB routeplanner stuurt mij voor de "kortste route" over een polderweggetje dat in de spits is afgesloten; ik ben dus verplicht een andere route te kiezen. Het verschil tussen de "kortste route" en de route die ik logischerwijze verplicht ben te volgen, bedraagt 6 km enkele reisafstand, dus 12 km per werkdag. Laat zich redelijk makkelijk uitrekenen wat ik er straks bij in ga schieten: 12 km ã 29 ct per dag, 5 werkdagen per week scheelt me toch een dikke 900 euro'tjes per jaar.
Bij wie ga ik daar bezwaar tegen indienen??

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door NAK »

De eerste grote vraag is dan hoeveel kilometer krijg je nog wel vergoed?

Daarnaast gebied de eerlijkheid je natuurlijk wel om geen 52 weken te tellen, maar slechts 46 weken.
Dit alles vanwege 25 vakantiedagen= 5 weken en 5 dagen =1 week ten gevolge van alle officiele feestdagen.
En dan heb ik het nog niet over de dagen dat je ziek thuis bent.

En dan zie je dat je zomaar € 104,40 minder tekortgedaan wordt......

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door kiz »

Vergoed wordt "kortste afstand", en wij hebben 28 verlofdagen hebben, dat is inclusief feestdagen. Blijft al met al ruim 800 euro die ik ga missen. Vraag bljft dus bij wie ik moet zijn: werkgever of belastingdienst?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door NAK »

En hoe lang is die "korste afstand" dan.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door kiz »

17 km

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door NAK »

Beste kiz,

Ik denk dat je onderstaande site nog eens goed door moet lezen.
http://www.vakwijzer.nl/dossiers/reiskosten/index.xml

Er wordt in het begin al een ander bedrag genoemd dan jij aanhaalt.

Als je dan toch nog in bezwaar wilt gaan zal dat bij de belastingdienst moeten, want zij geven opdracht en jouw werkgever is slechts uitvoerder.

Tot slot een kleine opmerking over de verlof dagen.
Zoals jij het aangeeft heb je slechts 23 verlof of vakantie dagen, want de andere 5 zijn officiele vrije dagen, te weten.
Nieuwjaarsdag, Koninginnedag, 2e paasdag, 2e pinksterdag, 2e kerstdag, en bij veel bedrijven hemelvaartsdag en 5 mei.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door kiz »

ik zal dat artikel 'ns rustig napluizen.
V.w.b. de verlofdagen: officiële feestdagen zitten bij ons in het verlofsaldo, dat is op fulltime basis 256 uur. Als Kerst op maandag/dinsdag valt "kost" het me 2 dagen, als Kerst op zaterdag/zondag valt kost het me geen verlof.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door NAK »

V.w.b. de verlofdagen: officiële feestdagen zitten bij ons in het verlofsaldo, dat is op fulltime basis 256 uur.
Als ik me niet vergis is 256 uur gelijk aan 32 dagen.

Als ik jou was toch maar even na vragen hoe het rust en werktijden besluit in elkaar zit.
Ik ben bang dat er toch het één en ander fout zit met de verlof berekening.

Succes

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door kiz »

Die verlofregeling klopt wel hoor, we hebben gewoon maar één soort verlof, bijzonder verlof (i.v.m. begrafenis, bruiloft enz.) kennen we niet, en voor officiële feestdagen wordt 1 dag verlof genoteerd (als die op een werkdag valt), voor de officiële feestdagen die je noemde (5 stuks) schrijf je gewoon 40 verlofuren. Het is een afwijkende regeling, maar wel bij CAO geregeld.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

En dan heb ik het nog niet over de dagen dat je ziek thuis bent.
Jij gaat er hier standaard van uit dat kiz zich ziekmeldt.

Niet iedereen heeft de neiging om zich te pas en te onpas ziek te melden.

@Kiz, wat voor werk doe jij dan, dat officiele feestdagen van je verlof worden afgetrokken?

Wijs je werkgever eens op de arbeidstijdenwet 1999, dit MAG niet eens.

Je mag wel werken op een feestdag, maar die hoort dan dubbel te worden gecompenseerd.

Voor de rest: wanneer je de fiscus op die oneerlijke situatie wijst, zal er toch een aanpassing moeten volgen. Wat zij doen, klopt in elk geval niet.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 26 nov 2006 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door C200K »

1 Ding is mijn weten totaal onmogelijk: € 0,29 per km onbelast.

Dit is volgens de wetgeving € 0,19 per km onbelast. Alles daarboven wordt wel gewoon belast.

e.e.a. Is ook te vinden op de site van de belastingdienst. Ik vraag mij dus af hoe jouw werkgever dit kan doen?!?!

Overigens is reiskostenvergoeding niet verplicht volgens de wet. Dit kan wel geregeld zijn in de CAO, maar het is geen stelregel. Bij ons krijg je bijvoorbeeld niets.

Chrisje1
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2005 15:09

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door Chrisje1 »

Met respect voor je reiskosten vergoeding, :wink:

Wanneer je 29 cent reiskosten vergoeding krijgt mag je ook niet zeuren!, er zijn veel mensen die het met 13 cent of minder per kilometer moeten doen!. :?

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door kiz »

Ik vraag mij dus af hoe jouw werkgever dit kan doen?!?!
Het wordt gebruteerd, d.w.z. dat ik netto 29ct krijgt en mijn werkgever de verschuldigde belasting voor zijn rekening neemt.
Het gaat om een overgangsregeling (tijdelijk dus) i.v.m. verhuizing van mijn werkgever. E.e.a. is vastgelegd in een sociaal plan, maar de fiscus verordonneert nu dat de "kortste afstand" moet worden berekend, ook al is dit in werkelijkheid een route die je niet kan nemen. En dat scheelt dus 6 km enkele reisafstand.
Wanneer je 29 cent reiskosten vergoeding krijgt mag je ook niet zeuren!,
Tja... ik heb er ook niet om gevraagd om 23 km verderop te moeten gaan werken, zoals ik al zei, het is een overgangsregeling en men gaat er blijkbaar vanuit dat je in de tussenliggende tijd woonruimte in de omgeving zoekt, maar da's geen optie als je met 2 werkende partners in dezelfde plaats woont en werkt. Uiteindelijk draai ik toch zelf voor de extra reiskosten op. Mijn feitelijke vraag was (en is) of het redelijk is een afstand te bepalen over een route die je in de praktijk helemaal niet kan rijden, of ik daar bezwaar tegen kan maken, en zo ja bij wie.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door Walter van V »

aantonen dat de theoretisch kortste route op dat tijdstip niet kan, dus met gegevens van de alternatieve route en bewijs (bv foto`s van de verkeersborden) bezwaar aantekenen bij de belastingdienst/ verantwoordelijk inspecteur.

kyara
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2006 12:31

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door kyara »

Jij kan geen bezwaar aan tekenen bij de belastingdienst, dat kan alleen je baas doen. Jij bent nl geen partij in deze. Hoe raar dat ook klinkt. Jouw baas wil jou een onbelaste kilometer vergoeding geven van € 0,29 per km. Dat op zich kan al niet. Onbelast mag je 19 cent vergoeden alles wat daarboven komt moet belast worden. Jij schrijft dat jij het netto krijgt, en dat je baas de belasting voor zijn rekeningneemt. Dus dan heb jij ook al een belastingvoordeel. Want een ander van wie zijn baas de belasting niet voor zijn rekening neemt, houdt netto minder over.
Deze vergoeding wordt gegeven n.a.v. een CAO overeenkomst. De belastingdienst heeft niets te maken met een CAO overeenkomst v.w.b. de belastingheffing. Je baas moet aannemelijk maken dat die andere weg weliswaar langer is, maar dat het niet anders kan. Ik denk dat de controlerend ambtenaar er geen genoegen mee heeft genomen, omdat deze constructie eigenlijk niet mag. (29 cent per km) Maar wat let je baas om meer km vergoeding te geven? Weliswaar belast maar dat zal jou een zorg zijn. Met een beetje moeite kan je baas uitrekenen hoeveel geld dit je gaat kosten. En dan zou hij dat eventueel kunnen compenseren (belast).
Succes

Sjengske
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2006 16:43

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door Sjengske »

Hallo,
Ieder heeft zijn eigen vak, er zijn vast mensen die het nog beter weten.
Maar uit de informatie op onze afdeling heb ik begrepen:

1. Aantal werkdagen per jaar = 206 (fiscaal gezien het aantal te werken dagen per jaar o.b.v. fulltime aanstelling)

2. Stel je woont op 17 km afstand (wonen-werk), weliswaar van de ANWB-routeplanner, dan maak je 34 km per dag (overbodige info, maar toch). Op jaarbasis rij je dan 7004 km woon-werkverkeer.

3. Fiscaal maximum aan reiskosten is m.i. € 0.19
Op jaarbasis betekent dat het volgende rekensommetje:

Het product van:
* Aantal kilometers per dag, in dit voorbeeld 34
* Aantal werkdagen per jaar, volgens mijn bronnen: 206
* Aantal centjes per km, fiscaal aftrekbaar: € 0.19

Volgens mijn bronnen heb je dan per jaar recht op ca. € 1330.-
Mogelijk ontvang je van de werkgever reiskostenvergoeding; het verschil zou je uit bijvoorbeeld de eindejaarsuitkering kunnen inzetten.

Let wel: fiscaliteiten is niet mijn beroep, maar zò is het aan ons uitgelegd en de fiscalist heeft dat aan mij bevestigd.

Excel is een handig tooltje voor een snelle berekening, maar er zijn vast nog andere handige rekenmethoden.

quintet
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2006 17:42

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door quintet »

Dit jaar ben ik verzocht op maandag mijn vrije dag te plannen. Hoe zit dat nu met de vijf verplichte vrije dagen (kerst etc.) en mijn verlofdagen? "kost" dit me vijf extra dagen die ik met een andere werkdag wel had genoten, of werkt dit anders? (betreft onderwijs)

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door NAK »

bodejosm43
Jij gaat er hier standaard van uit dat kiz zich ziekmeldt.
Waarom zou ze dat niet doen?

Niet iedereen heeft de neiging om zich te pas en te onpas ziek te melden.
Ik dacht niet dat ik dat gesteld had.

gkramer
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2005 18:34

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door gkramer »

Heren,

Hebben jullie er ook wel eens bij stilgestaan dat de hoogte van de vergoeding de afgelopen jaren NIET is aangepast???

De prijs van een liter Diesel is de afgelopen jaren met 25 pct gestegen ( 20-2-2003 van deze Euro 0.805 en nu is dat Euro 1.019 per liter ( goede administratie bijhouden loont ))
Tevens zij de prijzen van onderhoud ongeveer evenredig gestegen ( APK, onderhoud etc etc )

Waarom wordt dit niet jaarlijks geindexeerd????

Voor wie is dit het gustigst . . . .inderdaad de werkgever ( en de overheid met het innen van NOG meer accijns ).

Guus

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: bepaling reisafstand ivm km-vergoeding

Ongelezen bericht door NAK »

Aantal werkdagen per jaar = 206 (fiscaal gezien het aantal te werken dagen per jaar o.b.v. fulltime aanstelling)
52 weken a 5 dagen = 260 dagen
Ten opzichte van het gegeven in de quote is dat een verschil van 54 dagen.

Vraag: Hoe worden die 54 dagen door de steller van dit geschrift verdeeld?

Gesloten