LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.

Wat vindt u hier nu van?

Nederland moet een terugleververgoeding volgens Duits model, e pronto!
13
81%
Bewoners Boxtel e.a. moeten volledige variabele kWh prijs krijgen voor hun kostbare zonnestroom
1
6%
Na Gore, Clinton, Stern rapport zonnestroom afstraffen? Knettergek!
0
Geen stemmen
Tja, voor niets gaat de zon op
1
6%
Ik had er toch al nooit iets mee, met die blauwe dingen
0
Geen stemmen
Zonnestroom? Ik verbruik 7.000 kWh. Ga toch fietsen!
0
Geen stemmen
Ze zoeken het maar uit, daar in Boxtel
1
6%
Altijd al miljeuverwoestende apparaten gevonden...
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 16

polderboy

Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door polderboy » 07 jan 2007 10:41

Dit onderwerp gaat over de beruchte 3.000 kilowattuur grens teruglevering per jaar voor zonnestroom producenten aan het distributienet. Via een Beleidsregel van 28 april 2006 heeft de Raad van Bestuur van de NMa regels verordonneerd hoe en op welke wijze de teruglevering "geregeld" zou moeten worden in hun ogen. Omdat het sinds het rechtsgeldig worden van Artikel 31C van de Elektriciteitswet op 1 juli 2004 ("salderen" van netinvoeding met netafname) een grote puinhoop is bij zowel de netbeheerders als de energieleveranciers op dit vlak (met Greenchoice als zeldzame uitzondering, en met Echte Energie heb ik ook geen problemen gehad).

Tot 3.000 kWh/jaar is er in theorie (!!!) geen probleem en krijg je de volle mep terug (neen, niet "MEP", dat is een ander verhaal!), dus alle variabele (kWh gerelateerde) kosten: leveringsprijs, energiebelasting bij leverancier en variabele transportkosten incl. systeemdiensten tarief bij netbeheerder, en bij beide het BTW tarief.

Echter vanaf of boven de 3.000 kWh/jaar (grens is nooit keihard afgespijkerd en sommige documenten spreken elkaar tegen), zit je diep in de problemen. Dan mag je van de NMa een miezerige, "gedempte en marktconforme" vergoeding van een paar cent van je leverancier krijgen (hetgeen al schandalig is). Maar, en nu komt het, "opeens" wordt je dan als producent gezien, en volgens die Beleidsregel zou je dan variabele transportkosten over je netinvoeding moeten gaan betalen aan de netbeheerder, en dat tarief is soms hoger dan dat miezerig beetje wat je van je leverancier kunt krijgen. Ergo: je zou dan over je totale netinvoeding juist moeten gaan BETALEN i.p.v. dat je er iets aan zou overhouden, hetgeen bezopen is.

Gevolg: bijvoorbeeld in "In Goede Aarde", nieuwbouwwijk achter de Kleine Aarde in Boxtel, trekken sommige mensen de stekker van hun prachtige, peperdure, en zelfgekochte zonnedak (minstens 25.000 euri), op stand 3.000 uit het stopcontact, zodat ze er 600 euro aan overhouden i.p.v. dat ze voor de volledige netinvoeding van die 5 kWp (gemiddeld in Nederland een opbrengst van 4.000 kWh, die "gesaldeerd" minimaal 800 euro waard zou zijn) zouden moeten gaan betalen...

Er gebeuren de meest onwaarschijnlijke zaken op dit vlak, ik heb net al gehoord dat een eigenaar van een wereldberoemd duurzaam huis de netbeheerder de toegang tot zijn huis gaat weigeren omdat die een digitale meter wil plaatsen waardoor die eigenaar in dezelfde ellende terecht gaat komen, en zo is er nog veel meer ranzigs aan de gang.

Paar weken geleden kreeg ik een soort van "tussenoplossing" van leverancier Essent te zien op het Tweakers forum, maar ook die zet geen zoden aan de dijk (van 3.000 tot 5.000 kWh een iets hoger tarief, 7,84 i.p.v. 3,67 cent/kWh, maar er wordt geen energiebelasting of BTW gesaldeerd, wat normaal wel gebeurt als je onder die 3.000 kWh grens zit). Het is een uiterst mager doekje voor het bloeden en het zal de problemen niet oplossen.

Conclusie: overboord met die belachelijke regeling die enorm veel frustratie veroorzaakt en de groei van deze geweldige energietechnologie in eigen land keihard zal afremmen.

Links:

Uitgebreide webpagina over teruglevering met veel links (incl. lange link naar Beleidsregel), achtergronden e.d. op mijn zonnestroom site:

http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm

(onvoldoende) "tussenoplossing" Essent per 1 jan. 2007:

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 2#27174062

het BESTE ondersteuningsmodel (EEG in Duitsland):

http://www.erneuerbare-energien.de/inhalt/5982/

Jan Zonnebrand

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Jan Zonnebrand » 08 jan 2007 12:08

Niet alleen de TROS maar ook de EO is weer helemaal van god los. Op teletekst verschijnt 8-1-2007 de aankondiging over de concurrentie tussen de, inmiddels 4, weerprofeten bij de domroep. Dat zal bij iedereen inmiddels wel bekend zijn. Het weer, een groot commercieel succes. Je moet toch weten met welke modieuze kleding je in de file moet gaan staan.

Maar ook wat voor weer de olietankers uit de Perzische golf tegenkomen in hun tocht naar de onmisbare verslaving.

Bij de EO is Harry Otten van Meteo Consult aangeschoven en ook Otten weet al heel goed hoe het kijkbuisvolk dom gehouden moet worden.

De bekende stroomonzin. Otten, toch uitgenodigd voor het weer blijkt ook een uitgesproken mening over het opwekken van energie te hebben. Kreten als waterstof, zonnecentrales in Afrika en zelfs kernergie slingert hij ongevraagd de ether in. Hoe dit allemaal opgewekt moet worden zal hem worst zijn. En de EO, ook niet gehinderd door enige kennis, is allang blij dat er tenminste geluid op de radio is.
------------------------------------------------------------
De stroomfeiten nog maar eens verklaard:

Stroom wordt in Nederland voornamelijk opgewekt in grote gas-, olie- of kolengestookte centrales. Het rendement hiervan is in de centrale zelf zo'n 40%. De overige 60% gaat gewoon de plomp in. Koelwater. Vandaar dat er in hete zomers problemen ontstaan.

Er verdwijnen nog wat procenten in kabels en transformatoren en uiteindelijk verschijnt zo'n 35% in het stopcontact, dat vaak voor verwarming gebruikt wordt. Totaal rendement 27%!

In een gemiddeld huishouden dat nauwelijks nadenkt over energie, miljeu en broeikasseffekt is het aandeel stroom niet meer dan 25%. De rest van de energierekening is gas voor verwarming. Er wordt veel stroom gebruikt voor verwarming van het water in de wasmachine, afwasmachines, magnetrons en zelfs de oven in een doodgewoon fornuis is bijna uitsluitend elektrisch. Dat kan dus wel wat minder.

Veel wasmachines en afwasmachines kunnen gewoon met warm water gevuld worden, de meeste energie, minimaal zo'n 2 KW, gaat op aan warmte. deze warmte kan in de zomer door een zonneboiler geleverd worden.

Maar het kan met nog meer rendement:

Warmte-krachtkoppeling. Het koelwater dat in een conventionele- en kerncentrale de plomp in gaat, kan gebruikt worden voor verwarming van woningen, scholen, bedrijven gebruikt worden. Dat kan op 2 manieren:

In steden wordt dit al gedaan middels een netwerk van leidingen tussen opwekker en gebouwen.

Maar het kan ook simpeler: Sinds enige jaren ontwikkelen voornamelijk de Duitstalige landen het 'Blockheizkraftwerk'. Een kleine verbrandingsmotor, stoommachine of stirlingmotor drijft een generator aan en het koelwater wordt gebruikt voor verwarming van gebouwen. Er kan zelfs mee gekoeld worden, zoals in Berlijn bij de rijksdag gedaan gaat worden.

http://www.infonet-verlag.de/download/musterseite.pdf

Wordt stroom opgewekt met een stoommachine of stirlingmotor kunnen ALLE brandstoffen gebnruikt worden omdat de verbranding uitwendig is. Vele 'Blockheizkraftwerke' of kort microwkk's worden gestookt met 'pellets'.

http://www.jenni.ch/html/news.htm

Let op GEEN 'Pallets', die zijn bekend in de transportsektor. 'Pellets' zijn korreltjes afkomstig uit de hout verwerkende industrie. Doodgewoon zaagsel van bomen die overal groeien. CO2-neutraal.

De warmte voor verwarming, de stroom voor verlichting, motoren, elektronika.

De PV-panelen, rendement 15%, zijn alleen interessant waar aansluiting op het net te duur is. De stroom uit de Sahara is per defenitie onbetrouwbaar en peperduur.

Ook in zee bevinden zich weinig bedrijven die stroom van windturbines gebruiken. Onbetrouwbaar dus.

Kernergie behoeft geen nadere verklaring, uranium is over 30 jaar OP! Kweekreaktoren, voor het geval daar iemand mee komt, kunnen in een onstabiele fase terecht komen en dan volgt er een lichtflits met de bekende gevolgen.
------------------------------------------------------------
Maar geen EO of Harry Otten die zich daar druk om maken. Hoofdzaak, het volk dom en afhankelijk houden. In mijn huishouden is het aandeel stroom slechts 15%, voornamelijk voor TV, licht, koeling en de CV-pomp.

Jan Zonnebrand
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
De geschiedenis leert ons dat we van de geschiedenis niks geleerd hebben.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 08 jan 2007 17:02

Mooi verhaal weer, beste Jan, met weer een paar zeer rake klappen (ben het rabiaat eens met je kernenergie standpunt, bijv., alleen never nooit niet "stadswarmte van kerncentrales", ben je helemaal van lotje?), maar ook weer zeer veel bekends en ook weer veel off-topics.

Je bent trouwens je computer vergeten in het lijstje (of doe je dit allemaal vanuit het internetcafé?) ... :lol:

Overigens, ik maak me ook vaak schuldig aan uitweidingen over energie, zelfs binnen het thema "elektriciteit" kun je alle kanten op.

Maar het doel van fora is toch vaak om over een wat kleiner onderwerp te praten cq. het uit te diepen. Ik weet dat het moeilijk is, maar zou je je daar ook een beetje aan kunnen houden, want anders zitten we hier morgen nog, en dat zou toch zonde van al die computerverspilling zijn, wat jij? En ik wil straks die uitzending graag zien, om te kijken wat voor onzin er mogelijk weer uitgekraamd gaat worden... :wink:

Toch even op iets in gaan:

Ik ben zo'n "vermaledijde" stadswarmte klant, niet uit eigen keuze. Zat gewoon in onze zeer goed geïsoleerde, op zuid georienteerde en verder hartstikke mooie en (nog) betaalbare huurwoning. Kan ik niets aan doen, ik betaal 63 procent vastrecht omdat we zo weinig stoken...

Ja, ik KEN die houtpellets (en "Blockheizkraftwerke") als geen ander, er worden hele (gratis te bezoeken) BEURZEN in Duitsland over georganiseerd en je wordt er in de Duitse energie pers mee doodgegooid, no problem. Maar ik ben gebonden aan die SV. Reken maar niet dat ik ooit de verhuurder zo gek krijg om die zooi uit de meterkast te slopen. Heb ik je elders ook al eens laten weten, je kunt absoluut niet iedereen over een kam scheren en dat doe je veel te makkelijk. Hoeveel "waarheid" er ook in je beweringen steekt, je "oplossingen" zijn niet per definitie universeel toepasbaar, en ZEKER niet in bestaande situaties zoals in onze Stevenshof waar 4.300 huishoudens aan die stadswarmte vast zitten. Plus een kookgasaansluiting, maar daar zal ik je verder niet mee lastigvallen (tenzij JIJ dat effetjes voor ons gaat "regelen", natuurlijk :D ). Overigens, die stadswarmte centrale was vroeger een op gas gestookte elektra centrale. Nu functioneert hij meer als warmtecentrale (op gas gestookt), met als "afvalproduct" elektriciteit. Dat noemen ze duurzame elektriciteit, omdat ze de afvalwarmte niet meer in de Herensingel dumpen maar ons daarvoor goud geld laten betalen...

Van mij mag je best commentaar geven, maar wel graag on-topic. En DEZE keer gaat het over terugleververgoeding voor zonnestroom. Comprendo? Mooi!

Dat jij dat (mogelijk) maar niks vind, kan ik niks aan doen. Duitsland is er RIJK van aan het worden, want je kunt nog zo fel tegen zonnestroom van eigen dak (niet uit de Sahara) zijn, het is het helemaal aan het maken daar en elders op de wereld. En daar wil ik bij zijn. Sterker nog, ik ben er zelfs al bij sinds 2000, met wel TIEN van die (voor sommige non-believers) "miljeuverwoestende" apparaten. Heb jij niks mee te maken. Mijn verbruik is trouwens 1.200 kWh, 70 procent daarvan wek ik zelf op. Vorig jaar 922 kilowattuur eigen opwek. Netto verbruikt (dat heet, in Nederland: het "gesaldeerde verbruik van netinvoeding en netafname"), was nog maar 244 kilowattuur. Kost me (Blauwe Energie contract bij Echte Energie) ongeveer 52 euri aan variabele kWh kosten (hé, waar hebben we dat getal eerder gehoord? :twisted: ). Hoezo, "15 procent rendement alleen interessant buiten de netten"???? Volgens mij kijk je iets te weinig om je heen, beste Jan. Het is geen onzin, als je niet alleen naar dat belachelijke slijk der aarde kijkt. Het is hartstikke "rendabel", maar dan moet je wel zelf eerst zwaar bezuinigen. En dan is het hartstikke leuk ook nog. Of jij dat nou leuk vind of niet, zal me worst wezen.

Geloof je het Duitse succes niet:

http://www.polderpv.nl/PV_weltmeister_2004_2005.htm

Ben benieuwd wie er meer Duitse correspondentie en artikelen leest in zijn vrije tijd, Jan Zonnebrand of het polderjochie....

Waarom start je trouwens zelf niet een apart forumonderdeel op: de LEUGEN van de elektriciteitsvoorziening, o.i.d.? Ik wil er best aan bijdragen, want ik heb munitie genoeg... :cry:

Verder geen problemen, hoor, maar dit wilde ik even kwijt.

En nog een duurzaam, energieZUINIG en hartstikke zonnig jaar gewenst, beste Jan. We gáán ervoor in Leiden. :D

En dan gaan we nu weer over naar het onderwerp waarvoor dit subforum gestart is:

De sabotage van de terugleververgoeding voor zonnestroom in Nederland.

Gaarne beetje bij het onderwerp blijven.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 08 jan 2007 21:19

Voorlopige samenvatting uitzending

Kort maar krachtig, met wat schoonheidsfoutjes maar in essentie goed weergegeven wat er mis is. Beetje simpel teruglevering uitgelegd, maar voldoende voor begrip van de situatie. Daniëlle Hulleman (bewoonster) die de hele zooi al heeft afgeschakeld omdat ze bang is over de 3.000 kWh netinvoeding te komen, maar ook boos is omdat de “sport” om zo duurzaam mogelijk te leven er van af is, en omdat ze nu, door vroegtijdig afschakelen van haar prachtige 5 kilowattpiek PV-dak, nu dus alles van het net af moet nemen. Harry Traa (andere bewoner), die al 1 mooie Mastervolt omvormer heeft afgekoppeld, liet niet het achterste van zijn tong zien maar was volgens mij wel pietsie bozer dan hij deed voorkomen. Ik had gehoopt op een paar rood aangelopen eigenaren met het schuim op de kaken. Mogelijk vond de cameraman die mensen iets te heftig voor dit "deftige onderwerp"... :twisted:

Diederik Samsom (PvdA) suggereerde dat de “regeling” (lees: Artikel 31-C van de Elektriciteitswet die de saldering van netinvoeding en netafname tot of tot en met 3.000 kWh/jaar per 1 juli 2004 verplicht stelt) zijn idee was. Hij heeft dat artikel middels een (enkele malen aangepaste) motie destijds wel ingebracht, maar die is wel fors voorgekookt door enkele voldak PV-systeem bezittende particulieren uit het noorden des lands. Hij liet doorschemeren aan 40 eurocent/kWh terugleververgoeding te denken (!!!), maar dat moet uiteraard wel door de scherpe spitsroeden van de Tweede Kamer geleid worden, dus laten wij hem daar het allerbeste bij wensen en zelf ook keiharde druk uitoefenen op de politiek. Hij suggereerde, zo leek het, een eventuele gelijkwaardige bijdrage van zowel "de energiebedrijven" (zonder uit te leggen dat je te maken hebt met leveranciers en netbeheerders), als van de Staat....

Een eerder proefballonnetje van Diederik, om die 3.000 kWh grens naar 5.000 op te krikken, ziet hij inmiddels (gelukkig) ook als niet zinvol, omdat het de structurele problemen niet aanpakt. Zie ook het artikel in het Noord Hollands Dagblad van 16 oktober 2006:

http://www.polderpv.nl/teruglevering.ht ... _16okt2006

“Voor de zomer een regeling” werd er gesuggereerd aan het eind van het korte item. Ik wens Diederik zéér veel succes toe!!!

Grote “missers”:

(1) Totale afwezigheid van het feit dat volgens de huidige regelgeving de mensen die WEL over die 3.000 kWh komen, mogelijk uiteindelijk een bedrag zouden moeten gaan betalen aan hun netbeheerder i.p.v. "niets of zeer weinig te ontvangen" (er werd niet over gerept).

(2) Er wordt niets gezegd over de “tussenoplossing” van Essent om (als leverancier) een paar eurocent meer uit te keren als men tussen de 3.000 en 5.000 kWh/jaar netinvoeding komt. Zet dan ook geen zoden aan de dijk, maar het is tenminste een poging om “iets” te doen.

(3) Diederik’s stellingname dat het vervallen van de TOTALE volle prijs vergoeding (momenteel volgens zeggen 21 eurocent, verschilt per leverancier) bij passage van de 3.000 kWh grens een idee’tje van de “energiebedrijven” zou zijn geweest, zet ik vraagtekens bij. Er is weliswaar een “consultatieronde” geweest (waar de duurzame energie sector volslagen buiten gehouden is), maar u gaat mij niet vertellen dat de NMa als “onafhankelijk bestuursorgaan” daar niet hard tegenin gegaan zou zijn als ze hun functie echt serieus hadden genomen. Daar zit dus veel meer achter. Mag u zelf raden wat. Sommige instanties lusten wel een druppeltje rood bloed…

Ik ga de uitzending nog paar keer bekijken of er nog iets zinnigs over te zeggen is.

Opbouwend commentaar altijd welkom.

polderboy (21h05)

kiz

Ongelezen bericht door kiz » 08 jan 2007 21:54

“Voor de zomer een regeling” werd er gesuggereerd aan het eind van het korte item.
enigszins offtopic, is die warmtewet nou al rond (wordt "pas" een jaar of 3 over gesteggeld)? Polderboy jij als fanatiek SV'er, weet jij meer?

quittespeler

Ongelezen bericht door quittespeler » 08 jan 2007 22:15

:twisted: De hele regeling is nog meer bizar dan men bij de TROS voorstelt. Zodra je boven de 3000 kWh duurzame zonnestroom teruglevert betaal je ook nog eens transportkosten over die 3000 kWh. Deze mensen worden dus driedubbel gepakt voor hun milieuvriendelijke gedrag: 1. ze hebben dik geinvesteerd en betalen daar rente over, 2. ze krijgen 4,8 cent/kWh in plaats van 21 tot 24 cent (afhankelijk van de soort stroom/tarief die ze inkopen), en ze betalen als klap op de vuurpijl transport voor de stroom die ze terugleveren. Die stroom wordt onmiddellijk aan de overbuurman verkocht. Buurman betaalt ook transportkosten! :idea: Wat ze ook mogen zeggen in hun alleraardigste TV-reclames: energiebedrijven geven er geen enkele blijk van daadwerkelijk sympathiek te staan tegenover terugleveranciers. Als je het mij vraagt vinden ze kleine terugleveranciers maar hinderlijke luizen in hun comfortabele pels. En over de ministers die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt (Brinkhorst, Wijn): bah. :evil:

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 09 jan 2007 00:38

Foei, stoute kiz. Inderdaad "off topic"! Enne "enthousiast" ben ik ZEKER niet over SV, laat dat duidelijk wezen (zie NUON Soap op polderpv.nl).

Omdat ik desalniettemin niet de slechtste ben (ahum)... :lol:

Wat dacht je van 94 documentjes op website EZ?

http://www.minez.nl/index.jsp in zoekvenster "Warmtewet" opgeven.

(die belachelijke oorspr. loeilange link weggehaald, dat krijg je met die bureaucraten... :oops: nu is layout weer om aan te zien)

Alle Warmtewet en soortgelijk spullie vind je op Parlando:

http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

Rechtsboven op "Zoek uitgebreid" klikken, dossiernummer 29048 in invulveld "Nummer" invoeren, en je krijgt de hele wettelijke rataplan.

Laatste doc (1 van diverse goeie amendementen van Irrgang van SP) is alweer van 28 september 2006. Het gaat om grote bedragen en belangen, dat raffel je niet zomaar effe af (ook al zouden sommige partijen dat gaarne willen, want die snappen hoe het in elkaar steekt en verdienen er goud geld aan, maar dat mogen we niet weten).

Denk maar niet dat ik die zooi allemaal lees. Alleen zo af en toe wat hapsnap werk. Ik wil wel gezond van geest blijven. Is moeilijk genoeg. :cry:

Er wordt "op de achtergrond" via een Warmteforum flink onderhandeld over invulling van de voorwaarden voor tarieven en dat bizarre "Niet Meer Dan Anders" beginsel. Er zitten een paar goed ingevoerde belanghebbenden bij, maar dat is nog geen enkele garantie dat er niet alsnog enkele onfrisse zaken doorgedrukt zullen worden, vooral ook omdat zo weinig mensen snappen hoe bezopen die hele beprijzing in elkaar steekt.

Service van polderboy: meest recente tariefadvies SV is voorhanden op website EnergieNed:

http://www.energiened.nl op publicaties pagina, 15 dec. 2006. De link zelf is gigantisch lang, vandaar effe zo...

Dus, zuukzes, en volgende keer zelf forumonderdeel stadswarmte starten?

And NOW: Back to feed-in tariff, PLEASE!

:evil:

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 09 jan 2007 01:05

Mbt abstract wat nu op de Radar site zelf staat al een opmerking, want daar had ik overheen geluisterd (oor zat zeker dicht):

Er staat een be-lach-e-lijk jaarverbruik voor een "gemiddeld" huishouden van 10.000 kilowattuur.

Dat slaat helemaal nergens op!

Gemiddelde is (minder dan) 3.500 kWh/jaar, wel langzaam stijgend.

Als we van die tienduizend uitgaan kunnen we wel inpakken.

Ben benieuwd waar de TROS haar bronnen heeft. U.S.A.???

:twisted:

Of ze moeten het totale energieverbruik, dus gas, elektra etc. bedoelen, maar dat slaat nergens op. Elektra druk je uit in kWh, gas in kuub (m3). Stadswarmte in Gigajoule (GJ). Alsjeblieft, gooi niet alles door elkaar, dan zitten we martiaanse peren met hollandse appels te vergelijken... :(

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 09 jan 2007 01:27

Nog zo'n mooie (abstract Radar):

"Daarvoor krijgt de bewoner 21 eurocent per KWH van de energieleverancier."

ZORRY GUYS. Beetje te simpel gesteld, want zo makkelijk komt u er niet vanaf in bureaucratenland.

De leverancier keert met wat moeite de leveringsprijs uit (bij netinvoeding van 3.000 kWh of minder, als je geluk hebt), hangt van leverancier af maar reken effe met 8 cent voor het gemak. Daarbovenop komt energiebelasting, wordt dit jaar 7,16 euricent ex BTW/kWh. Maakt 15,16. En daaroverheen moet 19% BTW, dus u krijgt uiteindelijk van de leverancier ruim 18 eurocent/kWh.

Maar dit verhaal gaat pas "zomaar" op als u een salderende Ferrarismeter heeft, waarmee de "saldering" vanzelf gaat. (Die meters vinden de bureaucraten maar niks, en die zouden er van de Tweede Kamer binnen 6 jaar allemaal uit moeten...) Als u de pech heeft een digitale meter te hebben met teruglevertelwerk, zult u zich moeten aanmelden bij de netbeheerder, anders doet 'ie doodleuk alsof zijn neus bloedt en gebeurt er helemaal niks. U moet dan namelijk "administratief gesaldeerd" worden... :shock:

Als u dat voor elkaar krijgt (meestal geen probleem, maar je zult het maar, zoals 99,99% van Nederland niet weten...), moet u van de netbeheerder de transportkosten incl. BTW vergoed krijgen zonder extra kosten als illegale tweede vastrechten e.d. (is inmiddels "zaak" van gemaakt). Pak hem beet, ruim 4 eurocent, maar het hangt erg van de nukken en grillen van de netbeheerder af of hij u alles in "hoog tarief" of voor 2/7 per week voor "laag tarief" (bij dubbeltariefmeter) afrekent.

En de netbeheerder is de enige instantie die de (gesaldeerde) meterstanden mag doorgeven. Als hij niks doet omdat u zich niet heeft "aangemeld", gaat er geen bericht naar de leverancier en piest u naast het wettelijk "verplichte" terugleveringpotje...

Etc., etc. nog veel meer "leuks" wat u op polderpv.nl kunt nalezen.

Tussen haakjes: netbeheerders hebben wettelijke verplichting om u te informeren over tarieven, wijzigingen, voorwaarden e.d. Ze vertikken het al sinds 1 juli 2004 (ingang Artikel 31-C E-wet waar deze materie over gaat)... :evil:

Life is so simpel in Nederland terugleverland.

Je word er DOODmoe van, en dan druk ik me netjes uit...

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B » 09 jan 2007 19:34

1 ding viel mij op in de uitzending en dat was die mevrouw die zei: als de zon ging schijnen deze zomer ging onmiddelijk de wasdroger aan.
Kijk een beter milieu begint bij jezelf, en als je zo energie bewust bent hang je de was gewoon buiten in de zon op. Ies helemaal gratis voor niks.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 09 jan 2007 22:57

Ga jij dat al die mensen vertellen Sjors B.? Penetratiegraad van die energiezuipende kolder was in 2000 al over de helft, schijnt nu nog veel erger te zijn, alleen weet ik nog niet hoe erg.

Soms denk ik wel eens bij mezelf. Laat ik maar weg gaan. Nederland is reddeloos verloren met al die arme medelanders die blijkbaar geen probleem hebben om duizenden kWh te verstoken terwijl dat helemaal niet nodig is.

Maar goed, gelukkig heb ik nog mijn zonnepanelen en paar meter waslijn. Heerlijk, zo'n door de wind zacht geworden handdoek...

:wink:

waard4

Ongelezen bericht door waard4 » 10 jan 2007 21:14

Goedenavond,

Zo'n 6 jaar geleden hebben wij ons huis gekocht met zonnepanelen op het dak. Bij het koopcontract van het huis zat automatisch een contract met Eneco. Dit contract hield in dat wij voor 10 jaar met hen in zee zouden gaan wat betreft de energie(terug)levering.
Wij leveren per jaar gemiddeld 2200 Kwh terug aan Eneco.
In het contract is een gemiddeld bedrag van 6,8 cent per Kwh afgesproken. Dat staat voor 10 jaar vast.
Mijn verbazing was groot toen ik maandag bedragen van 21 cent per Kwh hoorde.

Ik begrijp uit jullie berichten dat een aantal van jullie (vooral Polderboy?) er best wat verstand van heeft.
Mag ik dan ook zo vrij zijn te vragen of iemand weet of wij ook onder die nieuwe regel vallen? Of denken jullie dat het voor ons een gelopen race is vanwege het contract?
Bij een eerste contact met Eneco kreeg ik geen hoogte.

Alvast hartelijk dank voor een eventuele reactie.

Waard4

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 10 jan 2007 23:21

Tjeemig, waard4, da's nieuw voor me. Ik weet natuurlijk wel dat er her en der mooie projecten zijn gebouwd, maar de pest is dus dat dat bijna altijd in "samenwerking met de energiebobo's" gedaan blijkt te zijn. En die hebben zich dus blijkbaar flink rijk gerekend en maximaal ingedekt.

Zijn die zonnepanelen wel of niet jullie eigendom? Hoe zijn die daken gefinancierd? Wie heeft er subsidie opgestreken, indien van toepassing? Let wel, tegenwoordig moet je rekenen op zo'n 5,5 euro per Wattpiek aanschafprijs all-in. Hoeveel kWp ligt er eigenlijk op jullie dak? Was het vast onderdeel van het huis, of was het een soort "extra" bij de verkoop? Hoe oud zijn die huizen eigenlijk? Wat gebeurt er met de groencertificaten? Zijn die daken verzekerd, zo ja, hoe? Onderhoudscontract?

Wat gebeurt er met de energiebelasting, de BTW, en de transportkosten die jullie hebben uitgespaard van jullie bloedeigen elektranota? Al die variabele kosten hadden jullie WETTELIJK per 1 juli 2004 middels artikel 31C van de E-wet gesaldeerd kunnen krijgen (nl.: netinvoeding veel minder dan 3.000 kWh/jaar), als jullie niet zo'n contract hadden gehad!!!! Dat komt tegenwoordig, afh. van vooral de leveringsprijs, al neer op ruim 20 eurocent/kWh.

Dus relevant is: is dat contract voor of na 1 juli 2004 getekend? Zie ook tweede reactie (had nog niet 6 jaar terug gelezen, zorrie).

Dat communicatie over dit soort fraaie zaken "moeizaam" is, is een bijna universele ziekte in de hele energiewereld. Als het over geld gaat, komt het slechtste in de mens naar boven. Bij de energiebedrijven lijkt het wel of je lucht bent als ze een paar cent aan je kwijt denken te raken...

Ik ben zeer geïnteresseerd in dat contract. Kun je dat naar me toe mailen? Thanx. ([email protected])

Bezoek ook Polder PV, vooral teruglevering pagina, voor meer info:

http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm

Elke dag weer "wat nieuws onder de zon". Man, man, wat een absoluut krankzinnigengesticht is Nederland energieland geworden ... :(
Laatst gewijzigd door polderboy op 10 jan 2007 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 10 jan 2007 23:52

Excuus, Waard4, ik zie nu pas dat je het over 6 jaar geleden hebt. :oops: Ongeveer in 2000, dus. Dat is een heel andere tijd, toen werd inderdaad over een 7 Euricent/kWh gesproken, maar alleen als je daar formeel een regeling over opstelde omdat je de pech had een digitale meter met teruglevertelwerk te hebben. Als je toen een ferrarismeter had gehad die niet beveiligd was om terug te lopen (goddank zijn de meeste dat nog in Nederland, al gaan die allemaal vervangen worden, vinden de netbeheerders althans), had je helemaal geen contract moeten tekenen, want dan gingen ook toen al alle variabele kosten vanzelf gesaldeerd worden en was je veel gunstiger uit, omdat ook de energiebelasting, variabele transportkosten en BTW "mee salderen".

En, laat me 1 x raden: in die woningen zitten vast geen terugdraaiende ferrarismeters. Heb ik gelijk of heb ik gelijk? Als ik ongelijk heb, geef ik mezelf wel een knal voor mijn kop.

Ben benieuwd...

Maar zelfs dan: ik heb OOK een brief met aanbod van NUON liggen, april 2002 (dus 2 jaar later...) met vergoeding zonnestroom van 20 Eurocent voor natuurstroomklanten, en 15 Eurocent voor "grijze stroom" klanten, al moest je toen wel meter laten vervangen voor het gifaddertje van 162 Euri (anderhalf jaar opbrengst van de toen vaak verkochte set van 6 panelen door het bedrijf...), en kreeg NUON de groencertificaten...

Dus, op de een of andere wijze heb je het volgens mij slecht getroffen, ZEKER als je een groot systeem blijkt te hebben. 2200 kWh teruglevering (en eigen deelgebruik van de opwek) betekent in Nederland een fors systeem van een paar kilowattpiek.

Dat contract wordt steeds interessanter om eens in te neuzen...

Zonnepaneel

Ongelezen bericht door Zonnepaneel » 11 jan 2007 10:21

Bericht voor Tros en het 2e kamerlid wat in de uitzending was.
SVP doorzenden naar dit 2e kamerlid.

Het probleem kan heel eenvoudig worden opgelost door de energieleveranciers te VERPLICHTEN weer (net als de oudere meters) terugLOOP meters te plaatsen. Dus GEEN teruglevermeters!!! Dan loopt de meter bij levering aan het net gewoon terug. Voordelen>>>> Geen idiote administratie over geleverd en teruggeleverd. Geen of nauwelijks regelgeving nodig. In de winter GEBRUIK je toch meestal stroom door ontbereken van de zon. Dus over het algemeen zal er altijd stroom afgenomen worden. Geen gezeur over 3000kwh of meer.
Blijkt bij jaarafrekening dat er terug is geleverd dit gewoon verrekenen met zelfde prijs als er betaald moet worden. (of meer:-)) DUS dit wél INCLUSIEF BTW.

Simpel he????

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 11 jan 2007 15:19

Inderdaad, zo simpel kan het zijn, zonnepaneel.

Maar helaas, gepasseerd station. We MOETEN verplicht aan de "slimme meter", en daarop zal de teruglevering via separaat telwerk geregistreerd worden en blijven we het gezeik met de "administratieve saldering" houden, dus maak uw borst maar nat, alle zonnepaneelbezitters. Hier is ZEER BEWUST op aangestuurd door de netbeheerders, door de klassieke terugdraaiende Ferrarismeters als "niet in terugleverrichting geijkte, dus niet volgens IJkwet geaccepteerde" meters aan de van niks wetende heren politici te "verkopen". En ze op zijn hoogst te laten GEDOGEN (met de Goddelijke Zegen van Verispect) totdat die door hen verfoeide meters vervangen zouden worden door meters waardoor die saldering in de bureacratenmacht zou komen, namelijk via de administratie. De inmiddels beruchte digitale meter met teruglevertelwerk, dus. Als je niet oppast, krijg je zo'n ding ongevraagd in je meterkast, en kan de ellende beginnen, sterk afhankelijk van en je netbeheerder, en je leverancier van elektriciteit. Wild-west heet dat. Bureaucraten noemen dat "vrije markt".

Ergo: volledig geregisseerd, de politiek snapte er toch niks van (of had er ook grote belangen bij, weet je nooit met die regenten), dus die heeft dat alles, en de nieuwste EnergieNed plannetjes m.b.t. de "slimme meters" mooi en keurig laten "passeren". Laatste kamerstuk hierover is van 11 oktober 2006:

http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous
Voer via "zoek uitgebreid" Kamerstuk 28982 nr. 58 in: verslag van bespreking vaste kamercommissie EZ op 11 oktober 2006, met daarin besproken de invoering van de "slimme meter", "capaciteitstarief" en dat soort zaken...

Is nog veel meer over te zeggen, maar dan wordt het weer zo'n lang stuk. Je hebt dus gelijk, maar ze WILLEN het niet bij EnergieNed. En daar komt heel veel ellende vandaan, die willen gewoon de touwtjes strak in handen (blijven) houden. Gebeurt allemaal op de achtergrond, in kantoren vol juristen en specialisten, dure hotels en op symposia waar je honderden euri voor moet dokken, dus ver van de ogen van het dom te houden publiek. Such is life in Nederland fossiele energie (en palmolie-) land.

In het Verenigd Koninkrijk werken salderende Ferrarismeters in tandem met microWKK centrales en wordt zonder bijkomende kosten elektriciteit op het net "geparkeerd" uit de FOSSIELE brandstof aardgas en voor exact dezelfde variabele kosten gesaldeerd. In U.S.A./California kennen ze zgn. NET METERING voor duurzame elektriciteit met 100 procent saldering voor een installatie met een max. vermogen van 1 MEGAWatt (een forse windturbien, dus), bij particulieren en kleine bedrijven. Het is absoluut verboden om enige vorm van financiële obstructie aan de klanten op te leggen, en het is keihard wettelijk vastgelegd daar.

In Nederland willen de netbeheerders voor microWKK netinvoeding van op aardgas gestookte door jouw betaalde "toverketel" PARKEERGELD gaan heffen... :shock:

waard4

Ongelezen bericht door waard4 » 11 jan 2007 19:00

Hoi, Wat een boel vragen zeg.
Ik ga zo snel mogelijk op zoek naar het contract. Wij hebben voor de Eneco geen apart contract getekent, het is opgenomen in het koopcontract van het huis.
De huizen zijn nieuwbouw. De pv-panelen zijn een soort subsidie. Die hebben we (als het ware) gratis gekregen van de gemeente. volgens mij ligt er zo'n 28 m2 op het dak. Toendertijd voor ongeveer 40.000 gulden.
We hebben 2 meters. Een voor de afgenomen elektriciteit en 1 voor de terugeleverde elektriciteit.
Op de omvormer kunnen we zien hoeveel er is opgewekt. Dus een rekensommetje (teruglevermeter - omvormer) leert ons hoeveel we zelf gebruiken.

Helaas moet ik nu naar een vergadering, ik probeer morgenmiddag de nodige papieren tevoorschijn te toveren en naar je op te sturen.

Met vriendelijke groet en dank voor je interesse.

Waard4

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster » 16 jan 2007 13:58

Ik heb aandachtig kennis genomen van het vorenstaande en vraag me één ding serieus af. Hoezo terugleveren? Waarom gebruikt men de energie niet in de eerste instantie zelf?

Energie is een onzichtbaar product wat wij verrijken door verbranding van fossile delfstoffen in de vorm van aard-olie/gas of steenkool.
Verder kennen we de elektrochemische energie zoals die van de batterij.
In alle voor komende gevallen is er sprake van grondstofvernietiging.
Waar moedertje natuur miljarden jaren over heeft gegaan om het te maken tot wat wij aantreffen moet ineens door ons in no time omgezet worden in energie.

Ik voorspel dat men over duizend jaren het energietijdperk als geschiedenis schrijft en weer net als in de oertijd terug naar een uiterst primitieve levensvorm terug is.
Holen en hutten als woning, zelf jouw potje koken op een middels vuursteen verkregen vlammetje, zelf vis vangen met een speer of een profisorisch geprepareerd vis net.
Geloof ik daarin? Ik kan me helaas geen ander denkbeeld scheppen wat de reëliteit bij benadering kan evenaren.
In de toekomst zullen de thans welvarende landen toegeschreven zijn aan de derdewereldlanden.
Vele oorlogen zullen volgen omdat voorheen ook reeds vele oorlogen elkaar opvolgden. Dat zal altijd zo zijn en blijven.

Uch.... Ik heb gesproken.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 16 jan 2007 14:44

@Chanmaster:

"Ik heb aandachtig kennis genomen van het vorenstaande en vraag me één ding serieus af. Hoezo terugleveren? Waarom gebruikt men de energie niet in de eerste instantie zelf?"

(a) omdat een omvormer voor zonnestroom een van de beste uitvindingen uit de vorige eeuw is en het mogelijk maakt om duurzame elektriciteit i.p.v. dat in uiterst milieuonvriendelijke batterijen te stoppen, het eventjes op het laagspanningsnet te parkeren waarvan het vrijwel verliesloos weer door de buurman afgenomen kan worden.

(b) omdat het de BURGERS bij de energietransitie betrekt, wat ongelofelijk belangrijk is. 200.000 zonnestroomsystemen in Duitsland, een florerende industrie, talloze sociale initiatieven met zonnepanelen. Allemaal het gevolg van de beste wetgeving ter wereld waar het de terugleververgoedingen betreft. Goed voorbeeld doet goed volgen.

(c) hoezo NIET terugleveren? In welk GEBOD staat dat een burger niet mag "leveren" (meestal maar paar honderd kWh per jaar, maar voor die duurzaam levende burger wel degelijk ZEER relevant!) en zwaar door de Staat gefinancierde, ondersteunde en gepushte kerncentrales WEL? Denk eens out of context, beste C., zo worden de meest briljante ontdekkingen gedaan.

(d) wel eens van de "werkende mens" gehoord? Die zich overdag meestal te pletter werkt op een of ander kantoor in de rimboe om geld te verdienen voor de energierekening? Moet die overdag alles thuis dan maar aan laten staan? Dom, dom, dom, beste C. Zonnestroompanelen produceren overdag stroom. Je bent niet thuis, dus als rechtgeaard bewust wereldburger, heb je alle elektra in huis UIT staan. DUS heb je zonnestroom over, en DUS gaat dat het net op, beste C. En daarvoor moet minimaal het afnametarief betaald worden. Geen gezeur, want het ontlast de netten (voorkomen opwekverliezen in fossiele centrales en voorkomen nog meer transportverliezen van die vermeden stroom over hoog- en middenspanningsnetten). In Duitsland krijg je nu 49 euricent/kWh, voor de komende 20 jaar. Kan in Nederland ook. Niet lullen, maar poetsen.

etcetera.

Duidelijk?

Overigens. De Derde Wereldoorlog is al lang bezig. Hij heet "vrije marktwerking", ook wel "globalisering". Natte vrije markt adepten droom: Iedereen Tegen Iedereen, lekker "continu concurreren" met elkaar. Soort van "beschaafde" oorlog met toenemend aantal slachtoffers en dropouts. En de hoge heren keken ernaar en zagen dat het "goed" was... :!:

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster » 16 jan 2007 17:23

Ik wil hierop niet als zodanig formeel reageren, dat was meer als grap bedoeld.

Terzake.

Wat kosten zonnepanelen, de installatie daarvan en wat is de duurzaamheid daarvan alsmede wat leveren deze in verhouding tot het baten/kosten-plaatje aan winst op? Negatief dus! het kost veel meer dan het oplevert! Waar hebben wij het dan nog over? Wij hebben die trajecten jaren geleden afgesloten om deze reden!

Wat ons wel zeer nuttig dan wel zinvol is gebleken is het opslaan van zonnewarmte ten einde deze tijdens koude maanden te kunnen aanspreken.

Transformatoren.
Ik las eerder in dit topic over het verlies van maar liefst 65%!!
Zo zo en van waar die wijsheid?
Leg eens uit?

Gesloten