LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goedkopere energie waar?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Onderstaande reactie ontvangen van vastelastenbond.nl....nog geen duidelijk standpunt vind ik zelf. terwijl ik mijn vraag toch duidelijk geformuleerd heb,

Ik kan natuurlijk alleen meterstand invullen bij het aanmaken van het aanmeldformulier. De dag van daadwerkelijke overstap zal later pas komen. Ik heb nog geen reactie van consuwijzer gehad....
Wellicht moet ik de gok maar wagen...of nog even wachten op consuwijzer

Het is onmogelijk om dubbel te betalen. De eindmeterstand bij Nuon is de beginmeterstand bij Elektran. U kunt bij uw aanmelding in het vak op- aanmerkingen de meterstanden van die dag zetten. Dan zorgt Elektran ervoor dat u met die meterstanden overstapt.

Met vriendelijke groet,

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

De eindstand en de begin stand zijn zonder meer gelijk, dat bepaald te netwerk beheerder nl en die geeft het door aan Nuon en Elektran.

Blijkt dat ze de stand erg verkeerd ingeschat hebben (Continuon) dan kun je het via Elektran veranderen. Heb ik alle vertrouwen in, is bij mij ook prima verlopen. Maar hoe groot is de kans dat je verkeerd ingeschat wordt, ik had het al kunnen zien bij mijn vorige jaarafrekening (achteraf gesproken) ik was toen aardig wat meer stroom gaan verbruiken en die lijn trokken ze gewoon door, terwijl ik juist ben geschrokken van het verbruik toen en er bewust mee ben omgegaan. Tja en dan krijg je een groot verschil :wink:

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

kan ik alleen electra nemen via de vastelastenbond en gas gewoon via de nuon laten lopen? Gas is namelijk wat aan de dure kant via vastelasten 3 jaar. Dat kan ik beter die bij de NUON vastzetten voor 3 jaar. Scheelt zon beetje 75 euri op jaarbasis.

Maar dat zou wel 3 afrekeningen betekenen of niet? Te weten
electra bij ELEKTRAN, gas bij NUON en netbeheer Continuon. Of gaan die laatste twee samen op 1 rekening?

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Als je maar een product afneemt betaal je wel meer vastrecht.

en gas goedkoper via de Nuon, dan heb je het over die 0,0036 korting ?
is dat niet alleen in combinatie met ook stroom vast ?

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

mijn verbruik is gemiddeld dus: 1820

ELEKTRAN
http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... rieven.php
GAS prijs: €0,42005(incl. regiotoeslag, NIET vast, 3 jarig contract?)
vastrecht alleen electra €32,13
Vastrecht elektriciteit i.c.m. gas €17,85
totaal levering 1820x€0,42005=€764,49

NUON
http://www.nuon.nl/nl/fs_main.html?L1=p ... soverzicht
GAS prijs: €0,3776 (3 jaar vast!!)
Vastrecht gas: 1,99 x 12=€23,88
vastrecht electra 1,99x12=€23,88 (samen dus 47,76)
totaal levering 1820x€0,3776=€687,23

qua (kaal)tarief van gas op basis van 3 jaar ben ik bij NUON dus 77,23 goedkoper uit. Vastrecht zou ik in totaal €15,61 meer kwijt zijn
als ik apart gas neem bij NUON en electra onderbreng bij vastlastenbond/ELEKTRAN. Dat win ik echter terug op de goedkopere levering van gas bij de NUON.

dus per definitie scheelt het €61,62 inlc. vastrecht zoals de tarieven nu zijn.

eerder had ik al uitgerekend dat ik ongeveer 100 euro zou kunnen besparen op de electra als ik zou overstappen naar vastelastenbond. Samen dus 161,62 euri.

En dan ben ik wat electra betreft uitgegaan van de goedkoopste tarieven bij NUON(die ik niet heb). Als ik uitga wat ik zou besparen met het continutarief waaarvoor ik nu betaal komt ik nog hoger uit dan die 100 euro. (zelfs op 167,85 euro plus die 61,62 = €229,47).

eindconclusie:

Electra bij vastelastenbond/ELEKTRAN
gas bij NUON laten en 3 jaar vast zetten lijkt mij zo :lol:

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Nuon is excl regiotoeslag, hoeveel is die?

voor mijn postcode is dat 0,0058

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

regiotoeslag is bij mij ook 0,0058.

Met dit erbij genomen wordt het voordeel 11 euro minder.

hierbij de nieuwe berekening:

mijn verbruik is gemiddeld dus: 1820

ELEKTRAN
http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... rieven.php
GAS prijs: €0,42005(incl. regiotoeslag, NIET vast, 3 jarig contract?)
vastrecht alleen electra €32,13
Vastrecht elektriciteit i.c.m. gas €17,85

totaal levering 1820x€0,42005=€764,49

NUON
http://www.nuon.nl/nl/fs_main.html?L1=p ... soverzicht
GAS prijs: €0,3776 + 0,0058 regiotoeslag = €0,3834 (3 jaar vast!!)
Vastrecht gas: 1,99 x 12=€23,88
vastrecht electra 1,99x12=€23,88 (samen dus 47,76)

totaal levering 1820x€0,3834=€697,78

qua (kaal)tarief van gas op basis van 3 jaar ben ik bij NUON dus 66,70 goedkoper uit. Vastrecht zou ik in totaal €15,61 meer kwijt zijn
als ik apart gas neem bij NUON en electra onderbreng bij vastlastenbond/ELEKTRAN. Dat win ik echter terug op de goedkopere levering van gas bij de NUON.

dus per definitie scheelt het €51,09 incl vastrecht zoals de tarieven nu zijn.

eerder had ik al uitgerekend dat ik ongeveer 100 euro zou kunnen besparen op de electra als ik zou overstappen naar vastelastenbond. Samen dus 151,09 euri.

En dan ben ik wat electra betreft uitgegaan van de goedkoopste tarieven bij NUON(die ik niet heb). Als ik uitga wat ik zou besparen met het continutarief waaarvoor ik nu betaal komt ik nog hoger uit dan die 100 euro. (zelfs op 167,85 euro + 51,09 = €218,94).

eindconclusie:

Electra bij vastelastenbond/ELEKTRAN
gas bij NUON laten en 3 jaar vast zetten lijkt mij zo

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Wel grappig dat je bij de nuon een lager bedrag gaat betalen per m3 als je het langer vastzet. Tot nu toe heb ik alleen maar gezien dat je meer moest betalen per eenheid als je het voor langer vast wilde zetten.

Maar ja, ik ben niet bij de Nuon weggegaan voor de paar euro's die ik ergens anders bespaar :wink:

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Ja inderderdaad apart dat lagere tarief.

Maar ik ben een dief van eigen portomonee als ik naar ELEKTRAN ga. We betalen al genoeg zoals we vandaag weer kunnen lezen in diverse kranten en sites. http://www.telegraaf.nl/binnenland/5897 ... html?p=2,1

En helaas betaal ik dus mee aan dat top salaris van die uitbuiters van de NUON....

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

hierbij de reactie van consuwijzer. Ik heb inmiddels wel de overstap aanvraag ingediend bij vastelastenbond.nl (alleen electra). We wachten dus af....

Hartelijk dank voor uw e-mail van 14 februari 2007, waarin u vraagt of er iets geregeld is in het geval de meterstanden en eindafrekening van uw oude leverancier niet kloppen.

Wanneer u overstapt is de procedure als volgt:
Uw nieuwe energieleverancier mag tot 15 werkdagen na de datum van overstappen uw meterstanden indienen bij uw netbeheerder. Sinds 1 april 2006 is de nieuwe energieleverancier verplicht om u te vragen deze meterstanden op te geven. Tevens moet hij u melden dat het niet (tijdig) verstrekken van de bedoelde meterstanden leidt tot een berekening of een schatting van deze meterstanden.

Als uw nieuwe leverancier binnen 15 werkdagen na de datum van overstappen geen meterstanden heeft doorgegeven, dan zal uw netbeheerder de switchmeterstanden gaan berekenen of schatten.

- Meterstand als basis voor eindafrekening

De netbeheerder geeft deze (officiële) switchmeterstanden binnen uiterlijk 30 werkdagen na de datum van overstappen door aan de oude en de nieuwe leverancier. De switchmeterstanden vormen de basis voor de eindafrekening met uw oude leverancier en het voorschotbedrag bij uw nieuwe leverancier.

Zowel de oude als de nieuwe leverancier zijn gehouden aan deze meterstanden. Als er dus geen meterstanden worden doorgegeven, zullen de berekende dan wel geschatte meterstanden van de netbeheerder gehanteerd worden op de eindafrekening.

- Alsnog meterstand op laten nemen

Wanneer u bij de eindafrekening van uw oude leverancier of bij de welkomstbrief van uw nieuwe leverancier constateert dat de gehanteerde meterstanden substantieel afwijken van de werkelijke meterstanden, kunt u deze standen alsnog laten corrigeren. U kunt hiervoor een meterstandenopname aanvragen bij uw nieuwe leverancier. Deze kan u hiervoor kosten in rekening brengen.

Wanneer u naar uw mening een fout constateert op uw eindafrekening, kunt u de volgende procedure volgen:

Stap 1: Neem contact op met uw energieleverancier
Uw energiebedrijf is verantwoordelijk voor het opstellen van een correcte eindafrekening en het tijdig versturen daarvan. Indien dit fout is gegaan, dan moet u allereerst aan uw energiebedrijf vragen wat daarvan de oorzaak is. Het is denkbaar dat de fout eenvoudig kan worden verklaard en dat dit voor u aannemelijk is.

Stap 2: Dien bezwaar in bij uw energieleverancier
Als het probleem met uw energiebedrijf niet naar tevredenheid wordt opgelost, dan moet u als eerste uw energieleverancier formeel van uw bezwaren op de hoogte te stellen. ConsuWijzer raadt u aan om hiervoor de algemene voorwaarden van de desbetreffende energieleverancier te raadplegen. In de algemene voorwaarden staat aangegeven binnen welke termijn u uw klacht kunt indienen en op welke manier dat kan.

De juiste procedure is dat u schriftelijk bezwaar indient bij uw energiebedrijf, waarbij u uw bezwaren toelicht. Het is verstandig om uw energieleverancier een redelijke termijn te geven waarbinnen het bedrijf gemotiveerd over uw bezwaar moet beslissen. Een redelijke termijn is bijvoorbeeld 4 weken, maar kan afhangen van de complexiteit van het probleem. Hiervoor kunt u gebruik maken van de voorbeeldbrief Bezwaar tegen jaar- of eindafrekening energie (zie bijlage).

U kunt dit bezwaar het beste per aangetekende brief versturen. Uw energiebedrijf moet dan op uw bezwaar een beslissing nemen en die zo spoedig mogelijk aan u meedelen. Gedurende deze termijn is de betalingsverplichting geschorst.

Stap 3: Leg uw geschil voor aan de Geschillencommissie
Wanneer u het vervolgens niet eens bent met de beslissing van het energiebedrijf op uw bezwaar, dan is er sprake van een geschil. Een geschil kunt u bij de Geschillencommissie Energie en Water aanhangig maken. Bijna alle energiebedrijven zijn bij deze geschillencommissie aangesloten.

Bij uw contract horen algemene voorwaarden. Daarin staat aangegeven of het energiebedrijf is aangesloten is bij de Geschillencommissie Energie en Water of dat het bedrijf een eigen geschillenregeling kent. Indien u een geschil aan de Geschillencommissie Energie en Water voorlegt, bent u een klachtengeld verschuldigd. ConsuWijzer adviseert u om vooraf het Reglement van de Geschillencommissie te raadplegen.

Contact:
Geschillencommissie Energie en Water
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
(T) 070 - 310 53 10
www.geschillencommissie.nl

Overigens kunt u natuurlijk ook altijd kiezen voor een juridische procedure bij een rechtbank. U moet dan wel rekening houden met een langdurige en vaak kostbare procedure.

- Rol toezichthouder (NMa)

De NMa is bevoegd om toezicht te houden op de naleving van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet. De NMa kan ingrijpen wanneer blijkt dat een energiebedrijf structureel deze wetten overtreedt. De NMa is echter niet bevoegd om te oordelen over privaatrechtelijke geschillen.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer 2554689. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.


Met vriendelijke groet,


Mw. mr. P.C.M. Bijlenga
Hoofd ConsuWijzer
Praktisch advies over uw rechten als consument
(T) 088 - 070 70 70
www.consuwijzer.nl

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Inmiddels via vastenlastenbond de bevestiging voor aanmelding bij ELEKTRAN binnen. Van ELEKTRAN zelf heb ik nog niets vernomen. Ik hou jullie op de hoogte.

carki
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2007 14:04

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door carki »

Ik kreeg vandaag een brief van Elektran en van Nuon na aanleiding van mijn overstap naar Elektran (via Vastelastenbond) Echter schrok ik hier een beetje van. Ik blijf nu aan Nuonnetbeheer een termijnbedrag voor gas van 28,23 Euro betalen en voor Elektra 123,99 en nu moet ik aan Elektran een voorschotbedrag van 111 Euro voor gas en elektra samen betalen. Dit is totaal een maandbedrag van 263,- Euro terwijl ik eerst via Nuon een voorschotbedrag betaalde van 148,53. Een kleine verhoging kan ik begrijpen maar dit is een verschil per maand van 114,69 Euro. Hoe kan dit ?? Ze zijn uitgegaan van een jaarverbruik voor gas van 1806 m3 en voor elektra 2665 kwh. Wie kan mijn helpen ???

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

124 euro voor elektra voor netbeheer? dat kan niet.
Daar zou ik Nuon over bellen. Ik betaal nu iets van 70 euro per 2 maanden. Of is die 124 euro niet per maand maar per half jaar ???
Ik moest ook 3x kijken voordat ik begreep dat ik die 70 euro per 2 maanden moest betalen en niet per maand. :oops:

Lees dat dus even goed na of bel anders met de Nuon. 124 euro per maand kan gewoon niet voor zo weinig stroom.

carki
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2007 14:04

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door carki »

Lomax bedankt voor uw reaktie. Er staat in de brief dat het om een nieuw termijnbedrag gaat. Echter staat er niet bij wat Netbeheer onder een termijn verstaat.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

ik heb mijn raakafreking er ff bij gepakt (datum 24/3)
bij punt 3 staat Nieuwe Termijn bedrag en daaronder staat, dit bedrag wordt per 2 maanden omstreeks de 27e van ...

Dus lees nogmaals rustig de brief door en anders maandag toch maar bellen, want mijn 2 maand bedrag voor transport electra is 42 euro en dat is gebaseerd op een verbruik van 938 kwh over 84 dagen.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Hoe lang heeft de overstap geduurd van NUON naar Vastelastenbond/ELEKTRAN?

Ik heb een bevestigingsbrief van vastelastenbond gedateerd 28-02-2007 waarin staat dat ik binnen vier weken een schriftelijk bevestiging zou ontvangen van ELKTRAN....daar zit ik dus nog op te wachten

Ik ben blijkbaar wel bekend bij ELEKTRAN want ik kreeg vorige week een brief over een poll die ze op hun site hadden gehouden over de maandelijkse afschrijving (1e of 15e van de maand).

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Heb vastelasten inmiddels een mail gedaan waarom een en ander zo lang gaat duren en ik van niemand wat hoor. Hun beloften dat er binnen 2 tot 4 weken iemand zou reageren van ELektran wordt ook niet nagekomen....

ik hoop niet dat dit het begin is van een bult ellende....ik heb nog steeds goede hoop

anjella
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2007 18:13

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door anjella »

het probleem bij het vastleggen van de gas en licht leveringstarieven is dat je idd in het conractperiode geen stijgingen krijgt maar owee als het contract afloopt dan word het weer vast gezet met de dan geldende tarieven en dan moet je dus een hele hoop bij betalen. ik heb het zelf ook gehad dus spreek uit ervaring en ik doe het dus nooit meer mn tarieven vast zetten. dan maar stijgingen meemaken maar wel met de goedkoopste leverancier waarmee ik echt nooit geen problemen mee heb.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Nou per 20 april ben ik over van NUON naar ELEKTRAN via VLB. Waar ik dus bang voor was komt helaas uit. CONTINUON schat mij ongeveer 375 kw te hoog. Waardoor ik dus teveel betaal. Het verschil tussen NUON en ELEKTRAN is 0,0373 per kw. Dus dat zou dus 14 euro zijn die ik teveel betaal.

IK ga zo maar even ELEKTRAN bellen en hoop dat zowel hun als NUON een andere begin/eindstand gaan hanteren. Want alleen een aanpassing van ELEKTRAN kant betekend dus dubbel betalen voor die desbetreffende 375 kw.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Als je regelmatig je meterstanden hebt bijgehouden en dit doorgeeft aan Elektran komt het allemaal wel goed is mijn ervaring. Wel wat geduld nodig, want Elektran is ook weer afhankelijk van je netbeheerder.

Gesloten