LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderarbeid bij graniet uit India

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
woeddath
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:22

Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door woeddath »

Zijn jullie bekend met onderstaand onderzoek? Dit gaat dus over grafstenen, maar is dus dan naar mijn mening ook van toepassing op granieten werkbladen.

Bron: MVO-platform, coördinatie SOMO - Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen, projectleider Sanne van der Wal. Uit december 2006. Redactie door: Carolien Ceton en Sanne van der Wal Zie: http://www.indianet.nl/fromquarrytograveyard.html (september 2006)

Hierin staat: "Nederland is goed voor ca. 1% van de wereldwijde consumptie van natuursteen. In 2002 voerde de Europese Unie voor € 729 miljoen aan grafornamenten en andere kunstobjecten in, oftewel 34% van de totale Europese importen aan natuursteen en natuursteenproducten. De grootste leveranciers hiervan zijn China (14%), India (12%), en Turkije (3%). In 2002 nam Nederland 8% van de totale Europese invoer aan grafornamenten voor zijn rekening. De exportprijs ligt tussen de € 250,- voor een gewone steen en € 1500,- voor een exclusief model. De prijs van zwart graniet ligt altijd relatief hoog, vanwege de beperkte beschikbaarheid en hoge productiekosten. De marktprijs voor afgewerkte granieten grafstenen ligt tussen de € 344-394,- voor stenen van 5-10cm dikte, aldus de CBI Market Survey)

De praktijk in de natuursteenindustrie in India geeft aanleiding tot ernstige zorg, blijkt uit het rapport 'From quary to graveyard' op basis van de studie die SOMO en CREM verrichten in opdracht van de Landelijke India Werkgroep en Stichting Natuur&Milieu. Internationale verdragen en nationale wetgeving op het gebied van mensenrechten, arbeidsomstandigheden en milieukwaliteit worden op grote schaal geschonden."

Een nederlandse samenvatting van dit rapport is te vinden op:


http://www.mvonederland.nl/binaries/pro ... 007xlv.pdf



De Landelijke India Werkgroep (LIW) pleit niet voor het mijden van producten uit de landen waar wantoestanden plaatsvinden (bron http://www.indianet.nl/). "Op het overgrote merendeel van de steengroeven vindt kinderarbeid plaats, en is sprake van grootschalige milieuvernietiging. Natuursteenbedrijven zijn zich vaak wel bewust van de wantoestanden in die landen, maar voelen zich machteloos om er individueel iets aan te doen. Voor mensen in die gebieden is de steenexport een belangrijk middel van bestaan. We willen daarom dat ter plekke verbeteringen worden doorgevoerd, via de importeurs en de lokale mensen", aldus de LIW. Volgens een persbericht van de LIW d.d. 16 maart 2007 formuleert de werkgroep duurzame Natuursteen criteria voor duurzame handel en inkoop natuursteen." Dit kan nog wel een tijdje duren lijkt mij....

Ik vind dus wel dat men zelf de keus moet maken of men hier aan mee wil doen of niet....

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door rayke »

gewoon lekker weer allemaal multiplex bladen verkopen... vinden monteurs ook prettiger.
Als er dan maar geen spaandertje hout n zit wat illegaal gekapt is door een peuter in honduras of ergens.

woeddath
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:22

Re: Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door woeddath »

Waarom zo'n cynische opmerking? Natuurlijk is het lastig met welk product dan ook om te achterhalen waar het vandaan komt. Maar ik heb net een composieten aanrechtblad gekocht (van graniet.... dus). Eerlijk gezegd heb ik hier op dat moment ook niet naar gevraagd/gezocht en heb hier wel spijt van. Als ik het eerder had geweten had ik wellicht gekozen voor Europees natuursteen/hardsteen (Belgisch bijv.) of inderdaad kunststof...

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door rayke »

dat composiet komt meestal uit Israel en daar heb ik geen kleine dreumes in de fabriek gezien

woeddath
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:22

Re: Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door woeddath »

Maar composiet wordt wel gemaakt van graniet (95%) rest is hars. Dus de herkomst van dat graniet is dan wellicht niet bekend. Kunnen we geen granieten keukenbladen gaan recyclen tot composiet?

Pfffff

Re: Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door Pfffff »

Wil je nu hun enige inkomstenbron afnemen, c,est triest, maar nu hebben ze tenminste nog iets

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Wouddath,

Het is een triest gegeven maar ik denk niet dat het te verhelpen is. In 90% van de producten wordt misbruik gemaakt van mensen/kinderen.


Armoede houdt welvaart in stand......

MVG

hunter71
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2007 22:56

Re: Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door hunter71 »

wat een trieste houding zeg maxx. jij hebt zeker geen kinderen? Indien wel, mag ik ze dan een keer "lenen"? Er moet nog 3000 kilo zand uit mij tuin verwijderd worden..... Ik verwacht ze om 5 uur smorgens.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kinderarbeid bij graniet uit India

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Hunter,

Je leest het in de verkeerde toon. Ik zou niets liever willen dat alle producten op een menswaardige manier worden geproduceerd. Echt reeel is dat niet.

Wat voor merk sportschoenen heb jij in de kast? Geen sportschoen wordt geproduceerd zonder uitbuiting. Iedereen huurt tegenwoordig Poolse jongens in om klussen te klaren. Lekker goedkoop, maar het feit dat ze dagenlang in herrie en stof werken zonder de nodige bescherming laat iedereen koud! Laten we het maar niet hebben over de kleding in je kast..

Niet zo snel in de boom klimmen en zeker niet mijn kinderen erbij betrekken. Ze zijn gek op zand maar krui lekker zelf dat zand of huur een paar Polen.....lekker goedkoop.
Armoede houdt welvaart in stand......
Dit komt van een oude economieleraar van me. Denk er maar eens over na, het klopt namelijk.



MVG

Gesloten