LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mobiele airco: weggegooid geld

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Chris62
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 jul 2007 00:22

Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Chris62 »

Nu de buitentemperaturen hoog oplopen gaan mobiele airco's als warme broodjes over de toonbank. Ten onrechte, want deze apparaten zijn duur in aanschaf, verbruiken bijzonder veel stroom, geven nauwelijks verkoeling en maken zoveel herrie dat ze feitelijk ongeschikt zijn voor slaapkamers.

Helaas weten de meeste consumenten niet waar ze aan beginnen bij de aanschaf van zo'n onding. Ze lijken verblind door de enorme behoefte aan verkoeling tijdens de zomer en laten zich in de winkel onvoldoende voorlichten. Het enige voordeel van een mobiele airco is dat er geen koeltechnische installatiewerkzaamheden nodig zijn. Het is een plug-and-play apparaat. En dat is ook de reden waarom ze zo goed verkopen. Tijdens een hittegolf heb je geen zin om te wachten op een installateur die pas in de herfst langs kan komen om een split-unit te plaatsen.

Pas thuis ontdekken ze dat ze onmogelijk kunnen slapen bij zoveel herrie, of dat de capaciteit van het apparaat onvoldoende is en de ruimte niet echt comfortabel wordt. Met als resultaat dat deze enorme apparaten ongebruikt op zolder terecht komen of met een beetje mazzel op marktplaats gesleten kan worden.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door caruso »

Nou bedankt voor je heldere uiteenzetting! Wat is verder de bedoeling?
Ik denk dat iedereen dat zelf wel uitmaakt, dit is weer een gevalletje non-info!

Ken er nog een: weet U dat pindakaas na verloop van tijd indroogt? De meeste potten verdwijnen dus halfgebruikt in de kliko....

Chris62
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 jul 2007 00:22

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Chris62 »

Graag gedaan! :D

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door magel725 »

Wat een onzin. Een airco zet je zelden aan tijdens het slapen; ook split units hoor je goed.

Ik heb een paar jaar geleden een mobiele airco gekocht omdat ik het beu was om elke zomer wakker te liggen van de hitte. Dat was slecht voor m'n lichaam en nog slechter voor m'n humeur. Ik heb een mobiele airco gekocht omdat ik toen geen split unit kon inbouwen. De mobiele airco staat overdag aan om de kamer op temperatuur te houden (koelt tot 14 graden). Binnen een paar minuten is het grootste deel van de kamer gekoeld en is het goed toeven. De slang gaat uit het raam waarbij ik de kieren van het raam wel heb afgedicht, anders komt de hitte weer net zo hard naar binnen. Overdag is het huis dus gewoon heerlijk koel en met een lage luchtvochtigheid. Ik heb er op gelet dat de airco wel het gewenste aantal kubieke meter kon koelen.

'S avonds laat gaat de airco een uur aan voordat we gaan slapen. Als we naar bed gaan dan gaat de airco uit en het raam open. 'S nachts komt er toch enkel koele lucht naar binnen. Ik heb de afgelopen hittegolven dus gewoon geslapen in een kamer van 20 graden celcius, zonder lawaai en met een goed humeur. Gewoon leren omgaan met je apparatuur i.p.v. erover te zeuren.

Chris62
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 jul 2007 00:22

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Chris62 »

Een kwaliteits-split is wel degelijk fluisterstil. Een kwartiertje voor het slapen even de airco op vol vermogen (32dB!) om de slaapkamer terug te koelen tot 20-22 graden en dan op nachtstand (20dB). Dat is nauwelijks hoorbaar (in tegenstelling tot snurkende partner :? ).

Daardoor blijft de slaapkamer de hele nacht lekker fris en blijven muggen op afstand. Dit is pas echt slaapcomfort. Daar kan een mobiele airco niet aan tippen. Die krengen maken zoveel herrie dat je onmogelijk kunt slapen. Voorkoelen is een oplossing, maar dan wordt het 's nacht uiteindelijk toch weer warmer en vochtiger.

Het belangrijkste verschil zit in de meterkast, maar dat merk je pas als de eindafrekening in de bus valt. :shock:

verweggie
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2007 21:53

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door verweggie »

heb hier een mobiele airco en kwa herrie is het normaal,

zowiezo heb ik hem overdag aan staan en niet s'nachts als ik lig te slapen,

als je een airco hebt sluit dan alle deuren en ramen, doe de slang via een pijp naar buiten

lees de gebruiks aanwijzing goed !!

heb hier al 5 jaar plezier van mijn airco die natuurlijk wel zijn onderhoud nodig heeft (handig dat ik het zelf kan)

Mark0s
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2007 22:48

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Mark0s »

De mensen die terugkomen op mobiele airco's zijn mensen die naar de bouwmarkt gaan, de eerste airco rond de €200,- die ze zien meteen kopen. Vervolgens naar huis gaan, en op het heetst van de dag de airco op z'n hoogste stand zet.

Er zijn zoveel factoren waarbij je op moet letten bij het aanschaffen van een airco. Isolatie, ramen, plat dak, inhoud ruimte, etc. Een winkelier met een beetje verstand kan hierover dan ook advies geven.

Een merk als Zibro hebben ook energieklasse A airco's. Zuinig? Misschien niet, maar zeker weten wel zuiniger dan menig B merk.

Maargoed, een paar tips:

Begin met het gebruik van de airco vóórdat de temperatuur niet meer te houden is. Wanneer het zo heet is, dan zit de warmte al in de muur, en duurt het dus uiteindelijk veel langer om het koel te krijgen.

Zet de airco ook niet op de hoogste stand, maar op een gemiddelde stand. Hierdoor krijgt de lucht meer tijd om door het koude element te stromen, en koelt dus meer af. Wanneer de temperatuur vervolgens aangenaam is zou je hem een stand hoger kunnen zetten puur voor luchtverversing.

Verwacht niet dat een airco de temperatuur van 35 naar 20 graden kan terugbrengen.. Dat is nou eenmaal onmogelijk. 5-7 graden hooguit. Dit lijkt weinig, maar voor het gevoel is dit al redelijk wat!

En beter een capaciteit te hoog, dan een capaciteit te laag!

Het is sowieso niet heel gezond om een airco aan te hebben tijdens de slaap. Beter kun je hem van te voren aan zetten en tijdens het slapen uit.

ikbenik

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zo slecht zijn die mobiele airco's nu ook weer niet.

In het bedrijfsleven worden die dingen ook veel gebruikt.

Het gaat erom waarvoor en hoe je er gebruik van maakt.

Chris62
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 jul 2007 00:22

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Chris62 »

In het bedrijfsleven kom je niet zoveel slaapkamers tegen. In een kantoorsituatie ligt het geluidsniveau vele malen hoger dan een slaapkamer zodat een mobiele airco op vol vermogen niet direct storend is.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Wat magel zegt, gewoon aanzetten voor het slapen gaan. Dat doe je in de winter met de CV immers ook: uurtje aan, dan uit, slapen maar.

Wat betreft die cheap ass mobile airco's van de Gamma/Blokker etc. van plusminus 299 euro: ik heb me laten vertellen dat je na een tijdje hoge kosten en ellende hebt met filters, vloeistof en dergelijke. Dus het is niet een kwestie van neerpleuren en klaar.

RobbieP
Berichten: 157
Lid geworden op: 16 sep 2005 21:08

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door RobbieP »

met dit soort zomers kan je beter verwarming kopen. verkoopt u die ook chris62?

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

LOL :D

peterpvk
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2009 18:58

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door peterpvk »

Hoi
Ik heb een mobiele airco Impress AC12000 BTU.
Als ik hem 10-15min aan heb op cool,komt in t display waar de klok staat de melding E04 te staan.
Vanaf dat moment slaat de airco af,op de fan na.
Verder ziet t display er t zelfde uit, hij geeft nog steeds cool aan, maar hij koelt niet.
Dus waar de tyd staat, staat nu E04.
Hij is bijna niet gebruikt.
Kan iemand mij aub vertellen wat er aan de hand is met dat ding.
BVD
PETER

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door plumber »

waterbak misschien vol?

peterpvk
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2009 18:58

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door peterpvk »

nee t lampje van de waterbak brand niet.
En zolang ik hem heb gehad heb ik die nooit moeten legen omdat hij op de cool stand zijn water zelf weer verbruikt.
Dat neem ik teminste aan omdat er geen druppel water in zit.
Ik zou graag weten wat E04 wil zeggen.

Toolboy

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Toolboy »

Over het algemeen staat e4 voor een water pomp defekt.

T

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door plumber »

in een mobile airco zit geen waterpomp Toolboy.
Bak moet geleegd worden of slangetje naar buiten.
Begrijp ook niet dat hij zijn water weer gebruikt want
een airco trekt water weg dus als hij nooit geleegd is
is hij ook nooit goed geweest.

Toolboy

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door Toolboy »

Hoe komt het water in de bak capillaire???

T

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door plumber »

warme lucht wat gekoeld wordt.
zie het als een condens droger alleen is de
lucht niet zo vochtig en warm.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Mobiele airco: weggegooid geld

Ongelezen bericht door plumber »

warme lucht wat gekoeld wordt.
zie het als een condens droger alleen is de
lucht niet zo vochtig en warm.

Gesloten