LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaat DTe eindelijk optreden?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gesloten
polderboy

Gaat DTe eindelijk optreden?

Ongelezen bericht door polderboy » 18 nov 2007 00:12

DTE roept trage rekeningverstuurders Dong, Oxxio en Rendo op

Aldus een interessant bericht [14 november 2007] op een van Neer'lands beste energie websites.

Het is een tijdelijke link, dus weer er snel bij:

http://www.energeia.nl

polderboy

Re: Gaat DTe eindelijk optreden?

Ongelezen bericht door polderboy » 28 nov 2007 15:36

Ben benieuwd of ze (de juristen van de DTe bedoel ik, off course...) opgewassen zijn tegen de talloze dubieuze tactieken en de schimmige processen die zich right under their eyes afspelen. :shock:

Maar: zeg nooit nooit... :wink:

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 01 dec 2007 09:21

Euh,...........nooit ;-) ;-)

jsp

Ongelezen bericht door jsp » 01 dec 2007 12:12

Ho Ho!

Ik zie duidelijk dat hier GECHAT wordt! en NIET over consumentenzaken! Als ik het nog een keer zie vraag ik de morderator om het item te verwijderen hoor.

:twisted:

marinepik

Ongelezen bericht door marinepik » 03 dec 2007 11:27

#jsp

Waarom nu zo'n reactie beste man.
Je lijkt wel een klein kind van 5 , "als ik dit of dat niet mag" of "als je dit zegt of dat zegt" zeg ik het tegen mijn moeder.
Is een beetje zielig, vind je niet.

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 03 dec 2007 13:03

@marinepik

De toonzetting in bovenstaand schrijven door jsp is toch overduidelijk...... humor van de bovenste plank met een hele vette knipoog. :D

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 03 dec 2007 13:09

maar even on topic:

Ik betwijfel of de DTE daadwerkelijk gedegen actie gaat ondernemen tegen energieleveranciers zoals Oxxio en wie zal het zeggen later Centrica.
De vele Oxxio drama's spelen zich al jarenlang af en zijn ook meer dan bekend. Helaas tot op heden heb ik de DTE hierin geen gedegen actie zien ondernemen.
Ik verbaas me ook steeds weer over de onderzoekscijfers die DTE presenteert mbt de leveranciers. Vraag je het mij deugt hier weinig van. Zeker als ik kijk naar de scores van Oxxio.

Btw: goed stuk heb je geschreven op je poldersite :-)

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 03 dec 2007 23:42

Grazie, Shine

Tja, wie in een hoek getrapt wordt, neemt "zijn maatregelen".

Toch?

Zo niet, dan is NEEderland geen knip voor de neus waard en mag de zondvloed komen. :wink:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 08 dec 2007 03:46

De NMA/DTE is een lachertje. Ze hebben nauwelijks macht en/of gebruiken die onvoldoende. De boetes die ze uitdelen stellen geen barst voor. Denk aan de bouwfraude-affaire. De boetes die daar zijn uitgedeeld waren absurd laag en de bouwfraude is inmiddels weer op gang gekomen. Bron: Zembla, http://tinyurl.com/36rrbb

De NMA pakt alleen kleine partijen die niet de financiële middelen hebben om een heel leger juristen tegen de NMA in te zetten. Vertalers bijvoorbeeld. Dit zijn mensen die voor omgerekend minder dan het minimumloon vertaalwerk verrichten voor uitgevers. Om e.e.a. overzichtelijk te houden waren daarvoor onderling prijsafspraken gemaakt. Oei, prijsafspraken! Reden voor de NMA om deze marginale economische activiteit keihard aan te pakken. Logisch, want in écht belangrijke kwesties kan de NMA nog geen deuk in een pakje margarine slaan. Ook de energiemarkt krijgen ze nooit in de vingers. De problemen met OXXIO en consorten zijn nog even erg als jaren geleden!

http://www.nrc.nl/kunst/article528350.ece

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 09 dec 2007 15:30

Well said, beste Bob!

Ergo: revolutie! :twisted:

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 13 dec 2007 18:55

Over lachertje gesproken, beste Bob

Moet je dit maar eens lezen:
Vastelastenbond stelt met nepproduct gerotzooi op vergelijkingssites aan de kaak 11 december 2007

VUGHT (Energeia) - Wat een grap. De Vastelastenbond staat steevast bovenaan de lijst als iemand zijn gegevens op een vergelijkingssite als Energieleveranciers.nl invult. Het bedrijf komt veruit als goedkoopste uit de bus. Dat is het gevolg van een absurd lage variabele prijs. Het verschil met de tweede goedkoopste (vaak Energiedirect) is maar liefst zo'n EUR 300 per jaar.

Als de potentiële klant verder klikt, op de button om over te stappen, wordt hem gevraagd te kiezen tussen drie producten: 'Vastelastenbond variabel', '100% windenergie 3 jaar vaste prijs (Ons advies)' en 'Groen 1 jaar vaste prijs'. Als hij dan voor de eerste optie kiest krijgt hij de volgende tekst:

"U heeft gekozen voor een variabel tarief, maar is dit wel verstandig? Een variabel tarief kan op elk moment aangepast worden door de leverancier. Hierdoor is het maar de vraag wat u uiteindelijk betaalt. Indien u een vast tarief afspreekt weet u precies waar u aan toe bent. De Vastelastenbond heeft de laagste vaste tarieven van Nederland en daarom adviseren wij u om ons 1 jaar vast of 3 jaar vast product te nemen. Als de geïnteresseerde één van de ander opties intypt krijgt hij die tekst niet te zien.

Overigens prijkt de Vastelastenbond niet meer bovenaan de lijst op de site energieprijzen.nl. De beheerder van deze site, die niet blij is met de actie van de Vastelastenbond, heeft de tarieven van de bond aangepast, nadat verschillende kranten over de fopaanbieding hadden bericht.

Waarom deze actie? De Vastelastenbond wilde op deze manier het gerotzooi op vergelijkingssites aan de orde stellen. De tarieven die daar worden gepresenteerd zijn vaak niet de echte tarieven. Zo berekent bijvoorbeeld Energiedirect andere tarieven dan die worden gepresenteerd op de site, zo zegt Dennis van Druten van de bond. De tarieven op de eigen site van Energiedirect (dochter van Essent) zijn anders dan die op de vergelijkingssites en die op de eigen site zijn geldig, zo zegt het contract.

Van Druten heeft naar eigen zeggen bewijzen voor het gerotzooi overhandigd aan de toezichthouder DTE maar die doet daar volgens hem niets mee. "Die zegt dat de sites OK zijn. Ik denk van niet", aldus Van Druten, die stelt dat de sites zelf niets te verwijten valt. De energiebedrijven zelf leveren de gegevens voor de site aan en moeten ook bevestigen dat de gegevens juist zijn. Maar de beheerders van de site kunnen de gegevens niet controleren en de consument doet dat meestal ook niet. Een bedrijf als Energiedirect heeft een grote zak met geld om het beeld neer te zetten dat het bedrijf het goedkoopste is, ook al is dat niet het geval. Vorig jaar was er een rechtszaak over de tarieven en de communicatie daarover van het bedrijf.

Een andere truc is dat het energiebedrijven de prijzen kort na het aangaan van het contract worden verhoogd. Het zijn immers variabele tarieven. Zelfs het braafste jongetje uit de klas, Greenchoice, doet dat nu ook. Er wordt stroom voor 5,25 eurocent aangeboden terwijl het tarief na een jaar naar het normale tarief gaat. Dit tarief is bij Greenchoice altijd een tarief wat een kwart eurocent onder dat van de regionale aanbieder ligt; zo'n 9 eurocent. Van Druten heeft hier echter wel begrip voor. Jarenlang heeft Greenchoice gevochten tegen dit soort praktijken, maar ze kunnen volgens Van Druten niet anders. Mensen die klant worden bij de Vastelastenbond worden overigens ondergebracht bij Greenchoice.

Ook het aanbieden van vaste contracten met variabele tarieven is de Vastelastenbond een doorn in het oog. Waarom zou een klant zich voor drie jaar binden als het energiebedrijf met de prijs kan doen wat hij wil? Helemaal cru is dat de bedrijven een boete in rekening brengen als de consument tussentijds overstapt. Het energiebedrijf hoeft niet van te voren in te kopen om risico's af te dekken dus er is ook geen schade bij voortijdige opzegging. De DTE zou variabele tarieven met vaste contracten moeten verbieden, zo vindt Van Druten.

De DTE slaat echter constant de plank mis en loopt achter de feiten aan. De toezichthouder concentreert zich op de prijzen op de eigen sites van de bedrijven. Die moeten onderling vergelijkbaar zijn. Zo moeten tarieven all-inclusive zijn, net als bij de luchtvaart. Maar de vergelijkingssite pakt de DTE niet aan. Ook de Consumentenbond doet volgens hem te weinig. Ze vindt het wel belangrijk maar ze kijkt er "te vlak" naar.

De DTE bevestigt dat er contact is met de Vastelastenbond, maar er zijn volgens een woordvoerder geen stukken overlegd door de bond en er zijn ook geen indicaties dat de tarieven die gemeld worden op de vergelijkingssites niet in rekening worden gebracht. De toezichthouder wil wel "even" in de materie duiken. De DTE wil dat er duidelijkheid is over de hoogte en duur van de tarieven van introductieaanbiedingen op de vergelijkingssite en dat tariefswijzigingen, als die er zijn, redelijk zijn. De DTE wil ook nog kwijt dat het vindt dat de actie van de bond verwarring zaait bij consumenten.

Vrijdag vindt er een overleg plaats tussen de DTE, de Consumentenbond, Energieprijzen.nl, Energieleveranciers.nl, de Vastelastenbond, Greenchoice en Energiedirect om te praten over de problematiek. "Ik wil dat de consument eerlijke prijzen voorgeschoteld krijgt", zo zegt Van Druten. Hij hoopt dat er eindelijk iets verandert.

Jurgen Sweegers
[email protected]
Copyright©, Energeia, 2007
Man, man, man.

Het is een zooitje, en het blijft een zooitje. Morgen moeten we blijkbaar weten of DTe eindelijk eens de koppen tegen elkaar gaat slaan.

Ik vrees met grooten vreeze....

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 14 dec 2007 11:40

Leuke ludieke actie maar toch.........
Ook de vastelastenbond is ietwat misleidend.
Ze presenteren 2 contractvormen: 1 jaar vast of 3 jaar vast.
Als je niet goed kijkt en oplet dan stink je er in.
Je zet namelijk alléén de elektraprijs in deze contracten vast. Gas niet. Terwijl deze wel in datzelfde kopje staan.
Eigenlijk zou de VLB Gas dus moeten loskoppelen in deze aanbiedingen en apart vermelden. En dus niet zoals ze nu doen, 1 jaar, of drie jarig contract.
VLB kan dus wel met een vingertje wijzen, maar zijzelf weten het ook verkopend te presenteren op hun website.
Wees gewoon duidelijk.
Je hebt een 1 jarig of 3 jarig VP contract voor alléén Elektriciteit.
Je hebt voor Gas een variabele prijs. Deze variabele G-prijs is afhankelijk welk VP-stroom contract je aangaat.

Maar....... de DTE is op de hoogte van het gerommel met energieprijzen op deze vergelijkingssites en doet er geen bal aan. Sterk staaltje van hoofdje wegdraaien door deze toezichthouder. (waar houden ze eigenlijk toezicht op ga je je afvragen)

HvanGennip

Ongelezen bericht door HvanGennip » 14 dec 2007 12:40

De vastelastenbond heeft de marge die de leverancier maakt op het gas wel vastgelegd, dus de leverancier kan de hoogte van de gasprijs niet beinvloeden.

Het gaat er nu juist om dat leveranciers met lage variabele tarieven adverteren en vervolgens hogere tarieven in rekening brengen. In de constructie die de vastelastenbond heeft is dit dus niet mogelijk.

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 14 dec 2007 14:42

@ Hvan Gennip
Voordat dit een VLB prijzen verhaal gaat worden. Zie mijn reactie op:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=55265

Dat is nml een reactie vervolg op bovenstaand schrijven van u. Misschien dat u daar een antwoord op kunt geven? :-)

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 18 dec 2007 01:15

NMa/DTe heeft inmiddels forse richtlijnen uitgevaardigd voor duidelijke informatieverplichting van leveranciers (helaas staat hier nog niet "idem voor netbeheerders" bij netbeheerdersmodel van facturatie) aan de consument.

Is zeer uitgebreid. Bestudeer die richtlijnen goed en doe er uw voordeel mee als uw leverancier er een zooitje van maakt!

Link naar DTe site met sublink naar het "besluit"

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 18 dec 2007 09:58

T.a.v het leveringsgedeelte van de kosten is het duidelijk. Echter,......er wordt nu ook gesproken over de presentatie van het netbeheerders gedeelte en daarbij behorende kosten. Dit onderdeel is mij een volkomen raadsel. Althans verre van duidelijk geformuleerd. (over begrijpenlijke taal gesproken!)
Van de ene kant wil de DTE dat deze kosten exact worden weergegeven, van de andere een weergave uitgaande van een gemiddeld verbruik. (3500 KwH)
Ik acht dit deel bijzonder verwarrrend en onduidelijk in dit stuk.
Hoe moeten deze kosten nou gepresenteerd worden en gebasseerd waarop? Volgens mij gaat hier de nodige onduidelijkheid ontstaan naar de doorsnee gebruiker zoals ik.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 18 dec 2007 11:25

@Shine

Het zijn dan ook voornamelijk juristen daar, en die hebben zo hun eigen "taalgebruik".

Ze vinden zichzelf hele pieten, en denken dat als je maar genoeg van dat soort taal gebruikt, en het helemaal uitspelt, af en toe gelardeerd met dure en onbegrijpelijke termen, dat het "probleem" zich dan vanzelf oplost...

Waarom denk je dat het nog steeds een zooitje is?

Omdat de partijen waar wij de godganse tijd mee in de clinch liggen exact hetzelfde gaan doen. Die huren peperdure juristen in om "tegenspel" te bieden en om de aandacht af te (laten) leiden om waar het werkelijk om gaat (het op steeds slinksere wijze uitkleden van die arme consument).

Het gevolg: juristenoorlog, sjieke (en reteslim in elkaar gestoken) documenten over en weer, nationale rampen als, bijvoorbeeld, het door de NMa met terugwerkende kracht moeten vernietigen (!!!!) van een door de DTe in het leven geroepen RUN regeling (er wordt niets meer uitgekeerd aan decentrale opwekkers van [duurzame] elektriciteit voor de door hen vermeden netverliezen "omdat daar geen wettelijke basis voor zou bestaan..."), en nog meer van dat soort ongein.

Deze ranzige bende speelt zich ver van de publieke ruimte af op die vele dure kantoren bomvol bureaucraten die Nederland "rijk" is. Journalisten begrijpen totaal niets van wat zich daar allemaal afspeelt, dus daar lees je nooit wat over, hetgeen al te schandalig voor woorden is.

En het schiet dus allemaal nix op. De consument, per definitie "aan het eind van de [energie]pijplijn" gezeten, is voortdurend en met absolute zekerheid, elke keer de pineut...

Die moet maar zien hoe hij/zij zijn/haar "recht" haalt. Consumentenbond snapt ook helemaal nix van die juridische ongein, en is in deze afgrijselijk ingewikkelde materie een uitermate zwakke partij gebleken, op een paar minuscule oprispingkjes na...

Ga d'r maar aan staan. Revolutie? Wie is standvastig genoeg voor jarenlange bureaucratische barricadenstrijd? Moet toch wel iemand zijn met een roestvrij stalen ruggengraat, draculabloed, het uithoudingsvermogen van een olifant, en een enorme betonplaat voor de harsens, anders red hij/zij het beslist niet.

Gesloten