LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 17 jan 2008 13:52

Zaterdag 12 januari is de krukas van mijn KIA Picanto gebroken, net 3 jaar oud, 45.000 km, altijd keurig dealeronderhouden.

Schade: 2.300 euri. KIA wil niet meer dan een deel van de onderdelen vergoeden. Zou voor mij een kleine 2.000 euro resteren.

Ik zag ik op deze RADAR- site dat de heer Leo van der Kaaij een week eerder hetzelfde is gebeurd.
Ook bij hem is, uiteindelijk dus eveneens zonder goed resultaat, na ca. een jaar een modificatie op de krukas uitgevoerd, evneens zonder resultaat.
Hij nomineerde KIA voor de koude douche.

Dit lijkt me een duidelijk geval van consumentenbescherming, conformiteitsbeginsel: redelijkerwijze te stellen eisen bij normaal gebruik aan een duurzaam gebruiksartikel (art. 7.21 BW), dat ondeugdelijk blijkt, maar KIA vindt tot op heden blijkbaar van niet.

Bij enig googelen (""KIA krukas"" of ""Picanto krukas"")
is me gebleken dat dit probleem eigenlijk bij alle KIA modellen speelt, alleen heb ik de pech dat dit net na de garantieperiode gebeurt.
Zie hieronder wat ik al snel aantrof...

http://www.zakenauto.nl/autovergelijk/p ... canto.html
(Picanto, een week eerder dan ik; dhr L. van der Kaaij, geen vergoeding
"niet dealeronderhouden", ook wel modificatie krukasbout; heeft KIA bij
TROS/RADAR ook genomineerd voor de koude douche)

http://autonieuws.autotrader.nl/myrevie ... p?id=12337 (Picanto)

http://www.autozine.nl/text/comment_too ... 0&mok=1109 (Picanto: Ik heb een picanto LXE 1.1 en heb na 20.000
km een gebroken krukas gehad. Door Kian prima behandeld en een nieuwe motor gehad. Hoor graag van andere mensen of zij dit zelfde probleem hebben gehad. mijn email [email protected])

http://autonieuws.autotrader.nl/myrevie ... p?id=16360 (KIA Ceed)

http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=683 (3x bij Sorento)

http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=11795 (Cerato)

http://www.autoweek.nl/weblog.php?id=636&cache=no (Cerato)

Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld.
Gelukkig kan ik beschikken over een auto van familie, zodat ik vol vertrouwen en geduld kan afwachten wanneer KIA eens zo verstandig wordt om zijn verplichtingen na te komen, zijn blazoen zuivert en ons kosteloos herstel aanbiedt.

Mochten er meer mensen zijn met problemen met de krukas van hun KIA, stem mee, en meld je!

http://www.trosradar.nl/index.php?id=do ... no_cache=1

Bij voorbaat dank!
Laatst gewijzigd door daab op 11 mar 2008 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 21 jan 2008 16:03

Ik ben blij, voor zover je dat kunt zijn tenminste met een auto van net 3 jaar met een gebroken krukas, nu een lotgenoot gevonden te hebben in de heer van er Kaaij, bij wiens KIA Picanto de krukas het een week voor de mijne,reeds na 30.000 km begaf.

Ook hem laat KIA in de kou staan.

zie:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=57481

Vind u ook dat KIA daarvoor een koude douche verdient? Ga naar:

http://www.trosradar.nl/index.php?id=do ... no_cache=1

We zullen samen ons recht gaan halen bij KIA.

Misschien wordt het onderhand tijd dat RADAR hier een item van maakt?

Zijn er meer KIA klanten met krukasproblemen? :twisted:

Morning
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2008 19:02

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door Morning » 21 jan 2008 19:09

Ook ik (denk) hetzelfde probleem te hebben met mijn Kia Picanto 1.1ex automaat.
Nu staat er 26.000km op de teller.

"Gelukkig" is het defect bij mij ontstaan nét voor het aflopen van de garantie periode.

De symptomen zijn o.a. dat de auto bij warme motor begint te stotteren.
De dealer heeft al de nokkenas- of krukas sensor vervangen, bobine blok en bougie kabels.
De storingen die de computer van Kia aangaf waren diverse "misfires" en een defecte sensor.

Op http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=97127 heb ik een topic geopend betreffende mijn Picanto.

Is dit krukas probleem alleen van toepassing op de 1.1 picanto`s?

Vriendelijke groet

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 21 jan 2008 19:33

Hebben de 1.1liter Picanto's ook al krukasproblemen?
Mijn Picantootje en die van de heer van der Kaaij ( zie zijn nominatie van KIA voor de koude douche op deze site) zijn 1 liter Picantootjes.

Ook andere KIA modellen hebben overigens krukasproblemen:

Googelt u maar eens op
"KIA krukas"!

Ik zou zeggen: een reden te meer voor een koude douche en extra aandacht van TROS/RADAR voor dit probleem.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 22 jan 2008 11:35

In Duitsland is men ook niet onbekend met gebroken krukassen bij KIA Picanto's:

http://www.kia-board.de/forum/thread.php?threadid=9226

Eigenlijk niet verwonderlijk. Het begint erop te lijken dat er een serie KIA Picanto's is geweest met ondeugdelijke krukassen, en het is dan niet vreemd dat die niet alleen in ons kikkerlandje verkocht zijn.

Het lijkt erop dat de krukasmodificatie van eind 2005, waarbij de te korte krukaspoeliebouten vervangen zijn voor een langere, onvoldoende effectief geweest is.
Grote kans dat er meer stuk gaan.

Tijd voor een 2e KIA Picanto terugroepaktie/modificatie aan de krukas?

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 22 jan 2008 13:46

Ziehier hoe men in autoland denkt over de KIA aftersales van de Picanto's met gebroken krukassen:

http://www.garageblog.nl/default.asp?ac ... =1&tn=2007

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 24 jan 2008 13:00

Ondanks alles zou ik dit nog even niet met mijn KIA Picantos doen.....
http://www.liveleak.com/view?i=795_1200801155

Volgens mij verdient-ie meer dan de magere 3 sterretjes die de Picanto bij de NCAP Crashtest kreeg....

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 24 jan 2008 14:43

Ook de krukas van mijn KIA Picanto is, ondanks een modificatie aan de krukas, begin januari 2008 gebroken.
Hierbij alineagewijs wat ik in een weekje zoal bij elkaar sprokkelde op internet over krukassen van KIA Picanto's.

1. Het KIA Picanto krukasprobleem blijkt structureel en treedt ook in Duitsland veel op
Niet alleen in Nederland breken krukassen van KIA Picanto's.
Eigenlijk niet verwonderlijk: het lijkt een hele serie Picanto's te betreffen, waarvan er natuurlijk ook over de grens verkocht zijn.
Op de duitse KIA site staat een topic over problemen met krukassen van KIA Picanto's. Het is maar liefst 10 pagina's lang.
Er is blijkbaar een serie krukassen geweest die niet goed was. Er is een modificatie uitgevoerd bij een aantal, waarbij een te korte krukasbout vervangen is door een langere, helaas vaak niet met het gewenste resultaat.
De modificatie zelf staat uitgebreid beschreven op de duitse KIA site, zelfs met fotos erbij:

2. Foto's van de te korte KIA Picanto krukasbout en de modificatie: vervanging door een langere krukasbout

Op de Duitse Picanto Kurbelwelle ("krukas") -pagina staat de modificatie van de te korte krukasbout beschreven (blader naar de tweede pagina):

http://www.kia-board.de/forum/thread.ph ... post129288

Dit is de begeleidende tekst:

Hallo,
nochmal zur Kurbelwellensache.

@ orangePic wegen angeblich falscher Fg-Nr der betroffenen Picantos.
Ich habe meine Info aus dem KTI 30/2005 vom 26.09.05 rev 05.10.05 dort ist genau der von mir genannte Fg-Nr Bereich angegeben.
Solltest Du andere Info haben dann bitte her damit.

Zur Sache

Die ursprünglich von KIA verbaute Schraube ist ca 4,5 mm zu kurz.
Das heisst bei einer Steigung von 1,25 mm im Gewinde fehlen ca 3 Gewindegänge. Wenn die zu kurze Schraube mit dem vorgeschriebenen Drehmoment von 108 NM angezogen wird kann dies zur Beschädigung des Gewindes in der Kurbelwelle sowie der Schaube kommen. Hierdurch lockert sich der Verbund zwischen den Riemenscheiben, es ensteht Spiel oder es kann zum Verlust der Riemenscheiben kommen. Infolge dessen kommt es auch zum verstellen der Steuerzeiten was wie wir alle wissen zum Motorschaden führt.
Ich habe gestern bei meinem Picanto die Schraube und zugehörige Scheibe bei meinem KIA-Händler tauschen lassen und dabei die beiden Bilder gemacht.

------- op de 2e pagina van: http://www.kia-board.de/forum/thread.ph ... post129288 kunt u deze foto's bekijken ----------

Die roten Pfeile zeigen auf den kritischen Bereich an den beiden Abflachungen der Kurbelwelle.
Bei meinem Picanto war noch kein Schaden erkennbar.
Ich habe diesen Tausch machen lassen da die Zuverlässigkeit meines Picantos einen sehr hohen Stellenwert hat. Brauche das Auto jeden Tag und es wäre sehr dumm irgendwo stehenzubleiben. Sobald ich von einer möglichen Schwachstelle erfahre (oder sie selber entdecke siehe Blech im Motorraum) bin ich bestebt diesen Fehler so schnell als möglich abzustellen.
Das ist meine Meinung zu diesem Thema, es wird niemand gezwungen etwas zu unternehmen nur weil hier im Forum ein Problem auftaucht.
Gruß WernerK.

3. Schade door rijden met een te korte krukasbout
Rijden met een te korte krukasbout blijkt schade te geven aan de krukas. Ikzelf heb een jaar met een te korte krukasbout rondgereden.
Hieronder een "verse" case bij wie geen modificatie is uitgevoerd:

Zie: http://www.kia-board.de/forum/thread.ph ... post129288 (op de 10e pagina) :

E-Mail an Farmah senden Homepage von Farmah Beiträge von Farmah suchen Nehmen Sie Farmah in Ihre Freundesliste auf Farmah eine private Nachricht senden Fügen Sie Farmah in Ihre Kontaktliste ein
Keltin Keltin ist weiblich
Mitglied


Dabei seit: 18.01.2008
Beiträge: 2
Vorname: Andrea
Wohnort: Bielefeld
Auto: Picanto EX

hallo,
habe mich gerade hier angemeldet, nachdem ich fleißig gelesen habe und jetzt schlauer bin als vorher.

mein picanto hat auch das kurbelwellenproblem/ motorschaden.
leider ist im october die garantie abgelaufen. das heißt ich muss alles selbst zahlen.
das auto kam aus frankreich und ist deshalb nicht gelistet hier im händlercomputer. mit meiner fahrgestell-nr. falle ich zwar unter die autos, die von dem problem mit der berühmten schraube betroffen sind. aber es gibt da noch eine zusatz-nr unter der man (händler) nachschauen muss. meine ist 0031 oder so.
und da steht nix im PC...

ich soll jetzt den reparaturauftrag erteilen und zahlen. danach kann ich bei kia einen kulanzantrag stellen, ob sie mir was dazubezahlen.
der händler hat schon bei kia deutschland angerufen, aber mehr kam nicht dabei rum. gestern habe ich ihn mit den infos die ich hier aus dem forum habe konfrontiert.
man hätte doch schon bei der 15000er inspection zumindest darauf hinweisen können, dass es ein allgemeines problem mit der schraube gibt. auch wenn mein französischer pic hier nicht gelistet ist.

der typ hat große augen gemacht und gefragt woher ich dieses oder jenes weiß. hab ihm einen din a 4 zettel unter die nase gehalten mit auszügen aus dem forum. er will jetzt am montag nochmal bei kia anrufen und sagen, dass ich mich als kundin schlaugemacht hätte und nicht einsehe, dass die kosten an mir hängenbleiben. schließlich ist es ein witz, dass ein auto von october 2004 schon schrott ist...

hat noch jemand eine idee, wie ich vorgehen kann? anwalt ist keine lösung denke ich.

danke schon mal für antworten
19.01.2008 11:24 Keltin ist offline

Bovenstaande is dus te vinden op de 10e! pagina van: http://www.kia-board.de/forum/thread.ph ... post129288

4. Wat nu?
(Mede?) doordat er dus blijkbaar schade optreedt als je een tijd gereden hebt met een te korte krukasbout (zie Andre Keltin uit Bielefeld hierboven) breken krukassen ook nadat een modificatie (langere krukasbout) is uitgevoerd. Ikzelf heb 1 jaar met een te korte krukasbout gereden.
Het is ook nog mogelijk dat de krukassen zelf gewoon van onvoldoende kwaliteit zijn. Ook bij andere KIA modellen blijken krukassen overigens te breken.
Googel maar eens op "KIA krukas"! De eerste hits op de gevonden pagina's zijn inmiddels mede resultaat van mijn activiteiten: op de verdere pagina's treft u eerdere KIA slachtoffers aan. Gezegd moet worden dat KIA netjes repareert als de breuk binnen de garantietermijn optreedt.
Ik hoop dat die reparatie afdoende is. De eerdere krukasboutmodificaties waren dat in elk geval helaas niet.

Bij mij en een aantal anderen is de krukas gebroken na zo'n modificatie van de krukasbout, net na 3 jaar, net na het verstrijken van de garantietermijn.
Kosten: 2.300 euro, zo goed als geheel zelf te betalen.
Als ik zie hoeveel assen er momenteel in korte tijd gesneuveld zijn (er zijn er mij nu al 4 in 1 week bekend!), zullen er ongetwijfeld nog vele volgen. Leuke omzet voor KIA!
KIA pretendeert een kwaliteitsmerk te zijn en zou dan ook een terugroepaktie moeten doen op haar serie Picanto's met foutieve krukassen, maar denkt zich er makkelijk vanaf te kunnen maken door haar kop in het zand te steken en probeert het probleem weg te moffelen.
KIA denkt iedere klant individueel af te kunnen serveren door te ontkennen dat er een krukasprobleem is, erop gokkend dat men er teveel tegenop ziet om zijn recht te halen. Mijn dealer zei:"Ik ken geen Picanto's met krukasproblemen", terwijl hij nota bene zelf de modificatie heeft uitgevoerd.

5. Hoe zit het juridisch: Burgerlijk Wetboek artikel 7.21: we hebben recht op kosteloos herstel van een ondeugdelijk gebleken product
Ik heb zelf inmiddels een advocaat in de arm genomen. Hij heeft eerder succesvol in dit soort zaken tegen KIA opgetreden.
KIA heeft zich te houden aan de Nederlandse wetgeving. Artikel 7.21 (Consumentenbescherming, "conformiteitsbeginsel") van het Burgerlijk Wetboek is hierover duidelijk genoeg: een product dient te voldoen aan redelijkerwijze te stellen eisen bij normaal gebruik.
Omdat de levensduur van de auto door reparatie van de krukas niet verlengd wordt ( en de marktwaarde er door dit alles hoogstwaarschijnlijk ook niet op vooruit zal gaan!), heb je daar als consument geen voordeel van ( alleen maar een hoop ellende: je zit ook nog eens gauw een week zonder auto) en dient KIA het herstel van zijn ondeugdelijke krukassen kosteloos te doen, en zou KIA ook alle vervolgschade, en in elk geval de kosten van een vervangende auto dienen te vergoeden.

6. Ondersteunde publiciteit: Hoe dwingen we KIA tot de noodzakelijke terugroepaktie van haar ondeugdelijke serie krukassen?
Daarom: zit je ook met een KIA Picanto met een gebroken krukas: Pik het niet. Je staat in je recht. Meld je op de KASSA site en/of op het TROS/RADAR forum ("Vervoer, Nieuwe auto of Merk"), beschrijf je ervaringen, en geef KIA ook een koude douche, zodat we deze praktijken van KIA in een uitzending van TROS/RADAR of KASSA aan de kaak kunnen stellen. We kunnen we dit probleem dan ook makkelijker gezamenlijk juridisch aanpakken.

Zie: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=57481

KIA laat ons nu nog in de kou staan, maar zal daar niet mee wegkomen.
In de VS zou dit tot een "Class action" leiden, en hebben ze sites waarop ontevreden klanten hun ervaringen kunnen delen:
http://www.ripoffreport.com/searchresul ... rch=Search
Misschien moeten we iemand Spong of Anker ook nog maar eens bellen...Die is misschien wel ge-interesseerd in een "class action"zaak met veel publiciteit.

Dit vindt men er overigens in de autobranche zelf van:
http://www.garageblog.nl/default.asp?ac ... =1&tn=2007

In Nederland hebben we TROS/RADAR en KASSA. De BOVAG ziet hier helaas geen taak voor zichzelf weggelegd.

Op het forum van Autoweek is een discussie geweest over de gebroken krukassen bij Picanto's die helaas afgebroken! is: het staat eenieder vrij zijn ervaringen met zijn Picanto hier te melden: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?3 ... sg-3342078
Registreren op het Autoweekforum is simpel en gratis. Start een topic op Autoforum.nl over KIA en meld je ervaringen. DOEN!

Zie voor een eerder RADAR Picanto-item over het hogere dan beloofde benzineverbruik:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... temUid=676

Dit zijn voorbeelden van de ondersteunende publiciteit die we kunnen realiseren bij bijvoorbeeld TROS/RADAR.

7. Wat kun je zelf doen als de krukas van je Picanto gebroken is en KIA je in de kou laat staan?
Pik het niet. Je staat in je recht. Geef ruchtbaarheid aan hoe je door KIA behandeld wordt.
Daarom: zit je ook met een KIA Picanto met een gebroken krukas: meld je op de KASSA site en/of op het TROS/RADAR forum en geef KIA ook een koude douche, zodat we deze praktijken van KIA in een uitzending van TROS/RADAR of KASSA aan de kaak kunnen stellen.
Laat ook anderen meestemmen om KIA voor de koude douche te nomineren. En geef je mening op het forum van Autoweek.nl.

Zie ook: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=57481
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=forum_ ... frm=349833
en beschrijf je ervaringen!


8. Tot slot
Na al deze ellende nog een "komische" noot, en een positief bericht over de Picanto: is eigenlijk - als ie het nog doet - best wel een lekker karretje, haalt misschien niet helemaal de beloofde 1 op 20, maar a la!

Ik heb namelijk toch mijn twijfels aan het resultaat van de KIA Picanto in de NCAP Crashtest (slechts net aan 3 sterren).
Als je het helemaal niet meer ziet zitten met je Picanto ( en zover ben ik nog lang niet):

http://www.liveleak.com/view?i=795_1200801155

Samen staan we extra sterk!

Ulbe
Berichten: 1410
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door Ulbe » 27 jan 2008 19:52

het is toch diep triest dat bij auto's in dit segment gebroken krukassen voorkomen!, :?

De relatief laagbelaste motoren zouden toch zonder problemen oud kunnen worden, wanneer deze motoren 150 pk of meer konden leveren zou ik er in kunnen komen dat er iets kan gebeuren wanneer er met de wagen hard gereden wordt of gebruikt wordt om zware aanhangwagens mee te slepen, :cry:

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 28 jan 2008 09:42

Er gloort hoop:

Op de engelse/VS KIA site staat een geval exact als het mijne: kort na 3 jaar, na 25.000 mijl, krukas gebroken

Na inschakelen van een advocaat heeft zij de schade aan haar krukas van haar KIA Picanto volledig vergoed heeft gekregen.
Goed nieuws voor alle KIA klanten met een gebroken krukas na het aflopen van de formele garantie!

Een duidelijk precedent, lijkt me.

http://www.kia-forums.com/kia-picanto-f ... miles.html

Waarom laat KIA Nederland het zover komen, waarom eerst al dit gedoe? KIA komt er toch niet onderuit.

Hoe lang moet het nog duren voor KIA haar blazoen zuivert en haar klanten de after sales geeft waar ze recht op hebben? :?:

leovdkaaij
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2008 15:58

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door leovdkaaij » 01 feb 2008 01:42

de motor van mijn picanto, gebroken krukas, half jaar over garantie termijn , staat al drie weken bij het revisie bedrijf.krukas en
lagerschalen zouden gemerkt zijn met kleuren. Ik kan geen kleur zien, de garage ,Braat in Sprang Capelle zou een gele veeg hebben gezien. en revisie bedrijf ziet duidelijk blauwe merktekens . Wat ik wil zeggen. is mijn auto wel te repareren,immers het gaat om 0,0001 mm.nauwkeurigheid. Ik begin te begrijpen waarom kia gewoon nieuwe motoren plaatsten in Kia Picato`s binnen de garantie tijd. Op de vraag aan importeur of er een schriftelijke garantie kan worden gegeven krukas / juiste lagerschalen. Tot op heden geen antwoord gehad. Hopelijk komt het goed?? Leo

Ulbe
Berichten: 1410
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door Ulbe » 06 feb 2008 19:29

Dat nauwkeurigheid geboden is bij het reviseren van een automotor staat buiten kijf!,

Echter een precisie van 0.0001 mm. is volgens mij ietsje overdreven,

Zover ik weet is 0.1 meer regel dan uitzondering, wanneer de motor warm wordt, zet het metaal uit, en zou een zeer hoge precisie problemen geven in de vorm van vastlopers e.d.,

De Picanto motoren zijn geen hoogstandjes van techniek, het zijn motoren die laag belast zijn en relatief goedkoop zijn,

Een hoogopgevoerde motor van bijv. supersport- en racewagens zijn geavanceerder ontworpen, dan wordt er ook een hogere ( lees duurdere ) standaard gehanteerd op afwerking,

Het is slecht werk dat de importeur zich een beetje van de domme houdt, want deze klachten zijn bij de importeur al lang en breed bekend, helaas komt dit meer voor in de autobranche,

Hopenlijk wordt dit probleem snel verholpen, want een gebroken krukas is toch iets dat je anno 2007 niet meer verwacht, en zeker niet bij motoren van zo'n lichte klasse, slecht werk!,

Hopende op een snelle reparatie van deze wagens,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

leovdkaaij
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2008 15:58

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door leovdkaaij » 14 feb 2008 21:29

Vandaag bereikte mij het bericht, dat ondanks ik geen onderhoudsbeurten heb laten verrichten bij een KIA dealer ik toch in aanmerking kom voor coulance. mijn kia was 3.5 jar oud en had 30.000 km gelopen gebroken krukas . Na drie weigeringen van Kia importeur voor een tegemoetkoming. Heeft de heer D van kia besloten mij een vergoeding te geven van bijna 800 euro. KIA BEDANKT Leo van der Kaaij.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 15 feb 2008 19:41

Je hebt je toch niet laten inpakken. Hoeveel heb je nog zelf betaald, Leo.
Ik heb ook van consuwijzer.nl begrepen dat we recht hebben op kosteloze reparatie. Met minder neem ik geen genoegen.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 07 mar 2008 02:23

Onlangs bericht gehad van KIA Nederland: Ik zou nog "slechts" 965 euro zelf moeten betalen voor de reparatie aan de krukas van mijn KIA Picanto, die na net 3 jaar en nog geen 45.000 km gebroken is.
Ik heb recht op kosteloos herstel van dit ondeugdelijke produkt en ga naar de geschillencommissie. :evil:

jeroentje271
Berichten: 586
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door jeroentje271 » 07 mar 2008 21:41

Dat heet bij Kia een krakas.

troubleshooter
Berichten: 472
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door troubleshooter » 08 mar 2008 07:56

De gebroken krukas komt vaker voor bij KIA en wel bij picanto. Inmiddels heeft KIA vele claims liggen. De gehele serie zou eigenlijk terug gehaald moeten worden maar dat is ondoenlijk. Een krukas van dergelijke auto's mag niet breken. Waar u wellicht mee blijft zitten zijn de reparatiekosten.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 10 mar 2008 15:09

Beste troubleshooter,

Gelukkig ben ik niet de enige die bespeurd had dat KIA een groot probleem heeft met de kwaliteit van de krukassen van haar Picanto's.

KIA probeert nu onder een 2e!! terugroepaktie voor de duidelijk ondeugdelijke krukassen uit te komen.
KIA blijft beweren dat het geen structureel probleem zou zijn, en probeert de klanten met gebroken krukassen individueel af te serveren met een "coulance", in de hoop dat men het slikt zelf - ten onrechte - voor zo'n 1.000 euro het schip in te gaan.

In het Burgelijk Wetboek staat evenwel duidelijk omschreven wat onze rechten in dit geval zijn:
1. Een krukas hoort niet te breken, zeker niet na 3 jaar normaal gebruik. Is dus een ondeugdelijk "non-conform" product.
2. De waarde van onze Picantootjes neemt niet toe na reparatie van de gebroken krukassen. Ik denk eerder dat potentiele kopers terugschrikken als ze horen dat er een dergelijk ingrijpende reparatie is geweest.

Om deze twee redenen hebben KIAkrukas "slachtoffers" recht op kosteloos herstel.
Er is overigens voldoende jurisprudentie betreffende vergelijkbare gevallen, waarin de Geschillencommissie kosteloos herstel bepaalde.

Ik vind het onbegrijpelijk, zeker met de introduktie van het nieuwe Picanto-model, dat KIA niet slimmer is en zich gewoon aan haar verplichtingen houdt.
Wie koopt er nu een auto van een leverancier die ondeugdelijke producten verkoopt en haar klanten na 3 jaar in de kou laat staan?


We gaan deze week naar de Geschillencommissie. Zo snel een expert de schade heeft vastgesteld zullen we de Picanto zonodig elders op kosten van KIA laten herstellen.

We houden u op de hoogte.

everywhere
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:47

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door everywhere » 10 mar 2008 17:03

In 2005 zijn onze drie Picanto's terug geroepen door Kia Nederland en uiteraard alle Picanto's in heel Nederland voor een krukasspoeloliebout te vervangen die te kort zou zijn en werd vervangen door een langere, gezien de diversen breuken die ontstaan zijn heeft dit niet erg geholpen.
Mijn oudste dochter had een gebroken krukas in de garantie termijn evenals haar vriendin, dit zijn er dus twee waarvan we het weten.
Mijn vrouw heeft er nu 25000 km mee gereden en we vrezen hiervoor dat dit ook gebeurd.
Mijn jongste dochter had meer pech, op 13 februari brak de krukas van haar picanto met 42697 km op de teller en net buiten de garantie, een kleine drie maanden zeg maar.
Gerepareerd en met coulance toch 1000 euro moeten betalen, we schrijven Kia Nederland hierover toch aan en stellen hun aansprakelijk voor de geleden financieële schade.
Aan Tros-Radar nu de eer om hier toch een serieuze zaak van te maken en de gedupeerden te helpen om dit op te lossen.
M.v,gr, Piet

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab » 10 mar 2008 19:30

Dat zijn dus WEER maar liefst 3 gebroken krukassen tegelijk!
Als je laat repareren voordat er een expert van de Geschillencommissie bij is geweest sta je zwakker omdat je zelf de schade, "nonconformiteit" oftewel ondeugdelijkheid, moet aantonen.
Toch zou ik als ik u was, nog naar de Geschillencommissie gaan. Misschien kunnen we samen gaan! Die van mij is ook net 3 maanden na de garantieperiode gesneuveld.
Wat een boeven zijn dat toch bij KIA om iedereen individueel met wat KIA dan "coulance" noemt af te schepen, en je met een strop van 1.000 euro te laten zitten bij een auto van net 3 jaar, terwijl je gewoon recht hebt op kosteloos herstel!
Kijkt u ook eens op het forum van Autoweek.nl.
U kunt zich daar gratis registreren en uw ervaringen met deze toch wel schandalige praktijken van KIA melden. Misschien dat dat helpt. Kunnen mensen die erover denken een Picantootje te kopen misschien wat van leren. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht!

Misschien dat TROS/RADAR zich hier nu eindelijk ook eens een keer tegenaan kan gaan bemoeien. Het wordt onderhand toch echt te gek!!
Ik wordt er steeds kwader van! :twisted:

Gesloten