LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen met Ikea keuken ?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
siemens
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:33

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door siemens »

de apparatuur vind je nergens goedkoper , het zijn geen toppers maar je kunt het best kopen hoe vaak gebruik je een oven.., de vaatwasser wel van een siemens/bosch nemen deze zijn wat bedrijfs zekerder .

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door 16again »

heb trouwens een paar handleidingen door gespit omdat een klant hier op reclameerde. Er staat nergens in dat je je vaatwasser deur op een kiertje moet zetten als 'ie klaar is
Ik denk dat de klant ook een punt heeft als ie op zijn beurt de handleidingen doorspit, en geen waarschuwing tegenkomt om de deur juist niet op een kier te zetten.

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door zwartje »

Ik heb sinds 2002 een ikea keuken, dit had puur te maken met mijn budget. Ik moet heel eerlijk zijn hij bevalt me uitstekend.
Alleen heb ik het aanrechtblad gewoon bij een bouwmarkt gekocht, en de inbouwapparatuur bij een speciale handelaar die doet in apparatuur met een krasje (scheelt je een hoop geld) Omdat alles toch zit ingebouwd ziet niemand het.
Alle inbouw apparatuur past gewoon in Ikea kasten.
De hele keuken (inclusief tegelen en omleggen van electra) duurde bij mij nog geen week en dat voor de kosten (inclusief apparatuur, tegels etc.) voor nog geen 2500,-- euro.
Zelfs na 6 jaar staat hij er nog alsof hij gisteren geplaatst is. Het enige waar best wel veel tijd in is gaan zitten wat het recht stellen van de kastjes.

Jeroen21
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2008 22:08

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Jeroen21 »

Hallo,

Ik heb sinds augustus een Ikea keuken. Vooraf kon ik niet zoveel gebruikerservaringen vinden over het plaatsen van een keuken en de voorbereiding. Ik had zelf namelijk nog nooit echt geklust en vroeg me dus af hoe moeilijk het was. Ik ben nu bezig met mijn ervaringen op een website te zetten, voor mezelf maar ook voor anderen.
http://www.mijnkluskeuken.nl
De site is nog in ontwikkeling, maar er staat al wel het een en ander op. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Feedback is altijd welkom.

Groeten,
Jeroen

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Hoi Jeroen21 een paar "kleine" tips:

* Leidingwerk over de vloer of infresen, een IKEA keuke staat tot tegen de muur en een goede voorbereiding scheelt je veel werk.
* Als de kookplaat boven de oven komt maak dan gebruik van een vaste aansluiting of een rvs gasslang.
* Baumatic heeft. bij wasemkappen, voor de gewoonte een "piepschuim" blok achter de motor te drukken, voor gebruik weghalen!
* Neem de tijd! Nu goed stellen betekend straks langer plezier!
* Zet de oven "met de hand" vast, met een schroefmachine springt, voor je het weet, de emaille je om de oren.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door legoleek »

Hoi Jeroen,
Goed initiatief en erg overzichtelijke site (wellicht iets groter lettertype, maar kan ook aan mijn mac liggen)
Als iedereen hier op het forum z'n steentje bijdraagt krijg je echt een top site.
* zorg voor voldoende lijmklemmen
* waterpassen van diverse lengtes
* monteer kasten zonder fronten en lade's (dus leeg)
* achter en onder een vaatwasser heb je geen ruimte voor leidingen
(achter-onder wel wat, maar daar zitten de leidingen van de vw zelf
* veel,goedkopere apparatuur (atag incl) wordt zonder aansluitstekker geleverd, zorg voor voldoende stekkers.
* rvs apparatuur heeft altijd een folie, schrik dus niet als je afzuigkap blauw is. (lach maar, maar in mijn dhz tijd heb ik heel veel scheldende mensen aan de lijn gehad die werkelijk dachten een blauwe afzuigkap of keuken hadden gekregen. :lol:

Jeroen21
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2008 22:08

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Jeroen21 »

Hallo zelfstandigste en legoleek,

Bedankt voor de tips! Erg nuttig. Ik ga ze verwerken op mijn site.

Dat piepschuim in de afzuigkap ontdekten we idd net op tijd, dat verwacht je niet dat dat daar zit.

Ook grappig van dat folie, erg herkenbaar. Mensen die langs kwamen dachten dat we een blauwe keuken kregen toen we bezig waren. Hun reactie was niet heel enthousiast.

Nogmaals dank en ik laat het weten als ik het verwerkt heb.

tb
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 dec 2005 17:58

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door tb »

Leuk initiatief! Volgens mij is zo iets echt een uitkomst voor mensen die ook zelf zo'n keuken (willen) opbouwen.:D

huisvrouwke
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2008 16:32

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door huisvrouwke »

Toen ik mijn huidige woning kocht zat er een nieuwe geplaatste keuken van Ikea in.
Nog nooit gebruikt.
Mijn hemel, wat een ellende is dit zeg.
Het gasfornuis is een DRAMA.
Van de 4 knoppen werkt er nog maar 1 van.
Van de andere 3 is het ijzer pinnetje aan de binnenkant eruit gevallen tijdens het schoonmaken.
1 gaspit werkt helemaal niet en de andere duurt een tijd eer het gas brand.
Steeds weer de knop open en dicht draaien, en na een tijd brandt het eindelijk.
Het is een Whirlpool voor Ikea.

Ik ben met de 3 kapotte knoppen naar de Ikea ( Groningen) geweest, maar zij willen me niet helpen.
Ze gaven mij een ( verkeerd) nummer van Whirlpool.
Toen ik Whirlpool eindelijk aan de telefoon had zeiden zij me dat ik naar een onderdelenwinkel moest gaan.
Zitten overal zeiden ze me.
Nou, ik er één bellen ( 20 km verderop), die moest het type weten van het fornuis. Kon ik niet geven. Staat schijnbaar onderop het fornuis, maar de mijne is ingebouwd.
Kortom, zit nu al tijden met een waardeloos gasfornuis.

Wat betreft de diepvries ( 3 laden) die onder de koelkast zit, is ook al een DRAMA.
Hoe goed de deur ook dicht zit, het vormt gigantisch veel ijs.
Ik heb zelfs al de bovenste lade moeten verwijderen.
Diepvries ijsvrij maken, moet elke paar weken.
En dan praat ik over ontzettend veel ijs, en niet een beetje.

Als het aan mij ligt, gaat die keuken er vandaag nog uit, maar weet nog niet wat ik wil in de plaats.

lang verhaal, maar voor mij geen Ikea ! Bah...

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door legoleek »

codering van 99 % van de fornuizen staat aan de binnenkant van de deur, ik dacht bij Whirpool aan de onder aan de voorkant van de ovenkuip tussen deur en kuip, (dat zullen ze wel bedoen bij "onder de oven")

Als je vriezer dicht vriest. betekend dat hij niet goed sluit, (warme vochtige lucht komt naar binnen en...bevriest)
koelkast losmaken van omkasting en iets naar voren zetten en weer opnieuw vastmaken.

of ga naar een lokale zelfstandige keukenwinkel (geen keten want die willen jou niet) koop een simpele solo oven met simpele kookplaat, laat het hem installeren en vraag tevens of hij ff naar de koelkast wil kijen. heb je geen frustaties meer, en als het allemaal goed gaat heb je meteen een adres waar je voor een nieuwe keuken terecht kunt.

mijn idee over ikea keukens: ze zijn goed zolang het in de doos blijft of het moet worden geplaatst door een iemand die écht weet wat hij doet, anders is het gewoon weg gegooid geld.

Jeroen21
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2008 22:08

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Jeroen21 »

http://www.mijnkluskeuken.nl is weer wat verder gevorderd. Ik heb de meeste van jullie tips verwerkt. Nogmaals dank.

@huisvrouwke, dat probleem met de vrieskist hadden wij ook. Ik heb gebeld met Whirlpool en er kwam direct een monteur langs. Probleem was de rubberen afsluitstrip die was ingedeukt waardoor de deur niet goed afsloot. Schijnt vaak voor te komen bij deurtjes die aan de rechterkant opengaan. Hij loste het op door de strip met een (haar)fohn te verwarmen waardoor die uitzette en weer zijn oorspronkelijke vorm kreeg. Werkt nu weer uitstekend. Is makkelijk zelf te proberen, anders is het de moeite waard om de aankoopbon te achterhalen, er zit volgens mij twee jaar garantie op. Service was bij ons iig erg goed.

Wat betreft het gasfornuis kun je ook proberen via de garantie. Advies van Legoleek is ook een goede optie. Een nieuwe keuken klinkt mij wat rigoureus in de oren. Succes ermee iig

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Leuke site, geef een frisse kijk op hoe mensen zonder "keukenervaring" over het plaatsen van een keuken denken.
blijf het volgen :wink:

@ legoleek, ik heb het vermoeden dat huisvrouwke met "gasfornuis" de gaskookplaat bedoeld; ik maak dit vaker mee (ben van oorsprong geen brabander, dat geeft wel eens wat spraakverwarringen)

@ huisvrouwke, in principe hebben alle kookplaten dezelfde "bevestiging" (cirkeltje met segment er af), als enkel de knoppen het probleem zijn en u hoeft niet per sé hetzelfde uiterlijk is het eenvoudig om gewoon knoppen voor een IKEA by whirlpool knoppenset te bestellen want ze passen toch wel!

En jeroen21 bedankt, ben weer wat wijzer wat service aan koelkasten betreft :wink:

huisvrouwke
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2008 16:32

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door huisvrouwke »

Ik bedoel inderdaad een gaskookplaat.

Het punht dat ik wil maken is dat Ikea niet behulpzaam is om mij te helpen om aan nieuwe knoppen te komen.
Het is daar gewoon een afschuifsysteem.

Ik heb geen aankoopbon.
Zoals ik al zei, ik heb het huis gekocht met de splinternieuwe keuken er al in.
En er was geen aankoopbon.

Ikea kan van mij de pot op. Ik wil er niets meer mee te maken hebben.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door een »

Ik bedoel inderdaad een gaskookplaat.

Het punht dat ik wil maken is dat Ikea niet behulpzaam is om mij te helpen om aan nieuwe knoppen te komen.
Het is daar gewoon een afschuifsysteem.

Ik heb geen aankoopbon.
Zoals ik al zei, ik heb het huis gekocht met de splinternieuwe keuken er al in.
En er was geen aankoopbon.

Ikea kan van mij de pot op. Ik wil er niets meer mee te maken hebben.

Wat een onzin! Als er 1 bedrijf is waar de service goed is dan is het IKEA. Ze zullen altijd aan de knoppen kunnen komen. Maar goed, met zoveel klanten zal er weleens een ontevreden klant tussen zitten en dat bent u nu toevallig. Ik weet zeker dat ze u helpen als u rustig uw probleem uitlegt

Ponyo
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2008 10:10

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Ponyo »

Ik heb sinds anderhalve week een keuken van IKEA en ik ben er dolblij mee! Nog mooier en beter dan ik had verwacht.
Het enige nadeel vind ik het hele regelwerk er omheen. Dit heeft me vijf jaar van mijn levensverwachting gekost.

Als eerste zijn we twee keer naar IKEA gegaan om de showroomkeukens te bekijken, kleuren uit te zoeken, handgrepen, apparatuur, en folders meegenomen.

We hebben de keuken vervolgens thuis ontworpen met de keukenplanner, ideaal, want dat doe je thuis op je gemak in een of twee weken, je slaapt er een nachtje over, kijkt in de keuken, uiteindelijk kwam ik na 6 pogingen op het definitieve ontwerp.

Uiteindelijk op een doordeweekse avond naar IKEA om het plan te doorlopen.

Op een vroege zaterdagmorgen naar IKEA om de keuken op te halen en af te geven bij de transportdienst. Omdat ik de keuken in Delft ging kopen, moest ik het wel zelf afhalen, bij andere vestigingen kan je de order doorgeven en dan wordt alles opgepikt en thuisbezorgd.
Echter alle productcodes waren net gewijzigd ivm de nieuwe catalogus etc. moest dus weer naar boven om alles te laten omlabelen.

Elke keer als ik weer in het magazijn ben van IKEA, moet ik weer denken aan die traumatische dag dat we met zijn tweeën een uur alles uit die schappen hebben lopen slepen en uiteindelijk vier karren naar de kassa hebben moet zeulen. :o

De keuken is bij mij door de MontageMan geplaatst, was 1 jongen die er 2 dagen mee bezig is geweest (van 07.00 tot 15.00 en van 07.00 tot 13.30) en alles is perfect gemonteerd en aangesloten.
Er waren geen problemen tijdens het plaatsen. Alles was ook compleet.

Ik ben heel tevreden over het resultaat. Ik heb trouwens wel Whirlpool inbouwapparatuur genomen (een vaatwasser, oven en gaskookplaat) omdat ik geen slechte ervaring heb met Whirlpool, en ik vond het te veel gedoe om mij te verdiepen in inbouwapparatuur van een andere leverancier. Bovendien zit er garantie op, en de vaatwasser en oven waren als best getest door de consumentenbond. Het is geen Siemens nee, met zelfsluitende lades en dempers.

Hier een foto van mijn keuken: http://xs.to/xs.php?h=xs232&d=08422&f=dsc00194631.jpg

Wat betreft de vaatwasser:
Koop gewoon de FIXA condensbescherming, heb je geen problemen met optrekkend vocht. Kost 5 euro en ligt in het magazijn.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door legoleek »

je link doet het niet goed ! ben wel benieuwd.

je condensbescheringding is overigens voor je werkblad, niet voor je deurtjes
Tip, als je vaatwasser klaar is zet hem NIET een klein stukje open (zoals iedereen wellicht mocht denken), laat de damp eventjes condenseren. Of zet de deur helemaal open ! (alleen niet struikelen over de deur) Dan gaat je keuken een ikealeven mee !

Ilseo
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:38

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Ilseo »

We hebben iest meer dan een jaar geleden een


LIDINGÖ keuken gekocht.
Het deurtje voor de vaatwasser gaat nu al kapot aan de bovenkant.
Het laat los.
Ikea weet dat de kwaliteit niet goed was, want ze hebben nu een nieuw en steviger deurtje gemaakt speciaal voor de vaatwasser.

Klacht ingedient en als antwoord gekregen: koop maar een nieuw deurtje.

Helaas 25 jaar garenatie op de keuken, maar niet op de fronten/deurtjes.

Ikea is gewoon een monopolist, heel strik qua garantie, maar ja andere keukenboeren zijn oplichters, dus veel keuze heb je niet.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door legoleek »

Het deurtje voor de vaatwasser gaat nu al kapot aan de bovenkant.
Het laat los.
zie aanwijzing hier recht boven ! (al koop je een bijv.bulthaub, siematic, leicht, eggersmann, ballerina of whatever) je vern#%%kt je front van je vaatwasser als dit doet! en ja het is ook bij hun geen garantie....officieel)
maar ja andere keukenboeren zijn oplichters, dus veel keuze heb je niet.
Da's wel erg kortzichtig is het niet ?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Klacht ingedient en als antwoord gekregen: koop maar een nieuw deurtje.

Helaas 25 jaar garenatie op de keuken, maar niet op de fronten/deurtjes.

Ikea is gewoon een monopolist, heel strik qua garantie, maar ja andere keukenboeren zijn oplichters, dus veel keuze heb je niet
Dubbeltje.....eerste rang
Waar naar z'n Geld
Zoals de waard is.........
Slakken.......zout

D'r kwamen aardig wat oud-hollandse spreuken voorbij bij het lezen van bovenstaand stukje.

Ponyo
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2008 10:10

Re: Ervaringen met Ikea keuken ?

Ongelezen bericht door Ponyo »


Geplaatst op 25 Okt 2008 21:46 door Ilseo

We hebben iest meer dan een jaar geleden een


LIDINGÖ keuken gekocht.
Het deurtje voor de vaatwasser gaat nu al kapot aan de bovenkant.
Het laat los.
Ikea weet dat de kwaliteit niet goed was, want ze hebben nu een nieuw en steviger deurtje gemaakt speciaal voor de vaatwasser.

Klacht ingedient en als antwoord gekregen: koop maar een nieuw deurtje.

Helaas 25 jaar garenatie op de keuken, maar niet op de fronten/deurtjes.

Ikea is gewoon een monopolist, heel strik qua garantie, maar ja andere keukenboeren zijn oplichters, dus veel keuze heb je niet.
Mijn god, het LIDINGÖ deurtje voor de vaatwasser kost zo'n 50 euro, waar je je al niet druk om kan maken!

En hoe bedoel je IKEA een monopolist... IKEA is gewoon enig in zijn concept, niet in zijn producten. Als je een echt kwalitatief hoogwaardige keuken wilt, moet je even doorsparen en niet jammeren om een deurtje van 50 euro.

Gesloten