LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door bot321 »

Hoef niet te dromen hoor heb er nml.al 20 jaar een
hangen op basis van hars.Alles is nog perfect in orde
Boiler 12 jaar oud nergens geen kalk aanslag op al
mijn appies geen kalk koffie smaakt prima ook geen
aangetaste leidingen kan nog wel
even doorgaan maar zal wel geen zin hebben je hebt nml
altijd mensen die het beter weten.Nogmaals wat U bedoelt
is demie water en daar heb je minsten 4 soorten ontharders
voor nodig met verschillende soorten hars.
Ben altijd bereid om te leren dus leg mij eens uit wat
een zoutbadontharder is heb er nml. nooit van gehoord.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door berna »

Vermoedelijk heb je de laatste weken niet aan de binnenkant van je leidingen gekeken?? De problemen die optreden zoals ik dat bedoel treden op wanneer de ontharder veel te veel onthard (zoals heel veel van die dingen doen) En ze allen echt niet alleen kalk uit het water, ze halen veel meer stoffen uit het water, dat wordt duidelijk door de leveranciers aangegeven in de beschrijving die bij die dingen is, dan mag jij wel blijven roepen dat het niet zo is, maar de fabrikanten WAARSCHUWEN er zelf voor. Ik heb in de dagen dat ik nog installateur was redelijk wat van die dingen moeten plaatsen, dus echt leek ben ik niet. Daarnaast VERBIEDEN bijna alle cv-ketel fabrikanten om de cv-installatie te vullen met onthard water, volgens mij zegt dat ook al meer dan genoeg.
Groeten Berna

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door bot321 »

Als instalateur zijnde moet je beter weten.
Als je weet dat die dingen niet goed zijn
waarom plaats je ze dan.Er wordt hier gesproken
over huis tuin en keuken ontharders en als je dan een
goede wilt hebben moet je er een nemen op hars basis.
Ook heb ik geen een vaatwasser zien wegrotten daar
zitten ze nml ook in.Zou me maar eens gaan verdiepen
in water-onthard water-gesterriliseerd water en demie water.
Weet nou nog steeds niet wat een zoutwaterbad ontharder
is waar je het over hebt.
Dus om op het onderwerp terug te komen pinkeltje 777
ontharders op hars basis zijn het beste.
Annimo in Amersfoort levert ze weet alleen niet of ze ook
aan particulieren leveren.Instalateurs van koffie automaten
hebben ze ook.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door berna »

Beste Bot, ga maar lekker verder, als je niet weet wat een "zoutbadontharder"is, weet je er blijkbaar niet heel veel van. Ik zeg dat het fout gaat wanneer men te ver onthard, en de meesten doen dat omdat ze niet goed afgesteld staan.
En wat is je reactie op hetgeen de cv-fabrikanten zeggen?? Daar hoor ik je niet over.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door bot321 »

Ik zeg toch ben altijd bereid om te leren maar
ik denk dat je het zelf niet weet wat een zoutwaterbad
ontharder is.En wat heb ik met een leverancier te maken
hoe vaak hebben die het niet mis omdat het niet in hun straatje
past.Maar goed jij je zin je hebt helemaal gelijk.
Weet er nml. de ballen niet van en l*l maar een eind
in de ruimte.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Omdat het weer helemaal de goeie kant op gaat maar even een linkje uit min of meer vertrouwde bron:

http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... rbesparing

en dan kijken bij waterhardheid.

Een zoutwaterbad ontharder heb ik ook nog nooit van gehoord maar mogelijk ben je in de war met het volgende systeem:
http://www.houseonline.be/nl/fabrikante ... A&numdeb=0&
waarbij een zoutbad als aanmaakvat voor de regeneratie vloeistof wordt gebruikt.
Ontharding kan met 1 wisselaar; voor demineralisatie - nodig voor steriel water voor gebruik in procesindustrie/ energieopwekking - heb je nog een 2e wisselaar nodig om silicaten en zuren om te zetten in zuiver water. Daarbij wordt dan ook vaak een CO2 uitdrijftoren gebruikt om koolzuur te verwijderen.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door berna »

Ali, je hebt helemaal gelijk, dat wordt in installatie-kringen ook wel een "zoutbad ontharder" genoemd.

En die andere Ali kan wel niets met de cv-toestellen te maken hebben, maar het staat duidelijk in de installatie-instructie, en wanneer je daar geen gehoor aan geeft vervalt de garantie als je wisselaar van de ketel lek raakt. De PH-waarde van het water gaat namelijk nog al drastisch omhoog wanneer je onthard water als cv-water gebruikt. Hierdoor kunnen warmtewisselaars van cv-toestellen lek raken.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ehm,
Volgens mij krijg je bij een ontharding wat zuur vorming die wordt versterkt doordat de pH met de stijging van de temperatuur sterk daalt. Bij demineralisatie worden deze zuren weer verwijderd (CO2 uitdrijftoren en anion wisselaar). In sommige systemen - die werken met onthard water - wordt daarom loog gedoseerd om de pH omhoog te krijgen. Een hoge pH is voor veel materialen geen probleem, een lage zuurgraad wel.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door bot321 »

Heb de link gelezen Ali en volgens mij beweer
ik toch hetzelfde als wat daar staat.
Alleen blijft Berna kijhard bij zijn zoutbadontharder.
Heb dat ook nooit gehoord in de instalatie.
Je hebt gewoon een tank met broxo zout en water
die door de verzadigde harskorrels spoelen heeft
dus niks met ontharden te maken.Ook heb ik het steeds
over huis tuin en keuken ontharders gehad en niet over
proffesionele onharders die inderdaad teveel mineralen
uit het water kan trekken maar Berna wil of kan
dat niet begrijpen en dan gaat hij maar hatelijk doen.
vr.gr.aan Ali en Berna.
einde discussie voor mij.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik gaat geen scheidsrechtertje lopen spelen tussen jullie beide; geef alleen met links uit betrouwbare bron aan wat de deskundigen ervan denken.
Overigens lees ik, als ik een willekeurige gebruikshandleiding van Nefit van het net pluk, niets over de waterkwaliteit die er door een ketel van hun heen mag gaan; lijkt me toch dat als onthard of demi water schadelijk zou zijn voor de ketel en daardoor de garantie vervalt dit minimaal in de handleiding zou moeten staan!
Ferroli geeft wel aan dat er geen demiwater - verder behandeld dan onthard water - gebruikt mag worden en er niet geconditioneerd mag worden met chemicalien.
Uit ervaring weet ik dat er bij stadsverwarmingssystemen onthard water gebruikt word wat gecorrigeerd wordt op pH. Dit gaat ook door de huisinstallates heen over het algemeen.

RvdH
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2006 09:52

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door RvdH »

Ondertussen is er al een aardige discussie over waterontharders.
Er zijn twee methodes om water te behandelen. Eén methode is met een waterontharder. Hierbij verwijder je de kalk daadwerkelijk uit het water. De andere methode is met een FAK-apparaat. Hierbij wordt door een magnetisch veld het gezorgd dat de kalk in het water niet neerslaat.
Het toepassen van een van deze twee is interessant wanneer de waterhardheid boven de 10 graden Duits is.

Ontharder.
Volledig onthardwater kan corrosief zijn. Dit komt doordat de PH van het water veranderd. Dit is vooral een probleem voor zwakke metalen. Voor consumptie moet het water opgehard worden. Hierbij wordt leidingwater bijgemengd naar de juiste hardheid. Boven de 2,8 graden Duits is er geen probleem meer met aantasting van materialen. Voordelen van onthardwater voor gebruik in een woonhuis is, dat er op het sanitair geen kalksporen achter blijft. Dit maakt schoonmaken eenvoudiger. De warmtewisselaar van de ketel voor de warmwatervoorziening blijft schoon, waardoor er betere warmte overdracht kan plaatsvinden. Daarnaast kan er voor de wasmachine minder zeepmiddelen toegevoegd worden. De zeep hoeft geen reactie aan te gaan met de kalk in het water. Daarnaast is het niet meer nodig om wasverzachter te gebruiken. Sommige mensen zijn allergisch voor wasverzachter met jeuk als resultaat. Bij de vaatwasser hoeft geen regeneratiezout meer gebruikt te worden voor de geïntegreerde ontharder. Eén ontharder wekt op basis van ionen uit wisselen. Ca en Mg worden uitgewisseld voor Na. Wanneer de ontharder verzadigd is moet deze regenereren. Hier voor gebruikt de ontharder een zoutoplossing.

FAK-apparaat.
Deze apparaten zijn eenvoudig te installeren, maar hebben een beperkte toepassingen. Op water boven de 80 graden Celsius (waterkoker) heeft het geen effect meer. Plaatsen waar verdamping optreedt zal een lichte , maar brosse kalkafzetting ontstaan. Dit is echter wel makkelijk te verwijderen. De werking van een FAK-apparaat blijft circa 5 dagen in het behandelde water actief, daarna zal het weer als gewoon onbehandeld water in de leiding zitten. De betere installaties werken op een elektrisch magnetisch veld. Bij aanschaf van een FAK-apparaat altijd vragen om de garantie van werking (niet goed geld terug).

jmhuese
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2007 18:39

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door jmhuese »

hgh
Laatst gewijzigd door jmhuese op 02 feb 2007 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door berna »

Beste heer, CV-installaties waarvan het CV-toestel is uitgerust met een aluminium warmtewisselaar mogen NIET gevuld worden met water uit een dergelijke waterontharder!! Wanneer men dit wél doet zal de pH-waarde van het cv-water explosief stijgen tot waardes ruim boven de 10.
Hierdoor zal de wisselaar in zeer korte onherstelbaar beschadigd raken en vervangen moeten worden. De nieuwe wisselaar zal er in nog véél kortere tijd aan moeten geloven omdat deze nog geen corrosie-laagje heeft gevormd.
Dus; vul NOOIT uw cv-installatie vanuit een waterontharder, en al helemaal niet vanuit deze types. Wisselaars die hierdoor lek zijn geraakt worden NIET vergoed door de cv-fabrikanten. Een reparatie kost al gauw een kleine € 1000.00.

Maak een vulkraan waarmee u de cv-installatie vult vóór de waterontharder. Veel succes met het vullen.
Groetjes Berna

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door bot321 »

Berte Berna.Waarom kom je steeds terug op de cv instalatie,
dat was dus de hele vraag niet.Het gaat om een produkt voor
kalkvrij water te krijgen voor diverse doeleinde in huis.Dat dat water niet
geschikt is voor de cv heb je dus kenbaar gemaakt en ik geloof
dat best wel.

STrade
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:00

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door STrade »

Volgens mij klopt het verhaal van jmheuse ook niet helemaal.
Je kan namenlijk niet zomaar kalk uit het water halen zonder er iets aan toe te voegen. Ca is namenlijk een 2 waardig positief ion in oplossing, kalkaanslag op de leidingen is CaCO3 calciumcarbonaat. De pH in het water wordt beinvloed door het aantal H+ ionen in het water, hoe meer hoe lager de pH hoe minder hoe hoger de pH.
In leiding water kan dus nooit alleen Ca zitten maar er zit altijd een negatief ion tegenover (bij Ca2+ dus in totaal ook 2 negatieve) dit is vaak bicarbonaat HCO3-. Nu zijn het juist de bicarbonaten die voor de neerslag zorgen (kan in de vorm van Calcium en magnesium carbonaat)
Ontharden wil dus eigenlijk zeggen reduceren van bicarbonaat (de kalk Ca blijft dan namenlijk in oplossing en slaat niet neer) Nadeel van het reduceren van bicarbonaat is dat water pH instabiel wordt.
Nu weet ik niet hoe de harsontharder scheikundig werkt maar ik ben wel benieuwd. Bovenstaande feiten staan namenlijk wel vast.

jiping

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door jiping »

Iets anders maar genoeg on-topic hoop ik... 8)

Gebruiken hier mensen Calgon in hun wasmachine? Is dat nodig?

Jaren geleden was er een programma en die hadden de monteur die destijds de reclame voor calgon deed en die zei dat het een achterhaalt product was omdat het vroeger mischien nodig was door de grote verschillen in waterhardheid maar dat zou binnen een aantal jaren overal gelijk getrokken worden en ontharders overbodig maken.

Klopt dit? Is dat inmiddels gebeurt?

En waarom zijn in de reclames de wasmachine's altijd helemaal uitgeslagen met witte kalk terwijl het hier gewoon altijd vies bruin is......... :shock:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 14 Jan 2007 22:52 door STrade


Volgens mij klopt het verhaal van jmheuse ook niet helemaal.
Je kan namenlijk niet zomaar kalk uit het water halen zonder er iets aan toe te voegen. Ca is namenlijk een 2 waardig positief ion in oplossing, kalkaanslag op de leidingen is CaCO3 calciumcarbonaat. De pH in het water wordt beinvloed door het aantal H+ ionen in het water, hoe meer hoe lager de pH hoe minder hoe hoger de pH.
In leiding water kan dus nooit alleen Ca zitten maar er zit altijd een negatief ion tegenover (bij Ca2+ dus in totaal ook 2 negatieve) dit is vaak bicarbonaat HCO3-. Nu zijn het juist de bicarbonaten die voor de neerslag zorgen (kan in de vorm van Calcium en magnesium carbonaat)
Ontharden wil dus eigenlijk zeggen reduceren van bicarbonaat (de kalk Ca blijft dan namenlijk in oplossing en slaat niet neer) Nadeel van het reduceren van bicarbonaat is dat water pH instabiel wordt.
Nu weet ik niet hoe de harsontharder scheikundig werkt maar ik ben wel benieuwd. Bovenstaande feiten staan namenlijk wel vast.
Heel ingewikkeld verhaal en zal ook best wel kloppen.
Vind het weel vreemd dat U dan niet weet hoe een harsontharder werkt.
In grote lijnen komt het hierop neer dat het water door het hars
stroomt die de kalk eruit trekt.Als het hars verzadigd is wordt het
schoongespoeld met pekelwater (vandaar het zout) en kan men
weer opnieuw beginnen.Afhankelijk van het water wat men wil hebben
kan men het door diverse harssoorten laten stromen waardoor men
uitendelijk uitkomt op demi water.Dit vereist ook weer andere spoel-
technieken voor het hars zoals met zoutzuur loog en pekelwater.
Dit is dus de praktijk theoretisch zoals formules e.d. weet ik er
de ballen niet van.

STrade
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:00

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door STrade »

Dag Bot321 ik snap wel hoe de harsontharder in de praktijk werkt, en dat hij werkt weet ik ook. echter ik ben dan benieuwd naar de scheikundige achtergrond.

riemer
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:00

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door riemer »

Gisteren onze wasmachine vervangen die na 10 jaar dienst in een instelling (minimaal 3 wassen per dag, zeven dagen per week!) problemen kreeg met zijn zware leven (overigens een AEG LAVAMAT).
De leverancier van de nieuwe wamachine (nu een miele gekocht) was verbaast over het feit dat er in 10 jaar tijd geen service nodig is geweest.
Ons geheim: geen calgon of wat dan ook maar normaal doseren (minder dan wat op de verpakking van het wasmiddel staat) en met regelmaat een kookwas draaien om de trommel en de afvoer schoon te houden.

(voor wie wil rekenen : 365 x 3 x 10 = minimaal 10950 wasbeurten gedraait)
En waarom geen Calgon?
Een verkoper gaf ons tien jaar geleden de tip van de kookwas en het verminderen van de hoeveelheid waspoeder. Calgon was alleen nodig bij zeer hard water :)

Pieter Pateer
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2008 11:38

Re: Kalkvrij water via Ionenwisselaar

Ongelezen bericht door Pieter Pateer »

Deze discussie heeft wellicht een goede onderbouwing nodig.
Er wordt nu van alles gereoepen zonder dat deze 'feiten' worden gestaafd met documentatie. [BOT]

Onthard water kan niet de oorzaak zijn van het oplossen van leidingen. het feit dat CV fabrikanten dit soms [niet allemaal dus] opnemen in hun garantievoorwaarden is gebaseerd op een misverstand.

Hierbij verwart met gedemineraliseerd water [demi water] met onthard water. bij het ontharden worden namelijk de calcium en magnesium ionen verwisselt voor natrium. Het aantal deeltjes in oplossing zal dus gelijk blijven, de PH waarde [zuurgraad] blijft neutraal en de ionen die hierbij betrokken zijn spelen geen enkele rol in het oxidatieproces.

Een koperen warmtewisselaar zal dus niet aangetast kunnen worden.

kijk hier maar es http://http://www.aquabelgica.be/files/ ... 70606.pdf/

voor vragen kun je me mailen. ik ben beroepshalve [labaratoriummedewerker] betrokken bij deze materie.

Gesloten