Re: Betalen voor slimme meter
Geplaatst: 01 apr 2021 09:27
Waar moet u een bron van hebben?
Dat is dus duidelijk.Als je oude meter dan afgekeurd is en moet worden vervangen, krijg je in plaats van de slimme meter een digitale meter die niet van afstand uit te lezen is.
Even een vraag van mijn kant. Destijds hebt U de meter geweigerd. Waarom? Waarschijnlijk had U toen goede bezwaren. Als die nu nog gelden (en dat kunt U beoordelen) dan zou ik de meter niet vervangen. En het verschil zelf betalen.Ikke1962 schreef: ↑31 mar 2021 17:20Zojuist een mail gekregen dat per 1 juli de omschakeling stopt tussen normaal- en daltarief. Willen we daarvoor in aanmerking komen hebben we een slimme meter nodig. Die slimme meter hebben wij in 2018 geweigerd en nu worden wij gedwongen om die dus toch te nemen. Alleen moeren we er nu dik 70 euro voor betalen.
Dat is inderdaad de gedachte achter de slimme meter. In de praktijk valt dat echter tegen. Niet iedereen is gemotiveerd om zijn of haar energiegebruik te monitoren en daarna aan te passen. Daarnaast zijn mensen gewoontedieren. Grote kans dat de slimme meter in een willekeurig huishouden nul euro besparing oplevert.Cro schreef: ↑01 apr 2021 09:21Dat is lastig te stellen, met een 'slimme' meter heb je veel meer inzicht in je verbruik en kun je dus ook veel gerichter besparen. Enkel het switchen vanwege dag / nacht tarief zal je inderdaad niet snel terug verdienen, maar dan laat je ook alle andere besparingen liggen die met een slimme meter vaak makkelijker te realiseren zijn dan met een oudere meter en die kunnen soms best significant zijn.Bob Schurkjens schreef: ↑31 mar 2021 21:12In elk geval kun je het op een prijsvergelijkingssite uitrekenen voor jouw individuele situatie. Voor veel huishoudens zal het voordeel niet meer zijn dan enkele euro's per jaar. Met een terugverdientijd van bijvoorbeeld 20 jaar zou ik die oude meter laten hangen. En wellicht gaan ze hem in die periode alsnog gratis vervangen wegens ouderdom.
Misschien de OP nog eens doorlezen? Het gaat in dit topic om de situatie waarin de bewoner er alsnog zelf voor kiest om een slimme meter te willen. In dat geval mag je er uiteraard gewoon voor betalen, anders krijg je 'm gewoon niet.Michel-mol schreef: ↑06 apr 2021 21:40Iedereen vergeet 1 belangrijk ding...
[...]
Dus ik geloof niet zo in het zelf betalen, dat is meer een bangmaakverhaal... en voor mensen die niet doorbijten.
Klopt. TS krijgt in dat geval een 'slimme' meter die 'dom' gemaakt wordt. Dat wil zeggen met dezelfde mogelijkheden voor TS als zijn oude meter, namelijk geen dubbel tarief. Eventueel kan TS toestemming geven dat zijn meter op afstand uitgelezen kan worden om de jaarnota op te maken. TS wil echter dubbel tarief blijven gebruiken en daar moet nu wel voor betaald worden, omdat destijds de gratis vervanging geweigerd is.Moneyman schreef: ↑07 apr 2021 09:35Misschien de OP nog eens doorlezen? Het gaat in dit topic om de situatie waarin de bewoner er alsnog zelf voor kiest om een slimme meter te willen. In dat geval mag je er uiteraard gewoon voor betalen, anders krijg je 'm gewoon niet.Michel-mol schreef: ↑06 apr 2021 21:40Iedereen vergeet 1 belangrijk ding...
[...]
Dus ik geloof niet zo in het zelf betalen, dat is meer een bangmaakverhaal... en voor mensen die niet doorbijten.
Als in een ander scenario de netbeheerder de meter zélf wil vervangen, dan hoef je er uiteraard niet voor te betalen. Maar dat is niet de casus.