LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op met ING overstapservice

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
aivanberkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door aivanberkel »

In oktober ben ik van de ING overgestapt naar de Rabobank en heb daarbij gebruik gemaakt van de overstapservice.
Zojuist heb ik mijn oude ING rekening eens bekeken en heb geconstateerd dat ik daar al een half jaar rood sta en dat de ING vrolijk rente int. Dat terwijl, als onderdeel van de overstapservice de kredietlimiet 0 is en rood staan dus niet kan.

Wat is er aan de hand. De afspraak bij de overstapservice is dat alle automatische afschrijvingen zullen worden doorgestuurd naar de nieuwe rekening. Geen automatische afschrijving van de ING rekening dus. Ik heb dan ook al het geld daar weggehaald en keurig een saldo van 0 overgehouden. Die afspraak wordt bijna nagekomen door ING. De kosten van het ING betaalpakket (dat ik dus niet meer gebruik) worden namelijk nog wel van de ING rekening afgehaald en die kosten worden niet doorgestuurd naar de nieuwe rekening. Daardoor ontstaat een negatief saldo waarover de ING gewoon weer rente rekent.

Pas dus op met de overstapservice. De ING legt op het laatste moment nog even een rekening bij je neer!

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door courier »

Die overstapservice heeft dus uitsluitend betrekking op die automatische afschrijvingen; de Rabo zegt dus je rekening bij ING niet op, dat moet je zelf doen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door CB »

De ING legt op het laatste moment nog even een rekening bij je neer!
Die rekeningen komen toch altijd op vaste tijden? Per kwartaal of zo? Dus als die dan eind december verschijnt, dan weet je dat toch?

MAXIEM

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door MAXIEM »

aivanberkel

Voorzover ik weet, staat dit gewoon in de kontraktvoorwaarden. Wel zou het handig geweest zijn, als dit even was gemeld door de ING-bank, want niet iedereen leest de kleine lettertjes.

Maxiem.

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door flepp »

Al leest je de kleine letterjes niet dan staat het er toch wel, kan je ing niet de schuld geven.

aivanberkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door aivanberkel »

Ik heb het uiteraard nagekeken. In de correspondentie die ik heb gekregen staat nergens dat er een uitzondering bestaat. Alle automatische afschrijvingen horen van mijn nieuwe rekening te gaan, zonder uitzondering.
Ik ben dus niet verbaasd dat ik nog moet betalen voor een betaalpakket dat ik niet gebruik. Ik ben wel verbaasd dat dat de enige automatische overschrijving is die de ING niet doorstuurt naar mijn nieuwe bank. Het effect is dus dat ik rood sta (klein beetje, maar toch als je er niet op let gaat het gewoon door). Ik betaal dus ook rente.

Toevallig kreeg ik vandaag ook een dreigbrief van de ING. Ze gaan me registreren bij het BKR als wanbetaler omdat ik ongeoorloofd rood sta. Dat is het eerste bericht dat ik erover krijg van de bank en ik houd toch mijn post netjes bij. Het tekort aanzuiveren is geen probleem als ik het op tijd hoor, maar ik vind de behandeling ronduit schandalig. Het voelt wat mij betreft als een lelijke trap na. In ieder geval een bank waar ik privé en zakelijk zo min mogelijk mee te maken wil hebben.

aivanberkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door aivanberkel »

CB schreef:
De ING legt op het laatste moment nog even een rekening bij je neer!
Die rekeningen komen toch altijd op vaste tijden? Per kwartaal of zo? Dus als die dan eind december verschijnt, dan weet je dat toch?

Er komen geen rekeningen. Er wordt geld afgeschreven van een rekening waar ik niet meer op let. Dat was namelijk de afspraak van de overstapservice: dat alle zaken netjes doorgestuurd worden naar de nieuwe rekening en ik dus de oude rekening leeg kan halen en niet meer in de gaten hoef te houden.

aivanberkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door aivanberkel »

courier schreef:Die overstapservice heeft dus uitsluitend betrekking op die automatische afschrijvingen; de Rabo zegt dus je rekening bij ING niet op, dat moet je zelf doen.
De Rabo zegt mijn rekening wel op. Ik heb een keurige brief van de ING dat de ING mijn rekening gaat opheffen, een jaar na aanvraag van de overstapservice. DAt is een reactie op een opzegging die de Rabo doorgestuurd heeft. Wat de ING niet doet is de automatische afschrijvingen allemaal netjes doorsturen.
Daarom ook mijn waarschuwing: je moet de ING nog een jaar lang in de gaten houden bij de overstapservice.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door courier »

Die kosten van het betaalpakket ING hebben toch niks met die automatische overschrijvingen (of zijn het incasso's?) te maken?
Dat betaalpakket bestaat immers o.a. uit het bezit van een betaalpas + internetbankieren en die kosten ben je nu eenmaal verschuldigd of je er nou wel- of niet gebruik van maakt.

climber
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2011 10:28

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door climber »

Eens met Courier.

Er is door ING keurig voldaan aan de overstapservice. Dat u vervolgens uw rekening niet heeft opgezegd en dat de kosten hiervan nog in rekening worden gebracht lijkt met logisch.

Je moet ALTIJD de voorwaarden lezen zodat je exact weet wat er wel en vooral niét binnen een dienst/service valt.

aivanberkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door aivanberkel »

Intussen heb ik gebeld met ING naar aanleiding van de brief. Telefonisch geeft de ING aan dat het een standaard brief is, die niet op mijn situatie van toepassing is. Van alle zaken die ze in de brief noemen klopt geen enkele. Ze hebben niet al eerder brieven gestuurd. Mijn creditcard is al opgezegd en wat in de brief daarover gezegd wordt klopt dus niet en ze hebben niets richting BKR gedaan.
Waarom ik dan wel die brief gekregen heb is niet duidelijk.

De kosten voor mijn betaalpakket lopen door tot mijn rekening wordt afgesloten in oktober dit jaar. Dat was zo afgesproken. In tegenstelling tot de reacties hier is dat niet waar dit onderwerp over gaat. Die kosten lijken wel een automatische incasso, maar zijn dat volgens de bank. Dat was mij onduidelijk en ik heb nog steeds geen idee hoe mij dat wel duidelijk had kunnen worden. In de algemene voorwaarden staat echt dat alle kosten die automatisch geïnd worden voortaan van mijn nieuwe rekening afgaan. Er staat ook dat ik nog kosten voor het betaalpakket verschuldigd ben. Er staat nergens dat die kosten dan nog wel van mijn oude afrekening afgaan.

Ik lees voor ik teken altijd de volledige voorwaarden, inclusief kleine letter en ik ben gewend om juridisch gestelde teksten te lezen, maar dit staat echt niet duidelijk in de voorwaarden. Tenzij je bij een bank werkt en weet dat iets dat lijkt op een automatische incasso dat niet altijd is.

aivanberkel
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:58

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door aivanberkel »

courier schreef:Die kosten van het betaalpakket ING hebben toch niks met die automatische overschrijvingen (of zijn het incasso's?) te maken?
Dat betaalpakket bestaat immers o.a. uit het bezit van een betaalpas + internetbankieren en die kosten ben je nu eenmaal verschuldigd of je er nou wel- of niet gebruik van maakt.
Het gaat mij er niet om dat ik die kosten verschuldigd ben. Dat is duidelijk. Die kosten worden automatisch van mijn rekening afgeschreven. De afspraak is dat alle automatische incasso's van mijn nieuwe afgaan.
Nu blijkt dat deze afschrijvingen geen automatische incasso's zijn maar een andere vorm van geld van mijn rekening halen. Dat is voor mij op geen enkele manier uit de voorwaarden af te leiden. Ik vind het prima om als premie voor de overstapservice nog een jaar de bankkosten te betalen, maar de afspraken hoe ik die moet voldoen zijn gewoon onduidelijk gesteld. Hoe vaak ik de voorwaarden ook lees.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door GJvdZ »

aivanberkel schreef:
courier schreef:Die kosten van het betaalpakket ING hebben toch niks met die automatische overschrijvingen (of zijn het incasso's?) te maken?
Dat betaalpakket bestaat immers o.a. uit het bezit van een betaalpas + internetbankieren en die kosten ben je nu eenmaal verschuldigd of je er nou wel- of niet gebruik van maakt.
Het gaat mij er niet om dat ik die kosten verschuldigd ben. Dat is duidelijk. Die kosten worden automatisch van mijn rekening afgeschreven. De afspraak is dat alle automatische incasso's van mijn nieuwe afgaan.
Nu blijkt dat deze afschrijvingen geen automatische incasso's zijn maar een andere vorm van geld van mijn rekening halen. Dat is voor mij op geen enkele manier uit de voorwaarden af te leiden. Ik vind het prima om als premie voor de overstapservice nog een jaar de bankkosten te betalen, maar de afspraken hoe ik die moet voldoen zijn gewoon onduidelijk gesteld. Hoe vaak ik de voorwaarden ook lees.
Het zijn geen automatische incasso's maar er wordt zomaar iets afgeschreven zonder dat je er zelf iets voor doet? Volgens mij heet dat gewoon automatische incasso....

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Pas op met ING overstapservice

Ongelezen bericht door rvkeuken »

en hoe reageerde de ING bij dit contact? Ik kan mij ergens voorstellen dat zij dit ook niet door hebben gehad, en bij betaling het rentebedrag gewoon kwijtschelden?

Klinkt vooral als een gekke samenloop van omstandigheden...

Gesloten