LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Els80
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2011 15:29

Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door Els80 »

Hallo,

Mijn woning staat te koop en ik ben in onderhandeling met een mogelijke koper. De koper wil echter over 3 maanden al in de woning.
De kans is groot dat ik dan nog geen geschikte andere koopwoning gevonden hebt en daarom wil ik waarschijnlijk tijdelijk gaan huren zodat ik op mijn gemak een nieuw koophuis kan zoeken.
Ik vraag mij echter af wat ik dan het beste met mijn hypotheek kan doen.
Mag die blijven doorlopen zodat ik hem mee kan nemen als ik bijvoorbeeld, na een half jaar gehuurd te hebben, een nieuwe woning koop. Of moet ik die aflossen omdat ik tijdelijk geen huis heb als onderpand.
Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn en welke voor- en nadelen de diverse mogelijkheden hebben?
Een reden waarom ik mijn hypotheek graag mee zou willen nemen is dat ik destijds de rente voor 15 jaar heb vastgezet tegen een redelijk laag tarief. Ik woon pas 7 jaar in mijn huidige woning.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties.
Vriendelijke groet,
Els

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Hallo Els,

Er zijn 2 factoren waar je rekening mee moet houden.

1. op de dag dat je huis door de notaris wordt overgedragen aan de koper dient je hypotheek te worden afgelost.

2. verhuisregeling. Bijna iedere hypotheek kent wel een verhuisregeling, zodat je 'm "mee kunt nemen" naar je nieuwe huis. Één van de onderdelen van deze regeling betreft de duur van de termijn dat je de huidige hypotheekrente weer op kunt pakken. Die termijn varieert van het moment van aflossing tot en met 9 maand. Dus pak je hypotheekofferte, hypotheek- en leningakte en de algemene voorwaarden en zoek dat op. Je kunt natuurlijk ook je adviseur bellen, wellicht is er na het passeren iets veranderd.

Kijk dan ook meteen of je bij de verhuisregeling nogmaals afsluitkosten moet betalen.

Nu maar hopen dat je indertijd een hypotheek met goede voorwaarden hebt gekozen!

Els80
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2011 15:29

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door Els80 »

Bedankt voor uw reactie.
Ik ga het uitzoeken en hoop inderdaad dat ik een goede hypotheek heb gekozen :?

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

welke geldverstrekker zit je, misschien kan ik er voor de vuist weg iets van zeggen.

stofzuigertje

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast normale huurwoningen die nauwelijks te krijgen zijn zul je rekening moeten houden met een stevige vrije sector huur van een leegstaande koopwoning.

Dus echt goedkoop is het niet tenzij je in Lelystad of de 4 noordelijke provincies woonde.
Op een camping tijdelijk mag niet maar word wel vaak gedaan...
Een jaarplaats en op papier bij iemand anders inwonen komt voor maar je loopt risico.

Ook zit je met tijdelijk wonen met opslag niet noodzakelijke goederen en 2x verhuiskosten.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door Jefdus »

stofzuigertje schreef:Naast normale huurwoningen die nauwelijks te krijgen zijn zul je rekening moeten houden met een stevige vrije sector huur van een leegstaande koopwoning.

Dus echt goedkoop is het niet tenzij je in Lelystad of de 4 noordelijke provincies woonde.
Op een camping tijdelijk mag niet maar word wel vaak gedaan...
Een jaarplaats en op papier bij iemand anders inwonen komt voor maar je loopt risico.

Ook zit je met tijdelijk wonen met opslag niet noodzakelijke goederen en 2x verhuiskosten.
Dus?

Ik denk dat je in deze tijd blij mag zijn als je huis verkocht wordt. Voor jou minder gunstige voorwaarden en eventuele extra kosten die daarmee verbonden zijn zou ik dan ook zeker voor lief nemen. Uiteraard kun je wel proberen om dit gegeven te gebruiken in de onderhandeling over de verkoopprijs van je huis.

Els80
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2011 15:29

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door Els80 »

Mijn hypotheek loopt bij de DBV bank via de Hypotheker, het is een spaarhypotheek met een deel aflossingsvrij.
Ik de papieren kon ik zo snel niet duidelijk iets vinden, maar ik ga vrijdag (morgen) gewoon even bellen.
Ik had al gezien dat de woningen in de particuliere verhuur aardig duur zijn. En 2x verhuizen heeft ook zeker niet mijn voorkeur.
Maar idd.....in deze tijd mag je denk ik blij als ALS je huis verkocht wordt en daarom neem ik die nadelen maar voor lief.
Anders zou ik al moeten kopen voor ik verkocht heb en dat durf ik niet aan in deze tijd, ik zie teveel mensen die daarmee de boot in gaan.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik heb de leningvoorwaarden wel gevonden Els, niet in jouw la, maar op internet (kan 'm niet linken, is een extranet).

De verhuisregeling van DBV is aardig, maar niet spectaculair.
Je dient uiterlijk één maand voordat je huidige woning notarieel wordt overgedragen aan de koper een offerte voor een nieuwe hypotheek aan te vragen, die uiterlijk één maand na de overdracht dient te worden gepasseerd.
Je hebt dus eigenlijk geen extra tijd.

Pleister op de wonde (hoewel). DBV is overgenomen door Reaal, de rente van een aanvullend stuk hypotheek zal niet scherp zijn. Verder heeft DBV een vrij dure spaarverzekering, dat kan tegenwoordig beter, met banksparen of evt. met de spaarverzekering van Reaal zelf.

Ik denk dat je met je financieel adviseur aan tafel moet om te zien wat de beste optie voor je is. Wees wel kritisch, post de oplossingen hier, of op een ander hypothekenforum waar meer hypotheekadviseurs aktief zijn.

Els80
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2011 15:29

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door Els80 »

Okee, dan denk ik niet dan het gaat lukken mijn hypotheek mee te nemen.
Kost het geld als je je hypotheek eerder wil aflossen (dus al na 7 ipv 30 jaar). Wat zijn de nadelen? buiten dat ik natuurlijk een hoger percentage betaald heb omdat ik de rente voor 15 jaar vast heb gezet terwijl ik daar nu geen gebruik van ga maken.
Toen adviseerde iedereen de rente lang vast te zetten omdat de rentestanden toen redelijk gunstig waren. Maar als ik er achteraf op terug kijk is dat voor mensen die een starterswoning kopen, en dan dus na een aantal jaar meestal weer door willen stromen, helemaal niet verstandig geweest. Of zie ik dat nu verkeerd?
Laatst gewijzigd door Els80 op 15 dec 2011 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je hebt gewoon pech met de verhuisregeling. Een paar jaar gelden was de situatie vrijwel andersom. Je zocht een nieuw huis en daarna verkocht je je oude huis. De oude hypotheek kon dan zo mee.

Eigenlijk had DBV gewoon een prima hypotheek, vaak met scherpe rente. Je kunt dus bij verkoop gewoon boetevrij aflossen. Het zou best eens verstandig kunnen zijn de waarde in je spaarpolis mee te nemen naar de bankspaarrekening of spaarverzekering bij je nieuwe hypotheekverstrekker.
De bestaande polis mag vaak wat langer door blijven lopen, vaak een jaar.
Verder is er niets van te zeggen of dit wellicht nog voordeel voor je op kan leveren, de rente is nog steeds laag, banksparen is een produkt zonder kosten en overlijdensrisicoverzekeringen zijn een stuk goedkoper geworden.
Maar daarvoor moet je met je papieren naar een adviseur, of je moet hier alle info van je huidige hypotheek posten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Tijdelijk huren, wat moet ik met mijn hyptheek

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:Naast normale huurwoningen die nauwelijks te krijgen zijn zul je rekening moeten houden met een stevige vrije sector huur van een leegstaande koopwoning.

Dus echt goedkoop is het niet tenzij je in Lelystad of de 4 noordelijke provincies woonde.
Op een camping tijdelijk mag niet maar word wel vaak gedaan...
Een jaarplaats en op papier bij iemand anders inwonen komt voor maar je loopt risico.

Ook zit je met tijdelijk wonen met opslag niet noodzakelijke goederen en 2x verhuiskosten.
Ik weet niet in welke regio je woont maar hier in de Drechtsteden zijn zat vrije sector woningen voor ca. 750...850 euro te krijgen, dus dat is ongeveer hetzelfde als wat je netto voor een gemiddelde koopwonging kwijt bent.

Gesloten