LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
barthaarlem
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2012 16:31

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door barthaarlem »

20% STIJGING PRIJZEN CONNEXXION !?!
ik wil graag mijn ervaringen delen met de OV kaart die ik sinds een paar jaar gebruik.

ik reis veel met trein en bus. wat me verbaast, is dat ik met de bus altijd dezelfde route rijd op dezelfde dagen (zelfde opstap en uitstap halte) van haarlem-amsterdam en elke keer betaal ik een ander bedrag (ik kijk altijd als ik uitcheck). dit verschil is in centen, maar toch. met de trein heb je dat niet.

maar het meest kwalijke vind ik dat er nergens een bericht is geweest (niet in de bus zelf in ieder geval) dat Connexxion de tarieven per 1jan2010 met ca.20% verhoogd heeft. 20% verhoging bij de trein en de politiek zou kamervragen zijn gaan stellen. ik betaalde voor haarlem/amsterdam zuid eerst ca2,80 euro en nu ca3,35euro. waarom vinden we dit normaal?

over de OV kaart zelf ben ik wel positief. vind het veel handiger dan kaartjes of strippenkaarten te moeten kopen en ik heb er nooit problemen mee gehad. wel idioot dat je kaart maar 5jaar geldig is, maar als dat het enige minpunt is....

barthaarlem
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2012 16:31

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door barthaarlem »

de 20% stijging van Connexxion lijkt wel alsof ze denken dat niemand dat merkt omdat we gedachtenloos in- en uitchecken met de OV kaart.

Kees44
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2010 15:50

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Kees44 »

Ik heb maar één keer een probleem gehad.
Maar ik heb hem dan ook maar één keer gebruikt :wink:
Snel afgeleerd, terug naar de auto. Een oudje, dus nog goedkoper ook! Zeker als je samen reist.

Jammer van al die euro's die ik kwijt was voor ik überhaupt in een OV kon stappen, en al die uren internet om te begrijpen wat ik allemaal doen moest. Met "produkten" ophalen en zo ..?..!.. :roll:

henkert1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:01

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door henkert1975 »

Ik had een NS abonnement met aanvullend stads- en streekvervoer. Ik ben enkele keren de bus uitgestuurd, omdat ik niet extra wilde betalen. Ik had zelfs een brief geregeld van het vervoersbedrijf waarop stond dat ze me moesten meenemen omdat ik ervoor betaald had via het abonnement. Omdat ik de discussie met de buschauffeurs zat was en vaak moest lopen, heb ik het abonnement opgezegd en voor het stukje busreis een tweedehands fiets gekocht.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door berend12 »

Waardeloos product, het kost net zoveel als een strippenkaart maar je kan er niet mee reizen omdat je alleen voor het pasje betaald. Alsof je een strippenkaart koopt en nog een keer moet betalen voor de strippen. Dat is een flinke prijsverhoging.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Te gek voor woorden.Heb vanmorgen een maandabonnement op mijn OV chipkaart gezet. Vanmiddag ritje heen gemaakt.Bij rit terug geeft de kaartlezer aan dat ik een negatief saldo heb.Kaart op oplader gezet voor saldo informatie. Negatief saldo. Fijn he 44 euro foetsie...En dan ga je bellen. Met het welbekende van het kastje naar de muur verhaal. Iemand een oplossingvoor dit probleem??? :twisted:

Myraa
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 20:08

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Myraa »

Ben nu bezig met het verkrijgen van mijn 3e OV-chipkaart, waarvan de voorgangers beide binnen een maand overleden waren. Gezien het me met €3 rittenkaartjes kopen zo'n €75 per week gaat kosten om op school te komen, heb ik maar een anonieme chipkaart gekocht. Maar ook deze kaart heeft zijn mankementen. Met een opgewaardeerd tegoed van €10 kan ik blijkbaar ook maar 2 keer op en neer naar school. Want al meldt het kaartje dat ik per retourtje school maar 2,65 hoef te betalen, na 2 retourtjes zit ik al op de €-4,25.. Toch knap! En gemaakte kosten terugbetalen, te reageren op telefoon of mail of een nieuwe OV-kaart op tijd retour te sturen ho maar.

De fase van kinderziektes is nou ondertussen al ruim voorbij. Zullen we maar gewoon weer lekker met z'n alle gaan betalen?

OV-Chipfaal
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2012 18:36

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door OV-Chipfaal »

Hier de volgende met een maandabonnement probleem.

Betreft de bus van Connexxion... http://www.connexxion.nl/abonnement-kiezen/173

Het staat letterlijk op de website: 'Vanuit de centrumzone kunt u in alle richtingen reizen'

Jaja.... Toen je nog papieren abonnementen kreeg!

Reisje IJmuiden - Wijk aan Zee, heb je 2 sterren voor nodig.
Reisje IJmuiden - Haarlem centrum, heb je 3 sterren voor nodig.


Maar nu komt het:
Bij het kopen van een abonnement voor op de OV Faalkaart, moet je de centrumzone opgeven....

Dat zijn de volgende:
Reisje IJmuiden - Wijk aan Zee: Centrumzone 5630 mogelijk.
Reisje IJmuiden - Haarlem centrum: Centrumzone 5510, 5632 en 5742 mogelijk.

Ik gebruik de 1e, aangezien ik daar het meeste heen ga. Naar Wijk aan Zee doet het abonnement het keurig! Maar wil ik nu naar Haarlem toe, dan word er mooi geld afgeschreven! Declaratie formulier ingevuld, maar na lange tijd nog geen reactie ontvangen.... En 2 centrumzones invoeren is niet mogelijk.

Mogen ze mij uitleggen wat ik verkeerd doe.....
Met papiertje nooit probleem gehad, want van papier kunnen ze geen geld afschrijven.
Laatst gewijzigd door OV-Chipfaal op 06 feb 2012 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

lindaadam
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2012 19:36

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door lindaadam »

ik ben er uit principe nooit aan begonnen. ik zei jaren geleden al dat gaat niet werken. En nee dus voor mij niet. Ga ik liever 30km fietsen naar familie. Dan dat ik zo een ding zou aangeschaft hebben!!! en het komt weer eens uit!!!

ik wil gewoon de strippenkaart weer terug. Want je kan niet eens meer een kaartje in de bus kopen!!! dus ik maak helemaal geen gebruik meer van de ov chip.

het ziekenhuis is hier vijf km vandaan. Altijd met bus geweest laatste tijd altijd op de fiets.

nu geen fiets is stuk. Dus dan ga ik te voet.

Maar voor studenten enzo is het idd. niet zo best mensen!!!!

Ik hoorde van de week dat ie normaal 15 euro kwijt was of nog minder en nu was er een omleiding vanwege de sneeuw. En moest die 30 euro betalen. hij gaat vragen of hij dat terug kan vorderen !!!!

succes allen me jullie ov chip. Ik hoop dat jullie zullen krijgen waar jullie recht op heben

fijne avond

linda adam

snoekerrt
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 20:51

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door snoekerrt »

Ik heb sinds oktober 2010 een ov chipkaart met een studentenproduct. Ik heb daar tot voor kort gewoon goed mee kunnen reizen. halverwege januari stopte de kaart er ineens mee, zonder dat ik er iets raars mee had gedaan. Ik werd gewezen naar de ov balie op het station Breda. Daar konden ze er niks aan doen en ik werd doorverwezen naar het klachtenlijn van ov chipkaart. 6 minuten aan de telefoon gehangen en ik werd weer doorverwezen naar de ov balie. Daar kreeg ik een formulier voor een defecte ov chipkaart. De kaart opgestuurd en het formulier ingevuld. De kaart zou binnen twee weken weer terug zijn. Ondertussen moest ik iedere dag naar school, dat is zon 16 euro PER DAG (aangezien de bus 3 euro kost per rit ?!?!) Inmiddels is het al een maand geleden en de kosten lopen hoog op. Ik heb al 3 keer aan de telefoon gehangen, maar ze zeggen dat mijn kaart nog niet binnen is en dat ik maar even geduld moet hebben. Dan is het ook nog niet zeker dat ik mijn kosten kan declareren en ze wisten ook niet via de telefoon te zeggen hoe ik dat dan moest doen.. Wat kan ik hiertegen doen?? Is er iemand bekend met de declaratie van de kosten?? HELP!!

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

snoekerrt schreef:Dan is het ook nog niet zeker dat ik mijn kosten kan declareren en ze wisten ook niet via de telefoon te zeggen hoe ik dat dan moest doen.. Wat kan ik hiertegen doen?? Is er iemand bekend met de declaratie van de kosten?? HELP!!
Helaas, gemaakte kosten zijn niet te declareren :( Heb het helaas zelf al eens meegemaakt....

richard1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 20:59

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door richard1981 »

Het is een DRAMA. NS, deskhelp OV-Chipknip, GVB, je wordt continu van het kastje naar de muur gestuurd met foutieve informatie. Wie heeft dit ooit zo verzonnen....een bureaucratische nachtmerrie idd.

Helpdeskmedewerkers bij OV-chipknip spreken niet eens Nederlands! Ben zelf sinds begin november bezig mijn defecte persoonlijke OV-kaart te vervangen, tot nu toe tevergeefs.... Betaal wel voor openbaar vervoer maar kan hier geen gebruik maken. De tram biedt nog mogelijkheden om zonder in te checken mee te rijden al voel je je wel (onterecht) een zwartrijder, de metro blijft met die poortjes een no-go.

Hoe jaag je mensen het OV uit? Zo dus!

joto88
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:04

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door joto88 »

Ik reis als student met een ov-chipkaart, en heb deze kaart vanaf het eerste begin, inmiddels denk ik ongeveer 4 á 5 jaar in bezit. De inkt gaat ook langzaam weg, maar ik kan gelukkig nog in en uitchecken. Wel zit er een heel klein scheurtje in de kaart. NS personeel dringt mij met klem aan om een nieuwe kaart aan te vragen. Dit heb ik natuurlijk gedaan, echter werkt het helaas niet zoals het aanvragen van een nieuwe bankpas. Wanneer de kaart defect is, dien je deze defecte kaart mee te sturen (per post, dit gaat dus niet zo snel vergeleken met een email). Dit weiger ik te doen, en heb ik uitgelegd in een nette brief naar de klantenservice van de OV chipkaart. Ook heb ik een foto toegevoegd van waar met een markeerstift de scheur van de kaart is aangegeven. Als reactie hierop krijg ik een automatisch gegenereerde brief, waarin staat; wij hebben uw verzoek ontvangen maar missen nog: - uw ov chipkaart. De brief is waarschijnlijk zo uit de computer automatisch geprint, en op mijn brief is geen fatsoenlijk antwoord gekomen. Nogmaals weiger ik om mijn ov chipkaart op te sturen, aangezien dit minimaal 4 werkdagen duurt voor ik een nieuwe ontvang, en ik bang ben deze 4 dagen nog wel langer kunnen duren. Voor deze tijd wil ik absoluut geen kaartjes betalen voor het volledige tarief, ik blijf gewoon in en uitchecken, wat immers wel blijf werken. En tussendoor hoop ik bij elke controle in de trein dat de conducteur weer coulant is... Hoe is het mogelijk dat NS personeel problemen heeft met uitlezen van mijn kaart, terwijl ik letterlijk overal in en uit kan checken? En wie kan als verantwoordelijke aangesproken worden voor alle administratieve rompslomp, die ik ook lees uit dit forum, voor het aanvragen van een nieuwe ov chipkaart / ontvangen van geld voor het onnodig kopen van kaartjes?? Nederland moet niet het wiel opnieuw willen uitvinden, als elders op de wereld (Hong Kong als ik mij niet vergis) alles prima gaat....

arie465
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:08

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door arie465 »

Het gaat redelijk als er niets aan de hand is, maar probleemloos is het systeem ZEKER NIET!
Problemen ontstaan pas echt als je kaart kapot is. Dan ben je gewoon het welbekende haasje. Van het kastje naar de muur, wat een enorme bureaucratische puinzooi. Radar doe er alstublieft iets mee, niet 1 uitzending maar vol de tanden erin.
In dit geval geen goed woord over voor de minister, doordrukken en geen verantwoording nemen. OPLOSSEN daar in den Haag !!

eurobrit
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:10

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door eurobrit »

Het is een grof schandaal dat dit allemaal kan.
De minister doet er dus ook niets aan.
De oplossing is dat iedereen voorlopig 2 vaste dagen per week niet betaald.
Dit compenseert voorlopig de onterechte verhoging van 20 tot 50%.
De beste en eenvoudigste oplossing voor de reizigers is terug naar de strippenkaart.

AstridRFM
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:06

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door AstridRFM »

Mijn zoon van 18 heeft een ov jaarabonnement. En nu heeft hij recht op een studenten reisproduct van DUO. De studenten reisproduct was aangevraagd en het enige wat nog moest gebeuren is zijn jaar abonnement stopzetten bij het GVB. Bij het GVB loket, was de kaart niet meer te lezen..of te wel defect. 6 januari is er per post mijn zoon's ov naar het ov verstuurd en zou binnen 3 weken een nieuw pas thuis gestuurd krijgen. Mijn zoon kreeg op een anonieme ov kaart, tijdelijk een maandabonnement, om toch van a naar b te kunnen gaan. 31 januari nog geen nieuwe kaart ontvangen en contact op genomen met de ov. Die konden niks anders vertellen, dan dat het nog 2 tot 3 weken kon duren. 5 februari weer naar het GVB loket om die maand abonnement op die anonieme kaart met een maand te verlengen. De GVB medewerker kon in het systeem zien, dat de kaart niet opnieuw was aangemaakt. Sterker nog er was niks geregistreerd..de pas is niet aangekomen bij de OV..waar mijn zoon's ovchipkaart wel is???? Mijn zoon kon daarom geen nieuwe maandabonnement krijgen op die anonieme kaart, maar het is uiteindelijk wel gelukt. De GVB meneer zei ons dat er vaker post van OV kwijt raakt. Mijn zoon heeft in het GVB kantoor gebeld met de ov, dat zijn kaart vermist/gestolen is. Zodat hij een nieuwe kaart zou kunnen krijgen. Nu is het maar weer afwachten of mijn zoon werkelijk een nieuwe ov chip kaart thuis krijgt. En dan weer een studenten reisproduct aanvragen bij Duo....En niet te vergeten om de kosten te betalen voor een nieuwe pas...het is te gek voor woorden!! Met recht ovshit kaart.

ischinkel
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:12

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door ischinkel »

Voor mijn dochters een 3* maand abonnement op de o.v. chipkaart gezet van connexxion. Een van mijn dochters stapt over op een syntus stadsdienst om naar school te kunnen, kon altijd met de papieren kaart. Kan ze dus niet terug naar huis omdat syntus connexxion abonnementen weigert en ze dus toen een negatief saldo had. En dan begint de ellende, bellen met de o.v. daar wordt je dus na een aantal keren bellen ronduit schofterig behandelt. een opmerking zoals , als u het niet kunt betalen had u geen kinderen moeten nemen. Ze houden je +/- 15 minuten in de wacht, heb je eindelijk iemand aan de lijn weet die het niet moeten ze even navragen duurt weer 5 min. en je weer € 2,50 aan telefoon kosten kwijt.
En dit niet 1x maar meerdere keren. Dan moet je het negatief saldo nog weg werken weer € 5,00.
Wij mogen niet stelen maar wel bestolen worden en door de regering goed gekeurd schijnbaar.

OV-Chipfaal
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 feb 2012 18:36

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door OV-Chipfaal »

Als de minister of radar nou eens elke forum bericht hier probeert op te lossen/opstuurt?

Want zodra de TV erbij komt, is het meestal wel snel geregeld.

honesty1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:50

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door honesty1978 »




Voor dit ondewerp wordt al aandacht gevraagd sinds

de invoering


zie http://rotterdamelektrams.hyves.nl/

daniel79
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:29

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door daniel79 »

VioletPrue schreef:
witte angora schreef:
Zelf gebruik ik de ov-chipkaart 2x per jaar de rest is op de fiets of met de auto.
Dat is dus mijn probleem ook, ik moest dus voor 7,50 euro een kaart kopen (anoniem), daar moet, als ik met de bus ga, minimaal 4 euro op staan, anders doet hij het niet, en verder ligt hij maar te verstoffen.

Voorheen had ik geen strippenkaart, ik kocht gewoon een kaartje in de bus, twee keer een enkele reis, ging prima. En die twee keer per jaar dat ik met de trein ga, gewoon een los kaartje, gaat ook prima. Dat OV-onding, dan moet ik dus minimaal 20 euro saldo hebben, wat dus na de reis ongebruikt ligt te verstoffen, terwijl ik het geld wel beter kan gebruiken.
Hier idem.
Zolang als het openbaar vervoer niet toegankelijk is, vermijd ik het als het even kan.
Helaas kan dit niet altijd, dus heb ik voor € 7,50 zo'n kaart gekocht.
Al belachelijk dat je moet betalen om te kunnen betalen, maar vooruit.
Ik wil inchecken, DOET HIJ HET NIET.
Moest ik weer met de lift naar boven om alsnog een kaartje te kopen.
Later bij een oplaadpunt gekeken en mijn geld staat er gewoon op, het is genoeg, dus waarom hij het niet deed....
Het is te bidden dat hij het de volgende keer wel doet, want anders kan ik én niet reizen, én ben ik mijn geld kwijt?
Ik heb ook een persoonlijke kaart genomen om af en toe met de trein te reizen. Ik dacht dat ik dan minimaal 10 ivp 20 euro saldo moest hebben om met de trein te reizen maar dit blijkt niet zo te zijn. Het wekt echt irritaties op als ik weer moet opladen terwijl ik voldoende op mijn kaart heb staan. Mijn kaartje kost namelijk maar 7,50 en ik heb dan ook altijd 12,50 op de kaart staan die ik niet gebruik. Ik denk dan steeds: Waar bevindt dit geld zich en hoeveel geld zit er wel niet in deze buffer voor de vervoersbedrijven?

Volgens mij moet hier echt een stuwmeer aan geld staan wat nooit gebruikt kan worden. Ik ben zeker geen expert maar met mijn boerenverstand kom ik tot het volgende:

In de bus moet je (zover ik weet) minimaal €4 tegoed hebben en voor de trein € 10. Met minder € 4 op je kaart kan je dus nergens reizen. Een stadsbusritje kost denk ik gemiddeld €2,-. Daarna kan je niet meer inchecken als je minder dan € 2 op je kaart hebt staan. Als ik dit doortrek dan staat er gemiddeld € 2 op elke ov chipkaart die nooit opgebruikt kan worden door de reiziger. Doe dit maal het aantal kaarten en dan wordt het snel erg veel geld!

Ik vind dit echt weer een voorbeeld van navelstaarderij van (semi) ambtenaren die denken dat de burgers het middel en werkverschaffing voor ambtenaren het doel zijn.

Gesloten