LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedrijvengids.nl

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Bark Consult

[...]

Als je denkt dat je het slachtoffer bent van advertentie-/acquisitiefraude, dien dan een klacht in bij het SAF en/of het MKB, de fraudehelpdesk en de FIOD. Betwist in elk geval de vordering en gebruik daarbij een voorbeeldbrief (zie MKB en/of KvK). Verstuur de brief aangetekend. Het is ook belangrijk om de SAF te berichten, als er in dit verband een poging tot misleiding/oplichting is gedaan, die je tijdig hebt doorzien. Zet nooit een handtekening in een brief die je (mogelijk) verstuurt (dit om valsheid in geschrifte te voorkomen).

Het Steunpunt AcquisitieFraude geeft deelnemers van de stichting juridische hulp en (preventieve) adviezen op het gebied van advertentie- en acquisitiefraude. Leden van de bij de SAF aangesloten brancheorganisaties krijgen gratis hulp in het juridische correspondentietraject.

Postadres:
Postbus 963,
7301 BE Apeldoorn
Vestigingsadres:
Paslaan 17E,
7311 AH Apeldoorn

Juridisch spreekuur voor vragen en meldingen over acquisitiebureaus:
Telefoon: 055-5059780 (10.00 uur tot 12.00 uur),
Email: [email protected]

Secretariaat (administratie en pers):
Telefoon: 055-5059789 (9.00 uur tot 16.30 uur),
Email: [email protected]

Fax: 055-5059788

Klachten kunnen (ook) worden ingediend via:

1. http://www.fraudemeldpunt.nl/fraude-melden

2. http://www.fraudehelpdesk.nl/vraag-en-meldformulier

3. Belastingdienst / Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst – Economische controledienst (FIOD-ECD)

Bernadottelaan 13-15
Postbus 19266
3501 DG Utrecht
Tel: 0800 - 05 43 (fraudemeldpunt bereikbaar via de Belastingtelefoon)

4. Het is NIET verstandig om kontakt op te nemen met:

http://www.advertentiefraude.nl/ en http://www.acquisitiefraude.nl/

GOED NIEUWS:
http://www.fraudemeldpunt.nl/nieuwsberi ... erspectief

(*) http://www.fraudehelpdesk.nl/nieuwsberi ... cturen_aan

Andere verwijzingen:

http://www.kvk.nl/ondernemen/veiligheid ... tiefraude/

http://www.kvk.nl/download/nepfacturen_ ... 208779.pdf

http://www.cs-advocaten.eu/nieuws/newID/122

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3673

Lijst van bedrijven:

http://www.fraudehelpdesk.nl/voorbeelden

Tips bij het omgaan met incassobureau's:

1. Reageer (als je reageert) altijd schriftelijk op een incassobureau of deurwaarder.
2. Bewaar altijd een kopie van de brieven die u schrijft.
3. Wacht niet te lang met het vragen van juridische hulp (vakbond, rechtsbijstandsverzekering, bureau rechtshulp).
4. Als er een deurwaarder bij u langs komt, vraag dan een kopie van het vonnis (uitspraak van de kantonrechter).

Tips bij een ongevraagde factuur of offerte (bron: KvK):

 Nauwkeurigheid
Lees de kleine lettertjes. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Vaak staat ergens onopvallend vermeld dat het bijvoorbeeld niet om een factuur gaat maar om een aanbieding. Of dat het geen opdrachtbevestiging is, maar een offerte.
 Voorzichtigheid
Wees altijd op uw hoede als iemand je benadert om een advertentie te plaatsen of verlengen, of als je gegevens moet bevestigen. Ga nooit zonder meer in op aanbiedingen per fax of telefoon van voor u onbekende advertentiebureaus. Wees extra alert als je gegevens moet controleren. Er zijn bureau´s die je op die manier proberen een opdracht te laten bevestigen.
 Eenmalige plaatsing
Als je akkoord bent gegaan met een eenmalige plaatsing, dan is dit géén overeenkomst voor meerdere jaren. Als je het volgende jaar een factuur voor een nieuwe plaatsing krijgt, is dit zonder rechtsgrond. U kunt dan het beste direct schriftelijk reageren. Zorg dan wel dat je weet waar u destijds voor getekend heeft.
 Neem de tijd
Laat je niet opjagen door een verkoper, bijvoorbeeld met de smoes dat de drukker op een akkoord zit te wachten. Neem de tijd om na te gaan of het verhaal van de verkoper klopt.
 Vraag informatie
Bent je niet zeker, of vertrouwt u iets niet, vraag dan om informatie. Teken nooit voor een advertentieplaatsing zonder schriftelijke bevestiging van oplage, verspreidingsgebied en doelgroep, of als je geen voorbeeldexemplaar krijgt.
 Niet machtigen
Let op dat je niet tekent voor een machtiging tot automatische betaling. Heeft u dit toch gedaan, dan kunt u uw bank verzoeken de betaling binnen 5 dagen na afschrijving terug te storten. Trek vervolgens ook de machtiging in.
 Geen handtekening
Wil je per brief of fax ontkennen dat je een overeenkomst heeft gesloten? Zet dan geen handtekening onder deze brief. Zo voorkomt u eventueel misbruik van uw handtekening. U kunt beter volstaan met het typen van uw naam.
 Telefoongesprekken opnemen
Als je de mogelijkheid hebt, neem dan de eventuele telefoongesprekken op die je voert met het bedrijf. Op deze manier kunt je het bedrijf confronteren met wat er daadwerkelijk is gezegd aan de telefoon.

Aanvullende tips:

1.Stel als je gebeld wordt gedetailleerde vragen. Als iemand beweert dat uw bedrijf al een contract heeft gesloten, vraag dan om een kopietje daarvan. Of de naam van de medewerker die toestemming heeft gegeven.
2. Wacht tenminste 5 werkdagen alvorens te reageren. Deze firma’s werken door de druk op te voeren ('u moet nú actie ondernemen of anders...'). Maak er melding van, dat je pas de volgende week zult terugbellen.
3. Maak duidelijke afspraken met uw medewerkers. Stel duidelijke regels wie mag overgaan tot het ondertekenen en/of betalen van contracten/facturen.
4. Als je als bedrijf benaderd bent onder valse voorwendselen, neem dan altijd kontakt op met de Stichting Acquisitie Fraude (SAF).
5. Let op: sommige bedrijven opereren vanuit een netwerk. Er kan dus opnieuw gebeld worden onder een andere naam.

Maxiem/ReadAC

renehut
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2009 11:57

Re: Bedrijvengids.nl

Ongelezen bericht door renehut »

Beste benadeelde adverteerders,
Het is natuurlijk onmogelijk om bedrijven klanten of omzet te garanderen en onverstandig om het te geloven. Maar een leuke telefoonstem, overtuigingskracht en een mooi verhaal doen soms wonderen.

Mijn advies:
Zoek zelf op internet uit wat je wilt, wat bij je bedrijf en binnen je budget past.
Misschien ontdek je dan wel heel veel gratis opties die minstens net zo goed werken, of juist een manier van advertenteren dat je aanspreekt, en iemand aan de telefoon die met je mee denkt en je een goed advies geeft zonder loze beloftes. Veel beter voor je nachtrust

Gesloten