Pagina 1 van 1

Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 19 sep 2012 07:53
door -zwart-wit-
Goedendag,

via marktplaats heb ik een sierraad gekocht, om zeker te zijn dat dit zou aankomen op mijn huisadres heb ik gevraagd en betaald voor "aangetekend" versturen.

Ik zou de code doorkrijgen om het pakje te kunnen traceren, die heb ik niet gekregen. Ook het pakje is niet binnengekomen. Ik heb gemaild met de verkoper, die heeft uiteindelijk gereageerd dat ik moet bewijzen dat ik het pakje niet binnen heb gekregen!

Bij mijn weten is de afzender hier verantwoordelijk voor, ik heb via internetbankieren het geld overgemaakt, hoe kan ik mijn geld terugkrijgen?

Ik kan namelijk niet bewijzen dat ik geen pakje heb gehad als ik de bijbehorende code niet heb gekregen van de verzender.

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 19 sep 2012 08:09
door Jolijn
Tuurlijk is de afzender verantwoordelijk, die kan ook een procedure starten bij Post.nl als het pakje niet is aangekomen. Zonder T&Tcode begin je niks, klopt. En als hij dat niet geven wil (kan) heeft hij je bedonderd.

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 19 sep 2012 10:04
door trail46
-zwart-wit- schreef: Bij mijn weten is de afzender hier verantwoordelijk voor, ik heb via internetbankieren het geld overgemaakt, hoe kan ik mijn geld terugkrijgen?

Ik kan namelijk niet bewijzen dat ik geen pakje heb gehad als ik de bijbehorende code niet heb gekregen van de verzender.
Dat gaat moeilijk worden, want zoals vogels al melde in ieder geval niet via de bank. Als jezelf een bedrag overmaakt via internetbankieren is dat niet terug te draaien. Wat anders is het dat je wel de verkoper hierop kan aanspreken. Je verteld geen code ( barcode ?)te hebben gekregen en dus zou je contact op kunnen nemen met https://mijnpakket.postnl.nl/CustomerInfo om te vragen of zij dat wellicht daar iets over kunnen zeggen.

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 19 sep 2012 10:29
door klaas1978
trail46 schreef:Je verteld geen code ( barcode ?)te hebben gekregen en dus zou je contact op kunnen nemen met https://mijnpakket.postnl.nl/CustomerInfo om te vragen of zij dat wellicht daar iets over kunnen zeggen.
Ik vrees het ergste. De verzender had een Track and Trace code moeten geven en het feit dat hij dat niet gedaan heeft betekent waarschijnlijk dat je besodemieterd bent en kunt fluiten naar zowel je geld als je sieraad.

Het enige wat je nu nog kan doen is de boosdoener rapporteren bij Marktplaats en aangifte doen van oplichting.

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 19 sep 2012 11:16
door Jefdus
klaas1978 schreef: Het enige wat je nu nog kan doen is de boosdoener rapporteren bij Marktplaats en aangifte doen van oplichting.
Inderdaad. en accepteren dat je je geld kwitj bent, want de politie zal hier geen prioriteit aan geven

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 28 sep 2012 00:10
door SneeuwWhitje
Internetoplichting heeft bij de politie geen prioriteit. Wat u echter wel zou kunnen doen is een advocaat in de arm nemen en een civiele zaak starten tegen deze persoon. Echter, zal de advocaat u waarschijnlijk meer geld kosten dan het sieraad, en is er een hele grote mogelijkheid dat u uw geld niet terug krijgt en de oplichter er zonder kleerscheuren vanaf komt.

Succes!

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 28 sep 2012 09:19
door Leojes30
kijk ook eens op de website van opgelicht op internet, zij mailen ook met de geen die dit gedaan heeft en in sommige gevallen helpt zoiets al, je moet een stappenplan invullen en zo kunnen ze al heel veel info achterhalen

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 28 sep 2012 13:03
door GJvdZ
SneeuwWhitje schreef:Internetoplichting heeft bij de politie geen prioriteit. Wat u echter wel zou kunnen doen is een advocaat in de arm nemen en een civiele zaak starten tegen deze persoon. Echter, zal de advocaat u waarschijnlijk meer geld kosten dan het sieraad, en is er een hele grote mogelijkheid dat u uw geld niet terug krijgt en de oplichter er zonder kleerscheuren vanaf komt.

Succes!
Dit is geen internetoplichting maar gewone oplichting (even met de aanname dat TS inderdaad is opgelicht). De oplichter heeft slechts een website als kanaal gebruikt, maar had net zo goed een krantenadvertentie kunnen plaatsen of een kaartje bij de supermarkt op kunnen hangen.

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 28 sep 2012 16:14
door armiva
Zet je verhaal op www.opgeletopinternet.nl
Misschien zijn er meer gedupeerden. Zij verzamelen alle gegevens en kunnen bemiddelen.
En doe altijd aangifte via www.mijnpolitie.nl en bij marktplaats.
Geen aangifte = niet opgelicht, en de oplichter kan zijn gang maar gaan.

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 28 sep 2012 19:11
door ArneLH
De zaak is voor risico van de verkoper tot het moment van aflevering. Gaat het om een professionele verkoper en wordt de bestelling verzonden dan is aflevering de bezorging (art. 7:11 BW). Heeft de ts gekocht bij een particulier dan ligt dat lastiger, dan is namelijk het in het bezit van de koper stellen de aflevering (art. 7:9 BW). De vraag die zich dan opdringt is in welke hoedanigheid PostNL optreedt: als vertegenwoordiger van de verkoper of van de koper. Als de koper instructies geeft over de verzending is naar mijn mening dan het risico voor de koper. Uiteraard zal de verkoper dan, ingeval van een rechtszaak, wel moeten bewijzen dat daadwerkelijk overdracht heeft plaatsgevonden door aflevering bij het postkantoor.
Arnoud heeft er trouwens recentelijk over geblogd.

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 29 sep 2012 23:16
door romeo64
Heb je betaald met Paypal, creditcard of bank/giro ?

Re: Aangetekend pakje niet ontvangen

Geplaatst: 01 okt 2012 08:43
door alfatrion
ArneLH schreef:De zaak is voor risico van de verkoper tot het moment van aflevering. Gaat het om een professionele verkoper en wordt de bestelling verzonden dan is aflevering de bezorging (art. 7:11 BW). Heeft de ts gekocht bij een particulier dan ligt dat lastiger, dan is namelijk het in het bezit van de koper stellen de aflevering (art. 7:9 BW). De vraag die zich dan opdringt is in welke hoedanigheid PostNL optreedt: als vertegenwoordiger van de verkoper of van de koper. Als de koper instructies geeft over de verzending is naar mijn mening dan het risico voor de koper.
De wet is duidelijk. Het risico gaat over op het moment dat het product in het bezig is gebracht van de koper. Dit product moet overgedragen worden op de plaats van de verkoper, wanneer er geen afwijkende afspraken zijn gemaakt (art. 6:41 BW). In het geval partijen overeenkomen dat het product bezorgt zal worden, al dan niet op instructie van de koper, dan ligt het risico van verzending bij de verkoper, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt.

Overigens acht ik bezorging een ander begrip als aflevering, zodat een product wel aflevert kan zijn terwijl het niet bezorgt is.