Pagina 1 van 2

Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 08 jan 2013 23:15
door dennisw
In december 2011 heb ik mijn Macbook Air aangeschaft, gedurende het eerste jaar was ik zeer tevreden.
Ik heb werkelijk nooit klachten gehad en alles werkte fantastisch. Nu het januari is, is de garantie dus precies verlopen, want Apple geeft maar 1 jaar garantie. Nu heeft het probleem zich opgedaan dat ik rare strepen op mijn scherm steeds krijg. Na mijn Macbook gekoppeld te hebben aan een extern scherm bleek dat daarop de strepen niet te zien waren. Het gaat dus om een hardware probleem. Na veel gezocht te hebben bleek ook mijn bon kwijt te zijn. Ik heb deze Macbook Air destijds gekocht bij de Mediamarkt. Wat zijn mijn rechten nu? Of heb ik geen rechten meer?

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 08 jan 2013 23:22
door Bob Schurkjens
Heb je met pin betaald? Dan kun je je aanschaf gewoon aantonen.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 07:25
door dennisw
Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 07:28
door crazyme
Ach, u wil een discussie over wettelijke garantie ?

Google maar op "wettelijke garantie"

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 09:43
door Auti-Mama
dennisw schreef:Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?
Niets. Je kan langs bij de Media Markt en misschien dat ze uit coulance nog wat voor je willen regelen. Maar in principe zit je buiten de garantie en is het dus pech.

Al vind ik persoonlijk na 1 jaar al kapot bij zo'n afschuwelijk duur apparaat wel heel erg kort.....

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 09:56
door kokka
Dennis,
de wettelijke minimum garantie is twee jaar, daar is apple sinds kort ook op overgestapt.
de garantievoorwaarden van een fabrikant mogen je wettelijke rechten niet beperken.
je hebt dus gewoon recht op herstel.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 09:56
door berndv
Auti-Mama schreef:
dennisw schreef:Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?
Niets. Je kan langs bij de Media Markt en misschien dat ze uit coulance nog wat voor je willen regelen. Maar in principe zit je buiten de garantie en is het dus pech.

Al vind ik persoonlijk na 1 jaar al kapot bij zo'n afschuwelijk duur apparaat wel heel erg kort.....
ga aub eerst even consuwijzer lezen voor je deze uitspraken nog een keer doet :D

De info daar zegt toch echt iets anders

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 10:31
door sjohie
berndv schreef:
Auti-Mama schreef:
dennisw schreef:Ik heb nu bewijs van betaling, maar de garantie is verlopen, wat zijn mijn rechten dan nog?
Niets. Je kan langs bij de Media Markt en misschien dat ze uit coulance nog wat voor je willen regelen. Maar in principe zit je buiten de garantie en is het dus pech.

Al vind ik persoonlijk na 1 jaar al kapot bij zo'n afschuwelijk duur apparaat wel heel erg kort.....
ga aub eerst even consuwijzer lezen voor je deze uitspraken nog een keer doet :D

De info daar zegt toch echt iets anders
Hij moet alleen nog wel even bij Apple hard kunnen maken, dat die schade niet door een gebruikersfout is ontstaan toch?

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 11:24
door alfatrion
kokka schreef:de wettelijke minimum garantie is twee jaar (...).
Dat is niet waar. Er is formeel geen termijn gekoppeld aan de wettelijke garantie.
sjohie schreef:Hij moet alleen nog wel even bij Apple hard kunnen maken, dat die schade niet door een gebruikersfout is ontstaan toch?
Hij moet, indien de zaak naar de rechter gaat, aannemelijk maken dat hem een product non-conform is geleverd. Als ik de klachten zo lees, lijkt het mij dat dit geen probleem moet opleveren.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 14:23
door kokka
ok dan.. je mag redelijkerwijs verwachten dat een top of the line product als een macbook langer mee gaat als 1 jaar en 1 maand.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 09 jan 2013 15:00
door alfatrion
De gemiddelde levensduur van computers is een jaar of zes. En in het bedrijfsleven is het gebruikelijk geweest om deze na een jaar of drie te vervangen, vanwege snellere processors, grotere harde schrijven, ect.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 10 jan 2013 08:12
door sjohie
alfatrion schreef:De gemiddelde levensduur van computers is een jaar of zes. En in het bedrijfsleven is het gebruikelijk geweest om deze na een jaar of drie te vervangen, vanwege snellere processors, grotere harde schrijven, ect.
Dat geldt misschien voor desktops, maar een stuk minder voor laptops, zeker als die écht mobiel gebruikt worden, en niet als desktopvervanger. Ter illustratie, vorig jaar alleen al hadden we 2 medewerkers die op de helpdesk verschenen met een gebarsten scherm en ontwrichtte scherm-scharnieren (+ connectors) omdat ze het scherm sloten, terwijl er nog een pen op het toetsenbord lag. En 1 laptop was nog geen 7 maanden oud.

Een wat minder heftige variant hiervan kan prima een scharnier nét zover ontwrichten dat de interne bekabeling beschadigd, met dit soort klachten tot gevolg. Maar goed, als ik het hier zo lees, kan het simpel reinigen van het scherm, en de zachte druk die hiermee gepaard gaat, in sommige gevallen werken..

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 10 jan 2013 09:09
door kokka
sjohie schreef:Ter illustratie, vorig jaar alleen al hadden we 2 medewerkers die op de helpdesk verschenen met een gebarsten scherm en ontwrichtte scherm-scharnieren (+ connectors) omdat ze het scherm sloten, terwijl er nog een pen op het toetsenbord lag. En 1 laptop was nog geen 7 maanden oud.
Tja ze maken die dingen nu eenmaal niet *****-proof

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 10 jan 2013 21:42
door SaritaX
Ik zou gewoon langs gaan bij de media markt, als je het niet probeert lukt het sowieso niet. Als het op niets uitloopt kan je het nog bij een reparatiebedrijfje proberen. Ik had 2 jaar geleden ook opeens een streep over mijn scherm en later hield het scherm er helemaal mee op. Dit was een Samsung en het was slechts een klein onderdeel dat vervangen hoefde te worden.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 13 jan 2013 03:31
door 53o
Bon kwijt is gewoon pech tenzij je inderdaad met een afschrift kan komen. Ook een afschrift hoeft voor de verkopende partij niet geaccepteerd te worden, en dit geeft voornamelijk problemen bij een combinatie aankoop (een printer kopen bij een laptop bijvoorbeeld als de printer defect is, een afschrift van 800 euro voor een printer van 100 euro is geen acceptabel aankoopsbewijs tenzij het terug te vinden is in het systeem).

Zonder bon of afschrift zou ik jou als verkoper ook niet helpen ook al is het model 2 maanden oud (kan bon terug vinden in systeem als datum bekend is, maar ik ga geen kosten maken als het niet duidelijk is dat het product bij ons gekocht is). Oftewel geen aankoopsbewijs en geen afschrift is geen garantie en zeker geen non-conformiteit.

TS zegt betalingsbewijs te hebben gevonden, wat voor mij anders klinkt als aankoopsbewijs, dus denk dat TS een afschrift bedoelt?

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 13 jan 2013 03:40
door Bob Schurkjens
Topicstarter reageert niet hoor.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 13 jan 2013 14:40
door alfatrion
sjohie schreef:Ter illustratie, vorig jaar alleen al hadden we 2 medewerkers die op de helpdesk verschenen met een gebarsten scherm en ontwrichtte scherm-scharnieren (+ connectors) omdat ze het scherm sloten, terwijl er nog een pen op het toetsenbord lag. En 1 laptop was nog geen 7 maanden oud.
De conformiteitseis houd in dat het product moet beantwoorden aan de gerechtvaardigde verwachtingen van een koper. Daarom kan de koper geen beroep kan doen op de wettelijke garantie als hij zelf het defect heeft veroorzaakt. De keerzijde daarvan is dat het ook geen invloed kan en mag hebben op wat een andere koper van een product mag verwachten.

Overigens valt het best mee, want uit onderzoek blijkt dat in drie jaar 21% van alle laptops defect raken.
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 13 jan 2013 21:45
door queenfan
alfatrion schreef:
kokka schreef:de wettelijke minimum garantie is twee jaar (...).
Dat is niet waar. Er is formeel geen termijn gekoppeld aan de wettelijke garantie.
Europees wettelijk minimaal 2 jaar, hoe mag per land anders geregeld worden.


@TS, iedere Apple product wordt bij Apple geregistreerd zodra je deze koopt, mijn vrouw heeft eens een iPod gewonnen. Nadat deze kapot gegaan was na een jaar ben ik naar de Apple dealer in mijn woonplaats gegaan, hier konden ze op de serienummer nagaan wanneer deze aangeschaft is.

Stond keurig geregistreerd en werd het een en ander onder garantie verholpen.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 13 jan 2013 22:45
door crazyme
Bob Schurkjens schreef:Topicstarter reageert niet hoor.
Ts gooit een worst genaamd "wettelijke garantie" in het hok en de discussie barst weer los.

Gooi een biljet van 100 euro in een groep zwervers en bekijk het resultaat van een afstandje.

Re: Macbook Air scherm kapot, bon kwijt, buiten garantie

Geplaatst: 13 jan 2013 23:02
door alfatrion
queenfan schreef:
alfatrion schreef:
kokka schreef:de wettelijke minimum garantie is twee jaar (...).
Dat is niet waar. Er is formeel geen termijn gekoppeld aan de wettelijke garantie.
Europees wettelijk minimaal 2 jaar, hoe mag per land anders geregeld worden.
Dat komt dichter in de buurt van de waarheid, maar is ook niet waar. De Europese richtlijn 99/44/EG verplicht lidstaten om wettelijk te regelen dat de verkoper tenminste twee jaar na aankoop aansprakelijkheid is voor non-conformiteit. Daarmee is niet gezegd dat de verkoper een non-conform product heeft verkocht wanneer het product geen twee jaar meegaat. Een banaan kan het verschil goed illustreren. Als de wettelijke garantie minimaal twee jaar zou zijn, dan zou je bij een banaan recht hebben op vervanging omdat deze altijd binnen twee jaar vergaan.