LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een erfenis: meevaller of loden last?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door Radar »

Een huis erven of een mooie auto, dat klinkt aantrekkelijk. Maar in tijden van crisis is het wellicht niet de berg geld die je had verwacht. Het kan zo zijn dat je met schulden wordt opgezadeld of dat je met een onverkoopbaar huis blijft zitten, terwijl de vaste lasten doorlopen. Wat moet je als je niet zeker weet of de erfenis die je krijgt geld of juist schulden oplevert?

Maandag in Radar, om 20.20 uur bij de TROS op Nederland 1

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door nevermind »

Wat moet je als je niet zeker weet of de erfenis die je krijgt geld of juist schulden oplevert?
Gewoon beneficiaire aanvaarding , als je niet zeker bent.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door ciske »

Afwijzen en tevreden zijn met wat je hebt.

sattaz
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:43

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door sattaz »

als er schulden zijn dan weigeren.

cirolo
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2009 10:19

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door cirolo »

Ons moeder zat in een verzorgingstehuis en overleed in het ziekenhuis 2 jaar geleden.
Toen wij de crematie moesten regelen kwam de familie niet opdagen en hebben wij dat alleen moeten doen. Volgens de begravenisondernemer MOESTEN wij het aanvaarden anders mochten we de dienst enz niet regelen. Het verzorgingstehuis stelde als eis dat de kamer binnen een WEEK leeg moest zijn!!!!
Alleen al hierdoor kregen wij niet eens de kans te weigeren of het beneficiar te aanvaarden. Wisten wij veel. Nu hebben wij dus heeeeeeeeeeeel hoge schulden gekregen en zitten we nu in de sanering............

adriaanluttikhuizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2012 19:54

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door adriaanluttikhuizen »

Het werd volgens mij niet vermeld bij de uitzending, maar ook verwerpen kost 117 euro. Bij verwerpen gaat de erfenis door naar erfgenamen van de erfgenaam en als die verwerpen weer verder. Dus voordat je dood gaat, zorgen dat je alleen maar schulden hebt en iedereen waar je een hekel aan hebt erfgenaam maken.
Overigens ben ik er niet zeker van dat beneficiaire aanvaarding betekent dat er nooit betaald hoeft te worden. Een notaris die belast is met de afhandeling zou wel eens zijn kosten aan de erfgenamen kunnen doorberekenen indien het blijkt dat er niets over is.
Is er iemand die weet hoe dat zit ?
Tip: meerdere erfgenamen die b.v. willen verwerpen kunnen hun formulieren in één envelop naar de rechtbank sturen, dan hoeft er maar één keer 117 euro betaald te worden.

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door Edrick »

adriaanluttikhuizen schreef:Het werd volgens mij niet vermeld bij de uitzending, maar ook verwerpen kost 117 euro. Bij verwerpen gaat de erfenis door naar erfgenamen van de erfgenaam en als die verwerpen weer verder.
Dat kan helemaal niet!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik hoef helemaal niks ,doe overal afstand van...niks nada noppes...

abnbankboek
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2013 22:10

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door abnbankboek »

Zolang je geen inzage hebt, noch krijgt waardoor je een idee van omvang hebt kan je je beter distantiëren en het bij je eigen inkomsten laten. De hele afhandeling kost al een hoop tijd geld en moeite. Ook heb ik meermalen gezien dat sommige erfgenamen volledig van slag raken door kleine sommen geld en derhalve als persoon al een blok aan je nek worden. Hebzucht is een lastige bijkomstigheid voor degene die praktisch de erven afhandeling regelen.
Als je er achter wilt komen welke mensen de moeite waard zijn dan is het risico van acceptatie zeker een spannende onderneming.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door kss »

ik vind wel dat een ieder die aanspraak wil maken op de lusten ook zal moeten delen in de lasten, met inbegrip van de schuldeisers dus ook de overheid. dat klinkt een beetje als je je eigen schuld terug betalen of dat de staat opdraait voor kosten, maar delen is delen, je bent een samenleving of je bent het niet. ;)

vooral de staat heeft een dubieuze rol, die vaak alleen de lusten heeft en de macht om kwijt te schelden, dat gaat vaak eerlijk of ''onbedoeld verkeerd'' ten gunste van burgers, maar het blijft vervelend, dat soort gratie verzoeken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kss schreef:ik vind wel dat een ieder die aanspraak wil maken op de lusten ook zal moeten delen in de lasten, met inbegrip van de schuldeisers dus ook de overheid. dat klinkt een beetje als je je eigen schuld terug betalen of dat de staat opdraait voor kosten, maar delen is delen, je bent een samenleving of je bent het niet. ;)

vooral de staat heeft een dubieuze rol, die vaak alleen de lusten heeft en de macht om kwijt te schelden, dat gaat vaak eerlijk of ''onbedoeld verkeerd'' ten gunste van burgers, maar het blijft vervelend, dat soort gratie verzoeken.

Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp? Twijfel,
Dus u vind datje ten alle tijden alles bv van ouders moet accepteren bij overlijden?
Dnek het niet,

Mijn ouders zijn niks nutten,en dat mag ik zeggen!! Eentje is er al hemelen...
Vader,heeft giga schulden zuipt en gokt en is een mafferd,je denkt toch niet dat ik daar voor op ga draaien...

Voor mij gezorgd vroeger...nee niet echt,ja op verkeerde manieren,dus hoef nog gen foto! Niks noppes nada,en ik betaal ook niks,ja notaris om afstand te doen ( die mensen zijn er ook he,heb je nu goed contact en mooie jeugd gehad enz oke)
Maar wees niet bang,hij heeft genoeg fam waar ze het dan bij gaan verhalen,maar niet bij mij!!

Dus sorry voor de samenleving,maar de samenleving was er ook niet toen hij fratse met me uithaalde :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Een erfenis: meevaller of loden last?

Ongelezen bericht door tenormin »

cirolo schreef:Ons moeder zat in een verzorgingstehuis en overleed in het ziekenhuis 2 jaar geleden.
Toen wij de crematie moesten regelen kwam de familie niet opdagen en hebben wij dat alleen moeten doen. Volgens de begravenisondernemer MOESTEN wij het aanvaarden anders mochten we de dienst enz niet regelen. Het verzorgingstehuis stelde als eis dat de kamer binnen een WEEK leeg moest zijn!!!!
Alleen al hierdoor kregen wij niet eens de kans te weigeren of het beneficiar te aanvaarden. Wisten wij veel. Nu hebben wij dus heeeeeeeeeeeel hoge schulden gekregen en zitten we nu in de sanering............
De begrafenisondernemer is wel de laatste die hierin zeggenschap heeft. Als je de begrafenis zo sober als mogelijk had verzorgd had je de rest wel kunnen weigeren. Je bent daarin dus behoorlijk op het verkeerde been gezet.

Gesloten