LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liesbreukmatjes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door Radar »

De kunststofmatjes die bij liesbreukoperaties worden geplaatst, zorgen bij 2 procent van de 30.000 patiënten per jaar voor ernstige, chronische pijnklachten. De medische wereld is verdeeld over de behandeling van deze patiënten. In april komt er een nieuwe richtlijn voor liesbreukchirurgie.

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... eukmatjes/

Maandag 21 maart in Radar, 20:30 uur op AVROTROS, NPO 1

Arie-48
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2016 15:24

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door Arie-48 »

Daar ik jullie reacties gelezen heb i.v.m de liesbreukmatjes wil ik jullie schrijven over het onderwerp pijn!! deze pijnen worden vrij veel veroorzaakt door het plaatsen van matjes, daar is al een uitzending over geweest een paar maanden terug, maar dat ging over een kwaal waar dames veel mee te maken hadden ( Baarmoederverzakking ) en door deze ingreep waren bij een hoop vrouwen de pijnen niet uit te houden en er een aantal door zelfdoding uit het leven zijn gestapt omdat de pijnen niet meer te verdragen waren.
Bij mij is er voor drie jaar terug een mat geplaatst 30/30cm in mijn buik dit kwam door een fout van de chirurg die bij mij een nier moest verwijderen i.v.m. een tumor en 7 weken later kwam ik uit een coma bij, daar er met dicht maken van de buik een darm werd geraakt en dit niet was opgemerkt, ze hebben mij 7 keer geopereerd in twee dagen tijd, zodoende was mijn buikwand helemaal stuk gesneden en is hierdoor erg verzwakt en door dit hele gebeuren moest er een mat geplaats worden.
Het lichaam heeft de mat niet geacepteerd en vanaf de dag van de plaatsing loop ik met pijnen en gebruik ik dagelijks morfine om de dag redelijk door te komen, al een hoop gesprekken gehad maar er kon niets meer aan gedaan worden, daarom raad ik ook iederéén aan laat geen mat plaatsen!!! want het lichaam staat het niet toe en dat er iets vreemds geplaatst wordt .

satopex
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mar 2008 20:26

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door satopex »

mijn vrouw heeft 6jaar geleden een lies breuk laten plaatsen en heeft nergens last van, ze is geopereerd door dr.milanie in het Rainier gasthuis een zeerr kundige dokter.

corarad
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2016 21:07

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door corarad »

als die matjes worden verwijderd, is er dan geen liesbreuk meer?? Mijn man heeft liesbreuk als hij daar dan niets aan laat doen, kan dat kwaad??

Don-Leo
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2016 18:55

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door Don-Leo »

Ongeveer 10 jaar geleden ook geopereerd aan een liesbreuk. Direct na de operatie verschrikkelijke pijn en daarom werd besloten dat ik maar een nachtje moest blijven. Een helse nacht zonder ook maar een minuut te hebben geslapen van de pijn. De morfine hielp niets. De volgende dag moest ik maar naar huis, maar toen ik aangaf dat dat niet kom omdat ik om de 10 min. moest plassen, kwamen ze tot de conclusie dat ik (vermoedelijk) een complicatie had. Ik had een z.g. "blaasretentie". De hele nacht heeft mijn blaas op springen gestaan en daarom kreeg ik er een blaascatheter. Er liep direct bijna 2 liter in de catetherfles. Na een week mocht ik naar huis maar had nog steeds heel veel pijn. Maar ik was het goed zat en heb me noodgedwongen nog maar een week ziek gemeld. Ik heb daarna nog heel lang op verschillende momenten diverse pijnscheuten gehad die nog weken aanhielden. Nu, ruim 10 jaar verder voel ik weer wat vreemds en ben heel bang dat er opnieuw wat mis is.

theo5467
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2014 08:56

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door theo5467 »

Beste Radar;

Ook ik heb chronische pijnklachten na het plaatsen van een liesbreukmatje.

Op uw website vraagt u:

Melden
Als je ook denkt dat je pijn hebt door het plaatsen van een liesbreukmat, meld dit dan niet alleen bij je arts, maar ook bij de Inspectie voor de Gezongheidszorg (IGZ).


De website van IGZ schrijft echter dat ik als burger slechts een klacht kan indienen bij het Landelijk Meldpunt Zorg.
Of zie ik iets over het hoofd?

jersuz5
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2016 12:38

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door jersuz5 »

Ook bij mij is enkele jaren geleden een dubbelzijdige liesbreuk vastgesteld, met het advies me hiervoor te laten behandelen("Lichtenstein methode). Met deze wetenschap ben ik gaan googelen op internet. Hierbij kwam ik nogal wat negatieve reacties tegen van zenuwpijn in de onderbuik. Ik heb toen besloten van een operatie af te zien. Mede ook omdat de last van deze 2 breukjes te hebben is. Op gezette tijden en bij bepaalde houdingen ontstaat wat pijn in de onderbuik die ik het beste kan omschrijven als een lichte zeurende tandpijn. In deze periode verscheen er ook een artikel in de Telegraaf over een nieuw matje en een nieuwe operatietechniek in het Radboud UMC. Met minder pijnklachten en een sneller herstel, de nieuwe techniek werd TIPP genoemd. Deze operatie zou "open"kunnen worden uitgevoerd, zonder (dure) camera, met een ruggenprik, en evengoed een kleine wond. Het matje zou ook anders ingezet worden, nl. onder de spierlaag van de buikwand, daardoor zouden er geen hechtingen nodig zijn. Mijn behandelende arts gevraagd of zij deze methode kende, of hier van wist, maar ze moest me het antwoord schuldig blijven. Jammer dat in de Radar uitzending deze methode niet is aangehaald. Wellicht zijn er lezers die wel ervaring hebben met deze operatiemethode. Overigens loop ik nog met de breukjes rond en neem ik nog wat buik(tand)pijn voor lief.

Pieter

Cees1945
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2016 13:32

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door Cees1945 »

Toen ik enige dagen na een liesbreukoperatie met een matje weer alles ging doen kreeg ik enorme pijn.
Pijnstillers; pijnpolie etc. maar niets hielp. Tot een buurman mij een electrisch apparaatje in bruikleen gaf.
Tot mijn verbazing hielp dat geweldig en ik heb er onmiddellijk via internet zelf een gekocht. Wanneer ik nu pijn krijg zet ik het apparaatje erop; na een minuut is de pijn weg.
Het betreft een "Novafon SK2/17v Schallwellen-Gerät"

Henry022
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:07

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door Henry022 »

6 jaar geleden aan dubbele liesbreuk geopereerd. Sinds ruim 3 jaar steeds sterkere klachten : vermoeide benen in het begin , later spierpijn en rare prikkelingen met name in bovenbeen. Vanalles uitgeprobeerd en laten onderzoeken. Ben 2 jaar geleden de matjes oid gaan verdenken.
Tros Radar was 2 weken terug doorslaggevend voor me om een afspraak te maken met de chirurg die me toen opereerde. Gisteren daar geweest : echo gemaakt : 1 van de matjes gedraagt zich vreemd danwel ligt niet goed (meer)
En nu ik precies weet wat er scheelt kan ik
de pijn via masseren op die plaats duidelijk beinvloeden. Wordt verder vervolgd mogelijk door operatie.
Ben heeeeeeeel erg blij met deze functie van een tv programma als TrosRadar. Want dit heeft me net het duwtje gegeven. En nu na 2,5 jaar zoeken ben ik bijzonder opgelucht dat ik er niet "misschien maar mee moet leren leven" De kans dat het aan het matje lag werd nml bijzonder laag ingeschat (niet door mij dus!)
IK WEET NU TENMINSTE WAAR HET DOOR KOMT !!

Elly1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2016 13:45

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door Elly1963 »

Hallo ik lees hier veel over liesbreukmatjes.Ik heb een endeldarm verzakking, zijn er ook mensen wat hier een matje hebben voor gekregen.Ik moet namelijk geopereerd worden er aan maar wil graag eerst verhalen van anderen mensen horen wat deze operatie al hebben onder gaan.Misschien hebben jullie hier ook al over gesproken op een of andere datum.Hoor het heel graag. MVG Elly

Eric Groot
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2017 10:09

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door Eric Groot »

Ik heb onlangs een PSMA scan gehad in het AvL vanwege pijnklachten die de oorzaak kunnen zijn van met behandeling aan kanker. Door botuitzaaingen zou dit goed mogelijk zijn. Gelukkig geen problemen met de botten en daardoor op het spoor gekomen van de matjes. Ik ben in 2011 geopereerd in Tergooi en ik heb vanaf 2013 al pijn die nu vaak heel erg wordt waardoor ik moeilijk kan lopen en soms val. Bij mij is het vaak een messcherpe pijn in de onderbuik, pijn in de benen en erg vaak ook in de rug. Ik zal binnenkort bij de huisarts langs gaan en ik hoop dat er wat aangedaan kan worden. Paracetamol (zelfs 5x 2 stuks per dag) helpt helaas niet. Mijn kwaliteit van leven is ernstig aangetast door de liesbreuk operatie !

DavidCP
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2017 16:42

Re: Liesbreukmatjes

Ongelezen bericht door DavidCP »

Wisten jullie dat Dr. Koch, de chirurg uit de uitzending van Radar, ook patienten ontvangt in Amsterdam?? Ik vond hem via de website biohernia Ik heb me aangemeld voor het consult van 26 augustus. Hopelijk kan hij iets voor me betekenen, want als ik al jullie akelige verhalen hier lees wil ik zeker geen matje in mijn lichaam!!!
Laatst gewijzigd door Radar op 16 aug 2017 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd

Gesloten