LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
nahdiesayshello
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2016 10:14

Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door nahdiesayshello »

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende, ik kom eindelijk in aanmerking voor een prachtige woning.
Er zit natuurlijk een addertje onder het gras en dat is het volgende:

De woning is in 2005 gebouwd en de huurder die er toen in kwam mocht een eigen keuken uitzoeken.
Dit is waarschijnlijk een luxe oma geweest die de keus gaf aan een vaatwasser, diepvries koelcombinatie en elektrische kookplaat.
De mevrouw die er nu in zit heeft dit overgenomen van de vorige bewoner, zij vraagt nu aan mij de prijs van 1200 euro.
Wil ik dit niet aannemen, dan heb ik dus een keuken met gaten.

Lees: De elektrische kookplaat is er uit dus er zit een gat in het werkblad, de koelkast is er uit dus er is een leeg kastje en de vaatwasser is er uit dus er is nog een leeg kastje.

Zo krijg ik het aangeleverd, maar ik ben dus verplicht om een kookplaat te kopen met dezelfde afmetingen, een koelkast met dezelfde afmetingen, en dan houd ik nog een leeg raar kastje over waar de vaatwasser in zat. Deze hoef ik niet perse.

Ik ben dus niets verplicht, maar eigenlijk dus ook weer wel.

Wat ik dus graag wil, de woningcoorporatie neemt de inbouwkeuken over, ik betaal een X bedrag per maand extra voor deze optie, OF ze stoppen er een hele nieuwe standaard keuken in, waar ik dus zelf kan weten wat ik koop en geen rekening hoef te houden met bepaalde afmetingen.

Wat zijn mijn rechten als huurder? En waar kan ik dit precies vinden op het net zodat ik dit kan onderbouwen bij de woningbouw?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Misschien kan je hier wat vinden: http://www.huurders.info/nieuwe-woning/overnamekosten/
Of je googelt zelf nog even door.
Ook handig: de Woonbond! Die kunnen je ook helpen met deze specifieke vraag. Sowieso is lastig hier op afstand te bepalen wat de over te nemen apparatuur nog waard zou zijn, als je het al zou willen hebben.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door Jefdus »

1200 euro lijkt me trouwens erg veel voor dit soort apparaten van 11 jaar oud. Die dingen zijn eigenlijk al lang afgeschreven.

Als ik u was zou ik in ieder geval met de huidige huurder gaan onderhandelen en daarbij sterk inspelen op de leeftijd van de apparatuur. Deze persoon heeft er waarschijnlijk ook geen zin in om alles uit de keuken te halen, dus daar is vast wel wat speelruimte

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een 'standaard' keuken heeft vaak sowieso geen apparatuur en wel ruimtes voor een fornuis, koelkast en/of een vaatwasser. Zo veel anders dan bij andere huurwoningen is deze situatie dus niet. Enige verschil is dat meestal boven het 'gat' voor het fornuis geen werkblad meer zit.

Het is trouwens de vraag wat de vorige huurder werkelijk eruit haalt als je niet betaalt. Het is vaak veel werk om de boel eruit te halen en dan is het nog de vraag of het weer goed in een nieuwe keuken kan worden gemonteerd. Als die nieuwe keuken al de zelfde maat zou hebben... Als er toch een en ander verwijderd is, dan kun je voor 1200 euro waarschijnlijk wel op marktplaats vervangende apparatuur naar jouw smaak vinden.
(Ik vraag me trouwens af wat de verhuurder bij oplevering door de vorige bewoner zou zeggen als de vorige huurders bij vertrek een incomplete keuken achterlaten.)

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door witte angora »

nahdiesayshello schreef:
De woning is in 2005 gebouwd en de huurder die er toen in kwam mocht een eigen keuken uitzoeken.
Dit is waarschijnlijk een luxe oma geweest die de keus gaf aan een vaatwasser, diepvries koelcombinatie en elektrische kookplaat.
'Oma' mocht dit van de woningbouw uitzoeken? Hoeveel heeft 'oma' dan bij moeten betalen? Beslist geen 1200 euro, dat kan ik je zo vertellen. En zo ja: dan is de apparatuur inmiddels afgeschreven, wat mijn voorgangers ook al schreven.

Laat de huidige bewoner het maar er uit slopen en op Marktplaats zetten. Met een beetje geluk vangt zij er 50 euro voor. Als ze het al kwijtraakt.

En anders neem je toch gewoon de standaardkeuken van de woningbouw? Heb je een spiksplinternieuwe keuken in plaats van een afgeragd exemplaar, dat is ook wel fijn. Met een beetje geluk mag je zelf nog de kleur van de deurtjes uitkiezen en de hoogte van de bovenkasten.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door witte angora »

In de link van Miepje staat trouwens iets heel interessants: dingen die aan de woning vast zitten, zijn automatisch van de verhuurder. Dat kan dus niet van de ene op de andere huurder overgaan. En dat klopt, buren hier boven hebben zelf een andere keuken ingebouwd, ze vertelden dat het nu eigendom van de woningbouw is. Alleen als ze de originele keuken er weer in zouden zetten, zouden ze de nieuwe keuken weer mee mogen nemen. Dat is zo afgesproken, en dat is wettelijk zo bepaalt.

Een en ander betekent dat de kookplaat sowieso moet blijven zitten. Als de ijskast en vaatwasser inbouwapparatuur zijn (dus geen losse apparaten in een gat), dan is dat ook deel van de woning, en moet dat gewoon blijven zitten. Mocht mevrouw de boel er uit slopen, dan zal ze dus voor een ander aanrechtblad moeten zorgen, en ze moet voor een oplossing zorgen voor de lege kasten. Oftewel: ze zal ervoor moeten zorgen dat er weer een nette standaardkeuken in komt.

Laat je alsjeblieft geen oor aannaaien.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Klopt. Reden voor ons om in 2010 de kleine (maar wel nieuwe) keuken uit te breiden met kastjes, en vervolgens ons eigen fornuis er in te zetten, een losse vaatwasser en losse koel/vriescombinatie. We hebben zelfs de oorspronkelijke afzuigkap op zolder staan, mochten we ooit verhuizen kan het ding zo weer terug. Dat de kastjes niet meer 'van ons' zijn zitten we niet zo mee, die maakten het verschil niet. Bovendien gebruiken we die elke dag, en of je nu koopt of huurt, je wilt toch tegen een fijne keuken aankijken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door thecure »

Hoop dat ts de afloop laat weten

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door olaf79 »

TS heeft niks met de vorige huurder te maken. De verhuurder dient het object zo op te leveren als afgesproken conform het huurcontract en de wettelijke voorwaarden. De vorige huurder mag onder bepaalde voorwaarden (een deel van) de keuken meenemen, maar daar is de nieuwe huurder niet voor aansprakelijk. De vorige huurder moet de woning in onbeschadigde en dezelfde staat achterlaten als bij het betrekken van de woning. De verhuurder dient een keuken te leveren waarop tenminste gekookt kan worden. Een gat zonder fornuis dient dus herstelt te worden.

Ergo:
- u heeft niks te maken met wat de vorige huurder meeneemt of achter laat. Tenzij u zelf dit wilt overnemen. U bent daartoe expliciet niets verplicht.
- de verhuurder moet een bruikbare keuken leveren en daarin moet alles aanwezig zijn wat er conform het huurcontract in hoort te zitten.
- wat de vorige huurder al dan niet doet, heeft gedaan of gaat doen, is voor u verder niet van belang.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:De verhuurder dient een keuken te leveren waarop tenminste gekookt kan worden.
Is dat iets nieuws? Sociale huurwoningen worden doorgaans opgeleverd met een keukenblok zonder kookvoorziening. De enige voorziening die er is, is een stopcontact voor elektrisch koken of een gasaansluiting voor een gaskookplaat/gasfornuis. Meer niet. De huurder moet bij de meeste sociale huurwoningen zelf voor een gasfornuis/kookplaat zorgen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

witte angora schreef:
olaf79 schreef:De verhuurder dient een keuken te leveren waarop tenminste gekookt kan worden.
Is dat iets nieuws? Sociale huurwoningen worden doorgaans opgeleverd met een keukenblok zonder kookvoorziening. De enige voorziening die er is, is een stopcontact voor elektrisch koken of een gasaansluiting voor een gaskookplaat/gasfornuis. Meer niet. De huurder moet bij de meeste sociale huurwoningen zelf voor een gasfornuis/kookplaat zorgen.
En de rest... In 2010 werd ons huis, onderdeel van een groot complex, opgeleverd met 3 kastjes, 1 gootsteen en 1 afzuigkap. Dat vonden ze dan een keuken. Je kon d'r nog geen boterham in smeren.
De 'vroegere' keukens waren groter; in onze vorige huurwoning zat een keuken met 4 onder- en bovenkasten, een spoelbak en een afzuigkap. Die 3 kastjes steken daar wel schril bij af. Gelukkig wisten we het tijdig en konden wij zelf kastjes bijbestellen.

Maar op die manier komt een verhuurder dus wel lekker goedkoop aan mooie keukens in zijn huizen. Niemand bij ons in het complex die het met het originele krappe gebeuren is blijven doen. Iedereen heeft uitgebreid op eigen kosten. En al die keukens zijn nu dus eigendom van de verhuurder. Aangezien een verhuurder tegenwoordig toch vindt dat je wel 30 jaar met een keuken kan doen, ga ik niet meer meemaken dat er ooit iets nieuws in komt, tenzij ik dat ook weer helemaal zelf financier.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft iedereen dan op precies dezelfde manier de keuken uitgebreid? Daar zit namelijk vaak het probleem. De een wil extra kastruimte, de ander wil juist ruimte voor apparatuur. Daarom zie je tegenwoordig vaak een keuken met extra ruimte voor fornuis en vaatwasser, terwijl vroeger maar een zo'n gat was.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Waar het hier om gaat is of het inbouw is.

Losse koelkasten, gasfornuizen, etc etc kunnen door een huurder worden meegenomen of kunnen ter overname worden aangeboden.

Ingebouwde apparatuur ( nagelvast) hoort bij het huis en krijgt de nieuwe huurder zonder extra kosten ter gebruik tijdens de huurperiode.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door witte angora »

Intussen reageert de topicstarter niet meer.

stofzuigertje

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele verhuurders geven nu keuze, zowel de kleur kastjes als eventueel extra kasten tegen meerprijs.
Dan word jou huis duurder als buren... maar dat valt mee.

De inbouw apparaten, ja dat kan ook maar omdat ze niet met reparatie kosten willen zitten mag je die zelf plaatsen.
Wel krijg je dan bovenstaande probleem.

Maar de €1200,- is er Miele of Indesit geplaatst?
Wel is over de prijs te onderhandelen want bij defect ben je duurder uit dan vrijstaande apparaten.
Ook blijven de meeste met losse apparaten zitten en die moet je dan op marktplaats dumpen.
Als ruil die aanbieden is soms mogelijk.

Wel loop je bij weigeren deze dat de woning naar andere persoon gaat en U langer moet wachten op huis.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door thecure »

witte angora schreef:Intussen reageert de topicstarter niet meer.
Daar was ik al bang voor...

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door grun »

stofzuigertje schreef:Wel loop je bij weigeren deze dat de woning naar andere persoon gaat en U langer moet wachten op huis.
Dat is nog maar de vraag. Ik denk eigenlijk dat de vertrekkende huurder geen inspraak heeft in de keuze van de woningbouwvereniging voor een nieuwe huurder. Op zijn beurt zal de woningbouw zich ook niet bemoeien met de al dan niet overname van de inventaris, of met de prijs. Verwacht ik tenminste.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door witte angora »

De vertrekkende huurder heeft inderdaad geen enkele inspraak, en de verhuurder - eigenlijk minder dan je zou denken. Er zijn nu eenmaal regels opgesteld voor het verhuren van woningen, en dat kan niet naar willekeur genegeerd worden.

De woning is aangeboden aan de topicstarter, dus de wbv kan daarin niet meer terug, tenzij er dingen aan het licht komen die verder niks met de vertrekkende huurder of wel/geen overname te maken hebben.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

grun schreef:
stofzuigertje schreef:Wel loop je bij weigeren deze dat de woning naar andere persoon gaat en U langer moet wachten op huis.
Dat is nog maar de vraag. Ik denk eigenlijk dat de vertrekkende huurder geen inspraak heeft in de keuze van de woningbouwvereniging voor een nieuwe huurder. Op zijn beurt zal de woningbouw zich ook niet bemoeien met de al dan niet overname van de inventaris, of met de prijs. Verwacht ik tenminste.
Wanneer er sprake is van coöptatie is wel, anders heeft de vertrekkende huurder niets te zeggen.

Wil65
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2016 13:17

Re: Apparatuur overnemen verplicht bij nieuwe huurder?

Ongelezen bericht door Wil65 »

Is er bij de verhuurder ook een huurdersvereniging? Zij kunnen u helpen. U bent niets verplicht en die prijs is voor apperatuur van 11 jaar wel erg buiten proportioneel. Succes!

Gesloten