LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanzeggen, te laat of toch niet?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
JantineN
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2016 18:06

Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door JantineN »

Hallo, ik ben hartstikke nieuw hier, en hoop op een eerlijk antwoord.
Mijn situatie is als volgt:

Contract per 1 sept 2015 , eindigd van rechtswege per 1 sept 2016.
22 augustus krijg ik van de directeur te horen dat het contract niet verlengd wordt.
Wel krijg ik tot eind oktober om ander werk te zoeken en om mijn werkzaamheden over te dragen. Dit heeft hij per mail bevestigd. Ik heb september 2016 ook gewoon gewerkt. Ik heb 28 september mijn directeur de brief gestuurd, waarin ik verzoek om de aanzegboete aan mij over te maken, daar hij te laat heeft aangezegd. Dat ik langer mag blijven staat los hiervan. Hij heeft niet gezegd, dat dit ter compensatie van het late aanzeggen is. Nu belde de directeur vanochtend wit heet op. : Dit pik ik niet, je bent gecompenseerd, en ik ga er een jurist op zetten en als je het zo speelt, dan is vandaag je laatste werkdag. Ik heb hem vriendelijk bedankt, afscheid genomen van mijn collegas en ben naar huis gegaan.
Nu krijg ik om 17.18 een mail van mijn directeur op mijn prive adres, met als onderwerp: fw aanzeggen.
Er staat kort in, om verdere discussie te voorkomen, bevestig ik bij deze dat je laatste werkdag 31 oktober 2016 en bij deze de aanzegging.

Het komt op mij over, als dat hij idd contact heeft opgenomen met een jurist, er achter is gekomen dat ik gelijk heb, en zo alsnog door alsnog aan te zeggen op deze wijze, onder de aanzeg boete probeerd uit te komen.

Ik heb nu zeer weinig trek om daar maandag weer aan het werk te gaan, wegens zeer verstoorde arbeids relatie echter ik snap ook dat als ik niet ga, dit als werkweigering gezien kan worden, ondanks, telefonische mededeling dat vandaag laatste werkdag.

Ik snap dat het even een lang verhaal is, maar wat is jullie gedachte hier over.

Alvast excuus voor eventuele spelfoutjes.
Groetjes

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U staat volledig in uw recht en deze werkgever moet zich schamen. Ook bij voortzetting (al dan niet tijdelijk/onder dezelfde voorwaarden of niet) moet men dit op tijd aankondigen.
U kunt hem berichten dat zijn bericht niet strookt met wat hij zei, namelijk dat vandaag uw laatste werkdag was.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 30 sep 2016 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

P.S. Ik raad u aan uw loginnaam te veranderen uit privacy overwegingen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Meld je maandag ziek vanwege situationele arbeidsongeschiktheid door een arbeidsconflict

JantineN
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2016 18:06

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door JantineN »

Dank voor de tip van mijn profiel naam, ik had deze niet zelf gekozen, maar is aangemaakt, doordat ik met social media ben ingelogd. Hoe kan ik nu mijn profielnaam wijzigen ? Als ik via profiel instellingen kijk, zie ik wel het wijzigen van mijn mail adres en wachtwoord, maar login naam, laat zich niet wijzigen.

Terzijde... alvast bedankt voor de antwoorden. Ziekmelden klinkt zeer aanlokkelijk.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vraag de moderators even via een pb-beticht je inlognaam te wijzigen in iets minder herkenbaars.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

martine.nerings-pullen schreef:Ziekmelden klinkt zeer aanlokkelijk.
Ik zou daar toch mee uitkijken. Je weet nooit wanneer en in welke hoedanigheid je je huidige leidinggevende en/of werkgever nog eens tegenkomt. Je zal volgend jaar maar ergens gaan solliciteren en hij zit aan de andere kant van de tafel. Dit soort dingen moet je gewoon professioneel aanpakken en zo netjes mogelijk afhandelen (zodat jou niets is te verwijten).

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik dus niet snap is: je contract eindigt van rechtswege per 1 september, en er wordt verteld dat het niet verlengd wordt. Dan is het toch per 1 september klaar?

Door de verlenging tot eind oktober is het contract toch verlengd? Of beter gezegd: is er geen sprake van een nieuw contract?

Wat je gebruikersnaam betreft: inderdaad kan alleen de moderator deze veranderen, op jouw verzoek. Geef dan meteen even aan hoe je het wil hebben.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ik heb u gewaarschuwd over uw herkenbare gebruikersnaam. En toch geeft u - ondanks de risico's die u door mijn advies bekend zouden moeten zijn - publiekelijk aan dat ziekmelden aanlokkelijk klinkt. Ik raad u dringend aan mijn PB (persoonlijk bericht) te lezen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

witte angora schreef:Wat ik dus niet snap is: je contract eindigt van rechtswege per 1 september, en er wordt verteld dat het niet verlengd wordt. Dan is het toch per 1 september klaar?

Door de verlenging tot eind oktober is het contract toch verlengd? Of beter gezegd: is er geen sprake van een nieuw contract?
Ja, er is sprake van een nieuw contract witte angora. Maar de werkgever is nu eenmaal te laat met aanzeggen. Aanzeggen gaat niet alleen over het eindigen van een contract, maar ook over eventueel willen verlengen en tegen welke voorwaarden.

De werkgever moet dus linksom of rechtsom de 'boete' betalen.
Typisch een geval van een bedrijf dat zich niet verdiept in nieuwe wetgeving dan wel zich tegen lage kosten indekt voor zulke fouten. Of te wel 'penny wise pound foolish'...

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, Monique, wat is uw advies betreffende de eerstkomende werkdag? De suggestie van Leo the Emperor aan de ts om zich ziek te melden is natuurlijk onzin als er niet echt sprake is van ziekte.

Is het beter dat zij zich maandag gewoon meldt om te werken tot de laatste werkdag? Of dat ze zich meldt om eerst te overleggen hoe nu verder te gaan? Kan ze terecht een beroep doen op verstoorde arbeidsverhoudingen omdat de directeur kwaad werd?

Of beter gezegd, aangezien we slechts een paar regels van het verhaal, en dan van één kant, kennen: wat is over het algemeen het beste om te doen in vergelijkbare situaties?

JantineN
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2016 18:06

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door JantineN »

Uw Jurist schreef:Ik heb u gewaarschuwd over uw herkenbare gebruikersnaam. En toch geeft u - ondanks de risico's die u door mijn advies bekend zouden moeten zijn - publiekelijk aan dat ziekmelden aanlokkelijk klinkt. Ik raad u dringend aan mijn PB (persoonlijk bericht) te lezen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Er is een verschil tussen aanlokkelijk klinken en het ook daadwerkelijk doen. Ik wil dusdanig te werk gaan, dat mij idd niets verweten kan worden. Daarom ben ik ook overal info aan het inwinnen.

Pb is verzonden naar moderator ivm naam.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door k2p »

Uw Jurist schreef:Maar de werkgever is nu eenmaal te laat met aanzeggen. Aanzeggen gaat niet alleen over het eindigen van een contract, maar ook over eventueel willen verlengen en tegen welke voorwaarden.

De werkgever moet dus linksom of rechtsom de 'boete' betalen
Als je welkom bent, gewoon gaan werken. Dat je er weinig trek in hebt, is iets wat bij menig werknemer speelt :). Van een verstoorde werkverhouding kan je nog moeilijk spreken.

Als je maandag alsnog wordt weggestuurd, of als je het werk zuur wordt gemaakt, probeer dan bewijs te verzamelen. Hij zal oktober en die boete sowieso moeten betalen. Het ligt aan hem of hij je de gelegenheid geeft er ook voor te werken.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Witte Angora, ik had al aangegeven wat vraagsteller nog dit weekend kon doen:
Uw Jurist schreef:U kunt hem berichten dat zijn bericht niet strookt met wat hij zei, namelijk dat vandaag uw laatste werkdag was.
Daarbij kan ze natuurlijk vragen wat nu de bedoeling is.

Ziek melden om zoiets is vragen om problemen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ziekmelden klinkt zeer aanlokkelijk.
GjvdZ schreef:Ik zou daar toch mee uitkijken. Je weet nooit wanneer en in welke hoedanigheid je je huidige leidinggevende en/of werkgever nog eens tegenkomt. Je zal volgend jaar maar ergens gaan solliciteren en hij zit aan de andere kant van de tafel. Dit soort dingen moet je gewoon professioneel aanpakken en zo netjes mogelijk afhandelen (zodat jou niets is te verwijten).
Beste GjvdZ:
Het is misschien een idee om in jouw quote de naam van TS nu ook te verwijderen en / of te veranderen in Jantine N ? :wink:

@JantineN ..idd zeker niet ziekmelden, maar het juridisch correct afhandelen en maandag gewoon ah werk gaan vooralsnog. Dan valt jou niets te verwijten..
Laatst gewijzigd door moederslink op 01 okt 2016 22:09, 3 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door k2p »

ben het niet met snuffel1 eens... als die referentie zo belangrijk is, hoef je niet per se de directeur op te geven

JantineN
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2016 18:06

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door JantineN »

Ik ben vanochtend gewoon aan het werk gegaan, een collega wist mij te vertellen dat mijn directeur contact had gehad met een jurist, die had gezegd. Ze heeft twee maanden mogen door werken. Dus ze is genoeg gecompenseerd ivm het late aanzeggen. Laat ze maar naar de rechter stappen, verliest ze toch.

Persoonlijk denk ik, dat dat niet zo is. Anders had ik geen mail achteraf gehad met, je contract loopt nu 31 okt af, dit is een aanzegging.


Ik ga het even op me laten inwerken, even kijken hoe deze week werkt, en dan ga ik idd nog even gebruik maken van het advies van UwJurist.

Nogmaals bedankt voor uw gedachten.

Groetjes

JantineN
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2016 18:06

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door JantineN »

Ik ben vanochtend gewoon aan het werk gegaan, een collega wist mij te vertellen dat mijn directeur contact had gehad met een jurist, die had gezegd. Ze heeft twee maanden mogen door werken. Dus ze is genoeg gecompenseerd ivm het late aanzeggen. Laat ze maar naar de rechter stappen, verliest ze toch.

Persoonlijk denk ik, dat dat niet zo is. Anders had ik geen mail achteraf gehad met, je contract loopt nu 31 okt af, dit is een aanzegging.


Ik ga het even op me laten inwerken, even kijken hoe deze week werkt, en dan ga ik idd nog even gebruik maken van het advies van UwJurist.

Nogmaals bedankt voor uw gedachten.

Groetjes

JantineN
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2016 18:06

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door JantineN »

Ik ben vanochtend gewoon aan het werk gegaan, een collega wist mij te vertellen dat mijn directeur contact had gehad met een jurist, die had gezegd. Ze heeft twee maanden mogen door werken. Dus ze is genoeg gecompenseerd ivm het late aanzeggen. Laat ze maar naar de rechter stappen, verliest ze toch.

Persoonlijk denk ik, dat dat niet zo is. Anders had ik geen mail achteraf gehad met, je contract loopt nu 31 okt af, dit is een aanzegging.


Ik ga het even op me laten inwerken, even kijken hoe deze week werkt, en dan ga ik idd nog even gebruik maken van het advies van UwJurist.

Nogmaals bedankt voor uw gedachten.

Groetjes

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Aanzeggen, te laat of toch niet?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Let op de vervaltermijn.
Als werkgever niet wil betalen, moet een werknemer binnen 3 maanden naar de rechter, te rekenen vanaf de dag waarop de aanspraak is ontstaan. De werknemer dient zijn vordering dus (normaliter) in te stellen binnen twee maanden na de datum waarop de betreffende arbeidsovereenkomst is geëindigd. Doet hij dit niet, dan vervalt zijn recht op de aanzegvergoeding.
In uw geval moet u dus deze maand naar de rechter!
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten