LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verborgen werkeloosheid

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
joke0704
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2012 09:19

Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door joke0704 »

Wat ik nog niet gehoord heb in radar extra is het volgende:

Wanneer je werkeloos wordt en je ww hebt opgebruikt en je hebt een werkende partner, heb je geen recht op een bijstand uitkering.
Hier kan ik nog inkomen, maar omdat je geen uitkering hebt, ben je ook geen geregistreerde werkzoekende meer. Ook heb je geen recht op cursussen, speeddates met evt. Werkgevers of andere " voordelen" die het UWV biedt.

Dit is toch idioot.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

joke0704 schreef:Wat ik nog niet gehoord heb in radar extra is het volgende:

Wanneer je werkeloos wordt en je ww hebt opgebruikt en je hebt een werkende partner, heb je geen recht op een bijstand uitkering.
Hier kan ik nog inkomen, maar omdat je geen uitkering hebt, ben je ook geen geregistreerde werkzoekende meer. Ook heb je geen recht op cursussen, speeddates met evt. Werkgevers of andere " voordelen" die het UWV biedt.

Dit is toch idioot.
Kan je eens toelichten waarom dat idioot is?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je geen WW (meer) ontvangt, dan betekent dat nog niet dat je bij het UWV in eens uit het systeem wordt gegooid, hoor. Je kunt ook nog van diverse faciliteiten gebruik maken. Je bent​dan dus gewoon nog een werkzoekende

Bovendien is het aantal werklozen ook in de statistieken anders (hoger) dan het aantal mensen met een WW uitkering.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door GJvdZ »

joke0704 schreef:Wat ik nog niet gehoord heb in radar extra is het volgende:

Wanneer je werkeloos wordt en je ww hebt opgebruikt en je hebt een werkende partner, heb je geen recht op een bijstand uitkering.
Hier kan ik nog inkomen, maar omdat je geen uitkering hebt, ben je ook geen geregistreerde werkzoekende meer. Ook heb je geen recht op cursussen, speeddates met evt. Werkgevers of andere " voordelen" die het UWV biedt.

Dit is toch idioot.
Als je stopt met werk te zoeken ben je toch niet geen werkzoekende meer? Als je gewoon werkzoekend blijft tel je gewoon mee in de statistieken.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ik probeer te benadrukken,dat de overheid altijd de werkeloosheid verbloemd.

Ook ik heb meegemaakt hoe het is om met moeite een Melkertbaan te "krijgen" en vervolgens na 10 jaren vaste dienst "gedumpt" te worden bij een sociale werkplaats.

Daarom pleit ik voor een basisinkomen voor elke Nederlander vanaf 18 jaar.

sybela.tijman
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2017 01:08
Contacteer:

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door sybela.tijman »

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door sybela.tijman op 28 mei 2017 03:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Arnold3262
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2017 07:44

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door Arnold3262 »

Daar gaan we weer. De 50/55+ er met een werkloosheidsuitkering en de 50/55+ er met een bijstandsuitkering. Allemaal kommer en kwel. Ik ken die verhalen (helaas persoonlijk) nu wel. Wie maakt er nu eens een item over de 50/55+ er zonder recht op die uitkeringen, omdat hij zijn ww-uitkering heeft opgemaakt en vervolgens geen uitkering meer krijgt omdat zijn partner werkt?
Ik heb al drie jaar geen ww-uitkering meer en omdat mijn vriendin (nog) werkt krijg ik geen bijstandsuitkering of dergelijke. Het is zo, maar het ergste is dat je verder niet meer meedoet in de statistieken. Je staat niet geregistreerd als werkeloze, niet als bijstandtrekker, niets van dit alles. Dan ben je echt afgeschreven en bestaat niet meer voor de maatschappij.
Mijn vriendin is straks ook afgeschreven. Zij wordt woensdag 56 jaar en moet (als het mee zit) nu nog 11 jaar werken. Dan zijn wij beiden afgeschreven.

stofzuigertje

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je als WW of WAO een baantje van enkele uren per week neemt zoals een krantenwijk van 2 uurtjes tel je voor Den Haag niet meer als werkloos maar als werkzoekende mee....

Je wilt meer maar hebt enige werkzaamheden!
Dat je behalve versleten schoenen er niets aan overhoud en volledig op je WW gekort word doet er niet toe.
Je bent met WW uitkering van UWV officieel geen werkloos meer op papier en daar gaat het om.
Vooral 60+ die dit doet en daarmee verklaren we gelijk het relatief grote aantal 60+ die wel werk gevonden heeft!

Er zit nu eenmaal veel vervuiling in de rapporten van CBS.
Mijn broer, 58 jaren en werkloos geworden gaat eerst bij scholen op kosten UWV en enkele maanden rustig aan doen.
Hij heeft in September al nieuwe baan maar 8 maanden even bijscholen en rust.... hij moet solliciteren maar heeft al baan gevonden!
Hij solliciteerde op alles, en zal niets krijgen, moet voor niet korten uitkering!

Ja, die 8 maanden solliciteren en hij is al aangenomen!
Hij gaat dichterbij werken in zijn vak gebied, ICT... en volgt iemand op die met pensioen gaat.
Na jarenlang premie betalen en tijdens de periode van vorige werkgever al baan gevonden maar met gratis UWV betaalde opleiding....
gelijk je huis bijwerken en vakantie..... ook hij is dus Werkloos?

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

De werkeloosheid is veel hoger.
We vergeten de huisvrouwen mee te tellen!
Sommige vrouwen mogen niet werken van hun man......

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door witte angora »

John van Drongelen schreef:Ik probeer te benadrukken,dat de overheid altijd de werkeloosheid verbloemd.
.
Ja héhé. Dat is al tientallen jaren zo. Geen idee meer welk kabinet het was. De doelstelling bij aanvang was om het aantal werklozen onder een bepaald aantal te krijgen, ik meen 500.000 of zo, kan ook 400.000 zijn. Dat lukte maar niet. Uiteindelijk, vlak voor de verkiezingen, besloot dat kabinet om iedereen die voor 12 uur of minder werk zocht, niet langer in de statistieken op te nemen. En ziedaar... het aantal werklozen daalde in één klap naar iets onder het gewenste aantal. Doelstelling bereikt. :lol:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door Julie4444 »

joke0704 schreef:Wat ik nog niet gehoord heb in radar extra is het volgende:

Wanneer je werkeloos wordt en je ww hebt opgebruikt en je hebt een werkende partner, heb je geen recht op een bijstand uitkering.
Hier kan ik nog inkomen, maar omdat je geen uitkering hebt, ben je ook geen geregistreerde werkzoekende meer. Ook heb je geen recht op cursussen, speeddates met evt. Werkgevers of andere " voordelen" die het UWV biedt.

Dit is toch idioot.
Oh ja? Waarom kun je niet zelf actie ondernemen dan, als je binnen de WW niets hebt kunnen doen? Waarom moet je nog meer geld van de samenleving krijgen als jullie gewoon inkomen hebben? En wie moet dat betalen? Waarom is het "idioot" dat je niet ongelimiteerd uitkering kunt trekken als je gewoon rond kunt komen?
John van Drongelen schreef:De werkeloosheid is veel hoger.
We vergeten de huisvrouwen mee te tellen!
Sommige vrouwen mogen niet werken van hun man......
Huisvrouwen die niet werkzoekend zijn zouden ook niet mee moeten tellen voor de werkeloosheid. Dat is toch idioot? Die behoren helemaal niet tot de beroepsbevolking.

Wat betreft jouw laatste opmerking: dat soort mogen ze van mij retourneren naar het land van herkomst.

Pjfoto
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:19

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door Pjfoto »

'Verborgen werkloosheis' is een onderwerp dat al een aantal jaren aan mij knaagt en dat mijn bestaan al gedurende lange tijd een rauw randje geeft.
Dat wordt veroorzaakt door het niet aan werk kunnen komen van mijn 61-jarige vriend, die nu al vier jaar zonder werk zit en zich al jaren een slag in de rondte solliciteert zonder ook maar één keer te worden uitgenodigd voor een nadere kennismaking of sollicitiatiegesprek.
Sinds een jaar ontvangt hij geen uitkering meer van het UWV. Sindsdien is hij een zogenaamde NUG-ger, een Niet Uitkerings Gerechtigde en behoort daarmee tot de groep mensen zonder werk die niet meer meetellen in de werkloosheidscijfers. Onlangs hoorde ik op tv dat deze groep, voor het overgrote deel 50-plussers, ook wel de ‘ontmoedigden’ wordt genoemd.
Ondanks het aantrekken van de economie zal deze groep volgens deskundigen alleen maar groter worden. Er zijn op dit moment in Nederland ongeveer 15000 vacatures, maar het aantal werkzoekenden is 500.000 (geregistreerd) plus 700.000 ontmoedigden. Dus tel maar op.

Het verliezen van werk is in geen enkel opzicht te vergelijken met verlies van een goede gezondheid of een geliefd familielid of vriend, maar het haalt de grond onder je voeten vandaan, maakt je onzeker en geeft het gevoel dat je niet meer meedoet.
In mijn geval wil ik dan ook niet spreken over rouw na baanverlies, maar wel rauw gevoel en voortdurend stil verdriet. Door deze zorg is al lange tijd de glans van veel (leuke) dingen af, hoe lief mijn familie en vrienden ook zijn en hoe gezellig we het ook vaak met elkaar hebben. En hoe gelukkig ik ook ben met het salaris dat nog binnenkomt via mijn werk. Er zijn dus best heel veel zaken om dankbaar voor te zijn, maar toch…..
Ik realiseer mij dat er heel veel meer oudere, zeer gemotiveerde en ervaren werkers zijn die in hetzelfde schuitje zitten en dan nog de last ervaren van de regelgeving rondom een bijstandsuitkering. Wat zou het mooi zijn als de politiek over de brug komt met bijvoorbeeld een basisinkomen voor 55+-ers, of voor langdurig werklozen een verlaging van de AOW leeftijd of de mogelijkheid om eerder onder goede condities je pensioen aan te kunnen spreken. Het geeft de mensen rust en ruimte in hun bestaan om datgene te doen wat ze graag willen: werken en daarvoor gewaardeerd worden, ook al is het bijvoorbeeld vrijwilligerswerk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kun je pensioen al eerder laten ingaan, als je wilt.

Verder even advocaat van de duivel, 'vroeger' waren vaste banen en de daarbij horende zekerheid 'gewoon'. Maar een groot deel van de mensen die nu een stuk jonger zijn en nog niet zo lang werken, zitten vaak met tijdelijke banen, afgewisseld door werkloosheid. En daarmee voor een groot deel permanent met een enigszins vergelijkbare onzekerheid en met zorgen over of er na deze baan wel een nieuwe baan zou komen, wanneer die zou komen (misschien niet binnen de veel kortere WW-periode) en of die voldoende zou betalen. Dit niet de laatste tien jaar van het 'werkende' leven, maar permanent, zonder enig vooruitzicht op zekerheid.

mh73

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door mh73 »

kweenie schreef:Verder even advocaat van de duivel, 'vroeger' waren vaste banen en de daarbij horende zekerheid 'gewoon'. Maar een groot deel van de mensen die nu een stuk jonger zijn en nog niet zo lang werken, zitten vaak met tijdelijke banen, afgewisseld door werkloosheid. En daarmee voor een groot deel permanent met een enigszins vergelijkbare onzekerheid en met zorgen over of er na deze baan wel een nieuwe baan zou komen, wanneer die zou komen (misschien niet binnen de veel kortere WW-periode) en of die voldoende zou betalen. Dit niet de laatste tien jaar van het 'werkende' leven, maar permanent, zonder enig vooruitzicht op zekerheid.
Dit dus. Er worden geloof ik jaarlijks nog maar 2000 vaste contracten getekend. De rest moet het doen met een tijdelijk contract. Dat dan misschien nog een keer verlengd wordt. En dan? Op zoek naar de volgende baan. Een tijdje WW, misschien de bijstand in. Een huis kopen? Niet mogelijk.

Ik weet wel dat de eigen situatie voor iedereen het belangrijkste is, maar ik heb een dochter van 20 en twee tienerdochters. Ik zie hun toekomst met zorg tegemoet.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Pjfoto schreef:Er zijn op dit moment in Nederland ongeveer 15000 vacatures,
Wat een onzin!
Op indeed staan er al meer dan 40,000 van alleen de afgelopen 7 dagen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door renewouters »

Julie4444 schreef:
Pjfoto schreef:Er zijn op dit moment in Nederland ongeveer 15000 vacatures,
Wat een onzin!
Op indeed staan er al meer dan 40,000 van alleen de afgelopen 7 dagen.
En dat zijn dan ook nog eens de gepubliceerde vacatures. Bij mij op het werk (maar ook bij bedrijven waar wij mee samen werken) worden de vacatures geeneens meer gepubliceerd, maar worden recruiters ingeschakeld om mensen te vinden. Een vacatures publiceren is schieten met een schot hagel. Met een beetje mazzel leest de juiste kandidaat de vacature.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

mh73 schreef:Er worden geloof ik jaarlijks nog maar 2000 vaste contracten getekend.
Heb je hier een bron van? Klinkt namelijk als bijzonder laag.

mh73

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door mh73 »

Henk Toeter schreef:
mh73 schreef:Er worden geloof ik jaarlijks nog maar 2000 vaste contracten getekend.
Heb je hier een bron van? Klinkt namelijk als bijzonder laag.
Ik heb dat ergens een keer gelezen. Weet niet meer waar. Ken jij zoveel mensen die nog een vast contract krijgen dan? Ik niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mh73 schreef:
Henk Toeter schreef:
mh73 schreef:Er worden geloof ik jaarlijks nog maar 2000 vaste contracten getekend.
Heb je hier een bron van? Klinkt namelijk als bijzonder laag.
Ik heb dat ergens een keer gelezen. Weet niet meer waar. Ken jij zoveel mensen die nog een vast contract krijgen dan? Ik niet.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/32 ... ft-stijgen

Het aantal was in 2015 met 15.000 toegenomen (+/- 74% heeft een vast contract).

stofzuigertje

Re: Verborgen werkeloosheid

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

[quote="Pjfoto"]'Verborgen werkloosheis' is een onderwerp dat al een aantal jaren aan mij knaagt en dat mijn bestaan al gedurende lange tijd een rauw randje geeft.
Dat wordt veroorzaakt door het niet aan werk kunnen komen van mijn 61-jarige vriend, die nu al vier jaar zonder werk zit en zich al jaren een slag in de rondte solliciteert zonder ook maar één keer te worden uitgenodigd voor een nadere kennismaking of sollicitiatiegesprek.


De echte oorzaak van bovenstaande probleem van Pjfoto is dat vele nog wel werklozen verplicht moeten solliciteren en liefst wekelijks.
Daarmee verdwijnt deze goede persoon die nog wel wil en kan werken tussen die moeten.

Met 400.000 werklozen die wekelijks een brief moeten schrijven, hoe vind ik die oudere van 61 dan hier tussen?
Er zijn maar 2 alternatieven;

1 ga naar uitzendbureau en neem alles aan.
Soms kom je dan als je eenmaal binnen bent aan een echte baan...

2 ga voor jezelf werken.

Elke week overal op schrijven helpt niet, want jou brief verdween na lezen leeftijd, weer een die moet solliciteren!

Gesloten