Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
18 dec 2018 13:10
Op 11 december 2018 wordt het dossier zonder enige vorm van kennisgeving/uitspraak afgesloten. Na diverse onbeantwoorde klachten bij de Voorzitter waarvan de laatste op 17 december 2018, wordt hals over kop alsnog een uitspraak gefabriceerd!

Afbeelding

Ja Voorzitter *knip*, zo liggen er nog tientallen klachten te wachten op behandeling. Waarvan de meeste zelfs al sinds 2012/2014, ik heb u daar al vele malen over aangeschreven. En nee, het is niet bij dat ene sterfgeval gebleven.

Grote kans dat we in 2019 oude klachten bij Kifid weghalen om ze daarna voor te leggen aan de enige echte onafhankelijke kantonrechter, waar ik al deze consumenten gewoon rechtmatig mag vertegenwoordigen.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 dec 2018 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
31 dec 2018 08:54

Ja Voorzitter *knip*, zo liggen er nog tientallen klachten te wachten op behandeling. Waarvan de meeste zelfs al sinds 2012/2014, ik heb u daar al vele malen over aangeschreven. En nee, het is niet bij dat ene sterfgeval gebleven.

Grote kans dat we in 2019 oude klachten bij Kifid weghalen om ze daarna voor te leggen aan de enige echte onafhankelijke kantonrechter, waar ik al deze consumenten gewoon rechtmatig mag vertegenwoordigen.

Ik spreek namens vele tientallen gedupeerden van financiële producten zoals SprintPlan van Aegon, maar krijg nooit enige respons van Voorzitter *knip* :shock:

Heb je ook een klacht over Kifid zelf? Dan kun je terecht bij een heuse Klachtencoördinator *knip* : www.Kifid.nl/organisatie

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat dit op je eigen kantoor thuishoort. Het is toch jouw verdienmodel,, tenminste volgens je naam.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Nee maar Claimconcept mag hier al jaren reclame maken.

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
02 jan 2019 11:28
Ik spreek namens vele tientallen gedupeerden van financiële producten zoals SprintPlan van Aegon, maar krijg nooit enige respons van Voorzitter *knip* :shock:

Heb je ook een klacht over Kifid zelf? Dan kun je terecht bij een heuse Klachtencoördinator *knip* : www.Kifid.nl/organisatie

Reclame? Ik geef altijd uiterst actuele informatie voor tienduizenden gedupeerden van producten als SprintPlan en Vliegwiel van Aegon. In dat kader ben ik eind 2011 na een succesvolle proef begonnen met klachten bij Kifid, maar ik ben zeker niet de enige.

Juist voor slachtoffers van financiële woekerproducten die zelf bij Aegon cs en Kifid klagen, is mijn info soms letterlijk van levensbelang.

De aanhouder wint!
Jelle Terpstra ( Het ClaimConcept ® sinds 2011)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je bent toch geen consument maar een bureau dat door een consument ingehuurd kan worden? Of heb ik me vergist en is dat een gratis advies?

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Ik ben toevallig ook zelf consument, en vanuit mijn expertise kan ik anderen helpen. En advies is gratis, totdat er (vaak na vele, vele jaren) tastbaar resultaat is geboekt. En voor zover het ertoe doet, ik kan er niet van leven: de cost gaet voor de baet uyt. Vooralsnog dus geen nieuwe Gouden Eeuw, alles non-profit.

Verder iemand nog iets inhoudelijks?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Oké ik had een andere indruk. Goed dan dat je het rechtzet.

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
31 dec 2018 08:54

Ja Voorzitter *knip*, zo liggen er nog tientallen klachten te wachten op behandeling. Waarvan de meeste zelfs al sinds 2012/2014, ik heb u daar al vele malen over aangeschreven. En nee, het is niet bij dat ene sterfgeval gebleven.

Grote kans dat we in 2019 oude klachten bij Kifid weghalen om ze daarna voor te leggen aan de enige echte onafhankelijke kantonrechter, waar ik al deze consumenten gewoon rechtmatig mag vertegenwoordigen.

Financieel Klachteninstituut Kifid heeft bij ons de langste tijd gehad, puinhoop daar. Bij vorderingen onder €25.000 waar geen beroep mogelijk is, willen we nu standaard naar niet-bindende behandeling om uitdrukkelijk de gang naar de kantonrechter open te kunnen houden. Collega's gaan nu 'vergeten' klachten eerst intrekken en daarna meteen opnieuw zelf indienen onder verse klachtnummers.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Dit klinkt ook als met twee maten meten:

https://www.amweb.nl/branche/blog/2019/ ... -101116068
https://www.kifid.nl/kifid-bijna-200-kl ... -afgerond/

Versus:

https://www.kifid.nl/collectief-klagen- ... bij-kifid/

Ik lees het als "collectief en indiviueel" afwijzen mag natuurlijk wel...

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »


Uitspraak 2019-473 van 4 juli 2019 (gepubliceerd op 11 juli 2019)
4.4 De Commissie is van oordeel dat wanneer in een collectieve procedure een inhoudelijke beslissing is gegeven door de rechtbank en een daarbij betrokken consument daarna een klacht indient bij Kifid, het bepaalde in artikel 2.1 onder b van het reglement geldt. Er is immers een beslissing van een rechter, die ook betrekking heeft op de individuele klacht van de Consument. Het is dus niet van belang of de consument rechtstreeks als eiser is opgetreden of zich heeft aangesloten bij een collectieve actie als bedoeld in artikel 3:305a BW.
Een uitspraak als zojuist genoemd, staat aan behandeling van de klacht door de Commissie in de weg, tenzij de Consument aannemelijk maakt dat hij zich definitief en onvoorwaardelijk uit de elders gevoerde procedure had teruggetrokken, en daarin geen partij of belanghebbende meer was, op het moment waarop de uitspraak werd gedaan.

Algemeen: een persbericht op 26 juni 2019, over een uitspraak van 4 juli 2019?

Inhoudelijk: Is 1 juni 2018 niet tijdig "definitief en onvoorwaardelijk teruggetrokken uit de elders gevoerde procedure "?
2.5 De Vereniging Consument en Geldzaken (hierna: ‘VCG’) heeft in ieder geval vanaf het moment dat Consument zich bij haar heeft aangesloten, tot en met 26 februari 2019 bij de burgerlijke rechter geprocedeerd over de door haar leden afgesloten (SprintPlan) effectenleaseovereenkomsten.
En hoe luidt dan die "inhoudelijke beslissing gegeven door de rechtbank "?

Waarom verzwijgt Kifid de nog lopende collectieve actie van Platform Aandelenlease bij gerechtshof Den Haag?

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ClaimConcept schreef:
15 jul 2019 12:45
Waarom verzwijgt Kifid de nog lopende collectieve actie van Platform Aandelenlease bij gerechtshof Den Haag?
Is dat relevant dan?
Dit betekent dat Klachten die bij Kifid worden ingediend terwijl ze onderdeel uitmaken van
een nog lopende (collectieve) procedure bij een rechter, in behandeling zijn bij een rechter
als bedoeld in artikel 2.1 onder c.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik lees het als "alles wat je zegt kan en zal tegen je gebruikt worden", voor zover het onpartijdige en onafhankelijke KiFiD.

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

sylvesterb schreef:
15 jul 2019 14:13
ClaimConcept schreef:
15 jul 2019 12:45
Waarom verzwijgt Kifid de nog lopende collectieve actie van Platform Aandelenlease bij gerechtshof Den Haag?
Is dat relevant dan?
Dit betekent dat Klachten die bij Kifid worden ingediend terwijl ze onderdeel uitmaken van
een nog lopende (collectieve) procedure bij een rechter, in behandeling zijn bij een rechter
als bedoeld in artikel 2.1 onder c.
Yep, zeer relevant
ClaimConcept schreef:
15 jul 2019 12:45

Uitspraak 2019-473 van 4 juli 2019 (gepubliceerd op 11 juli 2019)
In rechtsoverweging 4.4 laatste alinea, Kifid schreef:Een uitspraak als zojuist genoemd, staat aan behandeling van de klacht door de Commissie in de weg, tenzij de Consument aannemelijk maakt dat hij zich definitief en onvoorwaardelijk uit de elders gevoerde procedure had teruggetrokken, en daarin geen partij of belanghebbende meer was, op het moment waarop de uitspraak werd gedaan.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Klacht op 19 September 2016 ingediend, financieel dienstverlener krijgt (ivm vakantie) uitstel tot 23 September 2019 om verweer in te dienen...

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

De wegen van het wettelijk verplichte consumentenklachtloket Kifid zijn ondoorgrondelijk. Op basis van uitspraken van de Hoge Raad op 2 september 2016 vorderen gedupeerden bij Aegon inleg + wettelijke rente. Aegon wil echter alleen schikken als hun SprintPlan in 2000 een onaanvaardbaar zware last vormde, dus stapt een enkeling naar het tot dan toe onbekende Kifid.

Helaas, te vroeg. Na wat schermutselingen over en weer, wordt de klacht heropend. Helaas, beleidswijziging! Maar hoe zit het dan met de nog lopende collectieve actie van Platform Aandelenlease PAL?
ClaimConcept schreef:
15 jul 2019 17:24
Waarom verzwijgt Kifid de nog lopende collectieve actie van Platform Aandelenlease bij gerechtshof Den Haag?
Uitspraak 2019-473 van 4 juli 2019 (gepubliceerd op 11 juli 2019)
In rechtsoverweging 4.4 laatste alinea, Kifid schreef:Een uitspraak als zojuist genoemd, staat aan behandeling van de klacht door de Commissie in de weg, tenzij de Consument aannemelijk maakt dat hij zich definitief en onvoorwaardelijk uit de elders gevoerde procedure had teruggetrokken, en daarin geen partij of belanghebbende meer was, op het moment waarop de uitspraak werd gedaan.

Klager is uiteraard belanghebbende bij PAL, dus opnieuw naar Kifid Helaas, het secretariaat van de Geschillencommissie blijft standvastig! Dan maar bezwaar maken, conform artikel 8.1 Reglement bij de Voorzitter van de Geschillencommissie
In het Bezwaarformulier, Kifid schreef:Stuur het volledig ingevulde bezwaarformulier met eventuele bijlagen naar:
Kifid
t.a.v. de voorzitter van de Geschillencommissie
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
In het Reglement Geschillencommissie artikel 8, Kifid schreef: Artikel 8 Bezwaar tegen de beslissing de Klacht niet in behandeling te nemen
8.1 Consument kan tegen de beslissing dat de Klacht niet in behandeling wordt genomen binnen vier weken na dagtekening van die beslissing Schriftelijk gemotiveerd bezwaar maken bij de Voorzitter.
8.2 Als de Voorzitter het bezwaar gegrond acht, neemt de Geschillencommissie de Klacht alsnog in behandeling. De beslissing van de Voorzitter is een voorlopig, in de zin van artikel 9.
8.3 Als de Voorzitter het bezwaar ongegrond acht, of als Consument binnen de in artikel 8.1 genoemde termijn geen bezwaar heeft gemaakt, blijft de Klacht verder buiten behandeling en sluit de Geschillencommissie het dossier.
Artikel 9 Klacht wordt in behandeling genomen
De beslissingen die zijn genoemd in artikel 7.2 en artikel 8.2 zijn voorlopig. Dit betekent dat de Commissie in een later stadium van de procedure alsnog tot het definitieve oordeel kan komen dat de Klacht niet voor behandeling in aanmerking komt.
Deze beslissingen zijn voorlopig, omdat het verweer van de Financiële dienstverlener nog niet bekend is op het moment van beslissen.

De Beslissing op bezwaar, niet van de Voorzitter maar van de aanstaande behandelend Secretaris...
Conform artikel 8 van het reglement heb ik het bezwaar beoordeeld. Ik acht het bezwaar gegrond.
(..)
Verder merk ik op nu uw bezwaar gegrond is, dit niet betekent dat de klacht behandelbaar is. Dit is een voorlopig oordeel op grond van artikel 8.2 van het reglement. De klacht kan nog steeds op andere gronden niet behandelbaar worden verklaard.

De klacht zal nu opgepakt worden door de behandelend secretaris mr. A.C. de Bie. Deze zal contact met u opnemen, waarbij hij u conform artikel 4.2 van het reglement zal verzoeken om de ontbrekende feiten te vermelden waarop de Klacht betrekking heeft, onder verwijzing naar bewijsstukken waaruit deze feiten blijken. Deze ontbreken op dit moment in het klachtformulier.

U zult binnen een termijn van twee weken bericht krijgen van de behandelend secretaris.

Met vriendelijke groet,
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

mr. A.C. de Bie
Secretaris Geschillencommissie Financiële Dienstverlening

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

KiFiD is haarzelf behoorlijk aan het diskwalificeren... (het klinkt niet echt als een eerlijk process)

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

De Voorzittersbeslissing op Bezwaar zoals het hoort, uit 2012. Hoe anders is het anno 2019
ClaimConcept schreef:
12 sep 2019 11:53
De Beslissing op bezwaar, niet van de Voorzitter maar van de aanstaande behandelend Secretaris...
De klacht zal nu opgepakt worden door de behandelend secretaris mr. A.C. de Bie.
(..)
U zult binnen een termijn van twee weken bericht krijgen van de behandelend secretaris.

Met vriendelijke groet,
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

mr. A.C. de Bie
Secretaris Geschillencommissie Financiële Dienstverlening
Tegelijk met de devaluatie van de Voorzittersbeslissing, is ook anderszins het interne toezicht niet meer wat het geweest is.

Tot 2017 was de Klachtencoördinator nog directielid en tot voorjaar 2019 beëdigd rechterlijk ambtenaar uit de Geschillencommissie.
Wordt tegenwoordig een klacht over een Secretaris afgedaan door naaste collega's op de werkvloer ???

ClaimConcept
Berichten: 1962
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Onze klacht over deze uitglijder wordt eindelijk gehoord:
23 sep 2019, de (collega-secretaris) Klachtencoördinator Kifid schreef:Zoals u terecht opmerkt is de brief van 20 augustus 2019 waarin het bezwaar gegrond is verklaard ten onrechte niet ondertekend door de Voorzitter. Namens Kifid bied ik u verontschuldigingen aan voor deze administratieve fout. Inmiddels is deze fout hersteld en is de juiste brief, ondertekend door de Voorzitter, in het online dossier geplaatst.
23 sep / 20 aug 2019, Voorzitter Kifid schreef:De klacht zal nu opgepakt worden door de behandelend secretaris mr. A.C. de Bie.
(..)
U zult binnen een termijn van twee weken bericht krijgen van de behandelend secretaris.

Met vriendelijke groet,
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Mw. mr. Eveline Ruinaard

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En gaat het antwoord anders / eerlijk worden?

(welk proces uit reglement heb je gevolgd? want als er geen proces is beschreven, dan hoeven ze niet eens ter luisteren, laat staan correct antwoorden - maar misschien is mijn beeld wat gekleurd)

Plaats reactie