Radar

toggle menu

slimme meter

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.

slimme meter

door hendrie63 » 12 jan 2018 15:49

Hallo allemaal,
Enexis wil bij mij een slimme meter installeren. Weet iemand de stand van zaken van deze meters?
Zijn ze al betrouwbaarder geworden of is het nog een zootje?
Voor het gebruik heb ik hem niet nodig want ik ben alleen en gas gebruik ik niet veel want ik heb een pelletkachel
en stroom in de gaten houden daarvoor heb ik toon van Eneco.
En hem wel laten installeren en geen gebruik van maken vertrouw ik ook niet.

Alvast bedankt allemaal voor de reactie.

Groetjes Hendrie

hendrie63
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 dec 2017 11:58

RE: slimme meter

door mahadma » 12 jan 2018 18:57

Er zijn over dit onderwerp inmiddels geschat een duizend plus items, google even. Ieder zijn mening, maar ik weiger!
mahadma
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 03 dec 2015 14:52

RE: slimme meter

door Jesa H » 12 jan 2018 20:05

Wij hebben er 1 en die is gewoon prima! :)
Jesa H
 
Berichten: 161
Geregistreerd: 22 nov 2017 11:35

RE: slimme meter

door 16again » 12 jan 2018 20:58

Hoe kan Toon nu je electriciteitsverbruik in de gaten houden....zonder slimme meter?
16again
 
Berichten: 7460
Geregistreerd: 02 jul 2003 22:18

RE: slimme meter

door olaf79 » 12 jan 2018 22:13

16again schreef:Hoe kan Toon nu je electriciteitsverbruik in de gaten houden....zonder slimme meter?

Toon ondersteund sommige analoge meters dmv een pulsmeter.
olaf79
 
Berichten: 8118
Geregistreerd: 17 okt 2011 23:53

RE: slimme meter

door scontra » 12 jan 2018 23:00

hendrie63 schreef:Hallo allemaal,
Enexis wil bij mij een slimme meter installeren. Weet iemand de stand van zaken van deze meters?
Zijn ze al betrouwbaarder geworden of is het nog een zootje?
Voor het gebruik heb ik hem niet nodig want ik ben alleen en gas gebruik ik niet veel want ik heb een pelletkachel
en stroom in de gaten houden daarvoor heb ik toon van Eneco.
En hem wel laten installeren en geen gebruik van maken vertrouw ik ook niet.

Alvast bedankt allemaal voor de reactie.

Groetjes Hendrie


Vertrouw de "slimme" meter zoals u zich zelf vertrouwd.
Laat de vooruitgang de vooruitgang en houdt vast aan de meetwaarden die u nu heeft, maar of die betrouwbaar zijn, dat heeft u zich nog nooit afgevraagd, maar ik zou ze niet vertrouwen.
scontra
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27 maart 2014 18:34

RE: slimme meter

door CorryLieverse » 13 jan 2018 06:31

Ik heb zo mijn ervaringen met STEDIN een van de netwerkbeheerders; iedereen hier in het appartementencomplex heeft "die slimme meter" klakkeloos laten plaatsen behalve mijn buurman en ik.
Ik had er al veel negatieve zaken over gelezen en al voor mijzelf besloten dat ik ONDER GEEN BEDING een "slimme meter" wilde. Wat is nl. het geval: dit onderwerp is al heel veel behandeld op Radar zelf. De meter meet echt ALLE stroom die de huidige dus oude meter van Eneco NIET kan meten. Door die software die in "de slimme meter" is geinstalleerd wordt OOK de zgn. "lekstroom" gemeten van USB-apparaten en dergelijke. Het resultaat: heel veel mensen zien ineens "hun normale verbruik" (lees gemeten via de nog oude geinstalleerde meter) opeens omhoog schieten en schrikken zich helemaal kapot! Je kunt zowel ENEXIS of STEDIN bellen maar die vertellen je halve waarheden. Vaak word het je aangepraat:"Als U de slimme meter later laat plaatsen moet U hier een bedrag voor betalen. NU kost de plaatsing U NIETS". Dat de betalen bedrag was iets van E 68,- als ik het wel heb. Nu ben ik in het geheel niet over te halen tot wat dan ook dus aan de telefoon ben ik heel snel klaar. De overheid heeft - ik meld het hier ten overvloede - het VERPLICHT laten installeren ondertussen ingetrokken dus stink daar OOK niet in! Mijn buurman had met de "Slimme Meter" monteur een afspraak gemaakt: in principe had hij al gekozen om "een slimme meter" te laten plaatsen. Totdat hij EEN AVOND vóórdat de desbetreffende monteur bij hem aan de deur zou komen, nog eens goed alles op het internet nog eens goed ging bekijken. De monteur belde bij hem aan en mijn buurman deed vervolgens - uiteraard met excuses - het verhaal wat hij allemaal aan negatieve zaken die men KAN ondervinden bij het plaatsen van "de slimme meter" kunt ondervinden. Blijkbaar was deze monteur ongeveer van dezelfde leeftijd als mijn buur: wij beiden zijn geboren begin jaren vijftig van de vorige eeuw. In ieder geval gaf de monteur mijn buurman gelijk:"Als ik in UW schoenen zou staan meneer, dan zou IK het OOK niet doen"!

Zo die zat en laat dit voor iedereen die het plaatsen van een "slimme meter" ook maar overweegt, hiervan afzien. Ze komen er vanzelf wel in op een gegeven moment als al die trammelant en de kinderziektes van die apparaten niet meer voorkomen. OOK werd ons beloofd één keer per twee maanden een afrekening van STEDIN te ontvangen over je energie-verbruik; mijn buurvrouw beneden is - ondanks tegen mijn advies in en heeft NU spijt - toch zo "slimme meter" laten plaatsen. Na twee maanden heeft ze nog geen enkele afrekening over haar energieverbruik zien verschijnen. Ik heb nu via Eneco een dubbele elektriciteitsmeter: dit wordt straks één tarief. Dat is pech onderweg; nog iet minder dan één jaar in de Bijstand en dan ben ik "Dagobert Duck" met mijn AOW. Wie dan leeft die dan zorgt. Laat mij maar lekker zitten met die ouwe meuk. Geen mobiel; geen wifi en geen tablet. Telefoon aan een draad het internet met een draad gekoppeld aan de laptop. Het "nieuwe" is lang niet altijd "beter"; dus geef mij maar de ouwe "meuk" die NOOIT kapot gaat!

Als laatste nog één tip: mocht je ooit in een conflict terecht komen óf met ENEXIS óf STEDIN (beiden zijn NETBEHEERDERS) en hebben op zich NIETS met de leverancier-organisaties zoals Eneco of Nuon te maken.Doe alle correspondentie SCHRIFTELIJK af:dan kun je - zo is mijn ervaring - hun draaikonterij heel goed zien! Veel succes met "de slimme meter" die volgens een oudere man hier beneden die dat ding had laten plaatsen "mij veel te slim is". Duidelijker kan ik niet zijn. En Mocht iemand hier in die handel trappen, dan hier geen "huilie-huilie" komen doen. Er is al meer dan genoeg voor gewaarschuwd wat die krengen allemaal met je energie meten en vervolgens doorgeven!
CorryLieverse
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 jan 2018 05:54
Woonplaats: Nederland

RE: slimme meter

door stofzuigertje » 13 jan 2018 08:23

Als de topic starter erg veel Pellets stookt, en met Inductie plaat gaat koken word het gasverbruik 0,0

Door deze meter niet te laten weghalen, dat is erg duur maar te laten verzegelen, dan vervalt de jaarlijkse kosten.
Dit is voor de meeste ruim €200,-

Een inductie kookplaat en de verzegel kosten heb je binnen 2 jaren terug verdiend.
Of ze een nieuwe plaatsen of niet, alleen de stroom meter zal gebruikt worden.

Als je geen inductie wil, op campinggas fles kun je ook koken, wel elk jaar fles ruilen en tijdig reserve.....
stofzuigertje
 
Berichten: 9262
Geregistreerd: 01 maart 2009 18:08

RE: slimme meter

door Harm.calc » 13 jan 2018 09:56

Hendrie, goedemorgen

Als u weet wat uw verbruik is, en u heeft vertrouwen in uw huidige meter, en u vindt een 2 maandelijkse opgave van uw meterstanden geen toegevoegde waarde, en u heeft niet de behoefte via een portal uw verbruik tot op de dag te kunnen inzien, en u vindt het geen probleem dat u jaarlijks uw standen zelf moet doorgeven voor uw jaarafrekening, en u vindt het geen probleem eens in de 3 jaar thuis te moeten blijven omdat de netbeheerder uw standen komt uitlezen, . . .
dan zou ik zeggen laat maar zitten die slimme meter. Op dit moment lees ik niet dat ten aanzien van de betrouwbaarheid daar iets in veranderd is.

Ik heb sinds eind 2016 wel een slimme meter, en het uitlezen laten uitzetten. Ik verbruik alleen elektra en ben kleinverbruiker. God zij dank blijkt mijn verbruik niet hoger of lager, tot op een bepaalde nauwkeurigheid natuurlijk. Voor mij is deze slimme meter net zo goed als mijn vorige digitale meter.
Harm.calc
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 22 dec 2010 13:25

RE: slimme meter

door Moneyman » 14 jan 2018 22:31

CorryLieverse schreef:Ik heb zo mijn ervaringen met STEDIN een van de netwerkbeheerders; iedereen hier in het appartementencomplex heeft "die slimme meter" klakkeloos laten plaatsen behalve mijn buurman en ik.
Ik had er al veel negatieve zaken over gelezen en al voor mijzelf besloten dat ik ONDER GEEN BEDING een "slimme meter" wilde. Wat is nl. het geval: dit onderwerp is al heel veel behandeld op Radar zelf. De meter meet echt ALLE stroom die de huidige dus oude meter van Eneco NIET kan meten. Door die software die in "de slimme meter" is geinstalleerd wordt OOK de zgn. "lekstroom" gemeten van USB-apparaten en dergelijke. Het resultaat: heel veel mensen zien ineens "hun normale verbruik" (lees gemeten via de nog oude geinstalleerde meter) opeens omhoog schieten en schrikken zich helemaal kapot! Je kunt zowel ENEXIS of STEDIN bellen maar die vertellen je halve waarheden. Vaak word het je aangepraat:"Als U de slimme meter later laat plaatsen moet U hier een bedrag voor betalen. NU kost de plaatsing U NIETS". Dat de betalen bedrag was iets van E 68,- als ik het wel heb. Nu ben ik in het geheel niet over te halen tot wat dan ook dus aan de telefoon ben ik heel snel klaar. De overheid heeft - ik meld het hier ten overvloede - het VERPLICHT laten installeren ondertussen ingetrokken dus stink daar OOK niet in! Mijn buurman had met de "Slimme Meter" monteur een afspraak gemaakt: in principe had hij al gekozen om "een slimme meter" te laten plaatsen. Totdat hij EEN AVOND vóórdat de desbetreffende monteur bij hem aan de deur zou komen, nog eens goed alles op het internet nog eens goed ging bekijken. De monteur belde bij hem aan en mijn buurman deed vervolgens - uiteraard met excuses - het verhaal wat hij allemaal aan negatieve zaken die men KAN ondervinden bij het plaatsen van "de slimme meter" kunt ondervinden. Blijkbaar was deze monteur ongeveer van dezelfde leeftijd als mijn buur: wij beiden zijn geboren begin jaren vijftig van de vorige eeuw. In ieder geval gaf de monteur mijn buurman gelijk:"Als ik in UW schoenen zou staan meneer, dan zou IK het OOK niet doen"!

Zo die zat en laat dit voor iedereen die het plaatsen van een "slimme meter" ook maar overweegt, hiervan afzien. Ze komen er vanzelf wel in op een gegeven moment als al die trammelant en de kinderziektes van die apparaten niet meer voorkomen. OOK werd ons beloofd één keer per twee maanden een afrekening van STEDIN te ontvangen over je energie-verbruik; mijn buurvrouw beneden is - ondanks tegen mijn advies in en heeft NU spijt - toch zo "slimme meter" laten plaatsen. Na twee maanden heeft ze nog geen enkele afrekening over haar energieverbruik zien verschijnen. Ik heb nu via Eneco een dubbele elektriciteitsmeter: dit wordt straks één tarief. Dat is pech onderweg; nog iet minder dan één jaar in de Bijstand en dan ben ik "Dagobert Duck" met mijn AOW. Wie dan leeft die dan zorgt. Laat mij maar lekker zitten met die ouwe meuk. Geen mobiel; geen wifi en geen tablet. Telefoon aan een draad het internet met een draad gekoppeld aan de laptop. Het "nieuwe" is lang niet altijd "beter"; dus geef mij maar de ouwe "meuk" die NOOIT kapot gaat!

Als laatste nog één tip: mocht je ooit in een conflict terecht komen óf met ENEXIS óf STEDIN (beiden zijn NETBEHEERDERS) en hebben op zich NIETS met de leverancier-organisaties zoals Eneco of Nuon te maken.Doe alle correspondentie SCHRIFTELIJK af:dan kun je - zo is mijn ervaring - hun draaikonterij heel goed zien! Veel succes met "de slimme meter" die volgens een oudere man hier beneden die dat ding had laten plaatsen "mij veel te slim is". Duidelijker kan ik niet zijn. En Mocht iemand hier in die handel trappen, dan hier geen "huilie-huilie" komen doen. Er is al meer dan genoeg voor gewaarschuwd wat die krengen allemaal met je energie meten en vervolgens doorgeven!

Wat een hoop klok-klepel en aannames in één verhaal...
Moneyman
 
Berichten: 8004
Geregistreerd: 18 feb 2015 12:36

Geef de vorige berichten weer
Sorteer op

Keer terug naar Onderzoek