LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UVW oud recht

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
svl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:48

UVW oud recht

Ongelezen bericht door svl »

Beste,

Ik heb echt een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
ik heb ms.
Daardoor ben ik helaas in 2010 80/10 afgekeurd en ontving ik een wia wga uitkering.
Ik ben gelukkig weer sterker geworden en ben weer volledig aan het werk gegaan.
Ik heb vele diploma's gehaald en ben uiteindelijk financieel manager geworden.
Mijn leven is in die jaren veel veranderd.
ik ben gescheiden en woon met mijn 2 kinderen en werkte op een gegeven moment 4 dagen om alles te proberen om het voor de kinderen zo goed mogelijk te maken.
Het was een pittige tijd, misschien iets te.
Want het noodlood sloeg toe en op 2 nov 2016 kreeg ik een enorme ms aanval.
Ik was half verlamt. Na veel revalidatie kan ik weer lopen, maar werken is onmogelijk.
Nu was het advies van de bedrijfsarts om vervroegd wia iva aan te vragen.
Dat heb ik in dec 2017 gedaan
Nu begint de ellende, volgens de mensen bij de uwv zou ik minimaal 75% van mijn loon 12 mnd voor mijn eerste ziekte dag krijgen.
Ik zou 2 jan uitslag krijgen. het gebeurde niet.
Gisteren 18-1-2018 kwam uwv met uitsluitsel.
Ze zeggen dat ik ben terug gevallen op mijn oud wia recht????
Dat houd in dat ik iva afgekeurd ben met terug werkende kracht van af mijn eerste ziektedag 2 nov 2016.
Maar mijn uitkering word berekend op het dagloon wat ik dus in 2010 had. (Dat houd in dat ik nu terug van van een netto salaris van 2300 naar 1000 euro per maand).
Ik heb al een huur van 710 euro??? Kan dit zomaar?
Dat ik moet verhuizen wist ik sowieso wel, maar dit kan ik zelfs met verhuizen niet oplossen.

Ik heb immers toch alleen maar me best gedaan om weer zo hard te gaan werken?
Is dit dan de beloning?

Weet iemand een oplossing want hierdoor zit ik gegarandeerd in de problemen en kan ik helemaal niks en word ik alleen maar nog beroerder.
Is dat dan de bedoeling van de maatschappij???



En is oud recht wel goed ik had immers wga geen iva


Hellup!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is juist de bedoeling dat je bij een terugval die duidelijk te maken heeft met de oude arbeidsongeschiktheid ook weer terugvalt op de uitkering die daarbij hoort. Anders krijg je namelijk de situatie dat mensen ondanks hun zieke toch een tijd tegen een hoger inkomen gaan werken (bijvoorbeeld bij het bedrijf van een vriend), alleen maar om vervolgens terug te vallen en een hogere uitkering te krijgen. Niet gezond en bovendien misbruik maken van de regeling.

Overigens geef je niet aan of je ook werkelijk was goedgekeurd of niet. Het is goed mogelijk dat je nog gedeeltelijk arbeidsongeschikt was, maar toch volledig ging werken. Dat je een zo grote terugval kreeg, geeft al aan dat je duidelijk nog niet helemaal hersteld was.

svl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:48

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door svl »

Niet volledig hersteld???
ik ben na 7 jaar terug gevallen???
U conclusie dat ik duidelijk niet hersteld was is duidelijk niet van iemand die beschikt over medische kennis..een aanname op basis van non kennis.
En genezen van ms is nou eenmaal niet mogelijk.
Betekend dat dan dat als ik me goed voel dat ik dan niet moet gaan werken.

En u interpreteer dat ik ondanks mijn ziekte bij een kennis werk voor meer inkomen en dat ik fraude pleeg????

Nou er bestaan ook gewoon mensen die ondanks hun ziekte in de goede tijden gewoon willen werken..dat is in mijn geval...dat is geen fraude hoor..
Dat je dan als je helaas ziek worden...Wat met ms altijd kan gebeuren ook al ben je helemaal hersteld...moet terug vallen naar 40% van je loon lijkt me onredelijk en dat lijkt meer op fraude..

Zijn er ook nog mensen die echte juridisch advies kunnen geven en me niet beschuldigen..?

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hij beschuldigt u nergens van. Hij geeft alleen aan waarom de regeling zo is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door kweenie »

svl schreef:Niet volledig hersteld???
ik ben na 7 jaar terug gevallen???
U conclusie dat ik duidelijk niet hersteld was is duidelijk niet van iemand die beschikt over medische kennis..een aanname op basis van non kennis.
En genezen van ms is nou eenmaal niet mogelijk.
Ik doel hiermee op de arbeids(on)geschiktheid die het UWV heeft bepaald, niet op je verdere medische toestand. Maar als je aangeeft dat genezen van ms nou eenmaal niet mogelijk is, dan is de suggestie dat je dus inderdaad niet hersteld was toch niet zo gek...? Vraag blijft of het UWV je had goedgekeurd of niet.
Betekend dat dan dat als ik me goed voel dat ik dan niet moet gaan werken.
Nee, dat betekent het niet. Maar je zult dat wel in overleg met de arts, het UWV of een arbeidsdeskundige moeten doen. Het is goed mogelijk dat die zou hebben aangegeven dat het onverstandig is om volledig te gaan werken. En dat je mogelijk niet zo'n grote terugvalt zou hebben gekregen als je iets rustiger aan had gedaan.
En u interpreteer dat ik ondanks mijn ziekte bij een kennis werk voor meer inkomen en dat ik fraude pleeg????
Nee. Ik geef alleen één van de redenen waarom bepaalde is dat iemand bij een terugval niet een uitkering krijgt op basis van het laatste inkomen, maar dat de eerdere uitkering herleeft.
Zijn er ook nog mensen die echte juridisch advies kunnen geven en me niet beschuldigen..?
Ook bij andere mensen zal als één van de eerste vragen de vraag opkomen of het UWV je (volledig) had goedgekeurd of niet en of het volledig gaan werken in overleg met het UWV is gebeurd of niet. Helaas heb je dat nog niet aangegeven.

atlas1302

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Daardoor ben ik helaas in 2010 80/10 afgekeurd en ontving ik een wia wga uitkering,
Ik ben gelukkig weer sterker geworden en ben weer volledig aan het werk gegaan.
Uw bedrijfsarts was hier van op de hoogte en heeft u weer 100% goed gekeurd om weer aan de slag te gaan, en is daarbij uw uitkering gestopt?

Dat is zeker belangrijk voor uw beoordeling en dat heeft u gemakshalve nog niet aangegeven.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u een huur hebt van € 710,00 zou ik maar per omgaande huurtoeslag aanvragen. En gezien uw nieuwe inkomen ook zorgtoeslag.

svl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:48

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door svl »

Ik heb uwv gebeld en gevraagd of ik mocht gaan werken.
En hun antwoord was ..graag..als u werken kan miet u dat zeker doen
Officieel goedgekeurd worden werd niet eens genoemd . Heb ik nooit van gehoord
De enige wie ik geïnformeerd hebt voor ik ging werken is mijn eigen neuroloog.

svl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:48

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door svl »

Lady1234.

Dank voor u reactie.
Dit zijn oplossingen waar ik naar op zoek ben.
Scheelt inderdaad..

atlas1302

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Als u kan werken dan moet u dat zeker doen was het telefonische antwoord, en u heeft zelf bepaald of u weer aan de slag kan, financieel manager worden. UWV is uw baas zij betalen uw uitkering, deze uitkering is dus niet gestopt omdat de arbeidsarts geen groen licht heeft gegeven dat zegt u zelf.

U heeft uw neuroloog geinformeerd, en dat is het.

Dan vraag ik mij hardop af welke werkgever gaat iemand aannemen die MS heeft en afgekeurd is voor een bepaald percentage? U moet toch minimaal gezond zijn toch daar vraagt een werkgever toch het allereerst naar.

In ieder geval zit u nu met dat lage inkomen en komt u waarschijnlijk in aanmerking voor subsidie`s i.vm. hoge maandlasten en onderhouden van uw kinderen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

svl schreef:Lady1234.

Dank voor u reactie.
Dit zijn oplossingen waar ik naar op zoek ben.
Scheelt inderdaad..
Doe dat via http://www.toeslagen.nl, de site van de belastingdienst en niet via een commerciële site.
En laat ook uw kindgebonden budget aanpassen aan de nieuwe “hoogte” van uw inkomen. Maar dat gaat eigenlijk automatisch als u cijfers doorgeeft voor de zorg en huurtoeslag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door kweenie »

svl schreef:Ik heb uwv gebeld en gevraagd of ik mocht gaan werken.
En hun antwoord was ..graag..als u werken kan miet u dat zeker doen
Officieel goedgekeurd worden werd niet eens genoemd . Heb ik nooit van gehoord
De enige wie ik geïnformeerd hebt voor ik ging werken is mijn eigen neuroloog.
Dan zal er dus niets zijn veranderd aan het arbeidsongeschiktheidspercentage bij het UWV. Alleen zal het uitkeringspercentage verlaagd zijn (waarschijnlijk tot nul) vanwege de bijverdiensten. Zodra die bijverdiensten wegvakken, zaak het uitkeringspercentage weer terug komen op het oude niveau.

(En daarmee zal dus ook de oude uitkering ook weer herstellen tot op het oude niveau)

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Een complexe situatie. Ik denk dat u het meest gebaat bent bij een advies van een deskundige. Als u lid bent van een vakbond dan kunt daar aankloppen voor juridische ondersteuning. Of bij het Juridisch Loket.
Mocht u trouwens bezwaar aan willen tekenen tegen een beslissing van het UWV dan moet u dat binnen zes weken doen.
Succes en sterkte gewenst.

PSG
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2018 09:48

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door PSG »

hallo mensen,
Ik maak ook het nodige mee met de uwv,sinds medio 2000 100/80 % afgekeurd,ben toch in 2003 gaan werken voor 20 uur in de week en de laatste jaren zit ik op 28 uur p.week...gaat allemaal prima tot dat ik in 2017 een gratificatie ontvang na anderhalf jaar keihard mijn best gedaan te hebben.
LETOP!!! BEN NIET MEER UREN GAAN WERKEN.Kreeg een loonsverhoging als blijk van waardering en mijn inzet.
Nu komt de UWV met het schrijven dat ik te veel uit verdiensten ontvangen heb,door LET WEL,Een of ander indexering formule waarbij je echt boekhouder voor moet zijn om dat te snappen,en wordt er terug gekeken naar het jaar dat ik afgekeurd ben(2000).Weet u ik verdient ZEKER geen modaal ben een alleenstaande vader van twee dochters met een coouderschap....geen kindertoeslagen of wat dan ook!!
Ik probeer ondanks mijn beperkingen te werken en iets positiefs te betekenen in de samenleving,ik werk in het onderwijs vmbo als onderwijs assistent,
Ik vind dat de uwv in mijn situatie zeker moet afblijven van mijn hard gewerkte centen,gezien ik al mijn hoofd maar net boven water houd elke maand weer.Ik ben niet meer uren gaan werken maar er ietsje meer verdiensten uit loon ontvangen.Ik heb bezwaar aangetekend en is afgewezen op grond van die bewuste indexering formule als argument.Ik heb bezwaar ingediend bij de Bestuursrechter,o ja moet eerst €46,- betalen griffierecht,wil ik de zaak aanhankelijk maken,GELD DIE IK NIET HEB.
EN DAT WORDT MIJ OP DEZE MANIER AFGEPAKT....
WAT KAN IK ???

Wie is de UWV(namens de overheid) om mij te boeten voor dit feit!!! ZO ZIE IK DAT.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @PSG, wat u kunt doen is de berekening van het UWV op juistheid (laten) controleren als u daar twijfels over hebt. Als u lid van een vakbond dan kunt u daar aankloppen of bijv. bij het Juridisch Loket.
Succes.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door HADES2001 »

PSG aan te raden is even een eigen topic te maken, het kan erg veel verwaring veroorzaken als twee verhalen door elkaar gaan.

PSG
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2018 09:48

Re: UVW oud recht

Ongelezen bericht door PSG »

Hallo hades2001...dit is voor mij nieuw sorry ...zal kijken wat ik kan doen..

Gesloten