LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Pauleyy
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2018 22:42

Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door Pauleyy »

Goedenavond, ik ben vorige week dinsdag 03-04-2018 geslaagd voor mijn b rijbewijs. Nu wilde ik in euforie, aangezien ik 6 jaar zonder rijbewijs heb gezeten mijn papiertje op gaan halen bij het gemeentehuis. Nu blijkt dat de categorie am geblokkerd staat in het systeem van de gemeente.

Ik ben zo een 8 jaar geleden een aantal keer gepakt met alcohol op op mijn snorfiets, en uiteindelijk is mijn am rijbewijs ongeldig verklaard (ik had toen der tijd geen b rijbewijs). Ik was die periode erg jong (18 jaar) en had geen benul van de eventuele consequenties. Nu wilde ik dus onder andere voor mijn werk mijn rijbewijs gaan halen. Ik had vooraf dat ik ging lessen voor mijn b gevraagd of het am inbegrepen zat bij het b rijbewijs, en kreeg van het cbr te horen dat dit inderdaad het geval was en dus gewoon kon gaan lessen om opnieuw te beginnen.

Nu heb ik het CBR een aantal keer aan de lijn gehad en die konden mij niks vertellen over de eventuele procedure hiervan dus hebben ze onderling met het rdw contact gehad over een oplossing hiervoor. Blijkt nu dat ik opnieuw mijn theorie en praktijk voor mijn am moet gaan afleggen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben bewust dat het allemaal mijn eigen fout is geweest en heb al een datum gereserveerd staan wanneer ik het examen ga afleggen.

Ik heb dit verhaal onder andere aan de; ombudsman, het cbr, de rdw en de politie voorgelegd en allen snappen ze niet waarom ik het am over moet gaan doen gezien dit standaard bij het b rijbewijs zit inbegrepen. Nog even kort, het cbr zegt dat het bij het rdw ligt, het rdw zegt dat het bij het cbr ligt en de overigen zeggen dat het bij de gemeente ligt. Is hier iemand die mijn duidelijkheid kan geven over wat hier de normale gang van zaken van is?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Onder normale omstandigheden zit een AM bij een B rijbewijs. Als u dat dus zo vraagt krijgt u een bevestiging. Uw AM staat alszijnde ongeldig verklaard, dat betekend dat u daarvoor apart examen moet afleggen om AM weer terug te krijgen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, het is dus wel een beetje raar als je net je B-rijbewijs hebt gehaald, en vanwege een dogmatische starheid hetzelfde theorieexamen nog een keer moet doen, inclusief een praktijkexamen. Terwijl het normaal gesproken bij het B in zit.

Dus mijn eerste vraag is: is er een bepaalde periode vastgesteld dat je niet met je AM de weg op mag?

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toen ik eerder dit jaar mijn rijbewijs verlengde (alleen B) werd ik erop gewezen dat ik nu ook AM en T erbij heb gekregen.
Dat AM niet zomaar wordt terug gegeven als het is ingetrokken begrijp ik op zich wel, maar na een examen voor B niet terug geven begrijp ik dan weer niet.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:Toen ik eerder dit jaar mijn rijbewijs verlengde (alleen B) werd ik erop gewezen dat ik nu ook AM en T erbij heb gekregen.
Dat AM niet zomaar wordt terug gegeven als het is ingetrokken begrijp ik op zich wel, maar na een examen voor B niet terug geven begrijp ik dan weer niet.
Omdat het ingevorderd is. En ingevorderde rijbewijzen worden niet terug gegeven en zal u opnieuw moeten halen. Een rijbewijs wat in beslag genomen is kan je niet zomaar terug krijgen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door Appie83 »

Maar dat is het punt. Met het halen van B rijbewijs krijg je ook het AM rijbewijs. Dus TS heeft opnieuw zijn AM rijbewijs gehaald
Laatst gewijzigd door Appie83 op 10 apr 2018 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies. Op zich begrijpelijke regels leiden kennelijk soms tot resultaten die niet goed te begrijpen zijn.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Appie83 schreef:Maar dat is het punt. Met het halen van B rijbewijs krijg je ook het AM rijbewijs. Dus TS heeft opnieuw zijn AM rijbewijs gehaald.
Dat is in een standaard situatie wél het geval, maar in een invorderingssituatie niet. Dat recht heb je verspeeld op het moment dat AM werd ingetrokken.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door vroem »

Moneyman schreef:
Appie83 schreef:Maar dat is het punt. Met het halen van B rijbewijs krijg je ook het AM rijbewijs. Dus TS heeft opnieuw zijn AM rijbewijs gehaald.
Dat is in een standaard situatie wél het geval, maar in een invorderingssituatie niet. Dat recht heb je verspeeld op het moment dat AM werd ingetrokken.
dan ben ik benieuwd waar die regel terug te vinden is.
Naar het mij voorkomt snappen de ambtenaren het allemaal zelf niet meer en gaan ze daarom in ""nee "" modus.
Wellicht iets voor de ombudsman?
naar het mij voorkomt is namelijk de vereiste nieuwe theorie en praktijkexamen gedaan met het behalen van rijbewijs B. Dat hij ervan uitgaat niet apart AM te hoeven doen snap ik helemaal, aangezien AM automatisch onder B valt... Aan de voorwaarde opnieuw examen te doen is voldaan. met die regel onder de neus en eventueel indienen van een klacht zijn de heren en dames ambtenaren wellicht genegen te doen wat (mi) logisch zou zijn..
Laatst gewijzigd door vroem op 10 apr 2018 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door Appie83 »

Mits er geen bijzondere eisen aan het afrijden worden gesteld (die zijn er blijkbaar niet want de instanties weten het zelf ook niet) begrijp ik niet waarom je na een invordering niet opnieuw je AM rijbewijs kan halen door afrijden B rijbewijs. Bij een invordering rijbewijs mag je namelijk geen enkel voertuig meer besturen, dit wordt naar mijn weten ook geregistreerd. Als je dan vervolgens wel je B rijbewijs kan halen dan is het inderdaad onbegrijpelijk dat je niet automatisch je AM krijgt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door tttlocke »

Appie83 schreef:Maar dat is het punt. Met het halen van B rijbewijs krijg je ook het AM rijbewijs. Dus TS heeft opnieuw zijn AM rijbewijs gehaald
Nee, hij kon dat niet halen, want het was ingevorderd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door vroem »

tttlocke schreef:
Appie83 schreef:Maar dat is het punt. Met het halen van B rijbewijs krijg je ook het AM rijbewijs. Dus TS heeft opnieuw zijn AM rijbewijs gehaald
Nee, hij kon dat niet halen, want het was ingevorderd.
voorwaarde om van de invordering af e komen was opnieuw examen doen. Dat heeft hij gedaan. Voor B, maar daar valt (heeft wetgever zelf bedacht) AM automatisch onder... dus aan de voorwaarde is voldaan. Jij denkt er blijkbaar anders over?

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

En het is TS te verstaan gegeven dat hij opnieuw examen moet doen. Dat heeft hij gedaan. Weliswaar voor B, maar dat is voor anderen voldoende om AM en T erbij te krijgen. Waarom nudan niet? Aha, het is ingevorderd en dat is iets anders dan nooit eerder behaald (zoals bij mij met AM en T).
Dit lijkt toch erg op de befaamde paarse krokodil in de hoek.

(Edit: Vroem was me net voor.)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door vroem »

https://www.cbr.nl/11463.pp het aparte is dat wanneer B is ingevorderd wegens drank/drugs, AM geldig blijft...
Dus waarom bij opnieuw afrijden AM ongeldig blijft is mij echt een raadsel, en daarnaast heb ik die regel nog nergens kunnen vinden...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door vroem »

https://www.theoriewereld.nl/theorie-le ... jbewijzen/ er is verschil in wat er nu precies met het rijbewijs AM gebeurt is: ingevorderd, geschorst of ongeldig verklaard. Wat er verder mee kan of moet zal ook verschillen. Invordering lijkt mij tijdelijk, zal dus een termijn aan verbonden moeten zijn. Geschorst, dan lijkt mij dat nu met behalen B aan de voorwaarden voor een nieuwe afgifte voldaan is. zelfde bij ongeldig verklaard. Wanneer het ingevorderd geweest zou zijn had er geen examen B afgelegd kunnen worden denk ik.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

vroem schreef:https://www.cbr.nl/11463.pp het aparte is dat wanneer B is ingevorderd wegens drank/drugs, AM geldig blijft...
Dus waarom bij opnieuw afrijden AM ongeldig blijft is mij echt een raadsel, en daarnaast heb ik die regel nog nergens kunnen vinden...
Wat u hier aangeeft is dat het rijbewijst wat ingenomen is ongeldig is verklaard. Rij je met de auto wordt je B rijbewijs ingevorderd en krijgt je wel AM terug. B krijg je dan alleen terug als je opnieuw examen doet voor B.
In dit geval is AM ingenomen en is dus alleen terug te krijgen als je opnieuw examen doet voor AM.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door vroem »

Alleen HEEFT hij examen gedaan voor AM, opnieuw. Dat valt namelijk automatisch onder examen doen voor B....

Ik zie velen (mijzelf dar ook onder gerekend) telkens op hetzelfde terugkomen, alleen de onderbouwing met een link naar de regels ontbreekt nog steeds. Is dit wellicht omdat CBT zelf van mening is dat je door af te rijden voor B automatisch ook weer examen voor AM gedaan hebt? en er dus geen reden is dit apart te regelen/beschrijven?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat iemand zijn B kwijt raakt, maar toch geschikt wordt geacht met AM te kunnen rijden, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar dat iemand niet geschikt is voor AM, maar wel voor B, dat ontgaat me toch een beetje.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door vroem »

NeoDutchio schreef:
vroem schreef:https://www.cbr.nl/11463.pp het aparte is dat wanneer B is ingevorderd wegens drank/drugs, AM geldig blijft...
Dus waarom bij opnieuw afrijden AM ongeldig blijft is mij echt een raadsel, en daarnaast heb ik die regel nog nergens kunnen vinden...
Wat u hier aangeeft is dat het rijbewijst wat ingenomen is ongeldig is verklaard. Rij je met de auto wordt je B rijbewijs ingevorderd en krijgt je wel AM terug. B krijg je dan alleen terug als je opnieuw examen doet voor B.
In dit geval is AM ingenomen en is dus alleen terug te krijgen als je opnieuw examen doet voor AM.
hier zitten toch onjuistheden in. Wanneer hij op het moment van invordering ook over B beschikt had, zou hij ook namelijk B kwijt geweest zijn!
En wanneer B , dus vanwege overtreding in d eauto, was ingevorderd was hij gelijktijdig AM kwijtgeraakt. Op basis van de algemene wettelijke regel dat je helemaal geen andere motorvoertuigen meer mag besturen.
Vanwege deze fouten in je eigen denkraam is je conclusie dus ook onjuist, tenzij het tegendeel bewezen wordt. En dat bewijs heb ik nog steeds niet langs zien komen...(een redenatie is geen bewijs immers. Ook de mijne niet.)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rijbewijs B gehaald, AM geblokkeerd

Ongelezen bericht door vroem »

overigens, voor TS: wat is er precies gebeurt met het rijbewijs? ongeldig verklaard? ingevorderd ?termijn van invordering van belang, ontzegging rijbevoegdheid?)
Ik denk dat wanneer jij op de stoep staat van het gemeentehuis met een brief van CBT dat je geslaagd bent voor B, en je dus een nieuw rijbewijs B + AM moet krijgen , zij dit niet mogen weigeren. Vraag anders expliciet naar het wetsartikel waar zij zich op beroepen!
Je moet opnieuw examen doen ja, maar dat is gebeurt. Sterker nog een klasse hoger eigenlijk..

Gesloten